• Σχόλιο του χρήστη 'Μάκης Φόρτες' | 15 Ιανουαρίου 2010, 19:47

    Είναι προφανές ότι ο Πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου όταν δήλωνε για το «πρόγραμμα Καλλικράτης» πως «ο λαός μας ψήφισε για να κάνουμε αλλαγές και όχι μερεμέτια», δεν γνώριζε πως στην Κεφαλονιά των επτά Δήμων και της μιας κοινότητας προτείνονται Δήμοι κατά το δοκούν. Άλλος τρεις, άλλος έξι και η ΤΕΔΚ θέλει...περισσότερους από ένα Δήμο!!! Αν επιβεβαιωθεί ο Πρωθυπουργός και στην Κεφαλονιά δεν γίνουν «μερεμέτια» αλλά δημιουργηθεί ένας Δήμος (Κεφαλληνίας), θα έχει γίνει στο νησί η μεγαλύτερη αλλαγή στην πολιτική του ιστορία. Όσο όμως είναι προφανές ότι οι νέοι Δήμοι θα πρέπει να είναι ισχυροί, άλλο τόσο προφανές είναι οι αντιστάσεις που θα δημιουργηθούν. Το ζήτημα λοιπόν είναι αν η Κυβέρνηση μπορεί να αποφύγει τις πιέσεις που δέχεται και θα προχωρήσει «να κάνει αλλαγές και όχι μερεμέτια». Αυτό θα γίνει υπό την προϋπόθεση ότι θα αποφύγει τον πειρασμό να εφαρμόσει «τον Καλλικράτη» στην Κεφαλονιά σε πλήρη διάσταση με ό,τι συμβεί σε όλη την Ελλάδα. Και θα το αποφύγει αν έχει σταθερά στο μυαλό της μερικά πράγματα: Πρώτον, ότι το νησί της Κεφαλονιάς (με 36.000 πληθυσμό) θα πρέπει να γίνει μεγάλη προσπάθεια για να θεωρηθεί ότι ανήκει στις «εύλογες εξαιρέσεις» της αρχής του «Καλλικράτη» «για κάθε νησί να αντιστοιχεί ένας Δήμος» και να δημιουργηθούν τρεις Δήμοι (ένας με 22.000 κατοίκους, ένας με 6.000 και ένας με 8.000 να διατηρηθεί ως έχει). Πολύ περισσότερο «να οργανωθεί σε περισσότερους από ένα Δήμο» όπως προτείνει η ΤΕΔΚ του Νομού!!! Όταν η Χίος με 52.000 κατοίκους θα έχει ένα Δήμο, το πολύ δύο. Και στην Ρόδο με 120.000, συζητείται να δημιουργηθεί ένας Δήμος (και πάντως όχι πάνω από τρεις) Δεύτερον, ότι το επιχείρημα να πάμε «στα όρια των τριών παλαιών επαρχιών» είναι ανιστόρητο. Ποτέ οι παλαιές τρεις επαρχίες στην Κεφαλονιά δεν κρίθηκαν διοικητικά και – κυρίως – εκλογικά και πολιτικά. Τρίτον, ότι στο σημείο 98 του «Καλλικράτη» ρητά αναφέρεται: «Οι ΟΤΑ που θα προκύψουν από τη διαδικασία νέας χάραξης θα πρέπει να εξασφαλίζουν σε όλους τους Έλληνες πολίτες υπηρεσίες που ικανοποιούν κοινά ποιοτικά και ποσοτικά κριτήρια». Όμως "στην Κεφαλονιά των περισσοτέρων του ενός Δήμου" που προτείνεται, οι υπηρεσίες προς τους πολίτες δεν θα είναι οι ίδιες, ούτε και οι αναπτυξιακές δυνατότητες φυσικά. Στους τρεις, για παράδειγμα Δήμους που προτείνονται, άλλες θα είναι στον Δήμο (και μάλιστα πρωτεύουσα του Νομού) των 22.000 και άλλες σε αυτούς των 6 και 8 χιλιάδων. Αν σήμερα υπάρχει τεράστια διαφορά στις παρεχόμενες υπηρεσίες και στις αναπτυξιακές πρωτοβουλίες μεταξύ του Δήμου Αργοστολίου και των υπολοίπων, αύριο με τους τρεις οι διαφορές θα μεγαλώσουν. Γιατί δηλαδή αύριο ο Δήμος Παλλικής, παρ’όλο που θα παραμείνει στα ίδια, θα αποκτήσει τις υπηρεσίες που σήμερα δεν έχει (π.χ. ΚΑΠΗ, ΔΕΥΑ, Κοινωνική Υπηρεσία); Με τι δυνατότητες ο νέος Δήμος των 6.000 της Σάμης θα παρέχει τις ίδιες υπηρεσίες στους πολίτες με αυτές του Δήμου των 22.000; Τέταρτον, ότι οι τρεις – τέσσερεις Δήμοι της Κέρκυρας θα είναι του επιπέδου των 30 με 40 χιλιάδων κατοίκων, ο ένας Δήμος της Ζακύνθου στις 40.000 και ο ένας της Λευκάδας στις 21.000. Ότι η Ελλάδα θα έχει 370 Δήμους με μέσο πληθυσμό 30.000 κατοίκους και η Κεφαλονιά θα βιώνει το δικό της (κατά τον Πρωθυπουργό) «μερεμέτι» με ένα Δήμο των 6.000, ένα