• Σχόλιο του χρήστη 'Ελληνικός Σύνδεσμος Επιχειρηματικών Πάρκων' | 17 Σεπτεμβρίου 2019, 17:21

    Οι προτεινόμενες τροποποιήσεις αναμένονται να συμβάλλουν - ενόψει της καθολικής απαίτησης για βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος – στην εναρμόνιση της βιομηχανικής χωρικής οργάνωσης με τους στόχους της βιώσιμης ανάπτυξης, στην ενίσχυση της Βιομηχανικής Πολιτικής και κυρίως στη διαμόρφωση του νέου παραγωγικού μοντέλου για να παραχθεί προστιθέμενη αξία για την επιχείρηση και την οικονομία συνολικά. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό στην παρούσα φάση, προ των πυλών της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης να τονιστεί σημασία των Επιχειρηματικών Πάρκων στο γενικότερο δημόσιο συμφέρον, στην προστασία του περιβάλλοντος, στην ποιότητα ζωής, στην επιχειρηματικότητα και στην κυκλική οικονομία. Τα βασικά σημεία είναι: • Η θέσπιση και ο σχεδιασμός των ΕΠ γίνεται πρωταρχικά για λόγους δημόσιας ωφέλειας. • Τα ΕΠ αποτελούν σημαντικότατο παράγοντα για την οικονομική πρόοδο και την ανάπτυξη της χώρας. • Ρυθμίζουν έμμεσα, αλλά ουσιαστικά, την άναρχη χωροθέτηση επιχειρήσεων και τα προβλήματα που επιφέρει στις τοπικές κοινωνίες η άτυπη και διάσπαρτη συγκέντρωση διαφόρων κατηγοριών εγκαταστάσεων. Είναι το εργαλείο για τον έλεγχο της εκτός σχεδίου δόμησης. • Θεσπίζουν όρους και κανόνες εκ των προτέρων γνωστούς για την εγκατάσταση και λειτουργία των επιχειρήσεων, καθώς και διαδικασίες διαρκούς ελέγχου εφαρμογής του θεσμοθετημένου κανονισμού λειτουργίας που διέπει υποχρεωτικά κάθε ΕΠ. Η ευελιξία των Φορέων Ανάπτυξης ΕΠ μέσω του νόμου πλαισίου είναι πρωταρχικής σημασίας. Επί των άρθρων του Αναπτυξιακού Πολυνομοσχεδίου για το Μέρος ΣΤ Επιχειρηματικά Πάρκα Άρθρο 11 – σημείο 1 Απαιτείται περεταίρω διευκρίνιση του άρθρου γιατί εγείρονται απορίες για την ποσόστωση στα Επιχειρηματικά Πάρκα Ειδικού Τύπου. Άρθρο 11 – σημείο 3 Απαιτείται περεταίρω διευκρίνιση της έκφρασης «ήσσονος σημασίας». Άρθρο 11 – σημείο 15 Απαιτείται περεταίρω διευκρίνιση για τον όρο «εγκεκριμένα πολεοδομικά μεγέθη». Εύλογα διερωτάται κανείς αν αυτά προκύπτουν από άλλες διατάξεις (πχ διατάξεις εφοδιαστική αλυσίδα). Στη βάση αυτή προτείνει η προσθήκη τους εξής εδαφίου στην παρ. 2 του άρθρου 52 του Ν. 3982/2011: «Μέγιστο ύψος κτιρίου όχι ανώτερο των είκοσι πέντε (25) μέτρων. Κατ` εξαίρεση, είναι δυνατή η καθ` ύψος υπέρβαση για την ανέγερση αποθηκών κατακόρυφου τύπου (SILOS), ρομποτικών αποθηκών, δεξαμενών υγρών καυσίμων, καθώς και καμινάδων βιομηχανικών εγκαταστάσεων. Η εξαίρεση ισχύει για όλους τους Οργανωμένους Υποδοχείς Μεταποιητικών και Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων της παρ. 4 του άρθρου 41.» Νέες Προσθήκες Στο άρθρο 43 του ν. 3982/2011 η παρ. 4 αναριθμείται σε 3 και προστίθεται παρ. 4, ως εξής: «Η εγκατάσταση νέων δραστηριοτήτων εκτός Οργανωμένων Υποδοχέων Μεταποιητικών και Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων (ΟΥΜΕΔ) της παρ. 4 του άρθρου 41 του παρόντος νόμου επιτρέπεται εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου μόνον εφόσον συντρέχουν οι ακόλουθες προϋποθέσεις: α. δεν υφίσταται ΟΥΜΕΔ που έχει ολοκληρωθεί σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου όπου πρόκειται να εγκατασταθεί η νέα δραστηριότητα, που να μπορεί να υποδεχθεί την νέα δραστηριότητα, κατόπιν σχετικής χορήγησης βεβαίωσης του φορέα διαχείρισης του ΟΥΜΕΔ ή β. υφίσταται ΟΥΜΕΔ αλλά η τιμή γης ανά στρέμμα που προσφέρεται εντός αυτού σύμφωνα με έγγραφη προσφορά του φορέα διαχείρισης του ΟΥΜΕΔ, είναι υψηλότερη από την τιμή ανά στρέμμα εκτός ΟΥΜΕΔ κατά έως +50% κατόπιν σχετικής χορήγησης βεβαίωσης της ΔΟΥ, την οποία η ΔΟΥ υποχρεούται να χορηγήσει βάσει συγκριτικών στοιχείων 5ετίας από αγοραπωλησίες στην εν λόγω περιοχή.» Αιτιολόγηση: Με την προτεινόμενη διάταξη προωθείται η εγκατάσταση των επιχειρήσεων με οργανωμένο τρόπο (στους ΟΥΜΕΔ). Η διευκόλυνση της επιχειρηματικής δράσης στο πλαίσιο εφαρμογής του χωροταξικού σχεδιασμού και η αντιμετώπιση των οξυμένων περιβαλλοντικών προβλημάτων σε περιοχές με αυξημένη συγκέντρωση της βιομηχανίας