• Σχόλιο του χρήστη 'ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΝΑΣΤΟΣ' | 27 Απριλίου 2011, 00:30

    Θέλω να πιστεύω πως με τις προσφάτως επιχειρούμενες αλλαγές στη δομή του εκπαιδευτικού μας συστήματος, επιχειρείται η γενικότερη αποκέντρωση, η αύξηση της αυτονομίας της σχολικής μονάδας και, κατά συνέπεια η αμεσότερη αποτύπωση και διαχείριση των αναγκών των μαθητών. Σύμφωνα με την εμπειρία άλλων εκπαιδευτικών συστημάτων αυτό σημαίνει σε μεγάλο βαθμό τη δυνατότητα της κάθε Σχολικής Μονάδας να επιλέγει τους εκπαιδευτικούς που θεωρεί καταλληλότερους για την υλοποίηση των εκπαιδευτικών της στόχων. Σε κάποιες χώρες με ουσιαστικά αποκεντρωμένες εκπαιδευτικές δομές, το κάθε σχολείο προσλαμβάνει, μισθοδοτεί (αναλόγως του προσφερόμενου έργου), απολύει ή προάγει το εκπαιδευτικό προσωπικό κατά τρόπο αυτόνομο (πάντοτε με βάση κάποια καθορισμένα κριτήρια και κλίμακες). Δεν προτείνω αναγκαστικά το να κάνουμε ακριβώς το ίδιο στην Ελλάδα ούτε εννοώ να εφαρμόσουμε άκριτα εισαγόμενες ‘συνταγές’. Ωστόσο, η σχολική μονάδα χρειάζεται να έχει λόγο στη διαδικασία επιλογής των εκπαιδευτικών που πρόκειται να τη στελεχώσουν, δια μέσου της Διοικούσας Επιτροπής της δηλαδή του Διευθυντή (γενική εποπτεία, ευθύνη και λογοδότηση), του Υποδιευθυντή (επιμέρους διοικητικά και οικονομικά θέματα) και του Διευθυντή Σπουδών (καλό θα ήταν να προβλεφθεί κι αυτός ο επαγγελματικός ρόλος, με περισσότερο παιδαγωγικές αρμοδιότητες, όπως προγράμματα σπουδών, βιβλία, εξετάσεις κτλ.). Η παραπάνω προοπτική θα επιτρέψει τη διασφάλιση της μεγαλύτερης δυνατής ανταπόκρισης του εκπαιδευτικού προσωπικού στους επιμέρους στόχους του κάθε σχολείου και, κατ’ επέκταση, στις ανάγκες των μαθητών του. Σε συνέχεια των παραπάνω, προτείνω να γίνονται οι τοποθετήσεις (διορισμοί & μεταθέσεις) των εκπαιδευτικών με άξονα τα επίπεδα αποκέντρωσης του εκπαιδευτικού μας συστήματος, με βάση τις εκφρασμένες προτιμήσεις τους, καθώς και σύμφωνα με τους όρους που θέτει το κάθε σχολείο ως σχετικά αυτόνομος, αποκεντρωμένος, εκπαιδευτικός οργανισμός, με απώτερο στόχο την υλοποίηση των εκπαιδευτικών του προτεραιοτήτων. Πιο συγκεκριμένα, προτείνω την ΠΛΗΡΗ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ της έννοιας της ‘ΟΡΓΑΝΙΚΗΣ ΘΕΣΗΣ’ με τον τρόπο που ισχύει σήμερα (σε σχολική μονάδα) σε μια τριπλή διαβάθμιση κατοχύρωσής της: 1. σε επίπεδο Περιφέρειας (τοποθέτηση/ διάθεση), 2. σε επίπεδο Διεύθυνσης (οργανική θέση) και 3. σε επίπεδο Σχολικής Μονάδας (λειτουργική ανανεώσιμη θέση). Κατ’ επέκταση, η αίτηση διορισμού/ μετακίνησης/ τοποθέτησης του κάθε εκπαιδευτικού χρειάζεται να παρέχει δυνατότητες επιλογής σε τρία επίπεδα: Περιφέρειες, Διευθύνσεις (Νομοί ή περιοχές Νομών) και Σχολικές Μονάδες. 1. Αρχικά ο/η εκπαιδευτικός κατοχυρώνει ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΣΤΗ ΔΙΑΘΕΣΗ Διοικητικής-Εκπαιδευτικής Περιφέρειας (απόφαση/ επικύρωση ΚΥΣΠΕ), με βάση τη μοριοδότηση που τελικά θα προκριθεί και θα ισχύσει. Με τον τρόπο αυτό διασφαλίζεται ένας πρώτος βαθμός ικανοποίησης της επιλογής του, ενώ παραμένει ανοικτή η περαιτέρω δυνατότητα επιλογής (Διεύθυνση & Σχολική Μονάδα). Ο αριθμός των τοποθετούμενων ανά περιφέρεια εκπαιδευτικών οφείλει να καθορίζεται με βάση αυστηρή καταμέτρηση και αποτύπωση των αναγκών των σχολικών μονάδων (σε αριθμό και ειδικότητες εκπαιδευτικών) υπό την εποπτεία της Κεντρικής Διοίκησης (ΥΠΔΒΜΘ) πριν τη λήξη κάθε διδακτικού έτους. 