Αρχική ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 1 ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη ΔΣ Ενωσης Ακολούθων Τύπου (ΕΝΑΤ) | 28 Νοεμβρίου 2024, 13:41
Υπουργείο Εξωτερικών Βασ. Σοφίας 1, ΤΚ 10671, Αθήνα, Tηλ.: 210-3681000, Φαξ: 210-3681717 email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@mfa.gr Ιστοχώρος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License![]() Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Υπόμνημα ΕΝΑΤ: Αναγκαίες παρεμβάσεις για τη ρύθμιση των ζητημάτων του κλάδου ΣΓΕ/ Δημόσιας Διπλωματίας, στο υπό συζήτηση ν/σ Πέντε χρόνια μετά τη ένταξη του κλάδου Συμβούλων και Γραμματέων Επικοινωνίας/Δημόσιας Διπλωματίας στο Υπουργείο Εξωτερικών (από τον Ιούλιο 2019) και παρά την επείγουσα ανάγκη για περαιτέρω ενεργοποίηση του Υπουργείου Εξωτερικών σε θέματα δημόσιας διπλωματίας και προβολής των θέσεων της Ελλάδας στο εξωτερικό, το Υπουργείο καταθέτει ν/σ τροποποιήσεων του νόμου 4781/2021 στις οποίες δεν λαμβάνεται μέριμνα για κανένα από τα αιτήματα του κλάδου μας. Δεδομένου ότι: • σήμερα λειτουργούν, υποστελεχωμένα, μόλις 29 ΓΔΔ και ότι ακόμα συζητείται, από το 2021, χωρίς να έχει τελεσφορήσει, το Προεδρικό Διάταγμα Αρχών Εξωτερικού, το οποίο θα προέβλεπε αύξηση του αριθμού των ΓΔΔ ώστε να εξυπηρετούνται οι προτεραιότητες της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής, • το Προεδρικό Διάταγμα για την αναδιοργάνωση της Κεντρικής Υπηρεσίας είναι ακόμα σε εκκρεμότητα, Ζητάμε να υιοθετηθούν οι εξής τροπολογίες στο παρόν σχέδιο νόμου, προκειμένου να θεραπευτούν οι παραλείψεις και αδικίες της τελευταίας πενταετίας, ώστε τα στελέχη του κλάδου ΣΓΕ να προσφέρουν απρόσκοπτα τις υπηρεσίες που είναι απαραίτητες για μια σύγχρονη εξωτερική πολιτική, σύμφωνα με τις εθνικές προτεραιότητες. Ι. Ένταξη Κλάδου ΣΓΕ στο Ειδικό Μισθολόγιο Σύμφωνα με το άρθρο 383 του Οργανισμού του ΥΠΕΞ, ο κλάδος Συμβούλων και Γραμματέων Επικοινωνίας είναι ο μόνος κλάδος που ενώ έχει βαθμολογική αντιστοίχιση με τον Διπλωματικό Κλάδο (όπως και η Ειδική Νομική Υπηρεσία, οι Εμπειρογνώμονες και ο Κλάδος Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων), δεν λαμβάνει το ειδικό μισθολόγιο. Η εξαίρεση αυτή δημιουργεί καθεστώς άνισης μεταχείρισης και διακριτικής μεταχείρισης ομοειδών κλάδων. Ως εκ τούτου ζητάμε στο άρθρο 383 να προβλέπεται βαθμολογική και μισθολογική αντιστοίχιση του κλάδου Συμβούλων και Γραμματέων Επικοινωνίας με τον Διπλωματικό Κλάδο. ΙΙ. Βαθμοί και Θέσεις του Κλάδου ΣΓΕ/ Ανακατανομή-αύξηση