αποτελούσαν διαχρονικά την βασική στόχευση του ν. 3982/2011. Ο βαθμός εκπλήρωσης του στόχου αυτού συνδέεται με την περεταίρω ενίσχυση του ρόλου των Επιχειρηματικών Πάρκων. Αναμένεται ότι η ενεργοποίηση διατάξεων για την ενίσχυση ένταξης των επιχειρήσεων στα Επιχειρηματικά Πάρκα θα λειτουργήσει θετικά στο θεσμό αυτό και θα συμβαδίσει με τους άξονες πολιτικής που θέτει το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Η ρύθμιση επιπλέον εξυπηρετεί και τις βασικές αρχές της οικονομίας κλίμακας και εξοικονόμησης πόρων, καθώς οι εγκατεστημένες στους ΟΥΜΕΔ επιχειρήσεις λόγω των κοινοχρήστων έργων υποδομής που απολαμβάνουν μειώνουν τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις λειτουργίας τους συγκριτικά με την λειτουργία τους εκτός οργανωμένων υποδοχέων. Η παρ. 3 του άρθρου 44 του Ν. 3982/2011 (ΦΕΚ Α΄ 143) αντικαθίσταται ως εξής: «3. Η έκταση κάθε ΕΠ και οι υποδομές του προορίζονται, αποκλειστικά, για την εξυπηρέτηση των σκοπών ανάπτυξης του Επιχειρηματικού Πάρκου και απαγορεύεται να χρησιμοποιούνται χωρίς την άδεια της ΕΑΝΕΠ ή της ΕΔΕΠ, με την επιφύλαξη της παραγράφου 3 του άρθρου 49. Για το σκοπό αυτόν η ΕΑΝΕΠ ή η ΕΔΕΠ: (α) Υποχρεούται να τοποθετεί στις εισόδους της οριοθετημένης περιοχής του ΕΠ διακριτή σήμανση, που να υποδηλώνει την ύπαρξη οργανωμένου υποδοχέα επιχειρηματικών δραστηριοτήτων. (β) Δύναται, κατά την κρίση της, να εγκαθιστά κατάλληλα συστήματα ελέγχου της εισόδου στο ΕΠ και της χρήσης των υποδομών του και να αποτρέπει, ακόμη και με τη συνδρομή της οικείας αστυνομικής αρχής, εφόσον απαιτείται, τη μη αδειοδοτημένη ή αντισυμβατική χρήση τους. Το τελευταίο εδάφιο της παρούσας παραγράφου εφαρμόζεται και στους λοιπούς Οργανωμένους Υποδοχείς Μεταποιητικών και Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων της παρ. 4 του άρθρου 41 Ν. 3982/2011.» Αιτιολόγηση: Με την προτεινόμενη διάταξη της παρ. 1 του άρθρου ενισχύεται η λειτουργική αυτοτέλεια του ΕΠ και αποσαφηνίζονται οι δυνατότητες που έχει η ΕΑΝΕΠ ή, αναλόγως, η ΕΔΕΠ προκειμένου να αποτρέψουν την αντικανονική χρήση της έκτασης του ΕΠ και των υποδομών του. Οι δυνατότητες αυτές ορίζεται ότι εφαρμόζονται και στις περιπτώσεις των υπολοίπων Οργανωμένων Υποδοχέων Μεταποιητικών και Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων της παρ. 4 του άρθρου 41 Ν. 3982/2011, καθώς δεν δικαιολογείται η ύπαρξη διαφορετικής ρύθμισης μόνο για τα Επιχειρηματικά Πάρκα. Η παρ. 4 του άρθρου 44 του ν. 3982/2011 αντικαθίσταται ως εξής: «Η ελάχιστη έκταση για την ίδρυση, οργάνωση και λειτουργία Επιχειρηματικών Πάρκων ορίζεται σε 600 στρέμματα για ΕΠ τύπου Α΄, σε 150 στρέμματα για ΕΠ τύπου Β΄ και 80 στρέμματα για ΕΠ τύπου Γ΄ και για ΕΠ Ειδικού Σκοπού. Παρεκκλίσεις για ΟΥΜΕΔ που ιδρύονται σε νησιά εγκρίνονται με έκδοση ΚΥΑ Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας». Αιτιολόγηση: Με την προτεινόμενη διάταξη αυξάνονται οι ελάχιστες εκτάσεις για την ίδρυση Επιχειρηματικών Πάρκων. Ειδικότερα, σημειώνεται αύξηση από 150 σε 600 στρέμματα για τα ΕΠ τύπου Α και αύξηση από 100 σε 150 στρέμματα για τα ΕΠ τύπου Β, ενώ τα Πάρκα τύπου Γ και Ειδικού Σκοπού από 50 σε 80 στρέμματα. Ο ν. 3982/2011 θεσμοθέτησε, για πρώτη φορά έναντι των άλλων νομοθετικών ρυθμίσεων, ελάχιστες απαιτούμενες εκτάσεις για την ίδρυση διακριτών τύπων ΕΠ. Ωστόσο, στην πράξη εφαρμογής του Νόμου οι εκτάσεις αυτές, κυρίως για τα ΕΠ τύπου Α΄ και τύπου Β΄, αποδείχθηκαν μικρές για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας τους. Ουσιαστικά με τον τρόπο αυτό οριοθετούνται μικρές διάσπαρτες βιομηχανικές ζώνες οι οποίες «θωρακίζουν» την εκτός σχεδίου δόμηση ενώ δημιουργούνται μεμονωμένα έργα υποδομής. Η διάταξη αυτή αντιβαίνει με τους βασικούς κανόνες της χωροταξίας και περιβαλλοντικής εξοικονόμησης πρώτων υλών και πόρων. Συνέπεια των μικρών μεγεθών θα είναι οι Δήμοι να έχουν διάσπαρτες μικρές βιομηχανικές περιοχές, το δε Δημόσιο να επιβαρύνεται για κάθε μια απ' αυτές ξεχωριστά με έργα υποδομής και λειτουργίας (δρόμοι, κόμβοι, δίκτυα, ελεγκτικοί μηχανισμοί κλπ.), αντίθετα σε κάθε όφελος που δημιουργούν οι «οικονομίες