• Άρθρο 18 Παραγραφός 2(γ) Προτείνεται η διαγραφή του τμήματος “τη διασφάλιση της ορθής, αποτελεσματικής και ασφαλούς διαχείρισης και χρήσης των πληροφοριακών συστημάτων και συστημάτων επικοινωνιών” και μετατροπή της σε “Την τήρηση των διαδικασιών ασφαλείας” Η ασφάλεια και η αποτελεσματική χρήση των πληροφοριακών συστημάτων αποτελεί τον πυρήνα των αρμοδιοτήτων και της ΣΤ2 Δ/νσης Επικοινωνιών και Πληροφορικής. Η προσθήκη τού εν λόγω υπηρεσιακού στόχου στις αρμοδιότητες της Γενικής Επιθεώρησης - ο οποίος είναι ιδιαίτερα ευρύς, πολύπλοκος και εξειδικευμένος - θα σημάνει τη μετατροπή της Γενικής Επιθεώρησης και σε Δ/νση Πληροφορικής, ενώ ταυτόχρονα θα υπάρχουν δύο αρμόδιες Δ/νσεις για το ίδιο αντικείμενο. Προτείνεται η αλλαγή του εν λόγω παραγράφου-υπηρεσιακού στόχου σε “Την τήρηση των διαδικασιών ασφαλείας” (ιγ) Ομοίως με προηγούμενο σχόλιο για την παράγραφο 2(γ), ο “... έλεγχο(ς) της ορθής, αποτελεσματικής και ασφαλούς διαχείρισης και χρήσης των πληροφοριακών συστημάτων και συστημάτων επικοινωνιών καθώς και την τήρηση των διαδικασιών ασφαλείας. Ο έλεγχος πραγματοποιείται με την συνδρομή υπαλλήλου του Κλάδου Επικοινωνιών και Πληροφορικής. ” αποτελούν αντικείμενο της ΣΤ2 Δ/νσης όσο αφορά την Κεντρική Υπηρεσία. Προτείνεται η προσθήκη της φράσης στο τέλος της πρώτης πρότασης: “…. στις Αρχές Εξωτερικής Υπηρεσίας, όπως αυτές καθορίζονται από τη ΣΤ2 Διεύθυνση Πληροφορικής και Επικοινωνιών.” Οπότε θα μετατραπεί σε “…. τον έλεγχο της ορθής, αποτελεσματικής και ασφαλούς διαχείρισης και χρήσης των πληροφοριακών συστημάτων και συστημάτων επικοινωνιών καθώς και την τήρηση των διαδικασιών ασφαλείας στις Αρχές Εξωτερικής Υπηρεσίας, όπως αυτές καθορίζονται από τη ΣΤ2 Διεύθυνση Πληροφορικής και Επικοινωνιών. Ο έλεγχος πραγματοποιείται με την συνδρομή υπαλλήλου του Κλάδου Επικοινωνιών και Πληροφορικής.” Με την αλλαγή αυτή αποφεύγεται η ύπαρξη δύο Δ/νσεων με το ίδιο αντικείμενο στην Κεντρική Υπηρεσία. Ταυτόχρονα ενισχύεται ο ρόλος της Γενικής Επιθεώρησης κατά τους ελέγχους στο εξωτερικό, ενώ ορίζεται ότι το πλαίσιο διεξαγωγής των ελέγχων στηρίζεται στις οδηγίες της αρμόδιας Διεύθυνσης του Υπουργείου. Άρθρο 21 Διπλωματική Ακαδημία Το σύνολο των υπαλλήλων του Κλάδου Επικοινωνιών και Πληροφορικής υπηρετεί για πολλά έτη στο εξωτερικό. Κρίνεται χρήσιμη και παραγωγική η καθιέρωση εκπαιδευτικής διαδικασίας για τους νεο-εισερχόμενους συναδέλφους του Κλάδου σε θέματα διπλωματικής υπηρεσίας, τρόπου λειτουργίας του Υπουργείου Εξωτερικών και νομικών θεμάτων για ένα κατ΄ ελάχιστο διάστημα 3 μηνών. Ως εκ τούτου προτείνεται η προσθήκη στην Παράγραφο 2 του Άρθρου 21: “ Την εκπαίδευση, αυτοτελώς ή σε