• Σχόλιο του χρήστη 'Re.De-Plan AE Consultants, Σύμβουλοι Επιχειρήσεων' | 16 Σεπτεμβρίου 2019, 17:22

    Οι διατάξεις για τα Επιχειρηματικά Πάρκα πρέπει να γίνουν πιο γενναίες και πιο φιλόδοξες. Να αντιμετωπίσουν τόσο προβλήματα στρατηγικού χαρακτήρα, όσο και ρυθμίσεις βελτίωσης επί του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου. Οι προτάσεις που ακολουθούν έχουν αυτά τα χαρακτηριστικά και όλως προσφάτως υπεβλήθησαν ξανά από την ΚΕΕ στην Κυβέρνηση, συγκεντρώνοντας τη σθεναρή υποστήριξη του Προέδρου της Ένωσης κ. Κ. Μίχαλου. Οι προτάσεις αυτές αποσκοπούν: α) στην επανεκπόνηση του Επιχειρησιακού Σχεδίου Ανάπτυξης Επιχειρηματικών Πάρκων της ΓΓΒ, β) στον ορισμό νέου τύπου διχωρικού Πάρκου για την υποστήριξη του τομέα της Εφοδιαστικής στα λιμάνια της χώρας. γ) σε σημειακές βελτιώσεις της διοικητικής διαδικασίας για την απλοποίηση της αδειοδότησης των πάρκων δ) στη δημιουργία των προϋποθέσεων για την άσκηση αρμοδιοτήτων αδειοδότησης επιχειρήσεων εντός ΕΠ από Φορείς ΕΔΕΠ ε) στη δημιουργία ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΥ εποπτείας και παρακολούθησης της εξέλιξης ανάπτυξης ΕΠ στην Ελληνική επικράτεια. Τέλος στο άρθρο 15 του παρόντος Ν/Σ, προτείνεται δέσμη προτάσεων που αφορούν στη σημειακή αναθεώρηση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας για τα Επιχειρηματικά Πάρκα Αναλυτικά οι παραπάνω προτάσεις έχουν ως ακολούθως: α) Εθνικό Σχέδιο Ανάπτυξης Επιχειρηματικών Πάρκων Βιομηχανίας και Εφοδιαστικής Αιτιολογική έκθεση Η ριζική αναθεώρηση/επανεκπόνηση του «Επιχειρησιακού Σχεδίου (ΕΣ) Ανάπτυξης Επιχειρηματικών Πάρκων στην Ελληνική Επικράτεια/ ΓΓΒ», το οποίο θεσμοθετήθηκε με την απόφαση ΚΥΣΟΙΠ 82/2018 (ΦΕΚ 2231Β), αποτελεί κοινή συνείδηση και κοινή απαίτηση από όλους τους φορείς των επιχειρήσεων και των τοπικών κοινωνιών. Ο στόχος που πρέπει να τεθεί είναι η κατάρτιση και υλοποίηση ενός νέου Εθνικού Σχεδίου Δράσης Επιχειρηματικών Πάρκων, με προτεραιότητα την Οργάνωση των Άτυπων Συγκεντρώσεων Βιομηχανίας και Εφοδιαστικής στην ελληνική επικράτεια, σε πλήθος, μεγέθη και περιοχές που εξασφαλίζουν την αναγκαία χωροταξική συμβατότητα και οικονομική βιωσιμότητα. Κατά τη διαβούλευση που πραγματοποιήθηκε, πριν την θεσμοθέτηση του ΕΣ/ΓΓΒ από το ΚΥΣΟΙΠ, υπήρξε έντονη αντίδραση από όλους τους φορείς επιχειρηματικότητας κ.λπ. (ΚΕΕ, ΣΕΒ, ΣΥΝΔΕΕL, Συμβούλιο Εφοδιαστικής κ.λπ.) που ισοδυναμούσε με την πλήρη απόρριψη του. Οι ελλείψεις που διαπιστώθηκαν και συγκέντρωσαν την έντονη κριτική και απόρριψη της συντριπτικής πλειοψηφίας των ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΩΝ είναι πολλές. Ενδεικτικά επισημαίνονται η απουσία χαρτών για τις προτάσεις σε νέους χώρους, η απουσία αξιολόγησης της κατάστασης των υφιστάμενων οργανωμένων επιχειρηματικών υποδοχέων, η απουσία ενσωμάτωσης της ανάγκης για οργάνωση και εξυγίανση των ΑΒΣ, ο αυθαίρετος τρόπος υπολογισμού μεγεθών τόσο της βιομηχανίας όσο και της εφοδιαστικής, ο αυθαίρετος διαχωρισμός κατηγοριών υποδοχέων, ο αναιτιολόγητος αποκλεισμός 21 Περιφερειακών Ενοτήτων (πρώην νομών) από την ανάπτυξη ΕΠ, κ.