• Σχόλιο του χρήστη 'Γιάννης Δεληγιάννης' | 10 Ιανουαρίου 2011, 20:05

    Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο η δημόσια διοίκηση χαρακτηρίζεται σήμερα από γραφειοκρατικά προβλήματα και δυσκολία προσαρμογής σε νέες απαιτήσεις, παρά το γεγονός ότι ο ρόλος της είναι ιδιαίτερα σημαντικός. Η ηλεκτρονική διακυβέρνηση ως κεντρικό στόχο της έχει τη λειτουργική ηλεκτρονική διασύνδεση όλων των υπηρεσιών της δημόσιας διοίκησης σε όλα τα επίπεδα: τοπικό, περιφερειακό, εθνικό και ευρωπαϊκό. Οι ηλεκτρονικές παροχές, που προσφέρονται, κατηγοριοποιούνται σε υπηρεσίες πληροφόρησης, επικοινωνίας και συναλλαγών. Βασικό στόχο πέρα από τη βελτίωση της επικοινωνίας και των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους πολίτες (Government to Citizens - G2C) αποτελεί η βελτίωση των σχέσεων μεταξύ οργανισμών του δημοσίου τομέα και άλλων δημόσιων ή ιδιωτικών οργανισμών εντός και εκτός εθνικών ορίων. Παράλληλα βελτιώνονται οι σχέσεις σε επίπεδο κερδοσκοπικών και μη επιχειρήσεων (Government to Business - G2B, Government to Government - G2G), ενώ παράλληλα επανεξετάζονται οι δυνατότητες των τεχνολογιών σε διάφορους τομείς, όπως ο τομέας της εργασίας [18]. Ένας σχηματικός τρόπος αναπαράστασης της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης αποτελεί η χρήση ομόκεντρων κύκλων. Στο κέντρο βρίσκεται το σύστημα που επιτρέπει την επικοινωνία και παροχή υπηρεσιών μεταξύ των εσωτερικών τμημάτων του δημοσίου τομέα. Στο επόμενο επίπεδο συμπεριλαμβάνονται οι εσωτερικές σχέσεις του συστήματος με τους πολίτες. Οι σχέσεις αυτές και η διασύνδεση αναπτύσσονται κάθετα από και προς τη διακυβέρνηση, και οριζόντια μεταξύ τους, δηλαδή σε όλο το φάσμα των οργανισμών, επιχειρήσεων και κοινοτήτων. Ας σημειωθεί ότι η υλοποίηση των παραπάνω συστημάτων γίνεται μέσω μιας σειράς καναλιών επικοινωνίας χωρίς να περιορίζονται αποκλειστικά και μόνο στη χρήση του Διαδικτύου. Εφαρμογές ηλεκτρονικής διακυβέρνησης υλοποιούνται κατά κύριο λόγο μέσω δικτυακών πυλών (portals). Αυτές ως στόχο έχουν την ενοποίηση του περιεχομένου και των υπηρεσιών από διάφορες αποθήκες πληροφοριών (repositories) και την πρόσβαση μέσω προγραμμάτων πλοήγησης στον παγκόσμιο ιστό για αυτόματη εξυπηρέτηση των πολιτών. Επίσης υποστηρίζουν τη διαχείριση εγγράφων και την αυτοματοποίηση των διαδικασιών (Content Capture and Business Process Automation - Workflow). Εναλλακτικά κανάλια επικοινωνίας συμπεριλαμβάνουν δίκτυα κινητής και σταθερής τηλεφωνίας μεταξύ άλλων, υποστηρίζοντας πληθώρα συσκευών πρόσβασης. Ας σημειωθεί ότι τα πληροφορικά συστήματα διαχειρίζονται συνήθως έγγραφα και πληροφορίες από χαρτί και ηλεκτρονικά μέσα (web) με ενιαίο τρόπο. Σε οργανωτικό επίπεδο συναντά κανείς δικτυακές και διαδικτυακές εφαρμογές διαχείρισης πληροφορίας και γνώσης που υποστηρίζουν τη διαλειτουργικότητα (interoperability) για εσωτερική (intranet) και εξωτερική (internet) χρήση. Βασικοί στόχοι των πληροφοριακών συστημάτων είναι επίσης η ικανοποίηση των προσδοκιών των πολιτών για περισσότερη και αμεσότερη πρόσβαση στην πληροφορία και η ταυτόχρονη μείωση του κόστους παροχής πληροφοριών και υπηρεσιών, ελαττώνοντας σημαντικά τη χρήση πόρων και αναλώσιμων όπως είναι το χαρτί και οι αναγκαίοι χώροι αποθήκευσης. Άλλοι εξίσου σημαντικοί στόχοι περιλαμβάνουν την επιτάχυνση και βελτιστοποίηση των διαδικασιών, μειώνοντας τις πιθανότητες λάθους, ενώ αυξάνουν τη συνεργασία μεταξύ των τμημάτων και των κρατικών οργανισμών, προάγοντας τη διαλειτουργικότητα. Σε επίπεδο ταχύτητας τα συστήματα πρέπει να επιτρέπουν την έγκαιρη ενημέρωση των εσωτερικών και εξωτερικών χρηστών για την ύπαρξη νέων κρίσιμων πληροφοριών σε πραγματικό χρόνο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα εφαρμογής στο δημόσιο τομέα αποτελεί η άμεση ισχύς νέων κανονισμών, μέτρων και νομοθετικών ρυθμίσεων, χωρίς χάσιμο χρόνου, γεγονός που με τα παραδοσιακά μέσα απαιτεί την ενημέρωση όλων των υπηρεσιών. Σε ανώτερο επίπεδο τα πληροφορικά συστήματα σχεδιάζονται έτσι ώστε να συλλέγουν την πληροφορία, τη συλλογική εμπειρία και την εξειδίκευση, επιτρέποντας την εκμετάλλευση της και την πληροφορημένη λήψη αποφάσεων. Ας σημειωθεί ότι ένα ακόμη πολύ σημαντικό χαρακτηριστικό που πρέπει να ικανοποιεί κάθε πληροφοριακό σύστημα είναι η προστασία των πληροφοριών που εμπεριέχουν από μη εξουσιοδοτημένη πρόσβαση. Παράλληλα απαιτείται και η παραμετροποίηση του συστήματος σύμφωνα με τους εκάστοτε νόμους προστασίας προσωπικών δεδομένων και ελεύθερης πληροφόρησης.