• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ' | 17 Οκτωβρίου 2014, 23:30

    Σχόλια επί του σχεδίου νόμου για τις Κοινωφελείς Οργανώσεις Πολιτών Α. Εισαγωγικά σχόλια Πλήθος μικρών και μεγαλύτερων Μη Κυβερνητικών / Μη Κερδοσκοπικών Οργανώσεων με κοινωφελές έργο βάσει καταστατικού (ΜΚΟ) έχουν επανειλημμένως εκφράσει την ανάγκη για ένα νομοσχέδιο που θα ορίζει τις απαραίτητες διαδικασίες λογοδοσίας της οργανωμένης Κοινωνίας των Πολιτών (ΚτΠ), θα στηρίζει την ανάπτυξή τους προς όφελος της κοινωνίας & του περιβάλλοντος και θα αναγνωρίζει την ουσιαστική αξία του εθελοντισμού. Το εν λόγω νομοσχέδιο θέτει τεχνοκρατικούς κανόνες για την (επαν)εγγραφή των ΜΚΟ σε μητρώα με στόχο τη διαφανή αξιοποίηση & τον αποτελεσματικό έλεγχο των κρατικών επιχορηγήσεων. Καλωσορίζουμε την πρόθεση κάλυψης του νομοθετικού αυτού κενού (με σοβαρές επιφυλάξεις για συγκεκριμένους κανονισμούς και τη διαδικασία διαβούλευσης, όπως αναλύεται παρακάτω). Είναι όμως απογοητευτική η παντελής απουσία μέσα στο κείμενο και στη γενικότερη επίσημη κρατική ρητορική η πρόθεση της Πολιτείας να θεσπίσει σχέδιο νόμου που: α. θα θέτει ουσιαστικά κριτήρια λογοδοσίας των ΜΚΟ, πέραν της οικονομικής διαφάνειας, όπως η αποτελεσματικότητα του έργου που παράγουν μέσω της αξιοποίησης κρατικών πόρων, η βιωσιμότητα των αποτελεσμάτων με στόχο την ανάπτυξη της κοινωνίας έναντι της εξαρτητοποίησής της από τις ΜΚΟ, η προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και του περιβάλλοντος σε όλα τα επίπεδα (συμπ. των εργαζόμενων στις ΜΚΟ), β. θα αναγνωρίζει τις ΜΚΟ (και τα δευτεροβάθμια δίκτυα στα οποία ανήκουν) ως επίσημους συνομιλητές σε τομείς που εξειδικεύονται και που παράγουν πολύτιμη έρευνα και γνώση, όπως η ισότητα, η ανάπτυξη, η υγεία, η εκπαίδευση, η προστασία του περιβάλλοντος, και θα διασφαλίζει την επίσημη συμμετοχή στο διάλογο για τη διαμόρφωση πολιτικών σε αυτούς τους τομείς, γ. θα αναγνωρίζει τον εθελοντισμό ως έκφραση έμπρακτης αλληλεγγύης και θα θέτει τις βάσεις για την επίσημη σύνδεση του εθελοντικού έργου στις ΜΚΟ με διαφορετικές κοινωνικές δομές & διαδικασίες, όπως τα σχολεία, την εναλλακτική στρατιωτική θητεία, τα προγράμματα ενσωμάτωσης ευπαθών κοινωνικών ομάδων, κ.ά. δ. θα θέτει τις βάσεις για την εκπαίδευση & την πρόοδο της κοινωνίας αναφορικά με τον αναγκαίο ρόλο της οργανωμένης Κοινωνίας των Πολιτών στη δημοκρατία, για παράδειγμα μέσω της ένταξης σχετικών μαθημάτων/ ενοτήτων στο σχολικό πρόγραμμα σπουδών, την υποστήριξη σχετικών ακαδημαϊκών / ερευνητικών προγραμμάτων. Το κείμενο δυστυχώς περιορίζεται στον οικονομικό έλεγχο των ΜΚΟ όσον αφορά τη διαχείριση