• Σχόλιο του χρήστη 'ΝΙΚΟΣ ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ' | 6 Δεκεμβρίου 2020, 01:09

    Αντί πολλών που θα μπορούσαν να εκτεθούν, ΜΕΤ' ΕΠΙΤΑΣΕΩΣ ΣΗΜΕΙΩΝΟΝΤΑΙ ΔΥΟ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΚΡΙΣΙΜΑ ΣΗΜΕΙΑ που πρέπει οπωσδήποτε να τροποποιηθούν, διότι, άλλως, πραγματικά διακινδυνεύεται η υλοποίηση ανάθεσης πολλών συμβάσεων σρην πράξη: 1. στο άρθρο 19, παρ.2 προβλέπεται: "Η ανάθεση τμήματος σύμβασης σε υπεργολάβο ελέγχεται από την αναθέτουσα αρχή ως προς την τεχνική ικανότητα του υπεργολάβου να εκτελέσει το προς ανάθεση τμήμα,άλλως η προσφορά καθίσταται απαράδεκτη.» Εκτός του προβλήματος ενδεχόμενης μη συμβατότητος με ενωσιακό δίκαιο (όπως έχει παρατηρηθεί και από άλλους σχολιαστές), αν η διάταξη παραμείνει (κατανοητή πάντως, η νομοθετική πρόθεση), ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ ΝΑ ΠΡΟΒΛΕΦΘΕΙ Ο ΤΡΟΠΟΣ ΑΥΤΟΥ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ, ΑΛΛΩΣ ΘΑ ΚΑΘΙΣΤΑΤΑΙ ΑΔΥΝΑΤΗ Η ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΔΙΑΤΑΞΗΣ ΚΑΙ ΘΑ "ΚΟΛΛΗΣΟΥΝ" ΟΛΕΣ ΟΙ ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ ΠΠΟΥ ΕΥΛΟΓΩΣ ΠΡΟΒΛΕΠΕΟΥΝ ΥΠΕΡΓΟΛΑΒΙΕΣ. ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ, ΑΝ Η ΔΙΑΤΑΞΗ ΔΙΑΤΗΡΗΘΕΙ, ΝΑ ΠΡΟΣΤΕΘΕΙ, Π.Χ., ΟΤΙ ΟΛΟΙ ΟΙ ΥΠΕΡΓΟΛΑΒΟΙ ΥΠΟΒΑΛΛΟΥΝ ΕΕΕΣ ή άλλη υπεύθυνη δήλωση (π.χ. σε διαδικασίες κάτω των ορίων). 2. Στο άρθρο 55 παρ.1 (Τροποποίηση άρθρου 127, ν. 4412/2016) προβλέπεται (για τις διαδικασίες "απευθείας ανάθεσης") ένδικο μέσο (αίτηση αναστολής - ακύρωσης) ενώπιον Διοικητικού Εφετείου Αναθέτουσας Αρχής, ΚΑΙ, ΜΑΛΙΣΤΑ, ΜΕ ΤΙΣ ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΡΟΘΕΣΜΙΕΣ (60 ΗΜΕΡΕΣ !!!) ΤΟΥ πδ 18/1989, από "Οποιον έχει έννομο συμφέρον". Τούτο, εκτός του ότι αντίκειται, εννοιολογικά, στην "έννοια" της απευθείας ανάθεσης, ΘΑ ΚΑΤΑΣΤΗΣΕΙ ΑΔΥΝΑΤΗ, ΣΤΗ ΠΡΑΞΗ, ΤΗΝ "ΑΠ ΕΘΕΙΑΣ ΑΝΑΘΕΣΗ", ΕΦΟΣΟΝ ΜΑΛΙΣΤΑ ΔΕΝ ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΖΕΤΑΙ ΠΟΙΟΣ ΕΧΕΙ ΕΝΝΟΜΟ ΣΥΜΦΕΡΟΝ για την άσκηση του ανωτέρω ενδίκου μέσου. Έχει, π.χ., "έννομο συμφέρον" αυτός που υπέβαλε σχετική προσφορά, αν και δεν προσκλήθηκε, και του οποίου προσφορά "δεν λαμβάνεται υπ' όψιν" σύμφωνα με άρθρο 53, παρ. 3β Ή ποιός άλλος? Κάποιος οικονομικός φορέας με ενδεχόμενη (ή εικαζομένη ή εξ αυτού υποστηρικτέα) μεγαλύτερη τεχνική ικανότητα για την υλοποίηση του έργου από αυτή του προσκληθέντος? ΟΙ ΔΥΣΧΕΡΕΙΕΣ ΚΑΙ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΘΑ ΠΡΟΚΥΨΟΥΝ ΕΙΝΑΙ ΚΡΙΣΙΜΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΦΑΝΕΙΣ.