• Άρθρο 2: Παρ. 1, περ. 7: Να διαγραφεί ο επιθετικός προσδιορισμός «πολιτικού» από τη λέξη «μηχανικού» και ο ορισμός του έργου να διαμορφωθεί ως εξής: «7) ως «έργο» νοείται το αποτέλεσμα ενός συνόλου οικοδομικών εργασιών ή εργασιών πολιτικού μηχανικού, το οποίο επαρκεί καθαυτό για την επιτέλεση οικονομικής ή τεχνικής λειτουργίας.» Αιτιολόγηση: Υπάρχουν και έργα άλλων ειδικοτήτων μηχανικού, όπως εξάλλου αναλυτικά αναφέρονται στο 2ο εδάφιο του ορισμού του νόμου, το οποίο έχει διαγραφεί στο νομοσχέδιο. Παρ. 2, περ. 4β: Εισάγεται ο όρος του «επιβλέποντα ελεγκτή μηχανικού», εγγεγραμμένου στο Μητρώο Επιβλεπόντων Ελεγκτών Μηχανικών, για έργα προϋπολογισμού από €60.000 ως €1.000.000. Στο άρθρο 136Α δίνεται δυνατότητα για επίβλεψη έργων έως το όριο της περ. α της παρ. 1 του άρθρου 5 του ν. 4412/2016 (€5.350.000 σήμερα), από εγγεγραμμένους στο άνω Μητρώο. Περαιτέρω, στο άρθρο 183Α δίνεται δυνατότητα για επίβλεψη μελετών, προϋπολογισμού ως το όριο των περ. β και γ της παρ. 1 του άρθρου 5, από εγγεγραμμένους στο Μητρώο. Στα δύο παραπάνω άρθρα προβλέπεται έκδοση ΚΥΑ για τη ρύθμιση των διαδικασιών ελέγχου, διαπίστευσης και τήρησης του Μητρώου. Τέλος, στο άρθρο 189 προβλέπεται έκδοση προεδρικού διατάγματος, με το οποίο θα ορίζεται όριο προϋπολογισμού μελετών, πάνω από το οποίο θα είναι υποχρεωτικός ο έλεγχος της μελέτης από ιδιώτες ελεγκτές. Τίθενται τα ακόλουθα ερωτήματα: - Τα δύο Μητρώα είναι διαφορετικά, δηλαδή ένα για τις μελέτες και ένα για τα έργα; - Γιατί δεν χρησιμοποιείται το ΜΗΜΕΔΕ ή το ΜΗΕΣΔΔΕ του άρθρου 1 περ. 10 και 14 αντίστοιχα του προεδρικού διατάγματος 71/2019 για την επίβλεψη μελετών και έργων αντίστοιχα; - Δεν επιτρέπεται ανάθεση της επίβλεψης έργου σε ιδιώτες, όταν ο προϋπολογισμός του έργου είναι άνω των €1.000.000; - Γιατί απαιτείται προεδρικό διάταγμα για τον καθορισμό του ορίου προϋπολογισμού μελέτης πάνω από το οποίο θα είναι υποχρεωτικός ο έλεγχος της μελέτης και δεν ρυθμίζεται το ζήτημα με την προαναφερθείσα ΚΥΑ; Παρ. 3, περ. 4: Να προστεθεί και εδώ, όπως στην παρ. 2 περ. 4, ο ορισμός του «επιβλέποντα» της μελέτης. Παρ. 3, περ. 6: Να συμπληρωθεί, κατ’ αντιστοιχία με τον ορισμό της περ. 7 της παρ. 1, ως εξής: «6) ως «φυσικό αντικείμενο της σύμβασης» νοείται οποιαδήποτε μελέτη ή τεχνική υπηρεσία ή άλλη επιστημονική υπηρεσία που σχετίζεται ευρύτερα με την εκτέλεση έργου ή τον χωρικό σχεδιασμό κατά την έννοια της περ. 7 της παρ. 1» Παρ. 3, περ. 6β: Να συμπληρωθεί ως εξής: «β) «τεχνικές υπηρεσίες» και «λοιπές συναφείς επιστημονικές υπηρεσίες» είναι οι υπηρεσίες που συνίστανται στην παροχή γνώσεων και ικανοτήτων …... Οι τεχνικές υπηρεσίες μπορούν να έχουν ως αντικείμενο, ιδίως: α) τη σύνταξη των τευχών δημόσιου διαγωνισμού έργου, μελέτης ή τεχνικής ή άλλης συναφούς επιστημονικής υπηρεσίας, β) τον έλεγχο και την επίβλεψη έργου ή μελέτης και γ) την υποστήριξη της αναθέτουσας αρχής στη διεξαγωγή ανάθεσης σύμβασης μελέτης, έργου ή τεχνικής ή άλλης συναφούς επιστημονικής υπηρεσίας, στην επίβλεψη ή έλεγχο μελέτης, και στη διοίκηση ή επίβλεψη ή έλεγχο έργου, στη σύνταξη μελέτης και στη σύνταξη τεχνικών προδιαγραφών.» Αιτιολόγηση: Με την προτεινόμενη προσθήκη θα καλυφθούν οι περιπτώσεις ανάθεσης παροχής υπηρεσιών συμβούλου σε ιδιώτες μηχανικούς ή άλλους επιστήμονες, για την υποβοήθηση της υπηρεσίας σε ειδικά θέματα, όταν η υπηρεσία εκπονεί η ίδια τη μελέτη ή συντάσσει τεχνικές προδιαγραφές. Τυπικές παρατηρήσεις: α. Στην παρένθεση κάτω από τον τίτλο του άρθρου 2: η λέξη «έκτο» να αντικατασταθεί με «β’» β. Παρ. 1 περ. 9: Ο προσδιορισμός «γενικές» υπηρεσίες, ενώ έχει καταργηθεί εξ ορισμού, υπάρχει στο κείμενο του νόμου 36 φορές. Να διαγραφεί. γ. Παρ. 3 περ. 15: Το περιεχόμενο της επεξηγηματικής παρένθεσης της κατηγορίας μελετών 7 να τροποποιηθεί ως εξής: «(διαμόρφωσης εσωτερικών και εξωτερικών χώρων, αποκατάστασης μνημείων, διατήρησης παραδοσιακών κτιρίων, οικισμών και τοπίου),» δηλαδή να μπει κόμμα πριν από τη λέξη «αποκατάστασης». Αιτιολόγηση: Η παράλειψη αυτή, που εμφανίστηκε στον ν. 4412/2016, αλλοιώνει το νόημα του εδαφίου, περιορίζοντας την κατηγορία των ειδικών αρχιτεκτονικών μελετών μόνο στις μελέτες διαμόρφωσης εσωτερικών και εξωτερικών χώρων μνημείων, ενώ οι μελέτες διαμόρφωσης εσωτερικών και εξωτερικών χώρων εν γένει ανήκουν στην κατηγορία των ειδικών αρχιτεκτονικών μελετών. Επισημαίνεται ότι και ο ν. 3316/2005 (άρθρο 2 παρ. 2 περ. 7) και το προεδρικό διάταγμα 541/1978 (άρθρο μόνο) είχαν την προτεινόμενη διατύπωση.