συνεργασία με το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης, των νεο-προσλαμβανόμενων υπαλλήλων του Κλάδου Πληροφορικής και Επικοινωνιών, την ενημέρωση τους στα θέματα της διπλωματικής υπηρεσίας και συμπλήρωση των γνώσεων τους, ώστε να ανταποκρίνονται άμεσα στο εύρος των ζητημάτων που καλούνται να αντιμετωπίσουν κατά των υπηρεσία τους στο εξωτερικό” Άρθρο 59 Εισαγωγή των κάτωθι σημείων Παρ. 1. Εισαγωγή του: “Η ΣΤ2 εισηγείται αρμοδίως την εισαγωγή καινοτόμων τεχνολογιών πληροφορικής. Παρ. 2. Η ΣΤ2 είναι αρμόδια για: “ Τη διασύνδεση με τα πολιτικής και προξενικής φύσεως, ευρωπαϊκά, νατοϊκά και διεθνή πληροφοριακά συστήματα, διαβαθμισμένων ή μη” Παρ. 5. Τμήμα Ι αλλαγή του σημείου β σε: “β. Η ανάπτυξη, διαχείριση και συντήρηση του Συστήματος Ηλεκτρονικής Διαχείρισης Εγγράφων (ΣΗΔΕ), τη μελέτη και εφαρμογή απλοποίησης διαδικασιών κατά τη διεκπεραίωση εισερχόμενης και εξερχόμενης πληροφορίας/εγγράφων και εισαγωγή καινοτόμων πληροφοριακών συστημάτων αξιοποίησης/συσχετισμού της πληροφορίας.” ώστε να αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα και να είναι συμβατό με τις μελλοντικές ανάγκες. Άρθρο 67 : Κρυπτογραφική Υπηρεσία. β. προσθήκη του “σε συνεργασία με το Κέντρο Επικοινωνιών της ΣΤ2 Δ/νσεως” για να αντικατοπτρίζει την πραγματική ροή εργασίας. Συνεπώς το Άρθρο προτείνεται να μετατραπεί σε “α. Η διακίνηση των εισερχομένων και εξερχομένων τηλεγραφημάτων και εγγράφων, ανεξάρτητα από βαθμό ασφαλείας, όλες τις ώρες του εικοσιτετραώρου σε συνεργασία με το Κέντρο Επικοινωνιών της ΣΤ2 Δ.νσεως ” Άρθρο 103 Υπηρεσιακό Συμβούλιο Μία από τις βασικότερες κατηγορίες συλλογικών οργάνων, ως συνταγματικά κατοχυρωμένη, είναι τα Υπηρεσιακά Συμβούλια. Η σύσταση και λειτουργία των συλλογικών οργάνων έχει επιταθεί πρωτίστως από την ανάγκη εφαρμογής της δημοκρατικής αρχής κατά τη διαδικασία λήψης των διοικητικών αποφάσεων, αρχή που επιτάσσει την άμεση ή έμμεση συμμετοχή των διοικουμένων στη διαδικασία διαμόρφωσης του περιεχομένου των διοικητικών πράξεων που τους αφορούν άμεσα ή επηρεάζουν έμμεσα τα συμφέροντα τους. Αυτή η συμμετοχή προσφέρει τη δυνατότητα οι διοικούμενοι να αποδέχονται με μεγαλύτερη ευκολία τις διοικητικές αποφάσεις, ειδικότερα όταν αυτές αποβλέποντας στο δημόσιο συμφέρον είναι αντίθετες προς τα στενά συμφέροντα τους. Κατά συνέπεια, η συμμετοχή υποβοηθά και στην νομιμοποίηση της διοικητικής δράσης από τους τελικούς αποδέκτες της. Σε ολόκληρο το Δημόσιο Τομέα, αλλά ακόμα και στα Σώματα Ασφαλείας, στα πενταμελή Υπηρεσιακά Συμβούλια συμμετέχουν δύο αιρετοί εκπρόσωποι των υπαλλήλων (βλ. άρθρο 159 παρ.6 του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων