• Σχόλιο του χρήστη 'Κωσνταντίνος Ζηκίδης' | 6 Δεκεμβρίου 2020, 23:26

    Άρθρο 172: Έκπτωση αναδόχου - Κυρώσεις - Αντικατάσταση άρθρου 41 ν. 3433/2006 Το ενδεχόμενο κήρυξης έκπτωσης του αναδόχου έχει έννοια σε μία κύρια σύμβαση προμήθειας νέου οπλικού συστήματος, σημαντικής αξίας. Σε μια τέτοια περίπτωση, εάν ο ανάδοχος καθυστερήσει σημαντικά να παραδώσει το προϊόν, είναι λογικό να θέλουμε να τερματίσουμε τη σύμβαση και ενδεχομένως να τον κηρύξουμε έκπτωτο, καθώς το οπλικό σύστημα που θα παρέδιδε μπορεί να είναι ήδη ξεπερασμένο, λαμβάνοντας υπόψη τη διαρκή εξέλιξη της αμυντικής τεχνολογίας. Ως εκ τούτου, μία τέτοια σύμβαση αποτελεί ρίσκο για την Υπηρεσία, η οποία έχει επενδύσει χρόνο και προσπάθεια (μέσω της επιλογής/διαπραγμάτευσης/αναμονής για το προϊόν), καθώς και χρήμα (μέσω της προκαταβολής), οπότε είναι λογικό να υπάρχει η δυνατότητα της έκπτωσης του αναδόχου. Η κατάσταση όμως είναι πολύ διαφορετική σε συμβάσεις εν συνεχεία υποστήριξης, ιδίως όταν ο ανάδοχος είναι μοναδικός και συνήθως είναι η κατασκευάστρια εταιρεία, πράγμα το οποίο δεν είναι κάτι σπάνιο. Είναι πολύ πιθανή η αδυναμία παράδοσης κάποιου υλικού, ιδίως όταν πρόκειται για κάποιο παλαιό οπλικό σύστημα (π.χ., λόγω διακοπής παραγωγής από κάποιον υποκατασκευαστή ή μη συμμόρφωσης με τα ποιοτικά πρότυπα). Στις περιπτώσεις αυτές, η δυνατότητα έκπτωσης δεν βοηθάει: εάν ο ανάδοχος μπορεί να προμηθεύσει το προϊόν, θα το κάνει ούτως ή άλλως, για να πληρωθεί. Εάν όμως δεν μπορεί για κάποιο λόγο, δεν έχει έννοια να τον κηρύξουμε έκπτωτο. Δεν μπορούμε να απειλούμε τον ανάδοχο με την πιθανότητα έκπτωσης λόγω καθυστέρησης σε κάποιο έλασσον υλικό, γιατί τότε δεν θα μπορούμε να υποστηρίξουμε το οπλικό σύστημα εν γένει. Αντιθέτως, η ύπαρξη αυτής της πρόβλεψης αποθαρρύνει πολλούς υποψήφιους προμηθευτές να υποβάλουν προσφορές, καθώς διαπιστώνουν ότι για μία σύμβαση, ενδεχομένως χαμηλής αξίας, κινδυνεύουν να κηρυχθούν έκπτωτοι, πράγμα το οποίο θα είχε εξαιρετικά αρνητικές συνέπειες στην εικόνα τους. Τέλος, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η νέα πρόβλεψη περί απόφασης μη κήρυξης έκπτωσης του προμηθευτή από τον κ. ΥΕΘΑ για “επιτακτικούς λόγους δημοσίου συμφέροντος” είναι επαρκής μεν, αλλά συνεπάγεται ότι έχει ξεκινήσει η μεγάλη γραφειοκρατική διαδικασία εξέτασης περί έκπτωσης (Επιτελείο - ΚΓΕΠ ΓΔΑΕΕ - εισήγηση ΓΔΑΕΕ στον κ. ΥΕΘΑ), ενώ και ο προμηθευτής θα διασύρεται, πιθανότατα χωρίς σοβαρό λόγο. Στην περίπτωση δε που ο προμηθευτής επιδεικνύει όντως απαράδεκτη συμπεριφορά και δεν υλοποιεί εν χρόνω και σύμφωνα με τη σύμβαση τις υποχρεώσεις του, τότε πολύ απλά μπορούμε να σταματήσουμε να τοποθετούμε παραγγελίες και να τερματίσουμε τις υφιστάμενες παραγγελίες (όπου θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα για κατάπτωση της εγγυητικής προκαταβολής, εάν έχει δοθεί προκαταβολή). Ούτως ή άλλως, τα υλικά πληρώνονται μετά την παράδοση. Γενικώς, οι πολύ απαιτητικοί όροι, όπως η πιθανότητα κήρυξης του προμηθευτή εκπτώτου, εμπεριέχουν σημαντικό ρίσκο για τον υποψήφιο προμηθευτή, ο οποίος το μεταφράζει σε κόστος και επιβαρύνει αναλόγως τις τιμές που προσφέρει. Επομένως, εάν θέλουμε να επιτύχουμε χαμηλές τιμές, θα πρέπει να έχουμε κι εμείς λελογισμένες απαιτήσεις από τους υποψήφιους προμηθευτές. Κατόπιν τούτου, προτείνεται η χρήση της πρόβλεψης περί εκπτώτου να γίνει δυνητική, τουλάχιστον όσον αφορά συμβάσεις εν συνεχεία υποστήριξης, με την ακόλουθη διαμόρφωση της παρ. 1 του άρθρου 41 του 3433/06: “Ο ανάδοχος δύναται να κηρύσσεται έκπτωτος από την ανάθεση που έγινε στο όνομά του και από κάθε δικαίωμα που απορρέει από αυτήν, σύμφωνα με τα έγγραφα της σύμβασης και με απόφαση του έχοντος την οικονομική εξουσία: ...”.