• Σχόλιο του χρήστη 'Ι.Β.Μ' | 2 Δεκεμβρίου 2020, 18:39

    8. Άρθρο 57 Διοίκηση του έργου – Παρακολούθηση και επίβλεψη– Αντικατάσταση άρθρου 136 ν. 4412/2016 • Απαιτείται ορισμός της έννοιας της επίβλεψης για τη διευκρίνιση και καθορισμό των υποχρεώσεων και αρμοδιοτήτων του φορέα επίβλεψης της παρ. 3. Προφανώς δεν είναι ταυτόσημες με αυτές των επιβλεπόντων εκ της διευθύνουσας υπηρεσίας με βάση και την αναφορά της παρ. 2 «Οι επιβλέποντες αποτελούν τους άμεσους βοηθούς του προϊστάμενου της διευθύνουσας υπηρεσίας στην άσκηση των καθηκόντων της που σχετίζονται με το έργο, όπως αυτά ορίζονται στο παρόν». • Δεν εντοπίστηκε ρητή αναφορά για τον δημόσιο χαρακτήρα της σύμβασης του ιδιωτικού φορέα, τον τρόπο ανάθεσης της επίβλεψης τα οποία προβλέπεται να καθοριστούν με το προεδρικό διάταγμα της παρ. 3. Ωστόσο η αναφορά της παρ. 3 «Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών ορίζονται τα ελάχιστα στοιχεία που πρέπει να περιλαμβάνει η σύμβαση επίβλεψης μεταξύ αναδόχου και φορέα επίβλεψης», εκλαμβάνεται ότι προβλέπεται σύναψη σύμβασης μεταξύ αναδόχου και φορέα επίβλεψης. Πως και με ποιες διαδικασίες δεν αναφέρεται. Σε κάθε περίπτωση πάντως η σύναψη τέτοιας σύμβασης δεν είναι το πλέον πρόσφορο όχημα για την ανάθεση επίβλεψης στον ιδιωτικό φορέα. • Παρότι στο σχέδιο δεν αναφέρεται κάτι σχετικό, στο Τεύχος Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμισης Μέρους Α προβλέπεται «Συγκεκριμένα, η ανάθεση γίνεται με απόφαση της Προϊσταμένης αρχής κατά την ανέλεγκτη κρίση της, κατόπιν πρότασης του αναδόχου τουλάχιστον τριών (3) κατάλληλων πιστοποιημένων φορέων και η αμοιβή του βαρύνει μεν τον προϋπολογισμό του έργου, αλλά αποτελεί διακριτό ποσό της προσφοράς του». Πρόκειται για μηχανιστική και άκριτη υιοθέτηση των προβλέψεων των πρώτων συμβάσεων παραχώρησης σχετικά με την πρόσληψη Ανεξάρτητου Μηχανικού. Επισημαίνουμε ότι στην τελευταία σύμβαση παραχώρησης του αεροδρομίου Καστελίου ο ΑΜ προέκυψε από διεθνή διαγωνισμό. Επιπλέον ο χαρακτήρας και αρμοδιότητες του ΑΜ σε σύμβαση παραχώρησης είναι διαφορετικά από αυτά του φορέα επίβλεψης σε δημόσια σύμβαση. • Ποιος ελέγχει και είναι διευθύνουσα υπηρεσία κατά την έννοια της περίπτωσης 4 της παρ. 3 του άρθρου 2, της σύμβασης επίβλεψης του ιδιωτικού φορέα; • Από τον ορισμό της διευθύνουσας υπηρεσίας αλλά και τη διατύπωση της παρ. 1 του τροποποιούμενου άρθρου 136 είναι σαφές ότι η επίβλεψη (με τον όποιο ορισμό της δοθεί) εμπίπτει στα καθήκοντα και αρμοδιότητες της διευθύνουσας υπηρεσίας. Η επιλογή του νομοθέτη να εκχωρήσει μέρος αυτών θα πρέπει να καταστήσει σαφή και τον χαρακτήρα των πράξεων του ιδιωτικού φορέα. Υπέχουν θέση αυτόνομης διοικητικής πράξης, άρα γενούν κατά πρώτον διαφωνίες ή υπόκεινται στην έγκριση – αποδοχή – συναίνεση των υπηρεσιών του Δημοσίου (διευθύνουσα υπηρεσία – προϊσταμένη αρχή – κύριος του έργου) και συνεπώς προσβλητέα είναι αυτή η πράξη. • Θα πρέπει να καταστεί σαφής ο συμβατικός χαρακτήρας εκάστου εκ των εμπλεκομένων μερών: διευθύνουσα υπηρεσία, ανάδοχος, ιδιωτικός φορέας, βασικοί μελετητές στις εμπλεκόμενες συμβάσεις (σύμβαση υλοποίησης του έργου, σύμβαση επίβλεψης, σύμβαση βασικού μελετητή) καθώς επίσης ο τρόπος επικοινωνίας και καταγραφής αυτής. • Το τελευταίο εδάφιο της παρ. 5.β «Η απόφαση της προϊσταμένης αρχής δεσμεύει την διευθύνουσα υπηρεσία, τον φορέα επίβλεψης και τον ανάδοχο» χρήζει διευκρίνισης με δεδομένη και την παρεχόμενη δυνατότητα ένστασης της παρ. 5.δ. • Παύει να υπάρχει η έννοια της έγκρισης των πράξεων της διευθύνουσας υπηρεσίας και εισάγεται η «τεκμαιρόμενη αποδοχή». Η υπόψη προσέγγιση έχει οδηγήσει κατά το παρελθόν σε θηριώδεις βλάβες του δημοσίου συμφέροντος. ΠΡΟΤΑΣΗ: Επαναδιατύπωση του άρθρου λαμβάνοντας υπόψη τη σαφή πολιτική βούληση για δυνατότητα ανάθεσης της επίβλεψης σε ιδιωτικό φορέα με βάση την αναφορά της παρ. 2 «Οι επιβλέποντες αποτελούν τους άμεσους βοηθούς του προϊστάμενου της διευθύνουσας υπηρεσίας στην άσκηση των καθηκόντων της που σχετίζονται με το έργο, όπως αυτά ορίζονται στο παρόν», ήτοι η υπόψη αναφορά να αφορά και τον ιδιωτικό φορέα