• Με το παρόν εκφράζουμε τις αντιρρήσεις μας επί του σχεδίου νόμου που αφορά «Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας των Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων της χώρας», το οποίο και αναρτήθηκε σε δημόσια διαβούλευση, και ποιο συγκεκριμένα εκφράζουμε την αντίθεσή μας επί της παραγράφου 1 και 4, του άρθρου 2 ‘Διαχείριση των στερεών αποβλήτων στα νησιά’ του σχεδίου, σύμφωνα με την οποία : « 1. Στα νησιά οι αρμοδιότητες του άρθρου 3 ασκούνται από τις υπηρεσίες των Δήμων. Οι ΦΟΔΣΑ νήσων που έχουν συσταθεί σύμφωνα με τις διατάξεις της προϊσχύουσας νομοθεσίας και λειτουργούν ως τέτοιοι, κατά τη δημοσίευση του παρόντος, καταργούνται ή λύονται …….» και « 4. Οι ΦΟΔΣΑ με μέλος ένα μόνον Δήμο, καταργούνται ή λύονται και οι αρμοδιότητες τους μεταφέρονται και ασκούνται από τις υπηρεσίες του οικείου Δήμου….». Για τους παρακάτω βάσιμους και αδιαμφισβήτητους λόγους: 1. Μέτοχοι του τοπικού μας Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων με την επωνυμία Δ.Ε.Δ.Α.Π.Α.Λ. Α.Ε., που συστήθηκε και λειτουργεί από το 2005, είναι πέρα από το Δήμο Λέσβο και η ΠΕΔ Βορείου Αιγαίου. Έτσι όπως έχει συνταχθεί η παράγραφος 4 του σχεδίου νόμου, για την κατάργηση ή όχι ενός Φορέα λαμβάνεται υπόψη μονάχα το γεγονός εάν εξυπηρετεί έναν δήμο και όχι εάν είναι και άλλοι μέτοχοι στο Φορέα. 2. Δεν υπάρχει νομικό πλαίσιο με το οποίο να μπορεί να περάσει η περιουσία, κλπ του Φορέα στον Οικείο Δήμο και πολύ περισσότερο όταν σε αυτή μέτοχος είναι και η ΠΕΔ Βορείου Αιγαίου. Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι η διαδικασία αυτή θα γίνει χωρίς εκκαθάριση ενώ παράλληλα δεν ορίζεται ποια διαδικασία θα πρέπει να ακολουθηθεί για την αποτίμηση των περιουσιακών στοιχείων της Δ.Ε.Δ.Α.Π.Α.Λ. Α.Ε. και να μπορέσουν να μεταβιβαστούν στους μετόχους της. 3. Η Δ.Ε.Δ.Α.Π.Α.Λ. Α.Ε., αποτελεί ένα επιτυχημένο Φορέα, που από το 2009 λειτουργεί έναν ΧΥΤΑ που εξυπηρετεί όλο το νησί, και έκτοτε υλοποίησε και λειτουργεί και τα έργα υποδομών πέντε (5) Σταθμών Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων, οδηγώντας έτσι στο κλείσιμο και αποκατάσταση 59 ανεξέλεγκτων χωματερών (ΧΑΔΑ) που λειτουργούσαν στο νησί. 4. Επιπροσθέτως, ως πρωτοπόρος Φορέας που αφουγκράζεται τις εθνικές και ευρωπαϊκές οδηγίες, καθώς και το σχεδιασμό του ΠΕΣΔΑ Βορ. Αιγαίου, για τη διαλογή στην πηγή και την εκπλήρωση των στόχων για ανακύκλωση, έχει σε εξέλιξη:  Μελέτες ωρίμανσης υποδομών οι οποίες προβλέπονται από τον ΠΕΣΔΑ (πχ Μονάδα Επεξεργασίας Προδιαλεγμένων Οργανικών Λέσβου, Πράσινα Σημεία, κλπ).  Είναι κύριος του έργου σε πράξη ένταξης στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη για την εκπόνηση Μελέτης Μονάδας Επεξεργασίας Συμμείκτων Αποβλήτων που πρόκειται να κατασκευαστεί στα όρια του ελεύθερου οικοπέδου του ΧΥΤΑ.  Τέλος προχωράει τις διαδικασίες προκειμένου να ωριμάσει έργα για την επέκταση του κυττάρου και την αναβάθμιση του ΧΥΤΑ σε ΧΥΤΥ. Με την κατάργησή του επιτυχημένου Φορέα της Δ.