• H ΕΔΕΕ αποτελεί τον αντιπροσωπευτικό θεσμικό φορέα της Διαφήμισης και Επικοινωνίας στη χώρα. Η διαφήμιση, όπως είναι γνωστό, αποτελεί το βασικό έσοδο των ΜΜΕ σε ολόκληρο τον κόσμο, προκειμένου αυτά να λειτουργήσουν και να αναπτυχθούν, τόσο στην έντυπη και αναλογική μορφή τους όσο και στην ψηφιακή. Οι εταιρίες επικοινωνίας δεν διαχειρίζονται απλώς διαφημιστικά κονδύλια. Επενδύουν σε τεχνογνωσία και δημιουργικό δυναμικό που προωθεί την ανάπτυξη της Ψηφιακής Επικοινωνίας σε όλες της τις μορφές. Συμμετέχουν, έτσι, ενεργά στην αύξηση της εμπορικής αξίας όχι μόνο των Διαδικτυακών Μέσων αλλά και των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης, των Μηχανών Αναζήτησης και εν τέλει κάθε ψηφιακής προσπάθειας που έχει επιχειρηματικό χαρακτήρα και δεν πωλεί απευθείας τις υπηρεσίες της στους χρήστες του διαδικτύου. Πέραν του ότι η ψηφιακή ανάπτυξη αποτελεί δεδηλωμένο στρατηγικό στόχο της Κυβέρνησης, η επιχειρηματικότητα στο διαδίκτυο και μέσω αυτού αναδεικνύεται σε έναν από τους κύριους μοχλούς ανάκαμψης για την ελληνική οικονομία. Γιατί δεν απαιτεί υψηλές επενδύσεις και επιτρέπει άμεση διείσδυση στο καταναλωτικό και επαγγελματικό κοινό. Η δημόσια και ιδιωτική οικονομία στην Ελλάδα χρειάζεται, σήμερα, επενδύσεις στο διαδίκτυο που θα δημιουργήσουν παραγωγική δραστηριότητα, θέσεις εργασίας και δημοσιονομικό έσοδο. Αν όλοι συμφωνούν ότι αυτός είναι ο κοινός στόχος, τότε ο χώρος του διαδικτύου οφείλει να είναι ο πρώτος όπου επαγγελματικοί και συνδικαλιστικοί φορείς στην Ελλάδα θα συναινέσουν σε πολιτικές κοινής αποδοχής που θα προστατεύσουν αποκλειστικά και μόνο το καθολικό, δημόσιο συμφέρον. Με αυτή την οπτική, η ΕΔΕΕ κρίνει θετικά την πρωτοβουλία της Κυβέρνησης για οργάνωση διαβούλευσης. Υπό την προϋπόθεση ότι η διαβούλευση αυτή θα γίνει με όρους ισότητας και πολυφωνίας. Και λαμβάνοντας υπ΄ όψιν ότι οι όποιες απόπειρες ρύθμισης απαιτούν, πρωτίστως, σεβασμό της ίδιας της φύσης του ψηφιακού κόσμου, που εξελίσσεται ταχύτερα από το νομοθέτη. Για την οργάνωση της διαβούλευσης η πρότασή μας είναι, προφανώς, να συμμετάσχουν όλοι οι κοινωνικοί εταίροι: Οι επαγγελματικοί φορείς των Ψηφιακών Μέσων, οι εκπρόσωποι των εργαζομένων – και όχι μόνο οι ενώσεις συντακτών, - οι εκπρόσωποι των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στο διαδίκτυο, οι φορείς των επιχειρήσεων που προβάλλονται στο διαδίκτυο, οι εκπρόσωποι της Επικοινωνίας στο διαδίκτυο (εν προκειμένω το Συμβούλιο Ψηφιακής Επικοινωνίας της ΕΔΕΕ), εκπρόσωποι των bloggers και των πολιτών – χρηστών του διαδικτύου. Παράλληλα, θεωρούμε εξαιρετικά σημαντική την πρόσκληση συμμετοχής εκπροσώπου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με αντικείμενο την Ψηφιακή Ατζέντα στην ΕΕ. Είναι βέβαιο, ότι η εμπειρία από πολιτικές που ήδη έχουν εφαρμοστεί ή/και αποφευχθεί, σε χώρες που προηγούνται της Ελλάδας στην ψηφιακή ανάπτυξη, μόνο επωφελής μπορεί να αποδειχθεί για αυτή. Με την ολοκλήρωση της παρούσας προκαταρκτικής φάσης, προτείνουμε: • Την καταγραφή των θεμάτων από τα Υπουργεία και την πρόσκληση των εταίρων να τοποθετηθούν τεκμηριωμένα, με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον και με παράλληλη δημοσιοποίηση των οικονομικών στοιχείων των επωφελούμενων από το αγγελιόσημο ταμείων και συνδικαλιστικών φορέων. • Την ανάρτηση σε δημόσια διαβούλευση της κοινά αποδεκτής ατζέντας που θα έχει προκύψει από την προηγούμενη φάση. Σε ό,τι αφορά ειδικότερα το αγγελιόσημο και την επέκτασή του στο διαδίκτυο, όπως επιχειρείται με την τοποθέτηση της ΠΟΕΣΥ, θεωρούμε ότι, σε αυτό το στάδιο, κάθε συζήτηση μεταξύ αναγνωρισμένων φορέων και της Πολιτείας είναι τουλάχιστον πρώιμη. Γιατί, το αγγελιόσημο είναι, με αντικειμενικά στοιχεία, ο επαχθέστερος κοινωνικός πόρος (έμμεσος φόρος υπέρ τρίτων), που απομυζά συστηματικά το 1/5 της διαφημιστικής επένδυσης στην Ελλάδα, για να συντηρεί «ευγενή και πλεονασματικά»(*) ταμεία τύπου, με επιδίωξη περαιτέρω επέκτασής του και στα διαδικτυακά ΜΜΕ, σε αντίθεση με την κοινωνικοασφαλιστική ισονομία καθώς και την συνταγματικότητα και το Ευρωπαϊκό νομοθετικό πλαίσιο. Πολύ περισσότερο, στη σημερινή κατάσταση της ελληνικής οικονομίας, είναι πλέον φανερό ότι το αγγελιόσημο, εν γένει, αναδεικνύει το μέγεθος της υπερβολής ενός συντεχνιακού κεκτημένου το οποίο, πέραν του ότι πάσχει από έλλειψη κοινωνικής νομιμοποίησης, στρέφεται εν τέλει κατά της ίδιας της επιχειρηματικότητας των ΜΜΕ. Δεδομένου ότι η πρόσκληση των Υπουργείων, όπως σαφώς αναφέρεται σε αυτή, αφορά την οργάνωση της διαβούλευσης και μόνο, η ΕΔΕΕ περιορίζεται, προς το παρόν, στην ως άνω τοποθέτησή της και αναμένει πρόσκληση «για τον τόπο και το χρόνο της εναρκτήριας εκδήλωσης της διαβούλευσης» ώστε να αναλύσει διεξοδικά τα πολιτικά, οικονομικά και νομικά επιχειρήματά της επί του ζητήματος, πέραν όσων έχει δημοσιοποιήσει από τον Ιούλιο 2010 και βρίσκονται διαθέσιμα στον ιστότοπο www.edee.gr ΕΝΩΣΗ ΕΤΑΙΡΙΩΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ & ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΕΛΛΑΔΟΣ(ΕΔΕΕ) (*) Σύμφωνα με δήλωση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων (Συνέντευξη στο Flash Μάιος 2010)