• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΝΩΣΗ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ' | 31 Αυγούστου 2020, 09:23

    Η Ένωση Διπλωματικών Υπαλλήλων κρινει απαραίτητη την τροποποίηση του αρθρου 237 προκειμένου να επιλυθει το χρονίζον πρόβλημα των άδικων και παράλογων επιβαρύνσεων, οι οποίες προκύπτουν για τα μέλη μας από το νομοθετικό πλαίσιο προσωρινής εισαγωγής και χρήσης οχημάτων υπό το καθεστώς ΔΕΧ. Ειδικότερα τονιζονται τα εξής: Είναι γνωστό σε όλους μας, όσοι υπηρετούμε στο ΥΠΕΞ, το παράλογο της καταβολής τελών κυκλοφορίας για οχήματα που δεν έχουν εκτελωνισθεί στην Ελλάδα, δεν μπορούν να μεταβιβασθούν, δεν περνούν από έλεγχο ΚΤΕΟ και πρέπει υποχρεωτικά να επανεξαχθούν, όταν ο υπάλληλος του ΥΠΕΞ μετατεθεί στην Ε.Υ, ακόμα και εάν η χώρα τοποθέτησης του δεν δέχεται την εισαγωγή του συγκεκριμένου αυτοκινήτου λόγω π.χ. διαφορετικών ισχυουσών εκεί προδιαγραφών (επιτρεπόμενα επίπεδα ρύπων, αγγλοσαξωνικές χώρες με δεξί τιμόνι κλπ). Κατ’ αυτόν τον τρόπο, μεγάλος αριθμός υπαλλήλων υφίσταται κατ’ έξακολούθησιν σημαντικό οικονομικό βάρος, λόγω συνεχούς ανάγκης αντικατάστασης ΙΧΕ ή/και κατοχής οχημάτων μεγάλης παλαιότητας, τα οποία είτε αδυνατούν οι υπάλληλοι να τα εκτελωνίσουν είτε υποχρεούνται να τα αντικαθιστούν συνεχώς λόγω διαφορετικών ή παρωχημένων προδιαγραφών ή απλά για οικονομικούς λόγους, καθότι υπηρετούν άλλοτε σε χώρες δυσμενών συνθηκών (όπου χρειάζεται 4x4) και άλλοτε σε χώρες όπου κυκλοφορούν κατά την πάγια ακολουθούμενη πρακτική με μικρά οχήματα πόλης. Έχουν υπάρξει περιπτώσεις συναδέλφων που αναγκάζονται να πουλούν σε εξευτελιστικές τιμές τα οχήματά τους, ακόμη και μέσω του ΟΔΔΥ, λόγω της αντικειμενικής αδυναμίας να τα μεταφέρουν στη χώρα τοποθέτησής τους. Περαιτέρω, ενδεικτικό των παράλογων και άδικων πρακτικών σε βάρος των υπαλλήλων του ΥΠΕΞ, είναι το γεγονός ότι επιβαρύνονται με υπέρογκα ετήσια τέλη κυκλοφορίας για καινούργια αυτοκίνητα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (π.χ. ηλεκτρικά, υβριδικά), τα οποία φτάνουν έως και το δεκαπλάσιο αντίστοιχων αυτοκινήτων με συμβατικές πινακίδες, αφού ο τρόπος υπολογισμού γίνεται κατ' εξαίρεση, βάσει κυβικών και όχι εκπομπών ρύπων, όπως ισχύει για όλα τα οχήματα μετά το 2010 (Ν. 4410/2016 - Τροποποιήσεις του άρθρου 20 του ν. 2948/2001, παρ.1Αστ). Με τον τρόπο αυτό, πέραν της προφανούς αδικίας, αποθαρρύνονται οι διπλωμάτες αλλά και οι άλλοι υπάλληλοι του ΥΠΕΞ κατά την επιστροφή τους από το εξωτερικό, να εισάγουν αυτοκίνητα χαμηλών εκπομπών-ρύπων, σε αντίθεση