• Σχόλιο του χρήστη 'Δρ Νάνος Ναπολέων, Οικονομολόγος & Δασολόγος' | 22 Ιανουαρίου 2010, 17:41

    ΣΧΟΛΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ» ΥΠΑΡΧΟΥΣΑ ΚΑΙ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ Η Χώρα μας πράγματι χρειάζεται ανασύνταξη για δημιουργία δυναμικού και ευέλικτου Κράτους, με μεγιστοποίηση της παραγωγικότητας και παροχή υπηρεσιών υψηλής ωφελιμότητας στους πολίτες και το κοινωνικό σύνολο. Το ζητούμενο είναι ο τρόπος που θα επιτευχθεί αυτός ο στόχος. Θα συμβάλει άραγε προς αυτή την κατεύθυνση το προτεινόμενο σχέδιο; Κατά τη γνώμη μου μάλλον όχι ή ελάχιστα, γιατί καταργεί μεν τις νομαρχίες, αλλά κατασκευάζει υπερνομαρχίες και επαναθέτει την Κρατική Εποπτεία σε άλλη αλλά παρεμφερή βάση μέσω των Γενικών Διοικήσεων, ενώ οι Δήμοι και πάλι δεν αποκτούν σημαντική ικανότητα αυτοδυναμίας και ίσως μετά από μία 10ετία να απαιτηθεί να κάνουμε και άλλη τροποποίηση και αναβάθμιση . Τι προτείνω: Η Ελλάδα είναι μικρή σε έκταση και πληθυσμό Χώρα και μπορεί να διοικείται με απ’ ευθείας εποπτεία και συντονισμό των περιφερειακών οργάνων διοίκησης από την Κεντρική Διοίκηση, φυσικά κατά διοικητικό τομέα ξεχωριστά. Έτσι επιτυγχάνεται ενιαίο και ισότιμο για τους Έλληνες πολίτες διοικητικό πνεύμα και πλαίσιο, συντονισμός, εξειδίκευση επιστημονική, τεχνική και νομική και μέγιστη απόδοση των υπαλλήλων και των Υπηρεσιών του Κράτους. Με τον τρόπο αυτό π.χ. λειτουργούσαν οι Δασικές Υπηρεσίες, σε σημαντικό βαθμό, μέχρι το 1985, με σχεδόν άψογο τρόπο και πολύ υψηλή απόδοση έργου στο κοινωνικό σύνολο. Εξ’ άλλου σήμερα, με την ηλεκτρονική τεχνολογία, τα πράγματα έχουν γίνει πολύ πιο εύκολα για την επικοινωνία και συνεργασία των Κρατικών οργάνων ανεξάρτητα από τη χωρική τους θέση και απόσταση. Από την άλλη πλευρά, η ισχύουσα σήμερα κατάτμηση της Κρατικής Διοίκησης σε διάφορα διοικητικά και τοπικά επίπεδα και δη μέσω αιρετών οργάνων, επέφερε πλήρη αποδιοργάνωση του Κράτους, πολιτικές διαμάχες και συγκρούσεις, ανταγωνισμούς, κατάχρηση εξουσίας και οικονομικών πόρων, αυθαιρεσίες και τελικά αναποτελεσματικότητα και ανηθικότητα στη συνολική λειτουργία του Κράτους. Επομένως θα πρέπει να αναθεωρηθεί το μοντέλο Διοίκησης και να προσφύγουμε σε ένα ευέλικτο και αποτελεσματικό σύστημα διοίκησης με ελαχιστοποίηση και πλήρη αξιοποίηση του προσωπικού των Υπηρεσιών και την επαναφορά του αυστηρού, τακτικού και εκτάκτου εσωτερικού ελέγχου, από Ειδικούς κατά Υπηρεσία Επιθεωρητές. Έτσι, κατά την άποψή μου, η νέα αναδιοργάνωση πρέπει να περιλαμβάνει την πολύ καλή οργάνωση της Κεντρικής Διοίκησης με άρτιο και έμπειρο επιστημονικό προσωπικό, την πολύ καλή οργάνωση των διαφόρων τομέων Υπηρεσιών σε πανελλαδικό επίπεδο, την ανάθεση της Περιφερειακής εποπτείας τους σε μετακλητό υπάλληλο λίαν υψηλού επιστημονικού κύρους με βαθμό Υφυπουργού και την οργάνωση των Δήμων σε επίπεδο νομικής, τεχνικής, οικονομικής και διοικητικής επάρκειας, στα πλαίσια συγκεκριμένων αρμοδιοτήτων που δεν θα εμπλέκονται με τις αρμοδιότητες των Κρατικών Υπηρεσιών. Δηλαδή προτείνεται η κατάργηση των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, η