• Σχόλιο του χρήστη 'Θανάσης Πετμεζάς' | 2 Δεκεμβρίου 2020, 17:36

    Γενικό Σχόλιο. Η εμπειρία της εφαρμογής του Ν.4412/16 στις Αναθέτουσες Αρχές και στους Οικονομικούς Φορείς είναι αποτέλεσμα δύο παραγόντων, του ιδίου το Νόμου αλλά και του τρόπου υλοποίησης του στην πλατφόρμα του ΕΣΗΔΗΣ. Συνήθως, υπάρχει λανθασμένη εντύπωση και αντίδραση για τον Ν.4412/16 λόγω της κακής εφαρμογής συγκεκριμένων άρθρων του Ν4412/16 στο ΕΣΗΔΗΣ που δημιουργεί προβλήματα στην διαδικασία σύναψης δημοσίων συμβάσεων μέσω του συστήματος, αλλά συμβαίνει συχνά και το αντίστροφο, δηλ. να βάλλεται το ΕΣΗΔΗΣ για την υλοποίηση διαδικασιών που έχουν υλοποιηθεί σωστά μεν στο σύστημα, αλλά η ίδια η νομοθεσία τις έχει περιγράψει με γραφειοκρατικό τρόπο. Θεωρώ ότι τα κυριότερα ζητούμενα σε κάθε αλλαγή που συνδέεται με δημόσιες προμήθειες θα πρέπει να είναι τα ακόλουθα. Η απλούστευση να είναι «τομεακή» ώστε να μπορεί να εφαρμόζεται σωστά. Για παράδειγμα, να μπορεί να γίνει απλούστευση για κατηγορίες αγορών με βάση το CPV, χωρίς να επηρεάζεται μία άλλη κατηγορία αρνητικά ή να είναι ανεφάρμοστη. Έτσι κερδίζονται άμεσα οφέλη. Το δεύτερο να μην είναι δεσμευτική σε διαδικασίες υλοποίησης μέσω συστημάτων. Να μην απαγορεύεται, ότι δεν αναφέρεται ότι επιβάλλεται ή επιτρέπεται. Έτσι, δίνεται χώρος να υλοποιηθούν διαδικασίες με νέες τεχνολογίες που δεν είναι κατ’ ανάγκη καταγεγραμμένες στον Ν4412, αλλά τηρούν τις βασικές αρχές του Νόμου. Το τρίτο είναι η έξυπνη υλοποίηση μέσω των πληροφοριακών συστημάτων που θα περιορίσει τα προβλήματα που ανακύπτουν από την δαιδαλώδη διαδικασία του Νόμου. Τυπικό παράδειγμα η χρήση checkboxes με αποδοχές όρων, αντί η επισύναψη πολλών βεβαιώσεων, πιστοποιητικών, επιστολών, υποδειγμάτων κλπ. Αν μελετήσει κανείς τα στοιχεία ΕΣΗΔΗΣ που παρατίθενται κατωτέρω, εύκολα μπορεί να καταλήξει στο συμπέρασμα, ότι το σχέδιο των αλλαγών που έχει έρθει στην διαβούλευση, δεν εγγυάται την σημαντική βελτίωση των παρακάτω δεικτών. Με βάση τις ετήσιες δημοσιευμένες αναφορές του ΕΣΗΔΗΣ, η κατάσταση έχει ως ακολούθως Ματαιωμένοι διαγωνισμοί στο σύνολο των δημοσιευμένων 2019 : 9% 2018 : 8% 2017 : 8% 2016 : 15% Σημείο Ματαίωσης 2019 : 42% στην τεχνική αξιολόγηση, 33% πριν την καταληκτική ημ/νια υποβολής τους 2018 : 46% στην τεχνική αξιολόγηση, 26% πριν την καταληκτική ημ/νια υποβολής τους 2017 : 42% στην τεχνική αξιολόγηση, 28% πριν την καταληκτική ημ/νια υποβολής τους 2016 : δεν αναφέρεται Απορριφθείσες Προσφορές επί του συνόλου 2019 : 11% 2018 : 10,7% 2017 : 15,8% 2016 : 25% Άγονοι Διαγωνισμοί (χωρίς προσφορά) 2019 : 11,8% 2018 : 12,87% 2017 : 11,5% 2016 : 13,4%