ΝΠΔΔ). Για τους ανωτέρω λόγους αλλά και στο πλαίσιο ισονομίας με τον υπόλοιπο Δημόσιο Τομέα, θεωρούμε ότι θα πρέπει να συμμετέχουν στο Υπηρεσιακό Συμβούλιο δύο (2) αιρετοί εκπρόσωποι, με δικαίωμα ψήφου, του Κλάδου στον οποίο ανήκει ο υπάλληλος για ζήτημα του οποίου αυτό επιλαμβάνεται, ανεξαρτήτως βαθμού. Άρθρο 104 Πειθαρχικό Υπηρεσιακό Συμβούλιο Μία από τις βασικότερες κατηγορίες συλλογικών οργάνων, ως συνταγματικά κατοχυρωμένη, είναι τα Πειθαρχικά Υπηρεσιακά Συμβούλια. Η σύσταση και λειτουργία των Πειθαρχικών Συμβουλίων έχει επιταθεί πρωτίστως από την ανάγκη εφαρμογής της δημοκρατικής αρχής κατά τη διαδικασία λήψης των πειθαρχικών αποφάσεων, αρχή που επιτάσσει την άμεση ή έμμεση συμμετοχή των διοικουμένων. Επομένως, όπως εφαρμόζεται και στον υπόλοιπο Δημόσιο Τομέα (βλ. άρθρο 146Β παρ.2 του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων ΝΠΔΔ) θα πρέπει να συμμετέχουν στο Πειθαρχικό Υπηρεσιακό Συμβούλιο δύο (2) αιρετοί εκπρόσωποι, με δικαίωμα ψήφου, του Κλάδου στον οποίο ανήκει ο υπάλληλος για ζήτημα του οποίου αυτό επιλαμβάνεται, ανεξαρτήτως βαθμού. Άρθρο 105 Δευτεροβάθμιο Πειθαρχικό Υπηρεσιακό Συμβούλιο Για όλους τους ανωτέρω λόγους, που περιγράψαμε στις παρατηρήσεις μας στα Άρθρα 103 και 104, θα πρέπει να συμμετέχουν στο Δευτεροβάθμιο Πειθαρχικό Υπηρεσιακό Συμβούλιο τουλάχιστον δύο (2) αιρετοί εκπρόσωποι, με δικαίωμα ψήφου, του Κλάδου στον οποίο ανήκει ο υπάλληλος για ζήτημα του οποίου αυτό επιλαμβάνεται, ή δύο εκπρόσωποι της Α.Δ.Ε.Δ.Υ. με δικαίωμα ψήφου, οι οποίοι είναι μόνιμοι υπάλληλοι δημοσίων υπηρεσιών, νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου ή Περιφερειών και οι οποίοι υποδεικνύονται με απόφαση της εκτελεστικής επιτροπής της Α.Δ.Ε.Δ.Υ.. Η πρόταση μας είναι σύμφωνη με ότι εφαρμόζεται στον υπόλοιπο Δημόσιο Τομέα (βλ. άρθρο 146Α παρ.1 του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων ΝΠΔΔ). Άρθρο 209 Παράγραφος 3. Τροποποίησή της σε: “3.. Ο συνολικός αριθμός και η κατά βαθμό κατανομή των ανωτέρω θέσεων είναι δυνατόν να μεταβάλλεται, με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται, με πρόταση των Υπουργών Εξωτερικών, Εσωτερικών και Οικονομικών, κατά τρόπο που να τηρείται, πάντοτε, ισόρροπη κατανομή των θέσεων, κατά την ιεραρχία.” Η προσθήκη του: “κατά τρόπο που να τηρείται, πάντοτε, ισόρροπη κατανομή των θέσεων, κατά την ιεραρχία.” κρίνεται απαραίτητη τόσο για την αποφυγή καταχρηστικής χρήσης αυξομειώσεων των οργανικών θέσεων, όσο και γιατί προβλέπεται και σε άλλους κλάδους Στο ίδιο άρθρο προσθήκη μία επιπλέον παραγράφου: 4. Οι υπάλληλοι του Κλάδου Επικοινωνιών και Πληροφορικής, όταν υπηρετούν στο εξωτερικό έχουν