• Σχόλιο του χρήστη 'ΠΑΣΠ ΝΟΜΙΚΗΣ ΔΠΘ' | 2 Αυγούστου 2019, 11:18

    Άρθρο 64 παρ.3 -Εντός των χώρων των Α.Ε.Ι. οι αρμόδιες αρχές ασκούν όλες τις κατά νόμο αρμοδιότητές τους συμπεριλαμβανομένης της επέμβασης λόγω τέλεσης αξιόποινων πράξεων.». Προτάσεις ΠΑΣΠ Νομικής ΔΠΘ επί του σχεδίου νόμου και ειδικότερα επί της παραγράφου 64 παρ.3 1 α. Συγκεκριμενοποίηση του προστατευτικού πεδίου της ακαδημαϊκής ελευθερίας προς εκπλήρωση της συνταγματικής επιταγής για λήψη θετικών μέτρων που προάγουν και αναπτύσσουν την έρευνα και τη διδασκαλία ( άρθρο 16 παρ. 1 εδ.α’ Σ ). Ρητή αναφορά στην εγγυητική λειτουργία του "πανεπιστημιακού ασύλου" υπό την έννοια ότι ούτε η έρευνα, ούτε η διδασκαλία, ούτε η δημοσιοποίηση των πορισμάτων της έρευνας δεν δεσμεύονται, δεν εμποδίζονται, και γενικά δεν περιορίζονται, ούτε το περιεχόμενο τους καθορίζεται, ελέγχεται ή επηρεάζεται από φορείς είτε της κρατικής εξουσίας είτε οποιασδήποτε άλλης εξω-ακαδημαϊκής δύναμης. β. Η κανονιστική εμβέλεια του δικαιώματος αναφέρεται στην έρευνα και την διδασκαλία όταν διενεργούνται σε οργανωμένο πλαίσιο, δηλαδή στον χώρο του πανεπιστήμιου. Εντός δηλαδή του πανεπιστήμιου δεν μπορεί να υπάρξει καμία εξωπανεπιστημιακή επέμβαση που θα περιορίσει την ανεμπόδιστη και ακώλυτη διάδοση και διακίνηση των ιδεών. Η οριοθέτηση του προστατευτικού πεδίου της ακαδημαϊκής ελευθερίας είναι βασικό προαπαιτούμενου του καθορισμού των φορέων του δικαιώματος που καταλαμβάνονται από την προστατευτική λειτουργία της θεσμικής εγγύησης του "πανεπιστημιακού ασύλου". 2 α. Ειδική αναφορά στις περιπτώσεις εκείνες που δεν εμπίπτουν στο προστατευτικό πεδίο του "ασύλου", ήτοι κάθε αξιόποινη πράξη η οποία θα μεταχειρίζεται διαφορετικά. Δηλαδή για τα πλημμελήματα διατηρείται το υφιστάμενο καθεστώς (διοικητικής) άδειας έπειτα από κλήση των Πρυτανικών Αρχών, ενώ για τα αυτόφωρα κακουργήματα και για τα κακουργήματα κατά της ζωής επιτρέπεται η αυτεπάγγελτη επέμβαση της πανεπιστημιακής αστυνομίας*. Προτείνεται ωστόσο χάριν της ανάγκης καταπολέμησης της γραφειοκρατίας και επιτάχυνσης της διαδικασίας η αποφασιστική αρμοδιότητα πρόσκλησης ή άδειας να ανήκει σε μονοπρόσωπο όργανο (Πρύτανης). β. Επειδή η θεμελίωση της παράβασης καθήκοντος σε περίπτωση παράλειψης του Πρύτανη να παραχωρήσει την σχετική άδεια ή να προβεί στην αναγκαία πράξη φαντάζει ανεπιεικής, ένεκα και των σταθμίσεων που απαιτούνται κάθε φορά, και προκειμένου να μην παραμείνει κενό γράμμα η σχετική του αρμοδιότητα προτείνεται η σύσταση ειδικής αστυνομικής ομάδας (*πανεπιστημιακή αστυνομία) , η οποία θα είναι αποκλειστικά επιφορτισμένη με την καταστολή αξιόποινων ποινικών πράξεων, που τελούνται