• Τα παρακάτω σχόλια προτάσεις αφορούν σε σημαντικές ρυθμίσεις για τα Ερευνητικά Κέντρα για ζητήματα που χρήζουν επίλυσης συνεπώς ζητάμε την ένταξη ξεχωριστού άρθρου στο παρόν νομοσχέδιο για το εξής ζήτημα: Συμβατικός χρόνος ταυτοπρόσωπης παρουσίας διαφόρων κατηγοριών προσωπικού των Ερευνητικών Κέντρων Προτείνεται η τροποποίηση του ωραρίου του Ειδικού Επιστημονικού-Τεχνικού Προσωπικού και συγκεκριμένα προτείνεται για αυτήν την κατηγορία προσωπικού το ωράριο να είναι αντίστοιχο με αυτό της αντίστοιχης κατηγορία προσωπικού των Πανεπιστημίων (Ε.Τ.Ε.Π.) (άρθρο 27, παρ. 11 ν.4386/2016). Η διάταξη θα μπορούσε να είναι διατυπωμένη όπως στο νόμο για την έρευνα, για το ερευνητικό προσωπικό (άρθρο 18, παράγραφος 6 ν.4386/2016). Εξάλλου με την Παρ.1 του άρθρου 37 του Ν.4589/2019 το πρόβλημα του ωραρίου ρυθμίζεται και για τους Μεταδιδάκτορες ΙΔΟΧ. Για το εν γένει Ειδικό Επιστημονικό-Τεχνικό Προσωπικό των Ερευνητικών Κέντρων και Ινστιτούτων προτείνεται η εξής διατύπωση: "Το εν γένει Ειδικό Επιστημονικό-Τεχνικό Προσωπικό και το Ειδικό Επιστημονικό-Τεχνικό Προσωπικό με σχέση εργασίας ορισμένου χρόνου των παραγράφων 7 και 12 αντίστοιχα του ν. 4386/2016, εφόσον δεν συντρέχουν λόγοι παρουσίας του εκτός του ερευνητικού κέντρου στο πλαίσιο επιστημονικής δραστηριότητας, οφείλει να παρευρίσκεται στους χώρους του ερευνητικού κέντρου κατ’ ελάχιστον είκοσι οχτώ (28) ώρες εβδομαδιαίως, οι οποίες κατανέμονται σε τουλάχιστον τέσσερις (4) εργάσιμες ημέρες, να παρέχει τις πάσης φύσεως υπηρεσίες του (ερευνητικές, επιστημονικές, τεχνικές, διοικητικές) για την υποστήριξη του ερευνητικού έργου του ερευνητικού κέντρου ή του ινστιτούτου και να συνεργάζεται γι’ αυτό το σκοπό με το υπόλοιπο προσωπικό. Το υπό οποιασδήποτε σχέσης εργασίας τεχνικό, διοικητικό και λοιπό προσωπικό, των παραγράφων 8 και 9 του του άρθρου 16 του ν. 4386/2016 οφείλει να παρευρίσκεται στους χώρους του ερευνητικού κέντρου κατ’ ελάχιστον τριάντα πέντε (35) ώρες οι οποίες κατανέμονται σε τουλάχιστον πέντε (5) εργάσιμες ημέρες εβδομαδιαίως με δυνατότητα προσέλευσης των υπαλλήλων από τις 7.00 π.μ. έως τις 10 π.μ." Αιτιολογία προτεινόμενης ρύθμισης: Το Ειδικό Τεχνικό Επιστημονικό Προσωπικό των Ερευνητικών Κέντρων αποτελεί μια κατηγορία εξειδικευμένου επιστημονικού προσωπικού που υποστηρίζει και διεξάγει την ερευνητική δραστηριότητα των Ερευνητικών Κέντρων καθώς συμμετέχει και συντονίζει ερευνητικά προγράμματα/έργα/δράσεις. Με το ισχύον καθεστώς (40 εβδομαδιαίες ώρες εργασίας εντός ενός στενού δημοσιοϋπαλληλικού χρόνου προσέλευσης και αποχώρησης ημερησίως) το προσωπικό αυτό δυσκολεύεται να εξυπηρετήσει τις πραγματικές ανάγκες των ερευνητικών/εκπαιδευτικών του δραστηριοτήτων όπως αυτές προκύπτουν από την ιδιαίτερη φύση της εργασίας του, και να φτάσει το μέγιστο της παραγωγικότητάς του. Καθώς (α) τα επιστημονικά και εργαστηριακά πρωτόκολλα πολλές φορές ξεπερνούν σε χρόνο ένα συμβατικό ωράριο ή μπορούν να πραγματοποιηθούν σε ώρες της ημέρας διαφορετικές του οριζόμενου ωραρίου, (β) υπάρχουν αυξημένες κατά περιόδους απαιτήσεις ερευνητικών προγραμμάτων και έργων (π.