τη διπλωματική ιδιότητα και όλα τα προνόμια και ευεργετήματα που παρέχονται στα μέλη του διπλωματικού προσωπικού, όπως αυτά καθορίζονται από το διεθνές δίκαιο και τους ελληνικούς νόμους, και ανακοινώνονται στη διπλωματική επετηρίδα της χώρας, όπου υπηρετούν. Αποτελεί πάγιο αίτημα των υπαλλήλων του Κλάδου Επικοινωνιών και Πληροφορικής, η προστασία όσων υπηρετούν σε Αρχές στο εξωτερικό με το ανωτέρω καθεστώς, λόγω της φύσεως των καθηκόντων τους. Ο εν λόγω υπάλληλος διαθέτει πρόσβαση στο σύνολο της διαβαθμισμένης πληροφορίας της Αρχής όπου υπηρετεί, στα συστήματα κρυπτογράφησής της, καθώς και στο σύνολο των πληροφοριακών της συστημάτων . Η προστασία που θα του παρέχει η διπλωματική ιδιότητα θα συμβάλει στην απρόσκοπτη εργασία του, πρακτική που ακολουθούν, απ’ όσο γνωρίζουμε, πολλές άλλες χώρες για τους υπάλληλους στα διαβαθμισμένα συστήματα πληροφορικής. Άρθρο 214 Μεταθέσεις Αναφορικά με τις μεταθέσεις και το άρθρο 214 ο Σύλλογος μας εκφράζει την αντίθεση του στην μείωση του μέγιστου χρόνου παραμονής σε μια Αρχή της Εξωτερικής Υπηρεσίας (από 6 μειώνεται στα 5 χρόνια). Η συγκεκριμένη αλλαγή προκαλεί συχνότερες μετακινήσεις των υπαλλήλων με αντίστοιχη αύξηση του λειτουργικού κόστους του Υπουργείο Εξωτερικών αλλά και των υπαλλήλων, χωρίς μάλιστα να τεκμαίρεται κάποιο επιχειρησιακό όφελος για το ΥΠΕΞ. Αναφερόμαστε στο αυξημένο κόστος μεταφοράς των οικοσκευών, το οποίο δεν καλύπτεται πλέον από την αποζημίωση που προβλέπεται αλλά επιβαρύνει σε μεγάλο ποσοστό τον υπάλληλο. Επίσης, θα πρέπει να συνυπολογιστεί το μεγάλο κόστος αρχικής εγκατάστασης που καλούνται να αντιμετωπίσουν όλοι οι υπάλληλοι, ιδιαίτερα εκείνοι που τοποθετούνται σε χώρες με υψηλό κόστος διαβίωσης. Πολύ σημαντική πτυχή του θέματος είναι η επιβάρυνση που θα δημιουργηθεί, λόγω των συχνών μετακινήσεων, στην ακαδημαϊκή και ψυχολογική κατάσταση των τέκνων των υπαλλήλων, τα οποία θα κληθούν να αλλάζουν συχνότερα σχολικό περιβάλλον με ότι αυτό συνεπάγεται. Ο βασικότερος λόγος που είχε επιλεχθεί η εξαετία ως ανώτατο όριο παραμονής σε μία Αρχή ήταν η δυνατότητα ολοκλήρωσης των τάξεων της πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης χωρίς να απαιτείται η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος, η οποία δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στον ψυχισμό των παιδιών. Μια άλλη πτυχή του συγκεκριμένου θέματος είναι και η δυνατότητα που παρείχε η Ελληνική Πολιτεία στα τέκνα υπαλλήλων που υπηρετούν στο εξωτερικό, να εισάγονται σε σχολές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με ευνοϊκότερες εξετάσεις, αναγνωρίζοντας την δυσκολία που αντιμετωπίζουν τα συγκεκριμένα