Είναι εύλογο, ενδεχομένως, και από τη στιγμή που το όριο της "απ' αυθείας ανάθεσης" (που είναι ¨ελληνική ιδιαιτερότητα") επαυξάνεται (στις 30.000 ευρώ) να έχει κάποιος την πρόθεση να προβλέψει μια διαδικασία δικαστικού ή άλλου ελέγχου της ανάθεσης. ΑΛΛΑ ΤΟΤΕ, ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΠΡΟΒΛΕΦΘΕΙ ΜΙΑ ΚΕΧΩΡΙΣΜΕΝΗ, ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΣΥΝΤΟΜΗ, ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ (εφόσον, μάλιστα, εξ ορισμού η απ' ευθείας ανάθεση καλύπτει επείγουσες ανάγκες Αναθετουσών Αρχών) (κάτι που δεν είναι ευχερές) και όχι η γενική ανωτέρω διαδικασία που έχει ήδη επιφέρει πολλαπλά προβλήματα στην ολοκλήρωση των πάλαι ποτέ "σύντομων" διαδικασιών του συνοπτικού διαγωνισμού (μετά την ρητή ή σιωπηρή απόρριψη της σχετικής ένστασης). ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ Η ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΗΣ ΣΧΕΤΙΚΗΣ ΔΙΑΤΑΞΗΣ, ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΟΤΑΝ ΠΡΟΣΚΑΛΈΙΤΑΙ ΜΟΝΟ ΕΝΑΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ ΦΟΡΕΑΣ ΠΡΟΣ ΥΠΟΒΟΛΗ ΠΡΟΣΦΟΡΑΣ. Συναφώς,και για να υπάρχει κάποιος σχετικός (όχι απόλυτος) περιορισμός, θα μπορούσε να υπάρχει μια πρόβλεψη για την ενδεδειγμένη έρευνα αγοράς προ της απ' ευθείας ανάθεσης (ειδικά προς ένα φορέα), π.χ. ότι λαμβάνονται μη δεσμευτικές, διερευνητικές προσφορές (μέσω mail) από τουλάχιστον(3) φορείς και τούτο να συμπεριλαμβάνεται στο σχετικό πρακτικό. Και κάποιες, ίσως λιγότερο κρίσιμες παρατηρήσεις: 3. Συναφώς με ανωτέρω, θα μπορούσε να υπάρχει μια πρόβλεψη για την κάποια ρύθμιση της ¨"διαδικασίας με διαπραγμάτευση χωρίς προηγούμενη δημοσίευση των άρθρων 32 και 32Α του ν. 4412/2016 ή ΣΧΕΤΙΚΗ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΗ ΠΡΟΒΛΕΨΗ (π.χ. μέσω ΥΑ ή ΚΥΑ) ή μέσω ΕΑΑΔΗΣΥ. Η μή ρύθμιση της διαδικασίας (ιδίως για αναθέσεις κάτω των ορίων που δεν χρήζουν εγκρίσεως της ΕΑΑΔΗΣΥ) επιφέρει πολλαπλά προβλήματα στην προσήκουσα εφαρμογή της και ανασφάλεια δικαίου. 4. Η επιμονή αναφοράς προθεσμιών σε "εργάσιμες ημέρες" (π.χ. άρθρο 53, παρ. 3β) είναι ελληνική ιδιαιτερότης και δημιουργεί συγχύσεις. Όλες οι σχετικές προθεσμίες θα πρέπει να υπολογίζονται, ομογενοποιημένα και σύμφωνα με τις ενωσιακές διατάξεις, σε ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑΚΕΣ ημέρες.