χ. περίοδοι συγγραφής τεχνικών εκθέσεων/επιστημονικών δημοσιεύσεων, διοργάνωσης και διεξαγωγή συνεδρίων) και άλλων ειδών απασχόλησης εντός των ερευνητικών φορέων (π.χ. ειδικές ημερίδες και δράσεις για τη σύνδεση της επιστήμης με την κοινωνία, φιλοξενία και ξενάγηση σχολείων), εκ των πραγμάτων η διεθνής πρακτική επιβάλλει ένα ευέλικτο ωράριο εργασίας στους ερευνητικούς και ακαδημαϊκούς χώρους, το οποίο στοχεύει στο να εξυπηρετεί τις πραγματικές ανάγκες των επιστημών και της έρευνας και όχι μία πλασματική εικόνα ενός δημόσιου φορέα παροχής υπηρεσιών. Επιπλέον, με το υπάρχον υποχρεωτικό ωράριο παρουσίας, η συγκεκριμένη κατηγορία εργαζομένων στους ερευνητικούς φορείς αδυνατεί να συμμετέχει ή/και να συντονίζει Ερευνητικά έργα/προγράμματα, καθώς απαιτούνται φύλλα χρονοχρέωσης τόσο στα συγχρηματοδοτούμενα όσο και στα Ευρωπαϊκά έργα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα αυτή η κατηγορία προσωπικού να μην μπορεί να δηλωθεί με κάποιο ποσοστό χρόνου στις ομάδες υλοποίησης των έργων παρά μόνο να απασχοληθεί υπό το καθεστώς υπερωριών. Το γεγονός αυτό έχει αρνητικές συνέπειες ως προς την υλοποίηση των έργων από τους φορείς, μειώνει εξαιρετικά το δηλωθέν κόστος του ανθρωπομήνα στα προγράμματα, ενώ παράλληλα αποκλείει τη δυνατότητα των μελών του Ειδικού Επιστημονικού-Τεχνικού Προσωπικού να αμειφθούν για τις υπηρεσίες τους σε πρόγραμμα ή έργο υπό τη μορφή της πρόσθετης αμοιβής. Οι συνέπειες αυτής της πραγματικότητας είναι μικρότερο ποσοστό συμμετοχής σε προγράμματα/έργα που οδηγεί σε απώλειες για τους Ειδικούς Λογαριασμούς του κάθε φορέα αλλά και έλλειψη κινήτρου για ένα μεγάλο μέρος των επιστημόνων των Ερευνητικών Κέντρων. Για το τεχνικό, διοικητικό και λοιπό προσωπικό η ρύθμιση του ωραρίου δίνει μια μικρή δυνατότητα συμμετοχής σε ερευνητικά έργα/προγράμματα αλλά κυρίως αφορά στους χρόνους προσέλευσης καθώς στην πλειοψηφία των περιπτώσεων τα Ερευνητικά Κέντρα βρίσκονται είτε εκτός, είτε στις παρυφές του αστικού ιστού με αποτέλεσμα να απαιτείται μεγάλο χρονικό διάστημα για την προσέλευση του προσωπικού εν γένει στον χώρο εργασίας. Ιδιαίτερα για τα Ερευνητικά Κέντρα που διεξάγουν ερευνητική δραστηριότητα και δεν εξυπηρετούν κοινό όπως στις υπόλοιπες δημόσιες υπηρεσίες ο χρόνος προσέλευσης θα πρέπει να είναι πιο ελαστικός.