παιδιά από τις μετακινήσεις των γονέων τους. Αν εφαρμοσθεί το άρθρο 214 πολλά παιδιά υπαλλήλων που βρίσκονται αυτή την στιγμή στο εξωτερικό δεν θα μπορέσουν να αποκτήσουν τις προϋποθέσεις για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με ειδικές εξετάσεις. Για όλους τους ανωτέρω οικονομικούς αλλά κυρίως ανθρωπιστικούς λόγους θεωρούμε ότι θα πρέπει να παραμείνει το καθεστώς μεταθέσεων όπως προβλέπεται από το άρθρο 139 του υπάρχοντος Οργανισμού. Στην περίπτωση που παραμείνει η διάταξη ως έχει στο παρόν Σχέδιο Νόμου, θεωρούμε απολύτως αναγκαίο να υπάρξει μια μεταβατική διάταξη για τους υπαλλήλους που υπηρετούν αυτή την στιγμή σε Αρχή Εξωτερικής Υπηρεσίας και έχουν προγραμματίσει την ζωή τους, γνωρίζοντας ότι θα παραμείνουν στην ΑΕΥ για 6 χρόνια. Μεταβατική διάταξη “5. Οι υπηρετούντες υπάλληλοι, κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος, σε Αρχές της Εξωτερικής Υπηρεσίας, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα των άρθρων 123,131,139 του ν. 3566/2007 (Α΄117), μπορούν να παραμείνουν στην Αρχή που υπηρετούν για το προβλεπόμενο από τα ανωτέρω άρθρα χρονικό διάστημα.” Άρθρο 236 Έξοδα μετακίνησης (Δαπάνες μεταφοράς οικοσκευής) Το μαθηματικό μοντέλο κάλυψης των δαπανών μεταφοράς οικοσκευής κρίνεται ιδιαίτερα προβληματικό, δεν συμβαδίζει με την πραγματικότητα και θα έχει ως αποτέλεσμα το κόστος μεταφοράς της οικοσκευής να επιβαρύνει σε μεγάλο ποσοστό τον υπάλληλο. Δηλαδή για άλλη μια φορά (όπως συμβαίνει με το επίδομα κατοικίας και το επίδομα τέκνων) το Υπουργείο Εξωτερικών μεταφέρει την υποχρέωση μεταφοράς της οικοσκευής ενός υπαλλήλου που μετατίθεται σε Αρχή της Εξωτερικής Υπηρεσίας στον ίδιο τον υπάλληλο, δίνοντας του μια περιορισμένη αποζημίωση που δεν καλύπτει το σύνολο της δαπάνης. Θεωρούμε ότι στο πλαίσιο της διαφάνειας και της προστασίας του δημοσίου χρήματος θα πρέπει το Υπουργείο Εξωτερικών να προκηρύσσει σε τακτά χρονικά διαστήματα (πχ. κάθε 5 έτη) ανοικτό διεθνή διαγωνισμό για την ανάδειξη μειοδότη ο οποίος θα προσφέρει τη χαμηλότερη τιμή μεταφοράς ανά κυβικό για κάθε χώρα και πόλη προορισμού και θα μεταφέρει τις οικοσκευές των υπαλλήλων του ΥΠΕΞ. Η εταιρεία ή κοινοπραξία εταιρειών που επιθυμεί να λάβει μέρος στον διαγωνισμό, θα πρέπει να πληροί διεθνείς προδιαγραφές (μέλος σε FAIM, FIDI) προκειμένου να μπορεί να συμμετάσχει σε αυτόν. Ο μειοδότης θα μπορούσε να μεριμνήσει για την εύρεση της φθηνότερης ασφαλιστικής εταιρείας η οποία θα ασφαλίσει την οικοσκευή, σύμφωνα με την αξία της. Αυτός ο τρόπος θα αναδείξει τις πραγματικές τιμές της αγοράς και δεν θα επιτρέψει αυθαίρετους υπολογισμούς επί θεωρητικών, μη ρεαλιστικών, μοντέλων.