των κρατικών πόρων και δεν θέτει κανένα άλλο ουσιαστικό κριτήριο ή υποστηρικτό μηχανισμό, ώστε να διασφαλίσει τον ρόλο της οργανωμένης ΚτΠ και την προσφορά πραγματικής προστιθέμενης κοινωνικής & περιβαλλοντικής αξίας. Η πρότασή μας: Η νομοπαρασκευαστική επιιτροπή να συνεργαστεί με δίκτυα ΜΚΟ, αντιπροσωπευτικά όλων των τομέων παρέμβασης (κοινωνία & περιβάλλον) και όλων των επιπέδων δράσης (τοπικό, εθνικό, διεθνές) για τον εμπλουτισμό του νομοσχεδίου αναφορικά με τα παραπάνω. Πλήθος ελληνικών ΜΚΟ συμμετέχουν ήδη σε διεθνή δίκτυα και πλατφόρμες συνεργασίας, συμπεριλαμβανομένης της συνεργασίας με διακρατικούς φορείς (όπως η ΕΕ) για τον σχεδιασμό πολιτικών και είναι σε θέση να μεταφέρουν βέλτιστες πρακτικές ευρωπαϊκών κρατών και διακρατικών θεσμών αναφορικά με τη θέσπιση κανονισμών για τη λειτουργία και τον ρόλο των ΜΚΟ. Β. Ερωτήσεις ως προς τη διαδικασία διαμόρφωσης του σχεδίου νόμου και δημόσιας διαβούλευσης 1. Γνωρίζουμε ότι εκπρόσωποι του ιδρύματος Μποδοσάκη έχουν επισήμως ισχυριστεί ότι το Υπ. Εσωτερικών προχώρησε στη δημιουργία νομοσχεδίου έπειτα από πρωτοβουλία του Ιδρύματος. Προκύπτει ένα πολύ σοβαρό ερώτημα για τα όρια εξουσίας ενός ιδρύματος ιδιωτικού δικαίου, και πόσο μάλλον όταν στην νομοπαρασκευαστική επιτροπή συμμετέχει εκπρόσωπος του Ιδρύματος. 2. Στη νομοπαρασκευαστική επιτροπή, όπως αυτή συστήθηκε βάσει ΦΕΚ Β 803 (1/4/2014) συμμετέχει ένας εκπρόσωπος ΜΚΟ και ένας διευθύνων σύμβουλος εταιρείας συμβούλων. Με ποια κριτήρια έχουν επιλεγεί τα μέλη της επιτροπής; 3. Στο σχετικό ΦΕΚ, άρθρο 3, παρ. 3 αναφέρεται η δυνατότητα πρόσκλησης στις συνεδριάσεις της επιτροπής εκπροσώπων ΜΚΟ. Στις 30/9/2014 (δύο ημέρες πριν τη δημοσίευση του σχεδίου νόμου) πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις εκπροσώπων ΜΚΟ με τον Γενικό Γραμματέα Πληθυσμού και Κοινωνικής Συνοχής του Υπουργείου Εσωτερικών, Άγγελο Συρίγο, μετά από πρόσκληση που απηύθυνε το Υπουργείο στις συγκεκριμένες οργανώσεις. Οι συναντήσεις αυτές δεν συνιστούν διαβούλευση επί της ουσίας, ενώ τίθεται και πάλι το ερώτημα για τα κριτήρια επιλογής των προσκεκλημένων οργανώσεων. (Μετά από παραίνεση προσκεκλημένου εκπροσώπου οργάνωσης, η πρόσκληση απευθύνθηκε και σε δευτεροβάθμια δίκτυα ΜΚΟ που συμμετέχουν οι αρχικά προσκεκλημένες οργανώσεις. Η πρόσκληση στάλθηκε μία ημέρα πριν την συνάντηση, δηλαδή τη Δευτέρα 29/9/2014, αφήνοντας ελάχιστα περιθώρια ευρύτερης συμμετοχής.) 