• Σχόλιο του χρήστη 'Γιώργος Κουτίνας' | 3 Δεκεμβρίου 2020, 21:23

    Γενική παρατήρηση επί ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ Παρακολουθώ την εξέλιξη του θεσμικού πλαισίου Δημοσίων Έργων από του 1994 μέχρι σήμερα. Επικαλούμενος μακροχρόνια επαγγελματική εμπειρία Μηχανικού και Εμπειρογνώμονα Ασφαλίσεων με παροχή υπηρεσιών συμβούλου σε φορείς του δημοσίου όπως ΥΠΕΧΩΔΕ, ΤΕΕ, ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ, Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης καθώς και σε Κοινοπραξίες μεγάλων έργων (Ολυμπιακό Μετρό, Αττική Οδός, Γέφυρα “Ρίο – Αντίρριο”) και με πληθώρα δημοσιεύσεων πάνω σε θέματα Διαχείρισης & Ασφάλισης Κινδύνων τεχνικών έργων, επιθυμώ να επισημάνω πως η παράμετρος ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΜΕΛΕΤΗΣ & ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΕΡΓΩΝ δεν περιλαμβάνεται στις διατάξεις του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, το οποίο στοχεύει στον πραγματικό εκσυγχρονισμό του συστήματος ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ & ΕΡΓΩΝ! Το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο αναμόρφωσης του βασικού Νόμου 4412/2016 για τις Δημόσιες Συμβάσεις Υπηρεσιών, Έργων και Προμηθειών είναι ίσως η μοναδική ευκαιρία για τον απαραίτητο εκσυγχρονισμό του συστήματος. Η θεσμική ένταξη της Ασφάλισης Επαγγελματικής Ευθύνης Μελετητή – Επιβλέποντα – Συμβούλου είναι απαραίτητη να γίνει με ορθολογισμό και σύμφωνα με την ισχύουσα ευρωπαϊκή πρακτική εμπειρία. Η διαχείριση κινδύνων μελέτης και κατασκευής που έχουν ως συνέπεια αστοχίες, υπέρβαση κόστους και χρονικών ορίων στα δημόσια έργα, πρέπει να βασίζεται στις προβλέψεις των αντίστοιχων συμβάσεων μελέτης ή κατασκευής και των κατάλληλων ασφαλιστηρίων που θα πρέπει συστηματικά και αυστηρά να ζητούνται και να εφαρμόζονται. Με βάση τα παραπάνω, οι προτεινόμενες διατάξεις στα άρθρα που επισημαίνονται στη συνέχεια, δεν πρόκειται να επιλύσουν τα διαχρονικά προβλήματα που ταλανίζουν τα δημόσια έργα και ιδιαίτερα αυτό των υπερβολικών εκπτώσεων. Η ένταξη του μηχανισμού της ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ είναι απαραίτητο να μνημονευθεί με αντικειμενικότητα στα παρακάτω: α) Άρθρο 58 Διοίκηση του έργου –Παρακολούθηση & Επίβλεψη έργων κάτω των ορίων –Μητρώο επιβλεπόντων ελεγκτών μηχανικών β) Άρθρο 63 Σύμπραξη του μελετητή στην κατασκευή -Πρόσθετες εγγυήσεις –Ευθύνη γ) Άρθρο76 Βλάβες στα έργα –Αποζημιώσεις δ) Άρθρο 89 Διοίκηση σύμβασης μελέτης -παροχής τεχνικών υπηρεσιών, έλεγχος, επίβλεψη και παρακολούθηση ε) Άρθρο 90 Μητρώο Επιβλεπόντων Ελεγκτών Μηχανικών Τέλος, σημειώνω πως η δειλά επιχειρούμενη θεσμική εκχώρηση σε ιδιώτες Μηχανικούς - Γραφεία Μελετών αρμοδιοτήτων Ελέγχου Μελετών, Επίβλεψης Έργων και Υπηρεσιών Συμβούλου Διοίκησης Έργων, επί της ουσίας δεν υποβαθμίζει το κύρος των Υπηρεσιών του Δημοσίου. Απεναντίας, σύμφωνα και με την ευρωπαϊκή – διεθνή πρακτική εμπειρία, αναβαθμίζει τον επιτελικό ρόλο τους αξιοποιώντας την τεχνογνωσία και ευελιξία του Ιδιώτη Μελετητή – Συμβούλου Μηχανικού! “Κλειδί” στο όλο θέμα είναι συστηματική και αυστηρή συμβατική απαίτηση όλοι οι παρέχοντες υπηρεσίες να διαθέτουν ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΉΣ ΕΥΘΥΝΗΣ για τις συνέπειες από τυχόν λάθη ή παραλείψεις τους.