κλίμακας» ενός μεγάλου ΕΠ. Επίσης, είναι εναντίον του κοινωνικού συνόλου, αφού θα υποβαθμίζει το περιβάλλον αναμιγνύοντας οικιστικές και βιομηχανικές χρήσεις, ενώ αντίθετα οι βιομηχανικές θα έπρεπε να περιορίζονται σε συγκεκριμένες περιοχές που δεν θα επηρεάζουν τις οικιστικές. Υιοθετώντας μεγαλύτερα μεγέθη αξιοποιείται η χωροταξική διάσταση για τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και κατ’ επέκταση για την ενίσχυση της παραγωγικής/οικονομικής δραστηριότητας στη βιομηχανία, μέσω της βελτίωσης των συνθηκών και προοπτικών λειτουργίας των υφιστάμενων επιχειρήσεων, αλλά και της προσέλκυσης και προοπτικών επιτυχίας νέων. Η παρούσα ρύθμιση στη βάση αυτή επανεξετάζοντας σε πιο βιώσιμη βάση τη λειτουργία των Πάρκων, αυξάνει τις ελάχιστες απαιτούμενες εκτάσεις για την ίδρυση των τριών τύπων Επιχειρηματικού Πάρκου με στόχο την μεγαλύτερη συγκέντρωση επιχειρήσεων, την ριζική χωροταξική αναδιάρθρωση και την επίτευξη κυκλικής οικονομίας και αποτελεσματικής περιβαλλοντικής προστασίας. Στο άρθρο 44 του ν. 3982/2011, προστίθεται νέα παράγραφος 8, ως εξής: «8. Σε περιοχές που είναι θεσμοθετημένες Περιφερειακές Αγορές βάσει του άρθρου 26 του ν.1337/83 (ΦΕΚ 33/Α΄) όπως ισχύει, επιτρέπεται η ίδρυση Επιχειρηματικών Πάρκων Τύπου Β’ ή Γ’ ή Ειδικού Τύπου ή Επιχειρηματικών Πάρκων Επιχειρήσεων Εφοδιαστικής Αλυσίδας (Logistics).» Αιτιολόγηση: Με την προτεινόμενη διάταξη γίνεται προσπάθεια αξιοποίησης αυτών των χώρων όπου ακόμη υπάρχουν. Οι Περιφερειακές Αγορές διαθέτουν θεσμοθετημένες χρήσεις προ περίπου τριών δεκαετιών, ως εμπορευματικά κέντρα για την αποθήκευση, συσκευασία, διακίνηση, έκθεση και εμπορία κυρίως αγροτικών προϊόντων, σε συγκεκριμένες περιοχές της Επικράτειας. Είχαν εγκριθεί ως «Τοπικά Ρυμοτομικά Σχέδια σε εκτός σχεδίου περιοχές» για τον καθορισμό χώρων ανέγερσης Περιφερειακής Αγοράς και με συγκεκριμένους όρους δόμησης. Σκοπός της θεσμοθέτησης των Περιφερειακών Αγορών ήταν να αποτελέσουν ένα πολεοδομικό εργαλείο για συνεταιρισμούς ή για ιδιωτικές επιχειρήσεις, προκειμένου να δημιουργηθούν εγκαταστάσεις με σκοπό τον καλύτερο συντονισμό του εφοδιασμού και διακίνησης των προϊόντων τους μέσω οργανωμένων εγκαταστάσεων. Λόγω της σπουδαιότητάς τους, είχε επίσης τότε διασφαλιστεί και πλαίσιο χρηματοδότησης με συμμετοχή και του Ελληνικού Δημοσίου και της ΑΤΕ μέσω δανείων για την κατασκευή των κτιριακών εγκαταστάσεων και προμήθειας του εξοπλισμού. Ωστόσο, μέχρι και σήμερα, αρκετά από αυτά παραμένουν αναξιοποίητα. Επομένως, για την αξιοποίησή τους με βάση τις σημερινές ανάγκες της οικονομίας επιβάλλεται η υπαγωγή τους στα Επιχειρηματικά Πάρκα Τύπου Β’ ή Γ’ ή Ειδικού Τύπου ή Επιχειρηματικών Πάρκων Επιχειρήσεων Εφοδιαστικής Αλυσίδας (Logistics). Η παρ. 6 του άρθρου 46 του ν. 3982/2011 αντικαθίσταται ως εξής: «6. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων, και Περιβάλλοντος και Ενέργειας, καθορίζονται ο τύπος και το περιεχόμενο της αίτησης και των μελετών σκοπιμότητας − βιωσιμότητας και τεχνικής οργάνωσης, τα δικαιολογητικά που τις συνοδεύουν, τα ενδεικτικά έργα υποδομής των ΕΠ και οι προδιαγραφές που αυτά πρέπει να πληρούν, τα απαιτούμενα παράβολα και τα ποσά αυτών, η διαδικασία της εξέτασης της αίτησης και του σχετικού φακέλου, τα όργανα, τα ειδικότερα κριτήρια και ο τρόπος αξιολόγησής τους, οι σχετικές προθεσμίες, οι προδιαγραφές, ο τύπος και το περιεχόμενο των πολεοδομικών και εν γένει τεχνικών μελετών και τα έγγραφα που τις συνοδεύουν, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα.» Αιτιολόγηση: Με τις παρούσες τροποποιήσεις επιχειρείται να βρεθεί μια κατάλληλη ισορροπία μεταξύ των οικονομικών δυνατοτήτων των ΕΑΝΕΠ που, λόγω της οικονομικής κρίσης, έχουν περιοριστεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, και της προώθησης του θεσμού των ΟΥΜΕΔ και των περιβαλλοντικών και αναπτυξιακών πλεονεκτημάτων τους. Στο πλαίσιο της παρούσας τροποποίησης οι ΕΑΝΕΠ δύναται ουσιαστικά, στα συμβόλαια αγοράς των οικοπέδων εντός των ΕΠ, να παρέχουν τη δυνατότητα στους αγοραστές να ολοκληρώνουν οι ίδιοι ορισμένα από τα έργα υποδομής τα οποία συνδέονται