• Όσο αφορά στην παρέμβαση του ΦοΔΣΑ Λάρισας στη δημόσια διαβούλευση για το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης που αφορά στη ‘Σύσταση και οργάνωση νομικών προσώπων δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου για τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων της χώρας’, καταγράφουμε κι εισηγούμαστε τα ακόλουθα: Α. Γενικά σχόλια.  Οι Δήμοι εφεξής θεωρούνται πλέον ‘διαχειριστές’ κι όχι ‘θεσμός’, όπως το Σύνταγμα ορίζει.  Ο Συντονιστής (Κράτος) ελέγχει, εποπτεύει και ορίζει τα όργανα. Δίνεται ειδοποιός εξουσία στο Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, περιορίζοντας ταυτόχρονα τις αρμοδιότητες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.  Κρίνεται σκόπιμη η αναφορά στους Ν. 3852/2010, Ν. 4071/2011, Ν. 4042/2012.  Κρίνεται σκόπιμη η εκπόνηση μελέτης αξιολόγησης των υφιστάμενων ΦοΔΣΑ, ώστε να αποτυπωθούν τα επιμέρους λειτουργικά σχήματα αυτών και να διαμορφωθούν τα σχετικά λειτουργικά πρότυπα των Διαχειριστών Στερεών Αποβλήτων (ΔΙΣΑ), κατά περίπτωση. Στο πλαίσιο αυτό, οφείλεται να τεκμηριωθεί η εξαίρεση των ΦοΔΣΑ Περιφέρειας Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας.  Η Αιτιολογική Έκθεση είναι ελλιπής, ενώ θα πρέπει να τεκμηριώνει κάθε αριθμητική αναφορά του Σχεδίου Νόμου, αξιολογώντας και λαμβάνοντας υπόψη την υφιστάμενη κατάσταση (μελέτη αξιολόγησης).  Πρέπει να οριστεί ρητά και να γίνει σαφές ότι η δραστηριότητα της διαχείρισης στερεών αποβλήτων αφορά και μελετάται με βάση αναφοράς τον ισοδύναμο πληθυσμό, ο οποίος θα λαμβάνεται υπόψη σε κάθε εκτίμηση.  Η καταγραφή των αρμοδιοτήτων των ΔΙΣΑ είναι αδρομερώς διατυπωμένη, δημιουργώντας ασάφειες. Μεταξύ άλλων, δεν γίνεται σαφές ποιος εκπονεί το ΠΕΣΔΑ και τι μπορεί αυτό να σημαίνει για το ήδη εγκεκριμένο ΠΕΣΔΑ Περιφέρειας Θεσσαλίας.  Η μεταβατική περίοδος δεν μπορεί να εκτιμηθεί, πράγμα το οποίο σημαίνει την καθυστέρηση στην υλοποίηση του ΠΕΣΔΑ.  Με την εξαίρεση των ΦοΔΣΑ Περιφέρειας Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας, διαμορφώνονται φορείς δύο ταχυτήτων, ενώ πολλαπλασιάζονται οι νομικές μορφές αυτών, δημιουργώντας ένα διφορούμενο πλαίσιο λειτουργίας.  Η τιμολογιακή πολιτική θεσπίζεται από τον καθ’ ύλην αρμόδιο Υπουργό. Β. Αναλυτικά σχόλια. Άρθρο 1: Διαχείριση των στερεών αποβλήτων στους δήμους της ηπειρωτικής χώρας  Κρίνεται ατεκμηρίωτος ο ορισμός του ανώτατου επιτρεπόμενου αριθμού ΔΙΣΑ ανά Περιφέρεια βάσει πληθυσμού, καθώς και το κατώφλι των 80.000 κατοίκων για τη σύσταση ΔΙΣΑ. Τα κριτήρια σύστασης ΔΙΣΑ πρέπει να επαναπροσδιοριστούν.  Η έναρξη υλοποίησης του εγκεκριμένου ΠΕΣΔΑ Περιφέρειας Θεσσαλίας –δεδομένου της υποχρέωσης κατάργησης του ΦοΔΣΑ και σύστασης ΔΙΣΑ στην οικεία Περιφέρεια- θα καθυστερήσει με ό,τι αυτό συνεπάγεται στην ωρίμανση και περαίωση μελετών κι έργων, σε αντίθεση με τους εξαιρούμενους ΦοΔΣΑ.  