• Σχόλιο του χρήστη 'Νίκος Κομνηνίδης' | 24 Ιανουαρίου 2010, 18:01

    Αθήνα, 24 Ιανουαρίου 2010. Παρατηρήσεις στο κείμενο διαβούλευσης για τη νέα διοικητική δομή της χώρας. _______________________________________________________________________ _ α) Να προβλεφθή και η διαδικασία του σχεδιασμού της τοπικής ανάπτυξης σε συνάρτηση με τον προβλεπόμενο υπερτοπικό περιφερειακό σχεδιασμό,που επίσης χρειάζεται εξειδίκευση. Κι ακόμη πιο πέρα-με τον 5η εφεξής- ευρωπαϊκό σχεδιασμό. To όλο σύστημα προγραμματισμού της χώρας επηρεάζεται άμεσα από την υπό συζήτηση πρόταση κι επομένως πρέπει να αναδιατυπωθεί συνολικά με ξεκάθαρο τρόπο η νέα διαδικασία δημοκρατικού προγραμματισμού . _ β) Να προστεθή αναφορά στην έννοια της χωρικής συνοχής,όπως προβλέπεται στη νέα Συνθήκη της Ε.Ενωσης και στα αυτοδιοικητικά επίπεδα. Ορθά ορίζεται το επίπεδο της αποσυγκεντρωμένης περιφερειακής διοίκησης με κριτήρια τις νέες συνθήκες προσβασιμότητας,ανταγωνιστικότητας,συνοχής,πόλων και αξόνων ανάπτυξης Πλην όμως,ο αναπτυξιακός ρόλος αυτού του επιπέδου που απορρέει από αυτές της νέες συνθήκες,δεν αντικατοπτρίζεται στις αρμοδιότητες και λειτουργίες της Γενικής Διοίκησης . Πώς αρθρώνεαι ο ρόλος αυτός με τις αρμοδιότητες σχεδιασμού και προγραμματισμού των αυτοδιοικητικών επιπέδων και ποια η σύνδεση με το κεντρικό επίπεδο σχεδιασμού. Στο κείμενο (Επίλογος) γίνεται αναφορά στο συντονισμό και τη συνέργεια με το επίπεδο της αυτοδιοίκησης β’ βαθμού χωρίς να προσδιορίζεται αυτή η διαδικασία. _γ) Η κατανομή αρμοδιοτήτων στη νέα αυτοδιοικ. Περιφέρεια δεν περιλαμβάνει και νέες αποκεντρούμενες αρμοδιότητες από το κεντρικό κράτος ,παρά μόνο δυνητικά.Θα πρέπει και εδώ να αναμένεται σχετική εξειδίκευση στο νομοσχέδιο για τη νέα οργάνωση της κεντρικής Διοίκησης που έχει αναγγελθή. _δ) Σε αδρές γραμμές η μεταρρύθμιση στο περιφερειακό επίπεδο εστιάζεται, -Στην αποσυγκέντρωση αρμοδιοτήτων στις 7 κρατικές περιφερειακές διοικήσεις. -Στην αποκέντρωση αρμοδιοτήτων από τις 13 σημερινές κρατικές περιφερειακές διοικήσεις στις νέες αιρετές. Πρόκειται για ουσιαστική αναβάθμιση της διοικητικής αποκέντρωσης που θα μπορούσε να καταλήξει μελλοντικά σ’ένα βέλτιστο σχήμα με τη δημιουργία 7 αιρετών περιφερειακών διοικήσεων-και σχετική μείωση του αριθμού των νομαρχιών. Αλμα που δεν φαίνεται να είναι εφικτό στις σημερινές συνθήκες,παραμένει όμως ως ζητούμενο εφόσον προσδοκούμε να προσεγγίσουμε αντίστοιχα ανταγωνιστικά ευρωπαϊκά πρότυπα. _ ε) Η κατάργηση των νομαρχιών αντικατοπτρίζει την παρακμή του αγροτικού χώρου και πρέπει ως εκ τούτου να σχεδιασθούν πολιτικές της υπαίθρου που να ισορροπούν τις σχέσεις με τον κυρίαρχο αστικό χώρο (κεντρικό ζήτημα χωρικής συνοχής) -στ) Η ανάθεση στην πρωτοβάθμια αυτοδιοίκηση νέων δυνατοτήτων είσπραξης φόρων τοπικού επιπέδου πρέπει να συνοδευτή από αποτελεσματικό μηχανισμό εξισορρόπησης μεταξύ πλούσιων και πτωχών δήμων κέντρου και περιφέρειας. _ζ) Το ΤΕΕ πρέπει να συμμετάσχει στις διαδικασίες κατάρτισης και παρακολούθησης εφαρμογής του ολοκληρωμένου επιχειρησιακού προγράμματος «ΕΛΛ.Α.Δ.Α». Επίσης, δεδομένη θεωρείται και η συμμετοχή του ΤΕΕ στα Συμβούλια Διαβούλευσης της Περιφέρειας καθώς και η συστηματική συμμετοχή του στα Συμβούλια διαβούλευσης των Δήμων . Δρ Ν. Κομνηνίδης, αρχιτέκτων μηχ.,πολεοδόμος,οικονομολόγος ,π.προϊστάμενος Ειδ. Υπηρεσίας στρατηγικής,σχεδιασμού και αξιολόγησης αναπτυξιακών προγραμμάτων Υπουργείου Οικονομίας.-Μέλος Ομάδας δράσης ΕΣΠΑ του ΤΕΕ.