λπ.. Πρόταση νόμου «Η παράγραφος 3 του άρθ. 42 του Ν.3982/2011 αντικαθίσταται ως εξής: 3. Το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων μεριμνά για την εκπόνηση και εφαρμογή Εθνικού Σχεδίου για την ανάπτυξη Επιχειρηματικών Πάρκων στην Ελληνική Επικράτεια. Με ΚΥΑ των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Περιβάλλοντος και Ενέργειας, καθορίζονται οι προδιαγραφές για την εκπόνηση του Εθνικού Σχεδίου, οι διαδικασίες που θα το καταστήσουν τυπικό προσάρτημα στο υπό αναθεώρηση Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για την Βιομηχανία (Ν.4447/2016), καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα. Κάθε διοικητική πράξη που συντάχθηκε ή θεσμοθετήθηκε δυνάμει της διάταξης που αντικαθίστανται με την παρούσα, καταργείται και παύει να ισχύει.» β) Θεσμοθέτηση νέου τύπου ΕΠ με τη μορφή του Διχωρικού Επιχειρηματικού Πάρκου Αιτιολογική Έκθεση Σύμφωνα με τις πρόσφατες προγραμματικές σας δηλώσεις, τα λιμάνια της χώρας μπορούν και πρέπει να εξελιχθούν σε ατμομηχανές ανάπτυξης της εθνικής και περιφερειακής ανάπτυξης, ενταγμένα σε ένα ενιαίο σύστημα μεταφορών και εφοδιασμού, καθώς οι εν λόγω λιμενικές υποδομές επιβεβαιώνουν την θέση ισχύος της χώρας στην διεθνή αγορά, ως κομμάτι της αλυσίδας των διεθνών μεταφορών, των logistics και της ενέργειας. Για την κάλυψη των αυξανόμενων αναγκών των λιμένων στον τομέα της εφοδιαστικής (Logistics), έχει κριθεί απαραίτητη η ανάπτυξη επαρκών εκτάσεων αποθήκευσης. Αυτή την ανάγκη καλείται να καλύψει η παρούσα πρόταση. Πιο συγκεκριμένα, η πρόταση αποσκοπεί στην έγκριση νέου τύπου Επιχειρηματικού Πάρκου, με τη μορφή του Διχωρικού Επιχειρηματικού Πάρκου, για την κάλυψη αναγκών εφοδιαστικής σε λιμάνια, με την πρόβλεψη δημιουργίας ΕΠ “dry port” εκτός λιμένα. Πρόκειται για τύπο πάρκου που θα εξυπηρετήσει τις ανάγκες εφοδιαστικής σε θέσεις λιμένων ή άλλες θέσεις που δεν διαθέτουν επαρκή έκταση για την κάλυψη των αναγκών τους, αλλά μπορούν να χρησιμεύσουν για την προσωρινή εναπόθεση ασυνόδευτων φορτίων. Ο σχεδιασμός αποβλέπει στην έγκριση ανάπτυξης Επιχειρηματικού Πάρκου και σε δεύτερη θέση στην ενδοχώρα (dry port logistics), η οποία συνδέεται άρρηκτα λειτουργικά, επιχειρησιακά και επιχειρηματικά με τη ζώνη εναπόθεσης ασυνόδευτων φορτίων εντός του λιμένα. Ενδεικτικό παράδειγμα Ρότερνταμ Ολλανδίας. Πρόταση νόμου Στο Άρθ. 41, παρ. 1 του Ν.3982/2011 προστίθεται εδαφ. (στστ) «στστ. Επιχειρηματικό