δημιουργία 13 Περιφερειακών Διοικήσεων στη θέση των υφισταμένων 13 Περιφερειακών Γραμματειών και η αναδιάταξη και αναβάθμιση των Δήμων σε επίπεδο Επαρχιών ή όπου δεν υφίστανται, στις έδρες των 2 έως 5 μεγαλύτερων πληθυσμιακά πόλεων του κάθε Νομού (πλην Αττικής και Θεσσαλονίκης). Φυσικά για την αναδιοργάνωση θα λαμβάνονται υπόψη και οι ήδη υφιστάμενες συγκοινωνιακές συνθήκες σε κάθε Νομό. Έτσι, το σύνολο των Δήμων της Χώρας θα ανέρχεται περίπου σε 150 έως 200. Ακόμα, οι αρμοδιότητες των Δήμων θα περιορίζονται εντός των οργανωμένων και με εγκεκριμένα σχέδια πόλης οικισμών και θα αφορούν τη διαχείριση των κοινών της πόλης (ύδρευση, αποχέτευση, καθαριότητα, έργα υποδομής, κοινόχρηστοι χώροι κλπ) και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να περιλαμβάνουν θέματα εφαρμογής της εν γένει νομοθεσίας του Κράτους (πολεοδομικά, κυκλοφορία, περιβάλλον, δάση, γεωργία, επιχειρήσεις κλπ), τα οποία και θα πρέπει να ανήκουν στην αποκλειστική δικαιοδοσία των Κρατικών Υπηρεσιών. Ασφαλώς το αναλυτικότερο διοικητικό μοντέλο, τόσο για το Κράτος, όσο και για τους Δήμους, θα πρέπει να περιλαμβάνει όλες τις βασικές αρχές λειτουργίας του Δημόσιου τομέα, δηλαδή Ηθική και Δεοντολογία, Διαφάνεια, Διοικητική ικανότητα, Επιστημονική κατάρτιση και Αξιοκρατία, διαρκή Έλεγχο, καθαρό πεδίο Αρμοδιοτήτων με αποφυγή οποιασδήποτε σύγχυσης και επικάλυψης και εφαρμογή Οργανισμών, Κανονισμών Εργασίας, Σχεδίων και πολυετών Προγραμμάτων και Ετήσιου απολογισμού πεπραγμένων. Έτσι θα επιτευχθεί ελαχιστοποίηση του απαιτούμενου προσωπικού και μεγιστοποίηση της απόδοσης αποτελέσματος. Πιστεύουμε ότι με αυτό τον τρόπο ο Δημόσιος εν γένει τομέας μπορεί να μειωθεί σχεδόν στου ήμισυ του υφιστάμενου, ενώ παράλληλα τα αιρετά πρόσωπα και οι συνακόλουθοί τους θα μειωθούν μέχρι και 70% αυτών που υπάρχουν σήμερα. Βασική προϋπόθεση ακόμα για την ομαλή λειτουργία των δημοσίων Υπηρεσιών είναι η αποκομματικοποίηση και ανεξαρτητοποίηση της Κρατικής μηχανής και η επιβολή της χρηστής και αυστηρά ελεγχόμενης Διοίκησης από αρμόδιους Επιθεωρητές, αλλά και από τη Δικαιοσύνη, για περιπτώσεις ποινικών παραβάσεων. Το διοικητικό μοντέλο αυτής καθ’ εαυτής της Δημόσιας Διοίκησης ασφαλώς θα αποτελέσει ερευνητέο ζήτημα του αρμόδιου Υπουργείου. Η προτεινόμενη γενική διοικητική διάρθρωση, πέραν του διοικητικού αποτελέσματος, θα εξοικονομήσει τεράστιους οικονομικούς πόρους για τον Κρατικό Προϋπολογισμό, για να σταματήσουμε πια να είμαστε ένα Κράτος οκνηρού και αντιπαραγωγικού δημόσιου τομέα και ένας λαός εξαρτημένος από την ελεημοσύνη των ξένων Οίκων και Ταμείων. Ίσως η πρόταση να ακούγεται ως συγκεντρωτική και αντιδημοκρατική, αλλά η αλήθεια είναι ότι στον τόπο μας κάνουμε διαρκώς κατάχρηση της Δημοκρατίας και εφόσον αυτή επιβάλλεται μέσα από τη γενική εκλογική διαδικασία για το Κράτος συνολικά και την κατά τόπους εκλογή των Δημοτικών οργάνων, τότε δεν μπορεί να τίθεται θέμα αντιδημοκρατικότητας, αλλά ούτε και συγκεντρωτισμού για ένα μικρό κράτος των 10 εκατομμυρίων κατοίκων. Νάνος Ναπολέων, Οικονομολόγος, Δρ Δασολόγος Παναγούλη 101, 412 23, Λάρισα Τηλέφωνο: 2410-286482 & 6936-349743