• Σχόλιο του χρήστη 'Δημήτρης' | 14 Αυγούστου 2020, 13:15

    Η καθυστέρηση της προαγωγής των νεότερων διπλωματικών υπαλλήλων σαφώς και δεν επιλύει το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι υπάλληλοι ΟΕΥ και Επικοινωνίας ως προς την εξέλιξή τους στους ανώτερους και ανώτατους βαθμούς, καθ’ όσον πρόκειται για διαφορετικά ζητήματα, εξ ου και το αδόκιμον του να γίνονται οιεσδήποτε συγκρίσεις μεταξύ των. Από την άλλη πλευρά ωστόσο, δεν συνιστά επιχείρημα ικανό να μεταβάλει την «δυσμενή» κατά την άποψη μερίδας νεότερων διπλωματικών υπαλλήλων προτεινόμενη διάταξη περί 4ετούς υπηρεσίας, ούτε η απόπειρα σύγκρισης ανόμοιων πραγμάτων αναφορικά με την υπηρεσιακή εξέλιξη των κλάδων, ούτε πολύ περισσότερο η υιοθέτηση «ελιτίστικων» επιχειρημάτων τα οποία αποδίδουν μεγαλύτερη σημασία και βαρύτητα στα καθήκοντα και στις ευθύνες που αναλαμβάνουν οι νεότεροι υπάλληλοι ενός κλάδου έναντι των καθηκόντων και ευθυνών που αναλαμβάνουν οι νεότεροι υπάλληλοι άλλων κλάδων που στελεχώνουν τις αρχές εξωτερικού. Στο πλαίσιο της διπλωματικής εκπροσώπησης μιας σύγχρονης ευρωπαϊκής χώρας όπως είναι η Ελλάδα, ΟΛΑ ανεξαιρέτως τα καθήκοντα που επιτελούν ΟΛΑ τα τμήματα των αρχών μας στο εξωτερικό είναι πολύ σημαντικά για το έργο τους και για την εξωτερική πολιτική της χώρας συνολικά. Συνεπώς, οποιαδήποτε πρόταση, συνειρμός ή υπαινιγμός ότι τα καθήκοντα που επιτελούν τα Γραφεία ΟΕΥ και τα Γραφεία Δημόσιας Διπλωματίας υπολείπονται σε σημασία των καθηκόντων και των ευθυνών που αναλαμβάνουν τα Προξενικά ή πολιτικά τμήματα των αρχών μας δεν μπορεί να γίνει αποδεκτός. Το γεγονός ότι χαμηλόβαθμοι διπλωματικοί υπάλληλοι δύνανται βάσει του ισχύοντος πλαισίου να αναλαμβάνουν προϊστάμενοι σε προξενικά τμήματα, ήδη από το βαθμό του Γραμματέα γ΄ τάξης με 2+ άτομα προσωπικό minimum από τους κλάδους διοικητικής υποστήριξης του ΥΠΕΞ και επιτόπιο προσωπικό, οσοδήποτε σημαντικό και αν είναι για την υπηρεσιακή τους εξέλιξη και για τις αρχές στις οποίες υπηρετούν, δεν θεμελιώνει από μόνο του επιχείρημα (βάσει καθηκοντολογίου) υπέρ της «ανωτερώτητας» των καθηκόντων που ασκούν σε σχέση με αυτά των κλάδων ΟΕΥ και Επικοινωνίας, ούτε ότι έχουν πιο αυξημένες ευθύνες σε σχέση με τους ομοιόβαθμούς τους υπαλλήλους ΟΕΥ και Επικοινωνίας. Ένα τέτοιο επιχείρημα, άλλωστε, είναι ευθέως αντίθετο με το πνεύμα και το γράμμα του προτεινόμενου Οργανισμού καθώς και με τις κυβερνητικές μεταρρυθμιστικές προτεραιότητες, οι οποίες αναδεικνύουν εφεξής την οικονομική διπλωματία, την υποστήριξη της εξωστρέφειας της ελληνικής οικονομίας, την προβολή της διεθνούς εικόνας της χώρας (brand name) και την επικοινωνιακή υποστήριξη των κυβερνητικών πολιτικών στο εξωτερικό σε βασικούς πυλώνες της εξωτερικής πολιτικής της χώρας μας, «αναβαθμίζοντας» αυτονόητα τα καθήκοντα και τις ευθύνες των μονάδων εκείνων που είναι επιφορτισμένες με την διαχείρισή τους στο εξωτερικό, δηλαδή τα Γραφεία ΟΕΥ και τα Γραφεία Δημόσιας Διπλωματίας των αρχών μας. Υπενθυμίζεται επίσης ότι, καίτοι δεν προβλέπεται ούτε από