Πάρκο Διχωρικού Τύπου Εφοδιαστικής Αλυσίδας: είναι το Επιχειρηματικό Πάρκο που αναπτύσσεται σε δύο διακριτές γεωγραφικά περιοχές. Η μία εξ αυτών βρίσκεται εντός λιμενικής ζώνης και λειτουργεί ως περιοχή προσωρινής εναπόθεσης και διαχείρισης φορτίων. Η δεύτερη, στην ενδοχώρα, καθορίζεται, οριοθετείται, πολεοδομείται και οργανώνεται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος Μέρους, για να λειτουργήσει αυτόνομα αλλά και σε συνδυασμό με την πρώτη ως χώρος υποδοχής επιχειρήσεων, όπου οι δραστηριότητες εφοδιαστικής αλυσίδας (logistics) καταλαμβάνουν τουλάχιστον το εξήντα τοις εκατό (60%) της συνολικής εκτάσεως των γηπέδων του ΕΠ, το δε υπόλοιπο καταλαμβάνεται από τις λοιπές δραστηριότητες του άρθ. 43 του παρόντος, όπως εξειδικεύονται κατά περίπτωση στο ΠΔ περί «χρήσεων γης». Η περιοχή της λιμενικής ζώνης δεν υπάγεται στις δεσμεύσεις της ελάχιστης έκτασης της παρ. 4 του άρθ. 44 του παρόντος, υποδεικνύεται με οριογραμμή, οργανώνεται για τις ανάγκες που προορίζεται και δεν πολεοδομείται.» γ) Σημειακές βελτιώσεις της διοικητικής διαδικασίας για την απλοποίηση της αδειοδότησης των Πάρκων Οι προτάσεις νόμου που ακολουθούν αποσκοπούν στην απλοποίηση της διαδικασίας αδειοδότησης των Επιχειρηματικών Πάρκων, με σκοπό το δραστικό περιορισμό του χρόνου έγκρισης ανάπτυξης ενός Πάρκου που σήμερα εκτιμάται ότι διαρκεί έως και 5 χρόνια. Οι εν λόγω βελτιώσεις αφορούν: 1. Στην θεσμική ισχυροποίηση του Πρακτικού Κοινής Σύσκεψης των αρμοδίων υπηρεσιών, προκειμένου αυτό να αποτελέσει την μοναδική και εφάπαξ, μη ανατρέψιμη, προϋπόθεση για την έκδοση της ΚΥΑ έγκρισης ανάπτυξης ΕΠ 2. Στην απλοποίηση της αδειοδότησης μεταβολής των ορίων ενός ΕΠ, όταν αυτή (μεταβολή) είναι μικρότερη του 15% Ειδικότερα: γ1) Αναθεώρηση του Ν.3982/11 ώστε το Πρακτικό Κοινής Σύσκεψης της παρ. 3 του άρθ. 47, να αποτελεί εφάπαξ το τυπικό και ουσιαστικό συμπέρασμα της συνεργασίας των αρμόδιων υπηρεσιών, ως προς την τήρηση των νομίμων προϋποθέσεων έγκρισης της ανάπτυξης Ε.Π. Στο τέλος της παρ. 3 του άρθ. 47, προστίθεται εδάφιο ως εξής: «Το κατά τα ανωτέρω σχετικό Πρακτικό αποτελεί το τυπικό και ουσιαστικό συμπέρασμα της συνεργασίας των αρμόδιων υπηρεσιών, ως προς την τήρηση των νομίμων προϋποθέσεων έγκρισης της ανάπτυξης του Ε.Π. και το περιεχόμενό του δε μπορεί να μεταβληθεί, εκτός αν προκύψει μεταγενέστερη μεταβολή των νομικών συνθηκών έγκρισης του Ε.