• Σχόλιο του χρήστη 'Λάμπρος Καφίδας' | 12 Οκτωβρίου 2023, 15:39

    Α. ΓΕΝΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ Κατά πρώτον, δεν είναι σαφές πώς επιτυγχάνεται το συνεκτικό και ολοκληρωμένο πλαίσιο, όταν με το παρόν σχέδιο νόμου προστίθενται σε σχέση με τα ισχύοντα: 1) 6000+ νέες λέξεις νομοθεσίας σε 15 άρθρα, προς αντικατάσταση 3 άρθρων -συνολικά 1400 λέξεων- του ν.4735/20 τις προβλέψεις του οποίου πρακτικά τις επεκτείνει. 2) 2 Πράξεις Υπουργικού Συμβουλίου, και 8 αποφάσεις υπουργών και Προέδρου ΑΣΕΠ, για την εφαρμογή του νομοσχεδίου (άρθρο 16). Κατά δεύτερον, δεν τεκμηριώνεται πώς επιτυγχάνεται η ταχεία ολοκλήρωση της διαδικασίας, αφού σε σχέση με την υφιστάμενη διαδικασία του ν.4735/20: 1) Προστίθεται νέα φάση στη διαδικασία επιλογής: η γραπτή εξέταση. 2) Δημιουργούνται νέα όργανα: επιτροπές επιλογής και κατάλογος εμπειρογνωμόνων. Η προσπάθεια επιτάχυνσης μέσω αύξησης του αριθμού των επιτροπών επιφέρει πρόσθετα γραφειοκρατικά βάρη (π.χ. σύσταση και συγκρότηση, γραμματειακή υποστήριξη, επιλογή/κλήση εμπειρογνωμόνων). -δεν θα μπορούσε απλώς να ενισχυθεί το ΑΣΕΠ με το απαιτούμενο προσωπικό; τι και γιατί πήγε λάθος με τον 4735; Μία απλή χρονική συγκριτική ανάλυση του υφιστάμενου με το προτεινόμενο πλαίσιο (προθεσμίες, συνήθεις χρόνοι σταδίων και διάρκειας διεκπεραίωσης κλπ) εύκολα καταδεικνύει την μη-βελτίωση στην ταχύτητα υλοποίησης. Επομένως, με το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο αυξάνεται η πολυπλοκότητα τόσο των ρυθμίσεων όσο και των διαδικασιών, κάτι που θα επιτείνει το πρόβλημα που προσπαθεί να επιλύσει, διατηρώντας μόνιμα σε ισχύ μεταβατικά καθεστώτα προσωρινού χαρακτήρα. Β. ΕΠΙ ΤΟΥ ΣΚΟΠΟΥ Βλέποντας συνολικά το νομοσχέδιο υπό το πρίσμα ενός αρμοδίου υπουργού και ειδικότερα μέσα από τα άρθρα 15 και 10, ουσιαστικά εισάγονται περιορισμοί στα προσόντα για τους δυνητικούς διοικητές δημοσίων οργανώσεων, και συγκεκριμένα: υποχρεωτική κατοχή πανεπιστημιακού τίτλου σπουδών, γνώση μιας εκ των συνήθων ξένων γλωσσών, και 6ετη ως 10ετη εργασιακή εμπειρία. Τίποτε περισσότερο. Για το λόγο αυτό, ο σκοπός του νομοσχεδίου προτείνεται να προσαρμοστεί στην ουσία του ζητήματος επιλογής διοικήσεων, π.χ.: "Σκοπός του παρόντος είναι η τεκμηριωμένη υποστήριξη λήψης απόφασης προς το αρμόδιο όργανο για την επιλογή των διοικήσεων των νομικών προσώπων του δημοσίου τομέα και ιδίως δια της θέσπισης ελαχίστων κριτηρίων για την κατάληψη των θέσεων αυτών". Οποιαδήποτε αναφορά στο Σύνταγμα και σε συνταγματικές αρχές πρέπει να θεωρείται αυτονόητη και κατ'επέκταση περιττή. Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει πολλές διαδικαστικού και λεπτομερειακού περιεχομένου διατάξεις για τις οποίες θα μπορούσε να εξουσιοδοτηθεί υπουργός να εκδίδει, ώστε να μην υπερφορτώνεται ο νομοθετικός όγκος αλλά να παρέχεται ευελιξία προσαρμογής των σχετικών ρυθμίσεων, αφού η εμπειρία έχει δείξει διαχρονικά ότι κάθε 2-3 χρόνια αλλάζουμε τη σχετική νομοθεσία, εφαρμόζοντας κατά κύριο λόγο τις μεταβατικές διατάξεις αντί των κυρίως ρυθμίσεων. Εναλλακτικά, ίσως να πρέπει να εξεταστεί η θέσπιση αρκετών εκ των διατάξεων μέσω π.δ. που θα βοηθήσει στην αποφυγή ή έστω στην διαχείριση περιπτώσεων άσκησης ένδικων μέσων από τους υποψηφίους ή από τυχόν διακοπή της θητείας των επιλεγέντων. Γ. ΠΡΟΤΑΣΗ ΕΠΙΤΕΥΞΗΣ ΤΟΥ ΣΚΟΠΟΥ Επειδή: α) ο υπουργός έχει -και ορθώς- τον τελικό λόγο της επιλογής της διοίκησης, β) η ταχεία ολοκλήρωσή της τυπικής διαδικασίας είναι βασική επιδίωξη, γ) το ΑΣΕΠ καθ'ομολογία αδυνατεί να ανταποκριθεί στον όγκο εργασίας που επιβάλλει το υφιστάμενο πλαίσιο, δ) ο εποπτεύον υπουργός θα πρέπει να επιλέγει το κατά τεκμήριο ικανότερο πρόσωπο, με το οποίο να μπορεί να υπάρχει επαγγελματική βάση συνεργασίας προς εναρμόνιση δράσεων/ενεργειών στην εφαρμογή της κυβερνητικής πολιτικής, προτείνεται: 1. Η εισαγωγή πρόσθετων on-off κριτηρίων, μέσω παροχής σχετικής εξουσιοδότησης στον οικείο υπουργό (και διατήρηση του σχήματος μοριοδότησης). 2. Η αντικατάσταση της γραπτής εξέτασης και της -αναποτελεσματικής- δομημένης συνέντευξης, από κατάθεση/παρουσίαση φακέλου αρχικών προτάσεων στρατηγικής και επιχειρησιακού σχεδιασμού του προκηρυχθέντος φορέα, από τους 5-10 επικρατέστερους υποψηφίους προς τον αρμόδιο Γενικό Γραμματέα, Υφυπουργό, και Υπουργό (ομοίως με αυτόν του άρθρου 11 του σ/ν). Για την αξιολόγηση των φακέλων, η πολιτική ηγεσία θα μπορεί να αναζητά την συνδρομή των καθ'ύλην αρμοδίων υπηρεσιών του υπουργείου, ώστε να διαμορφωθεί πληρέστερη εικόνα, ενώ σε κάθε περίπτωση υφίσταται ευχέρεια για δια ζώσης αξιολόγηση των προτάσεων του φακέλου. Εναλλακτικά, μπορεί να ζητείται η υποβολή Έκθεσης Προθέσεων ή/και συστάσεων - συστατικών επιστολών, πρακτική που συναντάται σε όλους τους μεγάλους και διεθνείς οργανισμούς. (Με άλλα λόγια η διαδικασία πρέπει να αναζητά επαγγελματίες στελέχη, και όχι μαθητές που δίνουν τεστάκια) Με τον τρόπο αυτό απλοποιείται η διαδικασία προς επιτάχυνσή της, με απεμπλοκή του ΑΣΕΠ από τα ύστερα στάδια, διατηρώντας παράλληλα την ουσία του ζητούμενου από τη ρύθμιση, ενώ παρέχεται ευελιξία και δυνατότητα για ενεργοποίηση των εμπλεκόμενων μερών στην συνεργατική άσκηση των καθηκόντων τους και αξιολόγησης του έργου των φορέων.