2. Ο/η εκπαιδευτικός κατοχυρώνει ΟΡΓΑΝΙΚΗ ΘΕΣΗ σε επίπεδο Διεύθυνσης και πάλι με βάση τη μοριοδότησή του (απόφαση/ επικύρωση ΑΠΥΣΠΕ). Με τον τρόπο αυτό διασφαλίζεται ένας δεύτερος βαθμός ικανοποίησης της επιλογής του, ενώ παραμένει ανοικτή η δυνατότητα επιλογής της επιμέρους Σχολικής Μονάδας. 3. Ο/η εκπαιδευτικός κατοχυρώνει ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΗ ΘΕΣΗ (αρχικά για ένα σχολικό έτος και στη συνέχεια για διετία ή τριετία) σε επίπεδο Σχολικής Μονάδας, με απόφαση της Διοικούσας Επιτροπής της κάθε Σχολικής Μονάδας (με βάση τις επιμέρους απαιτήσεις της συγκεκριμένης Σχολικής Μονάδας και σε συνάρτηση με κοινώς αποδεκτούς άξονες αξιολόγησης) και παράλληλη επικύρωση από ΔΙΕΥΡΥΜΕΝΟ ΠΥΣΠΕ (απαραίτητη η συμμετοχή Σχολικών Συμβούλων). Με τον τρόπο αυτό η σχολική μονάδα μπορεί να επιλέγει το εκπαιδευτικό της δυναμικό με βάση τις προϋποθέσεις και τα επιμέρους κριτήρια που θέτει η ίδια, τα οποία αντανακλούν τις πραγματικές παιδαγωγικές της ανάγκες, ήτοι εμπειρία και εξειδίκευση ή υποειδίκευση (π.χ. ειδική αγωγή, διαπολιτισμική αγωγή, ειδικότητα σε επιστημονικό πεδίο, συγκεκριμένες επιμορφώσεις κτλ.). Σε περίπτωση μη ανανέωσης της θέσης τους σε συγκεκριμένη Σχολική Μονάδα, οι εκπαιδευτικοί διατηρούν την οργανική τους θέση σε επίπεδο Διεύθυνσης και αιτούνται τοποθέτησης σε άλλη Σχολική Μονάδα της ίδιας ή άλλης Διεύθυνσης της Περιφέρειας στην οποία έχουν διατεθεί. Επίσης, απαιτείται να διατηρεί η Περιφερειακή Διοίκηση το δικαίωμα μετακίνησης εκπαιδευτικού σε άλλη Διεύθυνση για τις ανάγκες τις υπηρεσίας, για χρονικό διάστημα μέχρι ένα διδακτικό έτος. Οι εν λόγω εκπαιδευτικοί θα προσμετρώνται στην αρχική οργανική τους θέση (Διεύθυνση) ΠΡΙΝ την πραγματοποίηση των διορισμών/ τοποθετήσεων του επομένου σχολικού έτους. ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΠΡΟΤΑΣΗ ΔΙΑΣΦΑΛΙΖΟΝΤΑΙ μεταξύ άλλων:  Η άμεση σύνδεση των τοποθετήσεων (διορισμών & μεταθέσεων) με τις υπάρχουσες πραγματικές ανάγκες σχολείων και μαθητών  Η ορθολογικότερη κατανομή του εκπαιδευτικού δυναμικού  Η μεγαλύτερη αυτονόμηση της Σχολικής Μονάδας και η δυνατότητα να έχει λόγο στη στελέχωσή της  Η διασφάλιση ενός σταθερότερου εργασιακού κλίματος στα σχολεία, εφόσον έχουν λόγο στην επιλογή του διδακτικού τους προσωπικού  Η άμιλλα μεταξύ Σχολικών Μονάδων  Η άμεση πάταξη του πιθανού εφησυχασμού και η διαρκής ενεργοποίηση των εκπαιδευτικών προς την κατεύθυνση βελτίωσης τους, ώστε να είναι ανταγωνίσιμοι/ περιζήτητοι  Η διατήρηση του δικαιώματος των εκπαιδευτικών να επιλέγουν και να κατοχυρώνουν κλιμακωτά τη θέση τους σε Περιφέρεια, Διεύθυνση και Σχολική Μονάδα της προτίμησής τους  Η επίτευξη ικανοποιητικής ισορροπίας μεταξύ των ΑΝΑΓΚΩΝ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ (υλοποίηση εκπαιδευτικών στόχων με επίκεντρο το μαθητή), των ΣΚΟΠΩΝ ΤΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ (ορθολογική κατανομή εκπαιδευτικού δυναμικού) και των ΠΡΟΤΙΜΗΣΕΩΝ & ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ (ευελιξία επιλογής θέσης και διαρκής δυνατότητα βελτίωσής της