Ε.Δ.Α.Π.Α.Λ. Α.Ε., όλες οι παραπάνω μελέτες θα σταματήσουν άμεσα, με αποτέλεσμα :  να μην υλοποιηθούν τα έργα ΠΕΣΔΑ Βορείου Αιγαίου που αφορούν τη Λέσβο,  να μην επιτευχθούν οι στόχοι του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων και  να μην αξιοποιηθούν πολύτιμες χρηματοδοτήσεις που αφορούν έργα Διαχείρισης Απορριμμάτων. 5. Η Λέσβος αποτελεί το μεγαλύτερο νησιωτικό Δήμο της χώρας, μετά τη συνένωση των δεκατριών πρώην Καποδιστριακών Δήμων, ‘κουβαλώντας’ παράλληλα και το χαρακτήρα του ακριτικού νησιού, της Χώρας αλλά και της Ευρώπης, διαδραματίζοντας έτσι σημαντικότατο ρόλο στις διασυνοριακές σχέσεις. Εξυπηρετεί 86.436 μόνιμους κατοίκους χωρίς να συνυπολογίσουμε την αύξηση που έχουμε κατά την τουριστική περίοδο, όπως επίσης χωρίς να συμπεριλάβουμε τους πρόσφυγες/μετανάστες, που πέρασαν αλλά και διαμένουν στο νησί. 6. Ο Δήμος Λέσβου, χωρίς τη βοήθεια του φορέα, δεν θα είχε καταφέρει να διαχειριστεί τα απόβλητα που προέρχονται από τους πρόσφυγες, τα αστικά τους, αλλά και τα ‘ειδικά’ τους απόβλητα, όπως τα εκατοντάδες χιλιάδες σωσίβια και βάρκες που θάβονταν στις ακτές μας, καταστρέφοντάς τες και υποβαθμίζοντας το περιβάλλον και το τουριστικό μας προϊόν. 7. Ο Δήμος Λέσβου δεν θα μπορέσει, να ανταπεξέλθει στις αρμοδιότητες του φορέα, αφού δεν έχει το απαιτούμενο προσωπικό και δεν υπάρχει καθόλου τακτικό προσωπικό στο φορέα για να περάσει στο Δήμο και να καλύψει αυτές τις ανάγκες. Για όλους τους παραπάνω λόγους, δεν είναι δυνατό να καταργηθεί ένας τέτοιος φορέας, διότι μονάχα ανυπέρβλητα και πολυσύνθετα προβλήτα θα δημιουργήσει, χωρίς να δώσει λύση σε κανένα. Επίσης το νομοσχέδιο, λανθασμένα κατά τη γνώμη μας, εξισώνει όλα τα νησιά που λειτουργούν ΦOΔΣΑ με τη συμμετοχή ενός μόνο Δήμου, χωρίς να λαμβάνει υπόψη πληθυσμιακά στοιχεία, στοιχεία ποσοτήτων απορριμμάτων και εγκαταστάσεων που λειτουργούν, ενώ ταυτόχρονα δίνει την δυνατότητα στην ηπειρωτική χώρα να δημιουργηθούν νέοι ΦΟΔΣΑ με Δήμους που έχουν πληθυσμό και ποσότητες απορριμμάτων λιγότερες από αυτά που έχει η Λέσβος. Επίσης στην Ηπειρωτική χώρα δεν ορίζεται ρητά, όπως στην νησιωτική χώρα, η κατάργηση των ΦOΔΣΑ που ανήκουν σε ένα μόνο Δήμο. Σε κάθε περίπτωση στους ΦOΔΣΑ που λειτουργούν στην νησιωτική χώρα με μέλος ένα μόνον Δήμο πρέπει να δίνεται η δυνατότητα να συνεχίσουν την λειτουργία τους, εφόσον είναι αποτελεσματικοί. Κατόπιν αυτών προτείνουμε όπως τροποποιηθεί η παράγραφος 4, του άρθρου 2 ‘Διαχείριση των στερεών αποβλήτων στα νησιά’ του σχεδίου νόμου ως κάτωθι: «4. Οι ΦΟΔΣΑ με μέλος ένα μόνον Δήμο, καταργούνται ή λύονται και οι αρμοδιότητες τους μεταφέρονται και ασκούνται από τις υπηρεσίες του οικείου Δήμου με εξαίρεση τους Δήμους οι οποίοι έχουν προέλθει μετά τη συνένωση δέκα ή περισσοτέρων Καποδιστριακών Δήμων, με το Νόμο 3852/2010». Με εκτίμηση, Ο Πρόεδρος Δ.Ε.Δ.Α.Π.Α.Λ. Α.Ε. Ο Δήμαρχος Λέσβου Στέφανος Αποστόλου Σπυρίδων Γαληνός