Κρίνεται ατεκμηρίωτος ο ορισμός της απόστασης των 30χλμ μεταξύ της έδρας του λειτουργούντος ΧΥΤ και του όμορου Δήμου, ώστε ο εν λόγω Δήμος αναγκαστικά να συμμετέχει στο νομικό πρόσωπο που λειτουργεί το ΧΥΤ, διότι δεν λαμβάνει υπόψη γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά ή συνοδές υποδομές (λ.χ. ΣΜΑ), οι οποίες θα μπορούσαν να εξυπηρετήσουν.  Η ίδρυση περιφερειακών γραφείων θεωρείται ουσιώδης, όταν αυτή λαμβάνει χώρα στα πλαίσια υποστήριξης της λειτουργίας των οικείων υποδομών. Άρθρο 3: Αρμοδιότητες ΔΙΣΑ  Το ‘Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων’ για ΔΙΣΑ νομοθετικά δεν υφίσταται, παρά ο Εθνικός Σχεδιασμός Διαχείρισης Αποβλήτων(ΕΣΔΑ) μετά των Περιφερειακών Σχεδίων (ΠΕΣΔΑ) και των Τοπικών Σχεδίων (Αποκεντρωμένης) Διαχείρισης Αποβλήτων (ΤΣΔΑ).  Οι ΔΙΣΑ υλοποιούν το ΠΕΣΔΑ, το οποίο δεν αναφέρεται από ποιον εκπονείται.  Δεν γίνεται αναφορά στη διατήρηση της θεσμοθετημένης αρμοδιότητας των ΦοΔΣΑ για παροχή υπηρεσιών συλλογής και μεταφοράς αποβλήτων. Άρθρο 12: Προσωπικό  Θα πρέπει να θεσμοθετηθεί η δυνατότητα πρόσληψης προσωπικού -πέραν των μετατάξεων- για την αποτελεσματικότερη λειτουργία του συνόλου των υπηρεσιών των μέχρι σήμερα υποστελεχωμένων ΦοΔΣΑ (λ.χ. διεύθυνση, οικονομική-ταμειακή υπηρεσία, τεχνική υπηρεσία). Άρθρο 13: Πόροι  Με τον καθορισμό του ύψους και της συχνότητας καταβολής της ετήσιας εισφοράς των Δήμων προς το ΔΙΣΑ από τον Υπουργό Εσωτερικών καταστρατηγείται η αρχή της ανταποδοτικότητας (ΚΥΑ 2527/2009), ενώ η τιμολογιακή πολιτική των ΔΙΣΑ είναι προφανές ότι πρέπει να θεσπίζεται και να ασκείται από τους φορείς διαχείρισης που παρέχουν ανταποδοτική υπηρεσία. Επίσης, το εν λόγω εδάφιο είναι αντιφατικό της σχετικής αναφοράς επί του Άρθρου 1, όπου προβλέπεται απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου για το σκοπό αυτό.  Αρχής λειτουργίας των ΔΙΣΑ μόνο ενδεικτικά μπορούν να καθοριστούν οι ετήσιες εισφορές, διότι οι πραγματικές λειτουργικές ανάγκες θα προκύψουν κατόπιν μελέτης οργάνωσης και λειτουργίας των ΔΙΣΑ.  Πρέπει να καθοριστεί με σαφήνεια αν οι πόροι των ΔΙΣΑ θα πρέπει να καλύπτουν εργασίες αποκατάστασης και μεταφροντίδας, επενδύσεις, συντηρήσεις, περιβαλλοντική ασφάλιση.  Σε περίπτωση μη καταβολής των εισφορών της παρ. 2 από τους Δήμους - μέλη των ΔΙΣΑ ως το τέλος του τρέχοντος οικονομικού έτους, αυτές θα πρέπει να παρακρατούνται και να αποδίδονται τακτικότερα (λ.χ. μέσω της πληρωμής των λογαριασμών της ΔΕΗ) κι όχι εντός του επόμενου έτους μέσω των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων, διότι η μη εισπραξιμότητα μοιραία θα επιφέρει δυσλειτουργία στους ΔΙΣΑ. Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΕΝΙΑΙΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΣΤΕΡΕΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ ΔΗΜΩΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ Ν. ΛΑΡΙΣΑΣ ΑΝΤΩΝΗΣ Ν. ΓΚΟΥΝΤΑΡΑΣ Δήμαρχος Αγιάς