• Σχόλιο του χρήστη 'Παναγιώτης Βαρλάγκας' | 19 Ιανουαρίου 2010, 00:17

    Η Μελέτη του Ινστιτούτου Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΙΤΑ) (αντί πολλών http://www.aftodioikisi.gr/default.aspx?catid=271 ) προβλέπει τα εξής για τους νησιωτικούς νομούς της νυν Περιφέρειας Αιγαίου: Ν. Κυκλάδων ΠΡΙΝ: 31 Δήμοι ή Κοινότητες --> ΜΕΤΑ: 23 Δήμοι (74%) Ν. Δωδεκανήσου ΠΡΙΝ: 27 Δήμοι ή Κοινότητες --> ΜΕΤΑ: 17 Δήμοι (63%) Ν. Λέσβου: ΠΡΙΝ: 18 Δήμοι ή Κοινότητες --> ΜΕΤΑ: 7 Δήμοι (39%) Ν. Χίου: ΠΡΙΝ: 10 Δήμοι --> ΜΕΤΑ: 4 Δήμοι (40%) Ν. Σάμου: ΠΡΙΝ: 8 Δήμοι --> ΜΕΤΑ: 4 Δήμοι (50%) ΣΥΝΟΛΟ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΑΙΓΑΙΟΥ: ΠΡΙΝ: 94 Δήμοι ή Κοινότητες --> ΜΕΤΑ: 55 Δήμοι (ΠΟΣΟΣΤΟ: 59%) Όμως, στους αμιγώς ορεινούς νομούς όπως είναι οι νομοί Ευρυτανίας και Γρεβενών, η μελέτη αυτή ΔΕΝ τηρεί μια αντίστοιχη αναλογία διατήρησης του υφισταμένου αριθμού Δήμων και Κοινοτήτων: Ν. Ευρυτανίας: ΠΡΙΝ: 11 Δήμοι και Κοινότητες --> ΜΕΤΑ: 4 Δήμοι (36%) Ν. Γρεβενών: ΠΡΙΝ: 15 Δήμοι και Κοινότητες --> ΜΕΤΑ: 3 Δήμοι (20%) Παρομοίως, σε νομούς που δεν είναι μεν αμιγώς ορεινοί, υπάρχει όμως έντονο το ορεινό στοιχείο (Αρκαδία, Φωκίδα, Φθιώτιδα, Καρδίτσα, Ιωάννινα, Τρίκαλα), η μείωση του αριθμού των πρωτοβάθμιων αυτοδιοικητικών μονάδων (δήμων και κοινοτήτων) είναι δραματική (Αρκαδία: από 23 ... 6, μόλις 26%, Φθιώτιδα: από 25 ... 7, μόλις 28%, Καρδίτσα: από 21 ... 5, μόλις 24%, Ιωάννινα: από 41 ... 9 (!), μόλις 22%). Σίγουρα, η ανωτέρω Μελέτη του Ινστιτούτου Τοπικής Αυτοδιοίκησης, όσο και αν αποτελεί πιθανώς ένα χρήσιμο και αξιόλογο σημείο αναφοράς, για τη νέα διοικητική διαίρεση σε δήμους, δείχνει να *μην* έχει λάβει σε δέοντα βαθμό υπ' όψιν την επιταγή του άρθρου 101 παράγραφος 4 του Συντάγματος ότι: «Ο κοινός νομοθέτης και η Διοίκηση, όταν δρουν κανονιστικά, υποχρεούνται να λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες των νησιωτικών και *ορεινών* περιοχών, μεριμνώντας για την ανάπτυξή τους», ή της γενικότερης παραγράφου 2 ("Η διοικητική διαίρεση της Χώρας διαμορφώνεται με βάση τις γεωοικονομικές, κοινωνικές και συγκοινωνιακές συνθήκες") όσον αφορά στις *ορεινές* περιοχές στις οποίες, καθώς η διοικητική διαίρεση που προτείνει η Μελέτη αυτή *δεν* παρουσιάζει διαφοροποίηση των ορεινών περιοχών στο ποσοστό συγχώνευσης των δήμων και κοινοτήτων σε σχέση με τις λοιπές περιοχές, υπολείπεται δε σημαντικά στην ιδιαίτερη μεταχείριση των ορεινών περιοχών εν σχέσει με τις ορεινές περιοχές (χαρακτηριστικότατο παράδειγμα: Κυκλάδες: 23 ΟΤΑ από 31, Ιωάννινα: 9 (!) OTA από 41).