• Σχόλιο του χρήστη 'ΔΗΜΟΣ ΝΕΑΠΟΛΗΣ ΣΥΚΕΩΝ' | 9 Νοεμβρίου 2022, 15:14

    H διάταξη του άρθρου 15 του ν.4527/2014 θεσπίστηκε και εφαρμόζεται προκειμένου να καλυφθούν οι αυξημένες υπηρεσιακές ανάγκες των ΟΤΑ και των νομικών τους προσώπων, λόγω της απαγόρευσης των προσλήψεων και της μείωσης του προσωπικού τους. Οι ελλείψεις σε ανθρώπινο δυναμικό και τα κενά που δημιουργούνται στις δημοτικές υπηρεσίες είναι ένα κορυφαίο ζήτημα στην αυτοδιοίκηση με διαχρονικά και δυναμικά χαρακτηριστικά. Η αυτοδιοίκηση πρέπει να έχει στα χέρια της θεσμικά εργαλεία για να αντιμετωπίζει το πρόβλημα. Με την τροποποίηση που επέρχεται στο άρθρο 15 του ν.4527/2014, χάνεται ένα τέτοιο εργαλείο, αφού περιορίζεται ο χρόνος της διαπίστωσης των υπηρεσιακών αναγκών σε ένα εξάμηνο και μάλιστα πριν ολοκληρωθεί η απόσπαση των υπαλλήλων. Όμως οι υπηρεσιακές ανάγκες είναι ένα ανοιχτό ζήτημα για τους ΟΤΑ και αναδιαμορφώνονται συνεχώς αφού οι μόνες προσλήψεις που μπορούν να γίνουν είναι εκείνες του προσωπικού Ορισμένου Χρόνου, κυρίως των προγραμμάτων της ΔΥΠΑ (κοινωφελής απασχόληση, μακροχρόνια άνεργοι 55-67, κοκ). Έτσι λοιπόν η όποια κάλυψη υπηρεσιακών αναγκών είναι προσωρινή και πρόσκαιρη. Με τη θέσπιση του εξαμήνου ως προθεσμία, ακυρώνεται η δυνατότητα που είχαν οι ΟΤΑ να καλύπτουν «οριστικά και μόνιμα» διαπιστωμένες υπηρεσιακές ανάγκες σε χρόνο ακόμη και μετά την απόσπαση των εργαζόμενων που έκαναν χρήση της διάταξης του άρθρου 15 του ν.4527/2014. Ακυρώνεται δηλαδή η αυτοτέλεια των ΟΤΑ να ρυθμίζουν τέτοιου είδους υπηρεσιακά ζητήματα που συμβαίνουν μεταξύ των ίδιων και των δικών τους νομικών προσώπων, στο διηνεκές, αφού το πρόβλημα της έλλειψης μόνιμου προσωπικού είναι διαχρονικό και θα εξακολουθεί να υφίσταται και στο μέλλον. Από την άλλη ο εργαζόμενος πρέπει να έχει επαρκή χρόνο μετά τη λήξη της απόσπασης προκειμένου να αποφασίσει την επιλογή της μετάταξης στον φορέα που ήταν αποσπασμένος. Ας μην ξεχνάμε ότι με τη διάταξη του άρθρου 15 του ν.4527/2014 επιλύονται σημαντικότατα ζητήματα προσωπικού πρώην δημοτικών επιχειρήσεων οι οποίες καταργήθηκαν ή συγχωνεύτηκαν με τον Καλλικράτη και απασχολούσαν προσωπικό ειδικοτήτων οι οποίες δεν χρειαζόταν για την άσκηση των αρμοδιοτήτων των νέων κοινωφελών επιχειρήσεων (π.χ. καθαριότητα, πράσινο, έργα). Φαίνεται ότι δεν έχει γίνει αντιληπτό ότι εδώ και πάρα πολλά χρόνια τα υπηρεσιακά κενά και οι ανάγκες που αυτά δημιουργούν στους ΟΤΑ, έχουν γίνει «ακορντεόν» που άλλοτε καλύπτονται με ΙΔΟΧ ειδικών προγραμμάτων απασχόλησης και άλλοτε επανεμφανίζονται με ένταση όταν τα προγράμματα αυτά λήγουν. Φαίνεται ότι δεν έχει γίνει αντιληπτό πως οι ΟΤΑ έχουν ανάγκη από μόνιμες προσλήψεις και από ένα αποτελεσματικό σύστημα δημοτικής και ενδοδημοτικής κινητικότητας. Αντί λοιπόν να ενισχύεται η κινητικότητα εντός των ίδιων δήμων και των νομικών τους προσώπων στο πλαίσιο της διοικητικής αυτοτέλειας τους, τίθενται απαράδεκτοι περιορισμοί οι οποίοι έχουν ως μοναδικό αποτέλεσμα τη διαιώνιση των υπηρεσιακών αναγκών. Κρίνεται λοιπόν αναγκαία η απόσυρση του άρθρου 77 του σχεδίου νόμου και η διατήρηση ως έχει του άρθρου 15 του ν.4527/2014.