εντός των χώρων των Πανεπιστημιακών και Τεχνολογικών Ιδρυμάτων και θα υπάγεται απευθείας στη δικαιοδοσία του Πρύτανη. Ο Πρύτανης θα ασκεί εποπτικές (έλεγχος νομιμότητας των πράξεων της,οργανωτικές και εκτελεστικές αρμοδιότητες σχετικά με ζητήματα που αφορούν την πανεπιστημιακή αστυνομία και την φύλαξη των πανεπιστημιακών χώρων. Άλλωστε η ανάθεση της φύλαξης των πανεπιστημιακών δομών σε πανεπιστημιακή αστυνομία εξοπλισμένη με κατασταλτικές αρμοδιότητες συνδέεται και με τον θεσμό της αυτοδιοίκησης ο οποίος δεσμεύει τον κοινό νομοθέτη να οργανώνει τα ΑΕΙ με τρόπο που να διασφαλίζεται η ακαδημαϊκή ελευθερία και να προάγεται η επιστημονική έρευνα και διδασκαλία . Η πανεπιστημιακή αστυνομία θα φέρει ήπιας μορφής εξοπλισμό και στην περίπτωση αυτεπάγγελτης επέμβασης και στην περίπτωση υποχρέωσης λήψης σχετικής άδειας. 3. Σε περίπτωση που η νομοθετική ρύθμιση δεν διακρίνει σε αξιόποινες πράξεις για τις οποίες απαιτείται άδεια και σε τελούμενα εγκλήματα τα οποία επιτρέπουν την αυτεπάγγελτη επέμβαση, προτείνεται η πρόβλεψη ρητής εξαίρεσης των πλημμεληματικών ενεργειών που σχετίζονται με την ελευθερία έκφρασης και την ακαδημαϊκή ελευθερία. Συγκεκριμένα αυτό μπορεί να ισχύσει στα εγκλήματα κατά της τιμής (εξύβριση, απρόκλητη εξύβριση, δυσφήμηση, συκοφαντική δυσφήμηση, προσβολή μνήμης τεθνεώτος), που τελούνται εντός των Πανεπιστημιακών και Τεχνολογικών Ιδρυμάτων, καθώς είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με την ελευθερία έκφρασης, αποτελώντας ζωτικής σημασίας στοιχείο για τη διασφάλιση της ακώλυτης ακαδημαϊκής ελευθερίας. Σημειώνεται ότι στις περιπτώσεις αυτές απαιτείται η λήψη σχετικής άδειας ή η πρόσκληση των αρμόδιων οργάνων, και επομένως η δικαιοδοσία της ειδικής αστυνομικής μονάδας (πανεπιστημιακή αστυνομία) για αυτεπάγγελτη επέμβαση δεν επεκτείνεται στις περιπτώσεις αυτές. 4. Προσκόμιση σχετικής μελέτης και λοιπών αντικειμενικών δεδομένων που θεμελιώνουν και αποδεικνύουν την αναγκαιότητα της ρύθμισης βάσει της περιόδου εφαρμογής (2011 - 2015 του α.3 ν.4009/11) αλλά και της επαναφοράς του προϊσχύοντος καθεστώτος από το 2015 και εντεύθεν. Το εύλογο χρονικό διάστημα εφαρμογής δύο διαφορετικών νομοθετικών ρυθμίσεων, με διαφορετική μηχανική και τρόπο αντιμετώπισης του ασύλου μπορούν να καταδείξουν τον βαθμό και την ένταση ανάμεσα στα φαινόμενα ανομίας και την νομοθετική προστασία ή μη του ακαδημαϊκού ασύλου. Μια ρύθμιση που περιορίζει και περιστέλλει το προστατευτικό πεδίο ατομικών δικαιωμάτων, οφείλει να είναισύμφωνη με την αρχή της αναλογικότητας και ο δικαιολογητικός σκοπός της να είναι ρητός, σαφής και συγκεκριμένος και όχι απλά σύμφωνος με το "κοινωνικό αίσθημα".