• Σχόλιο του χρήστη 'ΔΙΚΤΥΟ Φo.Δ.Σ.Α' | 8 Φεβρουαρίου 2018, 10:34

    Σε σχέση με το προαναφερόμενο σχέδιο η θέση του Δικτύου των ΦοΔΣΑ είναι η εξής: 1.Απαξιώνεται πλήρως η ΚΕΔΕ, οι ΟΤΑ, οι ΦοΔΣΑ, και εν γένει η Τοπική Αυτοδιοίκηση. Μετά την ανάρτηση του προηγούμενου σχεδίου νόμου του ΥΠΕΣΔΑ για διαβούλευση, τον Απρίλιο του 2016, και την ομόφωνη αντίθεση της ΚΕΔΕ, η Επιτροπή Περιβάλλοντος της ΚΕΔΕ, σε συνεννόηση με την τότε πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών, προχώρησε στην επεξεργασία ενός σχεδίου νόμου, το οποίο λάμβανε υπ’ όψη τα πραγματικά δεδομένα κάθε Περιφέρειας. Η πρόταση αυτή ήταν αποτέλεσμα εξαντλητικού διαλόγου της ΚΕΔΕ με όλους τους ΟΤΑ και τους ΦοΔΣΑ της χώρας, και έγινε ΟΜΟΦΩΝΑ δεκτή από το Δ.Σ της ΚΕΔΕ, ως πλαίσιο συζήτησης για την αντιμετώπιση του θέματος. Η πρόταση της ΚΕΔΕ, στην οποία και εμείς, ως Δίκτυο ΦοΔΣΑ, συμβάλαμε αποφασιστικά και την κάναμε ομόφωνα αποδεκτή, απαντούσε σε όλα τα προς ρύθμιση ζητήματα, με τρόπο που να μην ανοίγουν νέα μέτωπα και να μην ανακύπτουν νέα προβλήματα κατά την προσπάθεια επίλυσης των ήδη υφισταμένων προβλημάτων. Η πρόταση αυτή δεν ελήφθη υπ’ όψη σε κανένα απολύτως σημείο της. Ενώ η ΚΕΔΕ συζητούσε με ΟΤΑ και ΦοΔΣΑ, ενώ συνέτασσε σχέδιο με την αποδοχή των εμπλεκόμενων φορέων που θα κληθούν να το υλοποιήσουν, την ίδια στιγμή το Υπουργείο Εσωτερικών, χωρίς να λαμβάνει υπ’ όψη κανένα δεδομένο, και χωρίς να διαλέγεται με κανένα εμπλεκόμενο φορέα, επαναφέρει τη φιλοσοφία του προηγούμενου σχεδίου νόμου, που ήδη είχε απορρίψει ομόφωνα η ΚΕΔΕ, αλλά και το Δίκτυο ΦοΔΣΑ, προ διετίας. 2.Το σχέδιο νόμου δεν έχει συνοχή στους βασικούς του άξονες. Συγκεκριμένα: Α) Ως προς τους Περιφερειακούς ΦοΔΣΑ i) Ένας νόμος ψηφίζεται προκειμένου να λυθεί ένα πρόβλημα. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, δεν υπάρχουν Περιφέρειες στις οποίες πρέπει να επιλυθεί πρόβλημα. Αν υπάρχουν παντού Περιφερειακοί ΦοΔΣΑ, γιατί πρέπει να δημιουργηθούν νέοι; Για ποιο λόγο ανοίγει από την αρχή μια συζήτηση για ένα λυμένο θέμα; ii) Η νομική μορφή των Περιφερειακών ΦοΔΣΑ, ή θα πρέπει να είναι ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ ΜΙΑ για ΟΛΟΥΣ, ή θα πρέπει ΟΛΟΙ να μπορούν να τη διαλέγουν. Οποιαδήποτε άλλη ρύθμιση είναι αυθαιρεσία. Για ποιο λόγο κάποιοι ΟΤΑ μπορούν να έχουν Περιφερειακό ΦοΔΣΑ με τη μορφή της ΑΕ, και κάποιοι άλλοι θα έχουν αυτό το δικαίωμα σε 10 χρόνια; Πρόκειται για αντισυνταγματική άνιση αντιμετώπιση, χωρίς να εξυπηρετείται το δημόσιο συμφέρον. iii) Όχι μόνο δε λαμβάνεται υπ’ όψη η θέση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ότι δεν πρέπει να υπάρχουν διαβαθμιδικοί ΦοΔΣΑ, αλλά, πέραν αυτού της Αττικής, δημιουργούνται και άλλοι, στις νησιωτικές Περιφέρειες. Με τον τρόπο αυτό καταστρατηγείται η αποκλειστική αρμοδιότητα της Πρωτοβάθμιας Τοπικής Αυτοδιοίκησης ως προς τη διαχείριση των