θέσεων Ο εξαιρετικά μικρός αριθμός οργανικών θέσεων που προβλέπει ο Οργανισμός του ΥΠΕΞ (άρθρο 383) για τους ενιαίους βαθμούς Γενικών Συμβούλων Επικοινωνίας Α΄ και Β΄ και Συμβούλων Επικοινωνίας Α΄ και Β΄ (15 Γενικοί Σύμβουλοι, 65 Σύμβουλοι, 125 Γραμματείς επί συνόλου 205 οργανικών θέσεων) έχει δημιουργήσει συνθήκες υπηρεσιακής ασφυξίας για τη μεγάλη πλειοψηφία του κλάδου ΣΓΕ, καθώς με τα σημερινά δεδομένα, πάνω από το ήμισυ των υπαλλήλων του κλάδου στερείται στην πράξη του δικαιώματος υπηρεσιακής εξέλιξης, καθώς αναμένεται να μείνει καθηλωμένο στον βαθμό του Γραμματέα Α΄ έως 32 (!) έτη. Για τον λόγο αυτό ζητάμε 25 θέσεις Γενικών Συμβούλων και 85 Συμβούλων, κατ’ αντιστοιχία με τον κλάδο των ΟΕΥ. ΙΙΙ. Αποσπάσεις Για την αποτελεσματική άσκηση Δημόσιας Διπλωματίας και τη σωστή προβολή των θέσεων της χώρας και των μεταρρυθμίσεων στις οποίες προχωράει θα πρέπει να βρίσκεται υπάλληλος του Κλάδου ΣΓΕ σε καθένα από τα υπουργεία, ώστε να προβάλλονται σωστά οι μεταρρυθμίσεις τις οποίες εφαρμόζει η χώρα μας. Ως εκ τούτου προτείνουμε το Άρθρο 329, παρ. 5 να διαμορφωθεί ως εξής: «Με απόφαση του Υπουργού Εξωτερικών, κατόπιν ειδικής αιτιολόγησης, επιτρέπεται η απόσπαση ενός (1) υπαλλήλου του Διπλωματικού Κλάδου και ενός (1) υπαλλήλου του Κλάδου ΣΓΕ σε καθένα από τα υπουργεία και ενός (1) υπαλλήλου του Κλάδου Ο.Ε.Υ. σε καθένα από τα παραγωγικά υπουργεία. ΙV. Διάρκεια Ειδικών Αποστολών Κανένα στρατηγικό σχέδιο Δημόσιας Διπλωματίας δεν μπορεί να εφαρμοστεί αποτελεσματικά και χωρίς την απαιτούμενη σε βάθος χρόνου στόχευση. Προς τούτο απαιτείται ένα ευρύ δίκτυο επαρκώς στελεχωμένων Γραφείων Δημόσιας Διπλωματίας (ΓΔΔ) στις Αρχές Εξωτερικής Υπηρεσίας. Αίτημα της ΕΝΑΤ είναι να επεκταθούν οι αποσπάσεις και στον Κλάδο Συμβούλων και Γραμματέων Επικοινωνίας σύμφωνα με τα προβλεπόμενα για τον Διπλωματικό Κλάδο στο άρθρο 334 παράγραφος 2. V. Επικοινωνία-Δημόσια Διπλωματία στο ΥΠΕΞ Για την αποτελεσματική διαχείριση και αντιμετώπιση των ζητημάτων παραπληροφόρησης και ψηφιακής διπλωματίας και για τη συγκρότηση ενός συμπαγούς σημείου επαφής εντός του ΥΠΕΞ για την συνεργασία με την ΕΕ (όπως της Δ/νσης Στρατηγικής Επικοινωνίας της ΕΥΕΔ για την καταπολέμηση φαινομένων FIMI, συμπεριλαμβανομένης της εκούσιας παραπληροφόρησης) και την προαγωγή της αποτελεσματικής διάδρασης και συντονισμού με άλλες, υπό την ΕΥΕΔ, ομάδες, προτείνεται να συγκροτηθεί στην Ε2 Δ/νση, τέταρτο Τμήμα με τις προαναφερθείσες αρμοδιότητες. Συγκεκριμένα προτείνουμε: Στο Άρθρο 227 Διάρθρωση Ε2 