με την διακηρυγμένη επιδίωξη της Κυβέρνησης στον τομέα αυτό. Υπογραμμίζεται ότι, στην άδικη αυτή εξαίρεση δεν συμπεριλαμβάνεται το αλλοδαπό προσωπικό εμποροβιομηχανικών επιχειρήσεων πού εισάγει αυτοκίνητα στη Ελλάδα (Αρθρο 35, παρ. β/Ν.3986/2011), τα οποία φορολογούνται βάσει εκπομπών ρύπων. Υπό το φώς των ανωτέρω, κρίνουμε σκόπιμη την τροποποίησ του αρθρου 237 , με προτεινόμενο περιεχόμενο ως εξής: "Οι υπάλληλοι του Υπουργείου Εξωτερικών (ανεξαρτήτως ιδιότητας και βαθμού), οι οποίοι επιστρέφουν στην Ελλάδα από Αρχή της Εξωτερικής Υπηρεσίας, έχουν το δικαίωμα να εισάγουν ατελώς ένα όχημα Ι.Χ, για όσο διάστημα παραμείνουν σε αυτήν, κατόπιν έκδοσης βεβαιώσεως του Υπουργείου Εξωτερικών. Τα εν λόγω οχήματα δύνανται καθ’ όλο το ανωτέρω διάστημα να διατηρήσουν, είτε τους αριθμούς κυκλοφορίας της χώρας όπου έχουν ταξινομηθεί - εάν πρόκειται για κ-μ της ΕΕ - είτε να λάβουν προσωρινές πινακίδες κυκλοφορίας. Τα εν λόγω οχήματα απαλλάσσονται από την καταβολή τελών κυκλοφορίας ή άλλης οικονομικής επιβάρυνσης καθ’ όσον διάστημα ο κάτοχός τους υπηρετεί στην Κεντρική ή σε Περιφερειακές Υπηρεσίες του Υπουργείου Εξωτερικών. Σε περίπτωση τοποθέτησης του υπαλλήλου σε Αρχή της Εξωτερικής Υπηρεσίας, ο υπάλληλος οφείλει να επανεξάγει το όχημα, επιστρέφοντας τις πινακίδες ΔΕΧ. Εφ’ όσον τούτο δεν είναι εφικτό, λόγω μη δυνατότητας ταξινόμησης του οχήματος στη χώρα τοποθέτησης του υπαλλήλου ή για άλλους αντικειμενικούς λόγους, οι οποίοι θα βεβαιώνονται από το Υπουργείο Εξωτερικών, ο υπάλληλος δύναται να καταθέσει τις προσωρινές πινακίδες κυκλοφορίας, ή/και να το χρησιμοποιεί μόνον κατά τις περιόδους αδείας του στην Ελλάδα". Συμπερασματικά, η ανωτέρω πρόταση της ΕΔΥ θεραπεύει το πρόβλημα, που αντιμετωπίζουν τα μέλη μας, όταν τοποθετούνται είτε σε χώρα η οποία δεν δέχεται να ταξινομήσει τα οχήματά τους, λόγω των εκεί ισχυουσών προδιαγραφών, είτε όταν το κόστος της μεταφοράς τους είναι απαγορευτικό (π.χ. ΗΠΑ, Καναδάς, Κίνα-Ιαπωνία-Αυστραλία-Λατ.Αμερική κ.λπ). Συγκεκριμένα, όσον αφορά στη μη-καταβολή τελών κυκλοφορίας: α) Είναι παράλογο οχήματα, που δεν έχουν εκτελωνισθεί στην Ελλάδα και δεν έχουν ελληνικό αριθμό κυκλοφορίας, να πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας. β) Η προσωρινή παραμονή τόσο του υπαλλήλου, όσο και του οχήματός του στην Ελλάδα αφορά υπηρεσιακούς λόγους, για τους οποίους δεν θα έπρεπε να επιβαρύνονται οικονομικά. Tο ζήτημα αυτό καθίσταται επείγον και η λύση του επιτακτική, ενόψει και της υλοποίησης πολλών υπηρεσιακών μετακινήσεων εντός του 2020.