απορριμμάτων. Β) Ως προς τους Δήμους i) Ήδη η Πρωτοβάθμια Τοπική Αυτοδιοίκηση έχει δώσει δείγματα Περιφερειακής συνείδησης και έχει προχωρήσει σε συνέργειες για την αντιμετώπιση της διαχείρισης των απορριμμάτων. ii) Οποιαδήποτε απόπειρα μετακίνησης Δήμων από ένα ΦοΔΣΑ σε άλλο, αμφισβήτησης των υφιστάμενων συνεργειών, αλλαγής του χάρτη των ΦοΔΣΑ, ανοίγει πάλι το μέτωπο του τοπικισμού. Το Δίκτυο γνωρίζει πολύ καλά τις προσπάθειες ετών, που οδήγησαν τελικά σε συνεννόηση μεταξύ των ΟΤΑ της χώρας, ως προς το χωροταξικό σχεδιασμό τόσο των ΦοΔΣΑ, όσο και των έργων διαχείρισης των απορριμμάτων. Οποιαδήποτε δυνατότητα σύστασης νέου ΦοΔΣΑ ή μετακίνησης Δήμου από ένα ΦοΔΣΑ σε άλλο κατά την παρούσα συγκυρία, τινάζει στον αέρα τα ΠΕΣΔΑ και τις ήδη διαστασιολογημένες μονάδες σε όλη τη χώρα. Αυτό το ενδεχόμενο ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ σοβαρά νέα προβλήματα, χωρίς να λύνει κανένα. Δύο γραφειοκράτες, σχεδιάζοντας με κλειστές πόρτες, χωρίς να λαμβάνουν υπ’ όψη τους τίποτα και κανένα, θεωρούν ότι έχουν το δικαίωνα να τινάξουν στον αέρα το μόχθο εκατοντάδων ανθρώπων, επί σειρά ετών, προκειμένου τελικά να ΜΗΝ εξυπηρετήσουν τη χώρα και τις ανάγκες της. Γ) Ως προς τους υφιστάμενους τοπικούς ΦοΔΣΑ Το Δίκτυο των ΦοΔΣΑ και η ΚΕΔΕ, συμφωνούν σε μια οριζόντια ρύθμιση, ενιαία για όλη τη χώρα, που δεν δημιουργεί κανένα απολύτως πρόβλημα. Συγκεκριμένα: Όσοι ΦοΔΣΑ έχουν έργα, παραμένουν ως έχουν και τα διαχειρίζονται. Οι ΦοΔΣΑ - σφραγίδες συγχωνεύονται. Οι τοπικοί ΦοΔΣΑ που θα παραμένουν, έχουν εγγυημένη αυτονομία ως προς την κατασκευή και λειτουργία των έργων τους. Η σχέση τους με τους Περιφερειακούς ΦοΔΣΑ περιορίζεται στην υποχρέωση να δίνουν στοιχεία στον αρμόδιο Περιφερειακό ΦοΔΣΑ, προκειμένου να διαπιστωθεί αν τηρείται το ΠΕΣΔΑ. Η απόρριψη αυτής της σαφούς, απλής και λειτουργικής πρότασης εκ μέρους του Υπουργείου, χωρίς καμία απολύτως αιτιολόγηση, είναι απλώς παράλογη. 3.Το σχέδιο νόμου καθιστά και τους ΟΤΑ και τους ΦοΔΣΑ, έρμαια στην κρίση ενός κρατικού υπαλλήλου Χωρίς κανένα σεβασμό απέναντι στην συνταγματική κατοχύρωση της αυτοτέλειας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με το νέο σχέδιο νόμου, ένας διορισμένος από το Κράτος υπάλληλος αποκτά πρωτοφανείς υπερεξουσίες παρέμβασης σε ζητήματα αρμοδιότητας της Τοπικής αυτοδιοίκησης. Κατά πλήρη παραβίαση της διάταξης του άρθρου 102 παρ. 4 του Συντάγματος, ο Συντονιστής Αποκεντρωμένης Διοίκησης αποκτά το δικαίωμα να αποφασίζει για τη σύσταση ή τη λύση νομικών προσώπων των ΟΤΑ, και να επιβάλλει την άποψή του σε αυτούς, χωρίς κανένα κριτήριο, χωρίς καμία συνταγματική κατοχύρωση της εξουσίας του, παντελώς αυθαίρετα και υποκειμενικά. Ο στόχος είναι προφανής: οι ΟΤΑ, στον τομέα της διαχείρισης των απορριμμάτων, χάνουν την αυτοτέλειά τους και μετατρέπονται σε όργανα υλοποίησης της εκάστοτε κυβερνητικής πολιτικής, όπως αυτή υπαγορεύεται στον εκάστοτε διορισμένο υπάλληλο – Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Όμως, με το νέο σχέδιο νόμου, δεν πλήττεται μόνο η πρωτοβάθμια Τοπική Αυτοδιοίκηση. Πλήττεται ΚΑΙ η δευτεροβάθμια τοπική Αυτοδιοίκηση. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το άρθρο 186 το υν. 3852/2010, η αιρετή Περιφέρεια έχει την αρμοδιότητα της εποπτείας επί των Α.Ε. που δραστηριοποιούνται στην περιοχή της χωρικής της ευθύνης, ενώ σύμφωνα με το άρθρο 270 του ίδιου νόμου, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση έχει τις αρμοδιότητες που δεν αναφέρονται στο άρθρο 186. Με το νέο σχέδιο νόμου όμως, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση αποκτά την εποπτεία επί των Α.Ε των ΟΤΑ, αφαιρώντας έτσι αρμοδιότητες της Αιρετής Περιφέρειας. Η στόχευση ενάντια στην Αυτοδιοίκηση α’ και β’ βαθμού, και η προσπάθεια δημιουργίας θεσμών που ελέγχονται ασφυκτικά από διορισμένους υπαλλήλους, είναι προφανής. Βάσει όλων των ανωτέρω, η θέση του Δικτύου των ΦοΔΣΑ είναι ότι με το νέο σχέδιο νόμου, και αδιαφορώντας πλήρως για το αποτέλεσμα της εξαντλητικής διαβούλευσης και απόφασης των οργάνων της ΚΕΔΕ, με τη συμμετοχή όλων των ΟΤΑ και των ΦοΔΣΑ, το Υπουργείο Εσωτερικών δεν κάνει τίποτα περισσότερο από το να αποδεικνύει έμπρακτα την περιφρόνησή του τόσο απέναντι στην ΚΕΔΕ και την Τοπική Αυτοδιοίκηση, όσο και απέναντι στους ΦοΔΣΑ, καθώς το προτεινόμενο σχέδιο νόμου δεν είναι τίποτε άλλο από: - η απαξίωση της βούλησης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, των Δήμων και των θεσμικών της οργάνων, της ΚΕΔΕ - ο αιφνίδιος θάνατος δρομολογημένων λύσεων για τη διαχείριση των απορριμμάτων στη χώρα - η απαξίωση όλων των προσκλήσεων χρηματοδότησης των φορέων. Επιπλέον, αφαιρώντας αρμοδιότητες και από την Αιρετή Περιφέρεια, το Υπουργείο Εσωτερικών αποδεικνύει την έλλειψη σεβασμού απέναντι στην Τοπική Αυτοδιοίκηση στο σύνολό της. Οι Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων δεν πρόκειται να δεχτούν οποιαδήποτε ρύθμιση που δεν λαμβάνει υπ’ όψη της το Σύνταγμα, την πραγματικότητα, και τις ήδη εκφρασθείσες και διατυπωμένες σε πρόταση νόμου απόψεις των φορέων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Καλούμε το Υπουργείο Εσωτερικών να παρατείνει τον χρόνο διαβούλευσης του σχεδίου νόμου και από κοινού να επεξεργαστεί με την Τοπική Αυτοδιοίκηση Α΄ Βαθμού (ΚΕΔΕ & ΦοΔΣΑ) ένα ολοκληρωμένο και λειτουργικό θεσμικό πλαίσιο των ΦοΔΣΑ. Το Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας ως αρμόδιο για την τομεακή πολιτική στο ζήτημα της προστασίας του περιβάλλοντος, και στο ζήτημα της εκπόνησης και εποπτείας του ΕΣΔΑ και των ΠΕΣΔΑ οφείλει να προστατεύσει την ομαλή λειτουργία των Δήμων & ΦοΔΣΑ στο ζήτημα της διαχείρισης των απορριμμάτων και την απρόσκοπτη χρηματοδότηση των έργων, όπως αυτή ήδη έχει δρομολογηθεί. Το Διοικητικό Συμβούλιο του Δικτύου ΦοΔΣΑ