Διεύθυνσης Διεθνούς Επικοινωνίας να προστεθεί: δ) Τμήμα IV Ψηφιακής Διπλωματίας, Στρατηγικής Επικοινωνίας & Παραπληροφόρησης και να προστεθεί ένα επιπλέον άρθρο (Άρθρο 231) με τίτλο: Αρμοδιότητες Τμήματος IV Ψηφιακής Διπλωματίας, Στρατηγικής Επικοινωνίας & Παραπληροφόρησης Το Τμήμα IV είναι αρμόδιο για: α) την συγκρότηση αποτελεσματικών στρατηγικών και πρακτικών εντός του ΥΠΕΞ έναντι καινοφανών προκλήσεων αλλά και ευκαιριών στον τομέα της ψηφιακής διπλωματίας, στο πλαίσιο της ΕΕ και σε συνεργασία με όλες τις συναρμόδιες για παρεμφερή θέματα Δ/νσεις και δομές εντός του ΥΠΕΞ, περιλαμβανομένης της Α’ Γενικής Δ/νσης Πολιτικών Υποθέσεων, της Υπηρεσίας Ενημέρωσης, του Κέντρου Σχεδιασμού Εξωτερικής Πολιτικής, της Μονάδας Διαχείρισης Κρίσεων κλπ. καθώς και με σημεία επαφής σε συναρμόδιους φορείς. β) τον καλύτερο συντονισμό για θέματα στρατηγικής διεθνούς επικοινωνίας, παραπληροφόρησης, υβριδικών απειλών και κυβερνοχώρου με το δίκτυο των 27 εθνικών σημείων επαφής εντός της ΕΕ που συντονίζουν τη συμμετοχή των κυβερνήσεών τους και ανταλλάσσουν πληροφορίες και βέλτιστες πρακτικές. γ) την αποτελεσματική και έγκαιρη σε τακτική βάση σύνταξη αναλύσεων, τάσεων και εκθέσεων σε συντονισμό με όλους τους λοιπούς συναρμόδιους εθνικούς φορείς. δ) την αποτελεσματικότερη συμβολή του ΥΠΕΞ στην εισήγηση προτάσεων για την ανάπτυξη νέων μέσων και εργαλειοθήκης για την ανάσχεση φαινομένων παραπληροφόρησης. VI. Υπηρεσία Ενημέρωσης Η Υπηρεσία Ενημέρωσης σχετίζεται άμεσα με τη Δημόσια Διπλωματία και τη στρατηγική επικοινωνίας. Προς τούτο κρίνεται σκόπιμη η ενίσχυσή της με την παράλληλη θέσπιση θέσεως Αναπληρωτή Εκπροσώπου. Ως εκ τούτου προτείνουμε την εξής τροποποίηση στο άρθρο 60, Προϊστάμενος Υπηρεσίας Ενημέρωσης: Ο Προϊστάμενος της Υπηρεσίας Ενημέρωσης είναι ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Εξωτερικών. Στη θέση αυτήν ορίζεται με απόφαση του Υπουργού Εξωτερικών διπλωματικός υπάλληλος, ή υπάλληλος του Κλάδου ΣΓΕ με βαθμό τουλάχιστον Συμβούλου Πρεσβείας Α’. Σε συνεργασία με τις άλλες υπηρεσίες του Υπουργείου Εξωτερικών ενημερώνει τους εκπροσώπους των μέσων μαζικής ενημέρωσης, τους διπλωματικούς συντάκτες και τους ανταποκριτές ξένου τύπου για θέματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Εξωτερικών. Επιπλέον, θεσπίζεται θέση Αναπληρωτή Εκπροσώπου του Υπουργείου Εξωτερικών. Στη θέση αυτήν ορίζεται με απόφαση του Υπουργού Εξωτερικών διπλωματικός υπάλληλος, ή υπάλληλος του Κλάδου ΣΓΕ με βαθμό τουλάχιστον Γραμματέα Α’. ΤΟ ΔΣ ΤΗΣ ΕΝΑΤ