Π. ή αν μέσω των γνωμοδοτήσεων της παρ.2 του Αρθ.47 του Ν.3982/11 μεταβληθούν τα δεδομένα που οδήγησαν στην έκδοση του Πρακτικού της Κοινής Σύσκεψης.» γ2) Θεσμοθέτηση της δυνατότητας μεταβολής της έκτασης και των ορίων του Επιχειρηματικού Πάρκου με απόφαση του Γενικού Διευθυντή της Διεύθυνσης Εφαρμογής, Κανονισμών, Υποδομών και Ελέγχου έναντι της προβλεπόμενης συνυπογραφής από τους Υπουργούς ΥΠΕΝ, ΥΠΑΝ και τους ανά περίπτωση συναρμόδιους Υπουργούς, για ήσσονος σημασίας μεταβολές και για συνολική έκταση γης μικρότερης του 15% τη αρχικής Αιτιολογική έκθεση Το όριο του 15% που θέτει ο νόμος αφορά περιπτώσεις μη ουσιώδους μεταβολής του περιεχομένου της ΚΥΑ, ως εκ τούτου θα ήταν χρήσιμο να υιοθετηθεί η πρόταση που αποσκοπεί στη δραστική συντόμευση του χρόνου έγκρισης για τροποποιήσεις μικρής κλίμακας. Η μέχρι σήμερα τηρούμενη πρακτική είναι η νέα ΚΥΑ, για οποιαδήποτε μεταβολή, ανεξαρτήτως του μεγέθους της, να απαιτεί χρονικό διάστημα που υπερβαίνει τους 12 – 18 μήνες, όπως και μία αρχική ΚΥΑ. Πρόταση Νόμου «Προσθήκη εδαφίου στο τέλος της παρ.7 του άρθρου 47 ως εξής: Η ρύθμιση αυτή ισχύει για μια μόνο φορά και εγκρίνεται με απόφαση του Γενικού Διευθυντή της Δ/νσης Εφαρμογής Κανονισμών, Υποδομών και Ελέγχου (ΥΠΑΑΝ). Σε περίπτωση νέας αύξησης της συνολικής έκτασης του ΕΠ, έστω και αν αυτή είναι πάλι μικρότερη του δεκαπέντε τοις εκατό (15%), ακολουθείται κανονικά η διαδικασία των άρθρων 46 και 47.» δ) ΠΡΟΣΘΗΚΗ παρ. 5 στο άρθ. 59 του Ν.3982/2011, όπως τροποποιήθηκε με το άρθ. 10, παρ.6 του Ν.4605/2019. Η πρόταση αφορά στην πρόβλεψη της κατάλληλης δευτερεύουσας νομοθεσίας, με την οποία θα θεσμοθετηθούν οι προϋποθέσεις για την άσκηση αρμοδιοτήτων αδειοδότησης επιχειρήσεων εντός ΕΠ από Φορείς ΕΔΕΠ, όταν αυτό εγκριθεί (μεταφορά αρμοδιοτήτων αδειοδότησης στις ΕΔΕΠ). Αιτιολογική έκθεση Με τη παρ. 6 του άρθ. 10 του Ν.4605/2019 προστέθηκαν οι παρ. 3 και 4 στο άρθ. 59 του Ν.3982/2011 και ετέθησαν οι βάσεις για έναν γενναίο εκσυγχρονισμό του πλαισίου των ΚΑΝΟΝΙΣΜΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ των ΕΠ. Με την έκδοση της ΥΑ της παρ. 4 θα προσδιοριστεί με ακρίβεια το νέο πλαίσιο λειτουργίας και διαχείρισης των ΕΔΕΠ που θα διασφαλίζει τόσο τα συμφέροντα και τη βιωσιμότητα τους, όσο και αυτά των εγκατεστημένων επιχειρήσεων. Είναι ορθό στο πλαίσιο των νέων κανονισμών, να προβλεφθούν και οι κατάλληλες διαδικασίες και προδιαγραφές αμεροληψίας, ανεξαρτησίας, αντικειμενικότητας και διαφάνειας στις δομές των ΕΔΕΠ, που θα επιτρέψουν την άσκηση αδειοδοτικών αρμοδιοτήτων που τυχόν εκχωρηθούν σε αυτούς (φορείς ΕΔΕΠ), εις τρόπον ώστε να διευκολύνονται αδειοδοτικά οι επιχειρήσεις, με απόλυτη διασφάλιση των δικαιωμάτων τους. Πρόταση Νόμου «Προσθήκη παρ. 5 στο αρθ.59 του Ν.3982/2011 ως εξής: 5. Με την ΥΑ της παρ. 4 είναι δυνατόν να καθορίζονται και το πλαίσιο και οι διαδικασίες δημιουργίας, στελέχωσης και λειτουργίας ανεξάρτητων δομών εντός των ΕΔΕΠ, καθώς και ο τρόπος και οι φορείς πιστοποίησης τους ως αδειοδοτικών αρχών, όσον αφορά στην ανεξαρτησία, την αντικειμενικότητα, την αμεροληψία και τη διαφάνεια στον τρόπο λειτουργίας