άλλο των 8.000 και τον μεγαλύτερο των…22.000 και ίσως εάν εισακουστεί η ΤΕΔΚ και περισσότερους. Ότι η Πέλλα και η Ημαθία με 150.000 πληθυσμό η κάθε μία, η Πιερία με 130.000, το Κιλκίς με 90.000 και η Άρτα με 80.000, θα έχουν όπως και η Κεφαλονιά των 36.000 κατοίκων τρεις Δήμους. -------------------------------------------------------------------- Το ΠΑΣΟΚ ιστορικά έχει καταγραφεί ως η παράταξη των μεγάλων μεταρρυθμίσεων στην δομή του Ελληνικού Κράτους. Θα θυμίσω επειδή εύκολα ξεχνάμε και κακώς έστω στην εισαγωγή του "Καλλικράτη" δεν αναφέρονται: - Νόμος 1622/86 εισάγει τον θεσμό της Περιφέρειας ως αποκεντρωμένης διοικητικής μονάδας - Νόμος 1828/89 θεσμοθετεί την οικονομική αυτοδυναμία των ΟΤΑ και την ίδια περίοδο κατοχυρώθηκε νομοθετικά η θεσμική ανεξαρτησία των Δήμων από το Κράτος - Νόμος 2218/94 καθιερώνει το θεσμό της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης ως δεύτερο βαθμό αυτοδιοίκησης - Νόμος 2539/97, ο γνωστός ως "Καποδίστριας", 6.000 ΟΤΑ συνενώνονται σε 1034 Η μεταρρύθμιση του «προγράμματος Καλλικράτης» σήμερα έρχεται να συμπληρώσει μια μεγάλη ιστορία. Και παραείναι σοβαρή (ίσως η μεγαλύτερη απ'όλες τις προηγούμενες)για να ναυαγήσει στην Κεφαλονιά, και σε κάθε Κεφαλονιά της Ελληνικής Επικράτειας, σε εφήμερες λογικές. Είναι (κάτι περισσότερο από) βέβαιο ότι η συγκεκριμένη μεταρρύθμιση αν δεν οδηγήσει ΤΩΡΑ στον έναν "Δήμο Κεφαλληνίας" (με πληθυσμό 36.000) ολόκληρο το νησί, σε λίγα χρόνια θα είναι πάνδημη απαίτηση. ---------------------------------------------------------------------- Υ.Γ. 1. Η κατάργηση του 42% για την εκλογή από την πρώτη Κυριακή, σε συνδυασμό με τις ταυτόχρονες εκλογές σε Δήμους και Περιφέρειες και την δυνατότητα του Δημάρχου και του Περιφερειάρχη να ορίζουν Αντιδημάρχους και Αντιπεριφερειάρχες αντίστοιχα και από την αντιπολίτευση, όπως έχει δείξει η ιστορία, νοθεύουν την λαϊκή βούληση και οδηγούν σε ανομολόγητες συναλλαγές την δεύτερη Κυριακή. Υ.Γ. 2. Δήμαρχος, Αντιδήμαρχοι, Εκτελεστική Επιτροπή, Δημαρχιακή Επιτροπή, Συμβούλιο Διαβούλευσης, Συνήγορος του Δημότη, Συνήγορος της Επιχείρησης, Τοπικά Συμβούλια, Πρόεδροι Τοπικών Συμβουλίων, Επιτροπές με αρμοδιότητες, Δ.Σ. Νομικών Προσώπων, είναι πολλά – πάρα πολλά όργανα για ένα Δήμο όσο μεγάλος και να είναι. Υ.Γ. 3. Πρέπει οπωσδήποτε να υπάρξει πρόβλεψη καμία υφιστάμενη Νομαρχία να μην έχει την απόλυτη πλειοψηφία στο αιρετό Περιφερειακό Συμβούλιο και κανένας πρώην Δήμος την απόλυτη πλειοψηφία στο νέο Δημοτικό Συμβούλιο, για ευνόητους λόγους. Υ.Γ. 4. Στο κεφάλαιο 3 του Α΄ μέρους του κειμένου για διαβούλευση, αναφέρονται οι περιφέρειες ως «θεμέλιο της πράσινης ανάπτυξης». Λάθος μεγάλο! Από την φύση της η πράσινη ανάπτυξη είναι μια μορφή ανάπτυξης που είναι αδύνατον να εφαρμοστεί χωρίς την ενεργή συμμετοχή των πολιτών. Γι’αυτό και απαιτείται να αποτελέσει το θεμέλιο της πρωτοβάθμιας αυτοδιοίκησης, δηλαδή των νέων ισχυρών Δήμων, που είναι η εγγύτερη προς τον πολίτη μορφή εξουσίας. Στην αντίθετη περίπτωση κινδυνεύει να πνιγεί στα γρανάζια της γραφειοκρατίας, ιδιαίτερα τον πρώτο καιρό λειτουργίας του νέου θεσμού. Ειδικά για τα νησιά η πράσινη ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια έρχεται νομοτελειακά ως πρωταρχική διέξοδος στα σύγχρονα προβλήματα ανάπτυξης ενός νησιού. Μάκης Φόρτες πρώην Δήμαρχος Αργοστολίου και μέλος του Δ.Σ. της ΚΕΔΚΕ