με τα οικόπεδα τους. Στην παρ. 7 του άρθρου 47 του ν. 3982/2011 προστίθεται τελευταία παράγραφος ως εξής: «Η ρύθμιση αυτή ισχύει και σε περίπτωση επέκτασης του ΕΠ σε γη που έχει χαρακτηριστεί ως γεωργική γη υψηλής παραγωγικότητας, με την προϋπόθεση ότι στο τμήμα της επέκτασης του ΕΠ θα εγκαθίστανται μόνο δραστηριότητες που δεν παράγουν υγρά απόβλητα ή είναι συναφείς με τις γεωργικές δραστηριότητες ή την Εφοδιαστική Αλυσίδα (Logistics).» Αιτιολόγηση: Με την ρύθμιση αυτή επιχειρείται να καλυφθεί, υπό προϋποθέσεις, η περίπτωση όπου υφιστάμενο ΕΠ ζητά την επέκταση του σε παρακείμενες εκτάσεις και οι πέριξ του ΕΠ εκτάσεις έχουν χαρακτηριστεί ως γεωργική γη υψηλής παραγωγικότητας. Η παρ. 8 του άρθρου 47 του ν. 3982/2011 τροποποιείται ως εξής: «Η απόφαση έγκρισης ανάπτυξης του Επιχειρηματικού Πάρκου της παραγράφου 1 επέχει θέση Έγκρισης Περιβαλλοντικών όρων για το ΕΠ κατά τις διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας. Στις περιπτώσεις των οργανωμένων Υποδοχέων Μεταποιητικών και Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων, δηλαδή στις ΒΙ.ΠΕ. του ν. 4458/2011 και στις Β.Ε.ΠΕ. του ν. 2545/1997 ακολουθείται η προβλεπόμενη διαδικασία του ν. 4014/2011». Στην παρ. 8 του άρθρου 47 του ν. 3982/2011 προστίθεται στο τέλος αυτής νέο εδάφιο ως εξής: «Τροποποιείται η υπ’ αρ.: ΔΙΠΑ/οικ.37674/2016 (ΦΕΚ 2471/Β’/10.8.2016) απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής «Τροποποίηση και κωδικοποίηση της υπουργικής απόφασης 1958/2012 – Κατάταξη δημόσιων και ιδιωτικών έργων και δραστηριοτήτων σε κατηγορίες και υποκατηγορίες, σύμφωνα με το άρθρο 1 παράγραφος 4 του ν. 4014/2011 (Α’ 209) όπως αυτή έχει τροποποιηθεί και ισχύει ως εξής: Η Ομάδα 9η «Βιομηχανικές δραστηριότητες και συναφείς εγκαταστάσεις» του Πίνακα του Παραρτήματος IX αντικαθίσταται το έργο με α/α 221 σύμφωνα με τον παρακάτω πίνακα: Πίνακας 1: Ομάδα 9η – Βιομηχανικές δραστηριότητες και συναφείς εγκαταστάσεις Επιχειρηματικά Πάρκα α/α Είδος έργου Υποκατηγορία Α1 Υποκατηγορία Α2 Κατηγορία Β Παρατηρήσεις 221 Εργασίες διαρρύθμισης Οργανωμένων Υποδοχέων Μεταποιητικών και Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων (ΟΥΜΕΔ), όπως ορίζονται στην παρ.4 του άρθρο 41 του Ν.3982/11. ΟΥΜΕΔ για δραστηριότητες υψηλής όχλησης, και για δραστηριότητες μέσης όχλησης έκτασης άνω των 400 στρεμμάτων ΟΥΜΕΔ για δραστηριότητες μέσης όχλησης έκτασης μέχρι 400 στρεμμάτων και χαμηλής όχλησης έκτασης άνω των 600 στρεμμάτων ΟΥΜΕΔ για δραστηριότητες χαμηλής όχλησης έκτασης μέχρι 600 στρεμμάτων Αιτιολόγηση: Η τροποποίηση που θα συμβάλει στην επιτάχυνση των αδειοδοτήσεων των επενδύσεων και ενισχύει τον ρόλο των Επιχειρηματικών Πάρκων. Με την προτεινόμενη διάταξη τροποποιείται η απόφαση για την κατάταξη δημόσιων και ιδιωτικών έργων και δραστηριοτήτων σε κατηγορίες και υποκατηγορίες, σύμφωνα με το άρθρο 1 παράγραφος 4 του ν. 4014/2011 όπως αυτή έχει τροποποιηθεί και ισχύει. Ειδικότερα, στο Πίνακα του Παραρτήματος IX της απόφασης, το έργο με α/α 221 «Εργασίες διαρρύθμισης Οργανωμένων Υποδοχέων Μεταποιητικών και Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων (ΟΥΜΕΔ), όπως ορίζονται στην παρ. 4 του άρθρο 41 του Ν.3982/2011» της Ομάδας 9ης «Βιομηχανικές δραστηριότητες και συναφείς εγκαταστάσεις» κατατάσσεται σήμερα, στο σύνολό του, στην υποκατηγορία 1 της κατηγορίας Α, δίχως κριτήρια κατάταξης και δυνατότητα μετάπτωσης σε χαμηλότερες κατηγορίες περιβαλλοντικής κατάταξης. Η κατηγορία Α1 σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4014/2011 αναφέρεται σε έργα με σημαντικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις, οπότε προκειμένου για κατά την εκτίμηση και αξιολόγηση των επιπτώσεων ενεργοποιούνται χρονοβόρες διαδικασίες και γνωμοδοτήσεις πλέγματος φορέων. Επιπλέον, η εν λόγω απόφαση σε αντίθεση με άλλα έργα και δραστηριότητες δεν προβλέπει κριτήρια κατάταξης ή μοριοδότηση με βάση τον τύπο του Πάρκου, των χαρακτηριστικών επιχειρήσεων που θα εγκατασταθούν (λ.χ. βαθμός όχλησης) ή την έκταση του Πάρκου ή άλλα χαρακτηριστικά (λ.