4. Η περίοδος δημόσιας διαβούλευσης (2-20/10) δεν είναι επαρκής για την εις βάθος μελέτη του περιεχομένου και την σύνθεση ουσιαστικών προτάσεων. (Γνωρίζουμε επίσης ότι η αρχική πρόθεση του Υπουργείου ήταν για μικρότερη περίοδο διαβούλευσης, την οποία το Υπουργείο παρέτεινε μετά από παραίνεση προσκεκλημένων εκπροσώπων ΜΚΟ.) Γ. Παρατηρήσεις επί των άρθρων του σχεδίου νόμου Άρθρο 01, παράγραφος 1θ α. Προτείνουμε τον όρο «χρηματικού ανταλλάγματος» αντί «ανταλλάγματος», καθώς ο εθελοντισμός προσφέρει ανταμοιβή στον εθελοντή με την ευρύτερη ηθική, κοινωνική και εκπαιδευτική έννοια. Άρθρο 01, παράγραφος 1ι α. Είναι ασαφές για ποιο λόγο συμπεριλαμβάνεται σε σχέδιο νόμου για τις ΚΟΠ η εθελοντική εργασία σε κρατικούς φορείς, δημόσια νομικά πρόσωπα και ΟΤΑ. Η εν λόγω αναφορά εξομοιώνει τον εθελοντισμό στις ΚΟΠ με μοντέλα άμισθης προσφοράς έργου / εργασίας στον κρατικό τομέα, τα οποία δεν έχουν καμία συνάφεια με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Τουναντίον, η εξομοίωση δημιουργεί πεδίο παρερμηνείας της έννοιας του εθελοντισμού ως ενεργούς συμμετοχής στην ΚτΠ και ταυτόχρονα πεδίο παράκαμψης της εργασιακής νομοθεσίας. Άρθρο 01, παράγραφος 1ιε α. Είναι ασαφές ποιες χρηματοδοτήσεις συμπεριλαμβάνονται υπό τον όρο «κρατικές» (προγράμματα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, προγράμματα του Συμβουλίου της Ευρώπης, κ.ά.) Το παρόν κείμενο υπογράφεται από τα κάτωθι μέλη της Ελληνικής Πλατφόρμας για την Ανάπτυξη: ACTIONAID ΕΛΛΑΣ ATHENS NETWORK OF COLLABORATING EXPERTS (ANCE) HANDICAP CARE HELLAS ΚΕΝΤΡΟ ΜΕΡΙΜΝΑΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙΟΥ (ΚΜΟΠ) ONE EARTH PR.A.K.S.I.S - Προγράμματα Ανάπτυξης Κοινωνικής Στήριξης & Ιατρικής Συνεργασίας Συνδεδεμένα μέλη: FAIR TRADE HELLAS ΠΛΑΤΩ - Παγκόσμιος Ερευνητικός και Υλοποιητικός Οργανισμός Ανθρωπιστικής Βοήθειας και Διεθνούς Αναπτυξιακής Συνεργασίας Η Ελληνική Πλατφόρμα για την Ανάπτυξη αποτελεί το συντονιστικό όργανο των ελληνικών Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων, οι οποίες δραστηριοποιούνται στους τομείς της Διεθνούς Αναπτυξιακής Συνεργασίας, Ανθρωπιστικής Βοήθειας και Αναπτυξιακής Εκπαίδευσης. Είναι επίσημα αναγνωρισμένη από την Υπηρεσία Διεθνούς Αναπτυξιακής Συνεργασίας του Ελληνικού Υπουργείου Εξωτερικών, όπου εκπροσωπεί τις απόψεις των μελών και συμβάλλει στη διαμόρφωση και υλοποίηση της ελληνικής αναπτυξιακής πολιτικής. Αντιπροσωπεύει στην Ελλάδα την Ευρωπαϊκή Συνομοσπονδία των ΜΚΟ για την Ανάπτυξη και την Επείγουσα Βοήθεια - European NGO Confederation for Relief and Development-CONCORD (www.concordeurope.org). Σήμερα, η CONCORD συνιστά εκ μέρους της κοινωνίας των πολιτών, το βασικό συνομιλητή των οργάνων της Ε.Ε. για τον σχεδιασμό της Ευρωπαϊκής Πολιτικής για την Ανάπτυξη. Η Ελληνική Επιτροπή συμμετέχει ενεργά σε αυτή τη διαδικασία.