• Σχόλιο του χρήστη 'Σπύρος Απέργης' | 9 Φεβρουαρίου 2016, 16:58

    Στην παράγραφο 6, προβλέπεται εμπλοκή υπηρεσιών της Ευρωπαικής Ένωσης στις διαδικασίες καταγραφής και ταυτοποίησης των αλλοδαπών χωρίς νόμιμες διατυπώσεις. Ωστόσο η κατανομή ρόλων και αρμοδιοτήτων παραπέμπεται σε μνημόνια που θα υπογραφούν από την ελληνική κυβέρνηση και τις συγκεκριμένες υπηρεσίες. Ειδικά, όμως, για Ευρωπαϊκό Οργανισμό για τη Διαχείριση της Επιχειρησιακής Συνεργασίας στα Εξωτερικά Σύνορα των Κρατών Μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δηλαδή τη γνωστή FRONTEX,υπάρχουν εκθέσεις μη κυβερνητικών οργανώσεων και άλλες καταγγελίες περί εμπλοκής της σε διαδικασίες απώθησης και άτυπων επαναπροωθήσεων στο παρελθόν ενώ δεν υπάρχει καμία θεσμική διαδικασία στην Ευρωπαική Ένωση για συγκεκριμένο έλεγχο και λογοδοσία του εν λόγω οργανιαμού.Για παράδειγμα, οι διαλογείς (screeners) που χρησιμοποιεί για τις συνεντεύξεις με τους αλλοδαπούς στα σύνορα δεν έχουν δημόσια γνωστά διαπιστευτήρια ή πιστοποιητικά για τις γνώσεις και τις ικανότητές τους. Επίσης ο Ευρωπαίος Διαμεσολαβητής έχει ξεκινήσει έρευνα από τον Οκτώβριο 2014 που αφορά την FRONTEX σχετικά με τις πρακτικές που χρησιμοποιεί σχετικά με τις πτήσεις επιστροφές αλλοδαπών στις χώρες καταγωγής τους και την τήρηση των δικαιωμάτων των αλλοδαπών (βλ. Own initiative inquiry OI/9/2014/ΜΗΖ concerning the means through which Frontex ensures respect for fundamental rights in joint return operations, διαθέσιμη στη διεύθυνση http://www.ombudsman.europa.eu/en/cases/correspondence.faces/en/58135/html.bookmark#_ftn2). Ας σημειωθεί ότι FRΟΝΤΕΧ αρνήθηκε να δεχτεί την υπόδειξη του Ευρωπαίου Διαμεσολαβητή για δημιουργία εσωτερικού μηχανισμού, στον οποίο θα προσφεύγουν πολίτες σε περίπτωση διαφωνίας με τον οργανισμό, με αποτέλεσμα να υποβάλει ο Διαμεσολαβητής έκθεση στο Ευρωπαικό Κοινοβούλιο προκειμένου να πειστεί η FRONTEX να δεχτεί την υπόδειξή του (βλ. σχετικά, το βιβλίο του Αποστόλη Φωτιάδη, Έμποροι των Εθνών, Η νέα αρχιτεκτονική επιτήρησης, Εκδόσεις Απέναντι Όχθη, σελ. 112). Συμπερασματικά η FRONTEX φαίνεται να λειτουργεί σε κενό εξουσίας, με αρμοδιότητες αυξημένες τα τελευταία χρόνια, χωρίς να λογοδοτεί σε οποιονδήποτε για το περιεχόμενο και τον τρόπο δράσης των πολιτικών και των πρακτικών της και χωρίς να υπάρχει νομική δυνατότητα αναζητήσης τυχόν αστικών ή ποινικών ευθυνών από την υπηρεσία αυτή, εάν διαπιστώνονται περιστατικά παράτυπης ή παράνομης συμπεριφοράς των υπαλλήλων της. Συνεπώς, επιβάλλεται ανυπερθέτως, κατά την άποψή μου, ο σαφής έλεγχος και η λογοδοσία των υπηρεσιών αυτών κατά την εμπλοκή τους στις διαδικασίες καταγραφής και ταυτοποίησης στο νόμο ώστε να υπάρχει έαν σαφές και συγκεκριμένο νομικό πλαίσιο που θα διέπει τη δραστηριότητα των ευρωπαικών υπηρεσιών στα κέντρα υποδοχής και ταυτοποίησης. Για το λόγο αυτό προτείνω να αναδιατυπωθεί η παράγραφος 6 ως εξής: "Υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Υποστήριξης για το Άσυλο και ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός για τη Διαχείριση της Επιχειρησιακής Συνεργασίας στα Εξωτερικά Σύνορα των Κρατών Μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) δύνανται να παρακολουθούν ή και να συμμετέχουν στις διαδικασίες υποδοχής και ταυτοποίησης, σύμφωνα με το Γενικό Κανονισμό Λειτουργίας, αποκλειστικά και μόνο στο πλαίσιο συνδρομής των ελληνικών αρχών στη διαδικασία καταγραφής και ταυτοποίησης.Κατά τη διάρκεια της συμμετοχής τους σε αυτές διαδικασίες,οι υπάλληλοι των υπηρεσιών της Ευρωπαικής Ένωσης υπόκεινται στις εντολές του Διευθυντή του κέντρου στο οποίο εργάζονται. Οι διαλογείς (screeners) υποχρεούνται να παρουσιάζουν στο Διευθυντή του Κέντρου, στο οποίο εργάζονται, τα πιστοποιητικά ή τα διαπιστευτήρια των γνώσεων και των ικανοτήτων τους, πριν αναλάβουν οποιαδήποτε εργασία. Για κάθε πράξη ή παράλειψη οποιουδήποτε υπαλλήλου, ανεξαρτήτως ιεραρχικής θέσης, των υπηρεσιών της Ευρωπαικής Ένωσης στην ελληνική επικράτεια, εφαρμόζεται το ελληνικό δίκαιο.Η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες και ο Διεθνής Οργανισμός Μετανάστευσης δύνανται να παρακολουθούν τις ως άνω διαδικασίες και να παρέχουν πληροφορίες στους υπαγόμενους σε διαδικασία υποδοχής και ταυτοποίησης. Λεπτομέρειες της συνεργασίας, υπό τους όρους και τις προβλέψεις των προηγούμενων εδαφίων, ρυθμίζονται με μνημόνια που συνάπτονται μεταξύ της Υπηρεσίας Υποδοχής και Ταυτοποίησης και των ως άνω φορέων."