χ. Πάρκο Ειδικού Τύπου) με στόχο την μετάβαση σε μικρότερη κατηγορία έργου. Ο νομοθέτης κατά την ενσωμάτωση στο ελληνικό δίκαιο της Οδηγίας 85/337/ΕΟΚ για τις επιπτώσεις έργων και τις σχετικές τροποποιήσεις της με τις οδηγίες 97/11/ΕΕ και 2011/92/ΕΕ στην 1958/2012 απόφαση κατέδειξε ως υποχρεωτική την εν λόγω κατάταξη (και όχι δυνητική). Εξαντλώντας την αυστηρότητα του όπως έχει αναφερθεί, ο νομοθέτης δεν επέλεξε να δημιουργήσει κλιμακωτές κατατάξεις με βάση τα χαρακτηριστικά του ΕΠ σε αντίθεση με μεμονωμένες μεταποιητικές μονάδες χαμηλής όχλησης που έχουν καταταγεί στο σύνολο τους στην Β Κατηγορία, ανεξάρτητα από την έκταση που καταλαμβάνουν (λ.χ. εκατοντάδες στρέμματα). Με την προτεινόμενη διάταξη γίνεται ανακατάταξη των ΕΠ στις προβλεπόμενες κατηγορίες (Α1, Α2 σύμφωνα με προϋποθέσεις όπως ο βαθμός όχλησης των δραστηριοτήτων που υποδέχεται ο ΟΥΜΕΔ και η έκταση του. Η ρύθμιση αυτή εκτιμάται πως θα μειώσει σημαντικά το χρόνο αδειοδότησης κυρίως των ΟΥΜΕΔ που υποδέχονται δραστηριότητες χαμηλής όχλησης, ο οποίος σήμερα υπερβαίνει κατά πολύ το ένα έτος. Στην παρ. 2 του άρθρου 48 του ν. 3982/2011 προστίθεται δεύτερο εδάφιο ως εξής: «Κατ’ εξαίρεση, σε περίπτωση υπαγωγής ΒΙ.ΠΕ. του Ν. 4458/1965 ή Β.Ε.ΠΕ. του Ν. 2545/1997 στο Ν. 3982/2011 σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 63, οι κοινωφελείς χώροι μεταβιβάζονται υποχρεωτικά μόνον εφόσον έχουν προκύψει από εισφορά σε γη, οι δε κοινόχρηστοι χώροι μεταβιβάζονται υποχρεωτικά ανεξάρτητα αν έχουν προκύψει από εισφορά σε γη, εφόσον εξαντληθεί το ελάχιστο ποσοστό κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων της περίπτωσης γ της παραγράφου 2 του άρθρου 52». Αιτιολόγηση: Με την προτεινόμενη διάταξη αποσαφηνίζεται το ιδιοκτησιακό καθεστώς των κοινοχρήστων και κοινωφελών χώρων των ΒΙΠΕ του ν. 4458/1965, ΒΕΠΕ του ν. 2545/1997 και ΕΠ του ν. 3982/2011 οι οποίοι δεν έχουν προκύψει από εισφορά σε γη. Σύμφωνα με την προτεινόμενη ρύθμιση οι χώροι αυτοί παραμένουν στην κυριότητα του φορέα που ανέπτυξε τον ΟΥΜΕΔ στου οποία άλλωστε την κυριότητα ήταν εξ’ αρχής. Μετά την παρ. 2 του άρθρου 48 του ν. 3982/2011 προστίθεται παρ. 3 ως εξής: «Κοινωφελείς χώροι και εγκαταστάσεις που δεν έχουν προκύψει από εισφορά σε γη και ανήκουν στον Φορέα ίδρυσης ή Φορέα Διοίκησης και Διαχείρισης, δύναται κατόπιν σχετικής τροποποίησης της έγκρισης πολεοδομικής μελέτης, να αλλάξουν χρήση σε χρήση γραφείων ή άλλων συναφών υπηρεσιών, εφόσον μετά την τροποποίηση συνεχίσουν να πληρούνται τα ελάχιστα απαιτούμενα ποσοστά κοινοχρήστων και κοινωφελών που προβλέπονται από το θεσμικό πλαίσιο από το οποίο διέπεται ο ΟΥΜΕΔ.» Αιτιολόγηση: Με την προτεινόμενη διάταξη δίνεται στον Φορέα Ίδρυσης ή Φορέα Διοίκησης και Διαχείρισης η δυνατότητα μιας περιβαλλοντικά ήπιας και υπό ορισμένες προϋποθέσεις, αξιοποίησης των κοινωφελών χώρων και εγκαταστάσεων που δεν έχουν προκύψει από εισφορά σε γη. Το ιδιοκτησιακό καθεστώς των χώρων αυτών είναι ξεκάθαρο (Φορέας Ίδρυσης), ενώ η παρούσα ρύθμιση παρέχει τη δυνατότητα διαχείρισης παγίων περιουσιακών στοιχείων και παροχή σημαντικών ευκολιών και ενίσχυσης κοινόχρηστων υποδομών στις εγκατεστημένες δραστηριότητες. Το επενδυτικό εγχείρημα ενός ΟΥΜΕΔ με τον τρόπο αυτό ενισχύεται σημαντικά. Στο άρθρο 54 του Ν. 3982/2011 προστίθεται παρ. 12 ως εξής: «12. Η ΕΑΝΕΠ ή, μετά τη μεταβίβαση της διοίκησης και διαχείρισης του Επιχειρηματικού Πάρκου, η ΕΔΕΠ έχουν πρόσβαση στα στοιχεία του Ηλεκτρονικού Μητρώου Αποβλήτων (ΗΜΑ) που αφορούν στις εγκατεστημένες επιχειρήσεις των Επιχειρηματικών Πάρκων ευθύνης τους. Η διαδικασία να προβλέπεται ειδικά στον Κανονισμό Λειτουργίας.» Αιτιολόγηση: Σύμφωνα με τον Εθνικό Σχεδιασμό Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ) οι ΕΔΕΠ έχουν την ευθύνη για την οργάνωση της διαχείρισης αποβλήτων στα Επιχειρηματικά Πάρκα ευθύνης τους (χωρίς να παύει να ισχύει η ευθύνη παραγωγού). Η παρ. 4 του άρθρου 54 του ν. 3982/2011 αναδιατυπώνεται ως εξής: «Όλες οι δραστηριότητες ανεξαρτήτου κατηγορίας και βαθμού όχλησης που ασκούνται από επιχειρήσεις που εγκαθίστανται σε Επιχειρηματικά Πάρκα απαλλάσσονται από την περιβαλλοντική αδειοδότηση, εφόσον στον