τον ισχύοντα ούτε από τον προτεινόμενο Οργανισμό να έχουν τη δυνατότητα να αναλαμβάνουν προϊστάμενοι σε Γραφεία ΟΕΥ και Γραφεία Δημόσιας Διπλωματίας χαμηλόβαθμοι υπάλληλοι των δύο αυτών κλάδων, στην πράξη και κακώς κατά την άποψή μου έχει εδραιωθεί εδώ και πολλά χρόνια στο ΥΠΕΞ για τον κλάδο ΟΕΥ (και οσονούπω για τον κλάδο Επικοινωνίας; ουδείς γνωρίζει) η πρακτική των μονομελών Γραφείων στο εξωτερικό με χαμηλόβαθμο υπάλληλο του κλάδου να τίθεται ως επικεφαλής, πολλές φορές χωρίς επαρκή ή και καμία απολύτως διοικητική και επιτόπια υποστήριξη. Σε αυτές τις περιπτώσεις, οι οποίες δεν είναι λίγες, προδήλως υποστελεχωμένα και χωρίς υποστήριξη Γραφεία ΟΕΥ καλούνται να επωμισθούν δυσανάλογο βάρος πολύ σημαντικής για τα οικονομικά μας συμφέροντα και απαιτητικής καθημερινής εργασίας, η οποία περιλαμβάνει inter alia την υποστήριξη της εξωστρέφειας του ελληνικού επιχειρείν και την υλοποίηση σχετικών δράσεων στο εξωτερικό (επιχειρηματικές αποστολές, συμμετοχές σε διεθνείς εμπορικές εκθέσεις), την παρακολούθηση και χειρισμό θεμάτων όλων ανεξαιρέτως των «παραγωγικών» Υπουργείων της χώρας μας στο εξωτερικό, την παρακολούθηση και καταγραφή όλων των οικονομικών και εμπορικών εξελίξεων στις χώρες διαπίστευσης, την παρακολούθηση και καταγραφή θεμάτων όλων των Διεθνών Οικονομικών και Χρηματοδοτικών Οργανισμών και της ΕΕ στις χώρες διαπίστευσης και την εκπροσώπηση σε αυτούς όταν παραστεί ανάγκη, τη μεσολάβηση ή παρέμβαση προς επίλυση τυχόν εμπορικών διαφορών καθώς και την υλοποίηση και διαχείριση των διαδικασιών που προβλέπονται στο Σύστημα Διαχείρισης Ποιότητας ISO των Γραφείων…ο κατάλογος είναι ανεξάντλητος! Τέλος, αναρωτιέται κανείς εύλογα: όλα τα ανωτέρω δεν συνεπάγονται αυξημένα καθήκοντα και ευθύνες για τους χαμηλόβαθμους υπαλλήλους του κλάδου ΟΕΥ, τέτοια που να δικαιολογούν μια ταχύτερη και δικαιότερη υπηρεσιακή εξέλιξη γι’ αυτούς; Ή το όλο επιχείρημα περί «ανωτερότητας» εξαντλείται σε παραδοχές του τύπου “αφού δεν υπάρχει πρόβλεψη στον Οργανισμό περί δυνατότητας χαμηλόβαθμων υπαλλήλων ΟΕΥ να αναλαμβάνουν προϊστάμενοι στα Γραφεία ΟΕΥ, αυτό σημαίνει ότι τα καθήκοντα και οι ευθύνες τους δεν έχουν και ιδιαίτερη βαρύτητα”; τέλος αναρωτιέται κανείς και για κάτι άλλο: για ποιόν λόγο κανένας/καμία χαμηλόβαθμος-η υπάλληλος του διπλωματικού κλάδου που είχε τη δυνατότητα μεταξύ των ετών 2007 και 2014 να υπηρετήσει σε Γραφείο ΟΕΥ (με προβλεπόμενα πλεονεκτήματα για την υπηρεσιακή του-της εξέλιξη βάσει του τότε πλαισίου - Άρθρο 93 Οργανισμού), ελλείψει δυνατότητας του κλάδου ΟΕΥ να ανατροφοδοτηθεί με νέα στελέχη, δεν αιτήθηκε τη μετάθεσή του σε Γραφείο ΟΕΥ; Αν εθεωρούντο από τότε τα καθήκοντα αυτά «κατώτερα» σε σχέση με αυτά των προξενικών / πολιτικών τμημάτων, τότε για ποιο λόγο ακριβώς είχε εισαχθεί, με τότε εισήγηση υπαλλήλων του διπλωματικού κλάδου, σχετική πρόβλεψη περί προϋπόθεσης υπηρεσίας δύο ετών σε Γραφείο ΟΕΥ ως τυπικό προσόν για προαγωγή στο βαθμό του Πληρεξουσίου Υπουργού Β΄; εύλογα ερωτήματα τα οποία δυστυχώς θα παραμείνουν αναπάντητα.