• Σχόλιο του χρήστη 'Δασκαλάκης Στέλιος' | 15 Νοεμβρίου 2009, 03:57

    Η αντικειμενικότητα και αξιοπιστία του συστήματος πρόσληψης διασφαλίζεται: α) με την υπαγωγή στον ΑΣΕΠ και β) με την κατάταξη των υποψηφίων σύμφωνα με τη βαθμολόγησή τους στα τεστ δεξιότητας και την κατοχή των τυπικών προσόντων που θα απαιτούνται για την υπό προκύρηξη θέση. Για τη βελτίωση της ποιότητας των νέων προσλήψεων του δημόσιου τομέα όμως, είναι απαραίτητη και η ποιοτική - αξιοκρατική διάσταση του συστήματος πρόσληψης. Η αξιοκρατική διάσταση της επιλογής, διασφαλίζεται μόνο με την ύπαρξη δομημένης συνέντευξης, από εξειδικευμένο προσωπικό (με σπουδές στη Oργάνωση - Διαχείρηση Ανθρώπινου Δυναμικού / Human Resources). Σαφώς τέτοιου είδους συνέντευξη δεν πρέπει να παίζει καθοριστικό ρόλο στην κατάταξη των υποψηφίων αλλά απλώς να πιστοποιεί την καταλληλότητά τους για τις θέσεις που έχουν προκυρηχθεί. Άρα και η βαρύτητα της συνέντευξης στην τελική βαθμολογία πρέπει να είναι μειωμένη. Στην έσχατη περίπτωση που η συνέντευξη ως παράγοντας βαθμολογούμενος και με συμμετοχή στην τελική κατάταξη των υποψηφίων δημιουργεί - δικαιολογημένη - καχυποψία, ας γίνεται η δομημένη συνέντευξη μόνο στους επιτυχόντες του διαγωνισμού προκειμένου να διαπιστωθεί η καταλληλότητά τους για τις συγκεκριμένες θέσεις. Σε καμία περίπτωση πάντως δεν πρέπει να δαιμονοποιείται η συνέντευξη επειδή έχει χρησιμοποιηθεί λάθος (στην καλύτερη περίπτωση) ή με δολιότητα (συνήθως) στους διαγωνισμούς του παρελθόντος. Τα θέματα, η στόχευση και οι ερωτήσεις των συνεντεύξεων (σε αντιστοιχία με τις θέσεις και τις ανάγκες του κάθε διαγωνισμού) πρέπει να έχουν προετοιμαστεί και να καταγράφονται σε φύλλα συνεντεύξεων, πάνω στα οποία θα αναγράφονται οι απαντήσεις του κάθε υποψήφιου και η βαθμολογία). Το φύλλο απάντησης για κάθε υποψήφιο/α θα επικυρώνεται ως προς την ορθότητα της καταγραφής των απαντήσεων από θεσμικούς παράγοντες που θα παρευρίσκονται γι' αυτόν και μόνο το λόγο (δεν συμμετέχουν δηλ στη συνέντευξη ούτε βαθμολογούν) με την παρουσία και την υπογραφή και του ίδιου του υποψηφίου. Αυτοί οι θεσμικοί παράγοντες (οπωσδήποτε παραπάνω από ένα άτομο) μπορεί να είναι υπηρεσιακοί παράγοντες - προσωπικό του ΑΣΕΠ, εκπρόσωποι των υπηρεσιών για τις οποίες γίνεται ο συγκεκριμένος διαγωνισμός, αιρετοί των υπηρεσιακών συμβουλίων των ίδιων υπηρεσιών ή συνδυασμός όλων των παραπάνω ώστε να διασφαλίζεται η αξιοπιστία της όλης διαδικασίας. Η καταγραφή των απαντήσεων και της βαθμολογίας πάνω στο φύλλο απαντήσεων και η διασφάλιση της αξιοπιστίας της διαδικασίας από τους παριστάμενους θεσμικούς παράγοντες, θα δίνουν και τη δυνατότητα ένστασης - αναβαθμολόγησης της συνέντευξης από κάθε υποψήφιο/α που θεωρεί ότι αδικήθηκε. Φυσικά σε διαγωνισμούς με μεγάλους αριθμούς υποψηφίων θα υπάρχουν περισσότερες από μία επιτροπές συνεντεύξεων. Αυτό - εφόσον οι συνεντεύξεις είναι προετοιμασμένες σωστά και το προσωπικό που τις διεξάγει εξειδικευμένο - δεν θα μειώνει καθόλου την αξιοπιστία της διαδικασίας. Όλα τα παραπάνω σίγουρα θα αυξήσουν το φόρτο εργασίας του ΑΣΕΠ, θα απαιτήσουν περισσότερο και εξειδικευμένο προσωπικό και θα πρέπει να υποστηριχθούν με στενή συνεργασία από τις υπό στελέχωση υπηρεσίες. Σίγουρα όμως η αναβάθμιση της ποιότητας των νέων στελεχών του δημόσιου τομέα δεν είναι δυνατόν να προκύψει ούτε εύκολα ούτε ανέξοδα.