Κανονισμό Λειτουργίας του ΕΠ περιλαμβάνονται περιβαλλοντικοί όροι που καλύπτουν τις ως άνω απαλλασσόμενες κλαδικές δραστηριότητες. Στην περίπτωση αυτή στην άδεια λειτουργίας, με την επιφύλαξη των οριζομένων στο Ν. 4442/2016 επιβάλλονται συγκεκριμένοι περιβαλλοντικοί όροι σύμφωνα με τον Εγκεκριμένο Κανονισμό Λειτουργίας του ΕΠ.» Αιτιολόγηση: Οι παράγραφοι 4 και 5 του άρθρου 54 απλοποίησαν την περιβαλλοντική αδειοδότηση των δραστηριοτήτων που εγκαθίστανται στα Επιχειρηματικά Πάρκα για λόγους πλήρους εναρμόνισης του καθεστώτος και στα πλαίσια των κανόνων του υγιούς ανταγωνισμού. Ωστόσο, όπως διαφαίνεται η προαναφερόμενη απλοποίηση πρέπει να αναπροσαρμοστεί περεταίρω. Σε αυτό το πλαίσιο η έκδοση του ν. 4442/2016 για την απλούστευση της αδειοδότησης των δραστηριοτήτων είναι αναγκαίο να συνδυαστεί με την αναμόρφωση των διατάξεων του νόμου. Η μακρά και συχνά δαιδαλώδης διαδικασία έκδοσης αδειών για την έναρξη οικονομικής δραστηριότητας, ακόμα και εντός αδειοδοτημένων Οργανωμένων Υποδοχέων Δραστηριοτήτων, είναι ανασταλτικός παράγοντας στην ανάπτυξη των επιχειρήσεων και στην προσέλκυση νέων επενδύσεων. Ο Ν. 4442/2016 με τις σχετικές αποφάσεις του προέβλεψε το καθεστώς της γνωστοποίησης. Για εντός ΟΥΔ, είτε τελούν υπό καθεστώς γνωστοποίησης λειτουργίας είτε υπό καθεστώς έγκρισης λειτουργίας, ο Φορέας Ίδρυσης ή ο Φορέας Διαχείρισης του ΟΥΜΕΔ προτείνεται να συνιστά τον φορέα αναζήτησης, αξιολόγησης και διατήρησης των δικαιολογητικών. Οι αποφάσεις αδειοδότησης της λειτουργίας του ΟΥΔ, εφόσον προβλέπουν τις δυνάμενες να ασκηθούν δραστηριότητες και τους όρους αυτής της άσκησης, υποκαθιστούν την έγκριση που απαιτείται για τις δραστηριότητες οι οποίες τελούν υπό καθεστώς έγκρισης λειτουργίας. Με τον τρόπο αυτό γίνεται ένα σημαντικό βήμα διευκόλυνσης της αδειοδότησης. Στο άρθρο 55 του ν. 3982/2011, προστίθεται παρ. 5, ως εξής: «5. Υφιστάμενες εξωτερικές υποδομές, ιδιωτικές ή δημόσιες, δύναται να χρησιμοποιούνται από τις εγκατεστημένες επιχειρήσεις σε ένα ΕΠ, εφόσον συμφωνεί ο Φορέας διαχείρισης τους. Οι διευκολύνσεις που τυχόν απαιτούνται όπως, τροποποίηση της άδειας λειτουργίας της υποδομής, τεχνικές μεταβολές των εγκαταστάσεων της υποδομής κλπ., γίνονται με φροντίδα και δαπάνες του Φορέα του ΕΠ.» Αιτιολόγηση: Οι εξωτερικές αυτές υποδομές μπορεί να είναι δίκτυα, κόμβοι, βιολογικοί καθαρισμοί, λιμενικές ζώνες, σιδηροδρομικοί σταθμοί, κλπ. και μπορεί να ανήκουν είτε στο ελληνικό δημόσιο και τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης, είτε σε οποιοδήποτε άλλο δημόσιο ή ιδιωτικό φορέα. Η θεσμοθέτηση της χρήσης υφιστάμενων εξωτερικών υποδομών από τις εγκατεστημένες επιχειρήσεις ενός Επιχειρηματικού Πάρκου, με την αυτονόητη προϋπόθεση ότι συμφωνεί δια σχετικής συμβάσεως και ο Φορέας διαχείρισής τους, είναι βέβαιον ότι θα δημιουργήσει αμοιβαία οφέλη, άμεσα και έμμεσα, τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τους Φορείς διαχείρισης των υποδομών, τα οποία θα είναι σημαντικά από οικονομικής και περιβαλλοντικής πλευράς. ΟΙ οικονομίες κλίμακας που δημιουργούνται θα είναι σημαντικές για όλους τους εμπλεκόμενους, ενώ η χρήση υφιστάμενων υποδομών είναι σαφώς ηπιότερη περιβαλλοντικά από την κατασκευή νέων, αποκλειστικά και μόνο για τις εγκατεστημένες σε ένα επιχειρηματικό πάρκο επιχειρήσεις. Στο άρθρο 56 του Ν. 3982/2011 στην παρ. 2, προστίθεται εδάφιο ζ ως εξής: «ζ) Για την έκδοση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης οριοθέτησης μιας περιοχής ως Επιχειρηματικού Πάρκου Εξυγίανσης (ΕΠΕ) βάσει του άρθρου 56 παρ 2 του Ν. 3982/2011, δεν ισχύουν οι περιοριστικές αποστάσεις για τις υφιστάμενες εγκατεστημένες δραστηριότητες, από τις παρακείμενες πόλεις και οικισμούς, είτε της παρ.3 του άρθρου 4 του από 24-5-1985 Π.Δ. (ΦΕΚ 270/Δ΄/31-5-1985) όπως εκάστοτε ισχύει, είτε της παρ. 3 του άρθρου 7 του από 24-4-1985 Π.