• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΕΒ σύνδεσμος επιχειρήσεων και βιομηχανιών' | 17 Φεβρουαρίου 2016, 11:30

    Ι. ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ 1. Η ίδρυση της ΓΓΨΠ κρίνεται κατ΄ αρχήν ως θετικό γεγονός. Η υπαγωγή στον Πρωθυπουργό εκτιμάται ότι μπορεί να αυξήσει την αποτελεσματικότητά της και να επιλύσει πολλά προβλήματα συντονισμού του σχεδιασμού και της υλοποίησης της ψηφιακής πολιτικής, τα οποία έχουν παρατηρηθεί στο παρελθόν. 2. Με αυτό το δεδομένο, η συγκέντρωση μεγάλου πλήθους αρμοδιοτήτων στην προτεινόμενη Γενική Γραμματεία μπορεί να δημιουργήσει δυσκαμψίες και προβλήματα στην υλοποίηση. Ειδικότερα, η υπό ίδρυση ΓΓΨΠ διαθέτει αρμοδιότητες σχεδιασμού, παρακολούθησης, ελέγχου, και υλοποίησης. Προτείνεται οι κύριες αρμοδιότητες υλοποίησης να διεκπεραιώνονται από εξειδικευμένους φορείς υλοποίησης, όπως την ΚτΠ Α.Ε. 3. Ο βασικός στόχος της εκπόνησης της Ψηφιακής Πολιτικής, και της επιτυχούς εφαρμογής της θα πρέπει να είναι η συμβολή στην επανεκκίνηση της οικονομίας, μέσω της βέλτιστης αξιοποίησης των ΤΠΕ. Κρίνουμε ότι αυτό θα πρέπει να αναφέρεται ρητά στον ιδρυτικό νόμο της ΓΓΨΠ. Ειδικότερα θα πρέπει να αναφέρεται ότι μέσω της εφαρμογής της Ψηφιακής Πολιτικής επιδιώκεται η δημιουργία ενός φιλικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος και η μείωση των διοικητικών βαρών των επιχειρήσεων. Θα πρέπει συνεπώς να γίνεται ρητή αναφορά σε αυτό, με μετρήσιμες μειώσεις στα διοικητικά βάρη των επιχειρήσεων, και όχι να προκύπτει εμμέσως από την περιγραφή του σκοπού και των αρμοδιοτήτων της ΓΓΨΠ. 4. Επιπλέον, σημαντικό μέρος της αποστολής της ΓΓΨΠ θα πρέπει να είναι η ενίσχυση του κλάδου Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) στην Ελλάδα. Ειδικότερα, στις αρμοδιότητες της ΓΓΨΠ θα πρέπει να συμπεριλαμβάνονται δράσεις οι οποίες προωθούν την εξωστρέφεια, την ενίσχυση της καινοτομίας, την προσέλκυση μεγάλων ξένων επενδύσεων στις ΤΠΕ, και γενικότερα την βελτίωση του οικοσυστήματος του κλάδου Πληροφορικής και Επικοινωνιών στην Ελλάδα. Επισημαίνεται ότι στο νομοσχέδιο το οποίο τέθηκε σε διαβούλευση δεν υπάρχουν ειδικές αναφορές για την ενίσχυση του κλάδου ΤΠΕ. 5. Η υπό ίδρυση ΓΓΨΠ οφείλει να λάβει υπόψη της και να αξιοποιήσει βέλτιστα τις μέχρι σήμερα προσπάθειες εκπόνησης ψηφιακής στρατηγικής. Ειδικότερα αναφέρεται η Εθνική Στρατηγική για τις ΤΠΕ και την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση η οποία είχε τεθεί σε συστηματική διαβούλευση από το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης με δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς ήδη από το 2012. 6. Η εξειδικευμένη φύση του έργου της ΓΓΨΠ και το μέγεθος ορισμένων δράσεων όπως προδιαγράφονται απαιτεί την συνεργασία με εξειδικευμένες επιχειρήσεις της αγοράς, (μελετητές, εταιρίες υλοποίησης, κλπ) που διαθέτουν το μέγεθος και την τεχνογνωσία. Το Σχέδιο Νόμου θα πρέπει να κάνει συγκεκριμένες αναφορές στην εξωτερική ανάθεση (outsourcing) των υπηρεσιών αυτών. 7. Η αλλαγή πλαισίου, ιδιαίτερα στην αρχή μιας νέας Προγραμματικής Περιόδου, μπορεί να επιφέρει καθυστερήσεις, τόσο στην έγκριση, όσο και στην υλοποίηση των συγχρηματοδοτούμενων έργων. Η παρεμβολή μιας ακόμη εγκριτικής διαδικασίας από έναν νεότευκτο φορέα μπορεί να απορρυθμίσει την υλοποίηση των έργων για μεγάλο χρονικό διάστημα. Γι’ αυτό προτείνεται να τεθούν δεσμευτικές προθεσμίες για όλες τις διαδικασίες στις οποίες θα εμπλέκεται η ΓΓΨΠ, να τεκμαίρεται δε σιωπηρά η έγκριση αν αυτές παρέλθουν χωρίς έκδοση απόφασης. =========================================================================== Άρθρο 1 1. Όπως είναι κοινά διαπιστωμένο, τα έργα Πληροφορικής στο δημόσιο έχουν στην χώρα μας πολύ μεγάλους κύκλους υλοποίησης (όπου ως κύκλος υλοποίησης νοείται το διάστημα από την αρχική ωρίμανση μέχρι την θέση σε παραγωγική λειτουργία). Συνεπώς, ακόμη και όταν έχουν προδιαγραφεί αποτελεσματικά, καθυστερούν πολύ να παρέχουν απαραίτητες υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στους πολίτες και τις επιχειρήσεις. Ένας βασικό μέρος της αποστολής της ΓΓΨΠ (σε συνδυασμό με την απαραίτητη εξειδίκευση σε επόμενα άρθρα του Νομοσχεδίου) θα πρέπει να είναι η εισαγωγή θεσμών και διαδικασιών για την επιτάχυνση του συνολικού κύκλου υλοποίησης των έργων Πληροφορικής, τα οποία βρίσκονται υπό την αρμοδιότητά της. Αυτό θα πρέπει να αναφέρεται ρητά και όχι να προκύπτει έμμεσα. 2. Η αναφερόμενη «κατάθεση προτάσεων από τα Υπουργεία και τους Φορείς του Δημοσίου», (Παράγραφος α) θα πρέπει να γίνεται με συγκεκριμένη μεθοδολογία, η οποία θα συμπεριλαμβάνει, για κάθε προτεινόμενη δράση, ποσοτικοποίηση βάσει προκαθορισμένων δεικτών αποτελέσματος και επιπτώσεων, προκειμένου τα έργα να έχουν συγκεκριμένα οφέλη. 3. Θα πρέπει να αποσαφηνιστεί ότι «η τήρηση σχετικών αρχείων και μητρώων» δεν αφορά στα υφιστάμενα μητρώα του Δημοσίου Τομέα, αλλά σε αρχεία ειδικού χαρακτήρα, για την λειτουργία της ΓΓΨΠ, όπως αυτά εξειδικεύονται σε επόμενα άρθρα του Σχεδίου Νόμου.