τους, καθώς και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια σχετικά με τον έλεγχο και την εποπτεία των επιλογών και αποφάσεων τους, τις σχέσεις και υποχρεώσεις τους προς δημόσιες δομές, την τήρηση αρχείων κλπ για κάθε αδειοδοτική αρμοδιότητα που τυχόν εκχωρηθεί στις ΕΔΕΠ, αποκλειστικά για τις εγκατεστημένες επιχειρήσεις σε ΕΠ και ΕΠΕ. Οι ΕΔΕΠ που επιθυμούν να κάνουν χρήση αυτών των αρμοδιοτήτων, υποχρεούνται να ενσωματώσουν το ως άνω πλαίσιο λειτουργίας αδειοδοτούσας αρχής, σε διακριτό κεφάλαιο του κανονισμού λειτουργίας που εγκρίνεται με την ΥΑ της παρ. 1 του παρόντος.» ε) Δημιουργία ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΥ εποπτείας και παρακολούθησης της εξέλιξης ανάπτυξης ΕΠ στην Ελληνική επικράτεια Προτείνεται η τροποποίηση του Ν.3982/2011, με εισαγωγή διάταξης για τη δημιουργία μόνιμου μηχανισμού παρακολούθησης και αξιολόγησης της εφαρμογής και αποτελεσματικότητας του νόμου καθώς και των επιπτώσεων της πολιτικής βιομηχανικής εγκατάστασης σε συνεργασία με τους φορείς διαχείρισης και τους θεσμούς εκπροσώπησης της επιχειρηματικότητας, βάσει συστήματος δεικτών. (Παρατηρητήριο Επιχειρηματικών Υποδομών). Η πρόταση αυτή μπορεί να συνδυαστεί με τη σύσταση του Εθνικού Συμβουλίου για τη Βιομηχανία. Η θεσμοθέτηση αυτής της διαδικασίας εποπτείας και παρακολούθησης της εφαρμογής των νομοθετημάτων, που αφορούν στα Επιχειρηματικά Πάρκα, με αντικείμενο τη διατύπωση στόχων, την παρακολούθηση της εξέλιξης τους και τη συνεχή βελτίωση των επιλογών, θα αποτελέσει μια σημαντική θεσμική καινοτομία για την προστασία του περιβάλλοντος και την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας. Η προτεινόμενη τροποποίηση αφορά στη θεσμοθέτηση μίας Συντονιστικής Επιτροπής Παρακολούθησης της εφαρμογής του Ν.3982/2011, με ενδεικτική σύνθεση ως κάτωθι: 1) Γενικός Γραμματέας Βιομηχανίας, ως Πρόεδρος, με αναπληρωτή τον Γενικό Διευθυντή Εφαρμογής Κανονισμών, Υποδομών και Ελέγχου 2) Γενικό Γραμματέα Χωροταξίας με αναπληρωτή τον Διευθυντή Χωροταξικού Σχεδιασμού 3) Γενικό Γραμματέα Περιβάλλοντος με αναπληρωτή τον Διευθυντή Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης 4) Γενικό Γραμματέα Ιδιωτικών Επενδύσεων και ΣΔΙΤ με αναπληρωτή τον Γενικό Διευθυντή Ιδιωτικών Στρατηγικών Επενδύσεων 5) Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ με αναπληρωτή ανώτατο υπηρεσιακό στέλεχος της υπηρεσίας 6) Εκπρόσωπο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ) με τον αναπληρωτή του 7) Εκπρόσωπο της Ένωσης Περιφερειών με τον αναπληρωτή του 8) Εκπρόσωπο του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΤΕΕ) 9) Εκπρόσωπο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ) 10) Εκπρόσωπο της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων (ΚΕΕ)