Δ. (ΦΕΚ 181/Δ΄/3-5-1985) όπως εκάστοτε ισχύει, για την εγκατάσταση επιχειρήσεων εντός του ΕΠΕ. Οι αποστάσεις αυτές δεν ισχύουν ούτε στην περίπτωση τυχόν επέκτασης παρακείμενου οικισμού εντός των ανωτέρω ζωνών των λοιπών κατηγοριών Επιχειρηματικών Πάρκων, μετά την έκδοση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης. Στις περιπτώσεις γηπέδων που βρίσκονται στα όρια του ΕΠΕ και τέμνονται από την οριογραμμή του, όλο το γήπεδο λαμβάνεται υπόψη στη συνολική επιφάνεια βάσει της οποίας υπολογίζονται οι πολεοδομικοί συντελεστές, εφόσον η συνολική έκταση του γηπέδου ως αυτό υφίστατο κατά την ημερομηνία έκδοσης της ΚΥΑ οριοθέτησης του ΕΠΕ έχει περιληφθεί στον υπολογισμό υποχρέωσης εισφορών σε γη και χρήμα.». Αιτιολόγηση: Η τήρηση των περιοριστικών αποστάσεων των 700 και 1.000 μέτρων, από τις παρακείμενες πόλεις και οικισμούς, βάσει της παρ.3 του άρθρου 4 του από 24-5-1985 Π.Δ. (ΦΕΚ 270/Δ΄/31-5-1985) και των 500 μέτρων βάσει της παρ. 3 του άρθρου 7 του από 24-4-1985 Π.Δ. (ΦΕΚ 181/Δ΄/3-5-1985), για τις δραστηριότητες εγκατεστημένες εντός των ΕΠΕ, εκ των πραγμάτων δεν είναι δυνατή καθότι είναι πιθανό να απαξίωνε μεγάλα τμήματα του ΕΠΕ. Εξάλλου οι αποστάσεις αυτές θεσμοθετήθηκαν με τα εν λόγω Π.Δ. για την περιβαλλοντική προστασία των παρακείμενων οικισμών από την ρύπανση των βιομηχανιών εγκατεστημένων εκτός σχεδίου πόλεως η οποία εξ ορισμού για τις εντός των ΟΥΜΕΔ βιομηχανίες είναι μειωμένη. Στο άρθρο 58 του ν. 3982/2011 προστίθενται παράγραφοι 8 και 9 ως εξής: 8. Οι Εταιρείες Ανάπτυξης Επιχειρηματικών Πάρκων (ΕΑΝΕΠ) ή οι Εταιρείες Διαχείρισης των Επιχειρηματικών Πάρκων (ΕΔΕΠ) δύνανται να ασκούν αρμοδιότητες Αδειοδότησης της παρ. 14 του άρθρου 17 του ν. 3982/2011, μετά από κατάλληλη πιστοποίηση και αίτηση της ΕΑΝΕΠ ή ΕΔΕΠ στο ΥΠΕΝ, το πλαίσιο της οποίας καθορίζεται με Υπουργική Απόφαση εντός 6 μηνών από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου. 9. Οι Εταιρείες Ανάπτυξης Επιχειρηματικών Πάρκων (ΕΑΝΕΠ) ή οι Εταιρείες Διαχείρισης των Επιχειρηματικών Πάρκων (ΕΔΕΠ) στο πλαίσιο της εφαρμογής του Εθνικού Σχεδιασμού Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ) και της προώθησης της κυκλικής οικονομίας έχουν πρόσβαση στα στοιχεία του Ηλεκτρονικού Μητρώου Αποβλήτων (ΗΜΑ) που αφορούν στις εγκατεστημένες επιχειρήσεις των Επιχειρηματικών Πάρκων ευθύνης τους. Η παρ. 1 του άρθρου 59 του ν. 3982/2011, όπως έχει αντικατασταθεί από την παρ. 6 του άρθρου 10 του ν. 4605/2019 αντικαθίσταται ως εξής: «Η διοίκηση, η διαχείριση και η, εν γένει, λειτουργία του Επιχειρηματικού Πάρκου ρυθμίζονται από τον Κανονισμό Λειτουργίας που καταρτίζεται από την ΕΑΝΕΠ, υποβάλλεται στο Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων μαζί με τα υπόλοιπα δικαιολογητικά της παρ. 5 του άρθρου 46 και εγκρίνεται με την απόφαση του άρθρου 47. Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων τροποποιείται ο παραπάνω Κανονισμός κατόπιν αίτησης του φορέα που ασκεί τη διοίκηση και διαχείριση του Επιχειρηματικού Πάρκου. Στην περίπτωση που έχει μεταβιβαστεί η διοίκηση και διαχείριση στην ΕΔΕΠ σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 59 αλλά η ΕΑΝΕΠ εξακολουθεί να διαθέτει απόθεμα βιομηχανικών γηπέδων, για την τροποποίηση του Κανονισμού Λειτουργίας απαιτείται η σύμφωνη γνώμη της. Εκτός από την τροποποίηση, οι Κανονισμοί Λειτουργίας εναρμονίζονται, με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων κατόπιν αίτησης της ΕΑΝΕΠ ή της ΕΔΕΠ αντίστοιχα, σε περίπτωση που από την έγκρισή τους έχουν επέλθει σχετικές αλλαγές στη νομοθεσία οι οποίες επηρεάζουν όρους τους. Η πρόβλεψη του προηγούμενου εδαφίου ισχύει για τους Κανονισμούς Λειτουργίας και των λοιπών Οργανωμένων Υποδοχέων Μεταποιητικών και Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων της παραγράφου 4 του άρθρου 41. Οι παράγραφοι 3 και 4 του άρθρου 59 του Ν. 3982/2011 όπως προστέθηκαν με το άρθρο 10 παρ. 6 του Ν. 4605/2019 καταργούνται. Αιτιολόγηση: Με τη νέα διατύπωση της παραγράφου 1 του άρθρου 59, αποσαφηνίζεται ότι οι Κανονισμοί Λειτουργίας προτείνονται στον Υπουργό για έγκριση από τον φορέα (ΕΑΝΕΠ ή ΕΔΕΠ) που είναι επιφορτισμένος με τη διοίκηση και διαχείριση του Πάρκου. Επίσης προβλέπεται ότι εάν μετά τη μεταβίβαση της διοίκησης και διαχείρισης η ΕΑΝΕΠ διατηρεί απόθεμα βιομηχανικής γης, η ΕΔΕΠ θα πρέπει να εξασφαλίσει τη σύμφωνη γνώμη της για την τροποποίηση του Κανονισμού Λειτουργίας. Παράλληλα, οι διατάξεις των παραγράφων 3 και 4 καταργούνται διότι εισήγαγαν προβλέψεις που θα κατέληγαν σε έλλειψη ασφάλειας δικαίου όσον αφορά στη ρύθμιση των σχέσεων του φορέα διοίκησης με τις εγκατεστημένες επιχειρήσεις. Η παρ. 1 του άρθρου 62 του Ν. 3982/2011 αντικαθίσταται ως εξής: «1. Κάθε σύμβαση αγοραπωλησίας και δωρεάς έκτασης προς την ΕΑΝΕΠ για τη διασφάλιση της έκτασης κατά την έννοια της παραγράφου 1 του άρθρου 46 καθώς και έκτασης εντός Επιχειρηματικού Πάρκου από την ΕΑΝΕΠ ή από επιχείρηση που έχει εγκατασταθεί, πρόκειται να εγκατασταθεί ή να μετεγκατασταθεί εντός του Επιχειρηματικού Πάρκου απαλλάσσεται από το φόρο μεταβίβασης και το φόρο δωρεάς, αντιστοίχως. Η επιχείρηση που ωφελείται αυτού του κινήτρου, οφείλει για 5 έτη από την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης να μην μεταβιβάσει σε τρίτο την εν λόγω έκταση και να λειτουργήσει σε αυτήν δραστηριότητα του άρθρου 43 παρ. 1 για το ίδιο χρονικό διάστημα τουλάχιστον. Ομοίως απαλλάσσεται από τον φόρο η μεταβίβαση που προβλέπεται στην παράγραφο 2 του άρθρου 48. Το ποσό που αποτελεί αντικείμενο απαλλαγής συνυπολογίζεται στο ποσό της Δημόσιας Επιχορήγησης εφόσον η επιχορηγούμενη επιχείρηση ενταχθεί σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα σε ποσοστό μέχρι το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο, που προβλέπεται από τον εκάστοτε ισχύοντα Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων για κάθε περιφέρεια της Χώρας.» Αιτιολόγηση: Ζητούμενο είναι να επεκταθεί το κίνητρο της απαλλαγής και στις αποκτήσεις που κάνει η ΕΑΝΕΠ για τη δημιουργία του ΕΠ. Στο άρθρο 62 του Ν. 3982/2011 προστίθεται 2 νέα εδάφια στην παρ. 3, ως εξής: «Οι δαπάνες μετεγκατάστασης επιχειρήσεων εντός Επιχειρηματικών Πάρκων να αποσβένονται σε ποσοστό τουλάχιστον 15%.» και «Το ποσό της εισφοράς σε γη καθώς και η αξία της εισφερόμενης γης, που παρέχονται για τις ανάγκες πολεοδόμησης του Επιχειρηματικού Πάρκου συνιστά εκπιπτόμενη δαπάνη σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 4172/2013.» Αιτιολόγηση: Πρόκειται για διατάξεις που αποτελούν εργαλεία- κίνητρα για τα ΕΠ. Στην παρ. 5 του άρθρου 62 του Ν. 3982/2011 προστίθεται νέο εδάφιο, ως εξής: «Για τα έργα υποδομής των ΕΑΝΕΠ, έργα εκσυγχρονισμού των ΕΔΕΠ και τις επενδύσεις επιχειρήσεων εντός των Επιχειρηματικών Πάρκων, ισχύει προσαύξηση 10% στο ποσοστό επιχορηγήσεων-ενισχύσεων και ανεξάρτητα του μεγέθους των επιχειρήσεων πέραν του προβλεπόμενου ανώτατου ποσοστού που ορίζει ο Χάρτης Περιφερειακών Ενισχύσεων για κάθε περιοχή και με ανώτατο όριο συνολικού ποσοστού επιχορήγησης 40% επί της αξίας της προγραμματιζόμενης επένδυσης σύμφωνα με τον Αναπτυξιακό Νόμο ως εκάστοτε ισχύει.» Αιτιολόγηση: Στους αναπτυξιακούς νόμους γενικά προβλέπεται κίνητρο μεγαλύτερης επιχορήγησης για τις επενδύσεις που υλοποιούνται εντός Επιχειρηματικών Πάρκων. Για την υλοποίηση των Επιχειρηματικών Πάρκων, οι εγκατεστημένες επιχειρήσεις καλούνται να αναλάβουν το κόστος των εισφορών σε γη και σε χρήμα στο πλαίσιο του ν.3982/11, και το αναλογούν κόστος των έργων υποδομής. Στο άρθρο 63 Ν. 3982/2011 προστίθεται νέα παράγραφος 10, ως εξής: «10. Στις διατάξεις του παρόντος μέρους οι οποίες εφαρμόζονται και στους λοιπούς οργανωμένους υποδοχείς της παραγράφου 4 του άρθρου 41, όπου αναφέρεται η «ΕΑΝΕΠ» και η «ΕΔΕΠ», νοείται αντίστοιχα: α) ο Φορέας Οργάνωσης και Εκμετάλλευσης και ο Φορέας Διοίκησης και Διαχείρισης στις ΒΙ.ΠΕ. του Ν. 4458/1965 ή β) ο Φορέας Ίδρυσης και ο Φορέας Διοίκησης και Διαχείρισης στις Β.Ε.ΠΕ. του Ν. 2545/1997». Αιτιολόγηση: Με προσθήκες και τροποποιήσεις που έχουν επέλθει στο Γ΄ Μέρος του Ν. 3982/2011 από την αρχική ψήφισή του, πολλές από τις προβλέψεις του έχουν επεκταθεί και στους Οργανωμένους Υποδοχείς Μεταποιητικών και Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων που διέπονται από τους Ν. 4458/1965 (ΒΙ.ΠΕ.) και Ν. 2545/1997 (Β.Ε.ΠΕ.). Με τη διάταξη του Νομοσχεδίου αποσαφηνίζεται η αντιστοίχιση των φορέων των εν λόγω τύπων Υποδοχέων στην έννοια αντίστοιχα της ΕΑΝΕΠ και της ΕΔΕΠ.