• Σχόλιο του χρήστη 'αργύρης πλέσιας' | 7 Δεκεμβρίου 2020, 02:29

    Άρθρο 22 παράγραφος 1 Στο άρθρο 22 1. εισάγεται απαίτηση που θεωρείται ότι διέφυγε της προσοχής του νομοθέτη, καθώς έχουν δοθεί δείγματα βελτίωσης και απλοποίησης των διαδικασιών. Συγκεκριμένα, προβλέπεται οι εγγυήσεις που εκδίδονται ηλεκτρονικά να συνοδεύονται από Υπεύθυνη Δήλωση στην οποία δηλώνεται ότι το Ηλεκτρονικό Αρχείο συμπεριλαμβάνεται στον φάκελο της προσφοράς. Αντίστοιχα προβλήματα έχουν προκύψει από παλαιότερες αποσπασματικές τροποποιήσεις του ν4412/16, με τις οποίες ζητήθηκε να δηλώνονται με ΥΔ τα αυτονόητα και μάλιστα με ποινή αποκλεισμού, ενώ ταυτόχρονα καταργήθηκε και η διαδικασία διόρθωσης (τροποποίηση άρθρο 103). Ο νομοθέτης του παρόντος είναι γνώστης του τραγέλαφου που δημιουργήθηκε και των στρεβλώσεων και αδικιών που έχουν καταγραφεί το τελευταίο χρόνο και για τον λόγο αυτό επαναφέρει με την παρούσα τροποποίηση το παλαιότερο status. Προτείνεται η διαγραφή της απαίτησης υποβολής υπεύθυνων δηλώσεων για την αυτονόητη ύπαρξη της εγγυητικής συμμετοχής. Άρθρο 22 παράγραφος 2 εδάφιο ε Η αλλαγή του πλαισίου εγγυοδοσίας με την αύξηση των ορίων και την αύξηση των προβλεπόμενων καταπτώσεων, προτείνεται από τον νομοθέτη με στόχο την αύξηση της υπευθυνότητάς του ΟΦ και την αντιμετώπιση των ασυνήθιστα χαμηλών προσφορών ή των πλασματικών προσφορών. Παρόλο που η ανωτέρω άποψη του νομοθέτη έχει μια θεωρητικά ορθολογική προσέγγιση, εντούτοις θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι η πιθανή απόδοσή της θα είναι μακροπρόθεσμη (τουλάχιστον μια διετία) κατά την οποία πολλοί συνεπείς ΟΦ θα έχουν οδηγηθεί σε ανυπολόγιστη οικονομικά θέση έναντι των πιστωτικών ιδρυμάτων. Η ρύθμιση της αύξησης του ποσού της εγγύησης με θεώρηση την προεκτιμώμενη αξία της σύμβασης, πρόκειται να ευνοήσει όσους έχουν αποφασίσει να αναλάβουν τους κινδύνους της μεγάλης έκπτωσης (στόχος η διατήρηση υψηλού κύκλου εργασιών) και θα στραφεί εναντίων των «συνετών» ΟΦ που προσφέρουν με στόχο τη διατήρηση της ποιότητας έργου και μελέτης. Παράλληλα, υπάρχει η ισχυρή ένδειξη της αλλαγής της τιμολογιακής πολιτικής των πιστωτικών ιδρυμάτων, γεγονός που θα επιβαρύνει περαιτέρω την επισημαινόμενη κατάσταση. Σημαντική παράμετρος επίσης, η οποία θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά από την πολιτική ηγεσία, αποτελεί η λειτουργία του ΤΜΕΔΕ υπό τις νέες συνθήκες. Ιδιαίτερη περίπτωση της ανωτέρω επιλογής αποτελεί η διοικητική αντιμετώπιση των ασυνήθιστα χαμηλών προσφορών, διότι στην περίπτωση αυτή υπεισέρχεται και ο παράγοντας της υποκειμενικής κρίσης όσον αφορά την αποδοχή ή μη της αιτιολόγησης προσφοράς, η οποία ζητείται πλέον με δεσμευτικό τρόπο. Η στρεβλή αντιμετώπιση του θέματος των ασυνήθιστα χαμηλών προσφορών επιτείνεται ακόμη περισσότερο από την απαγόρευση δικαστικής προστασίας, καθώς η κατάπτωση της εγγυητικής επιστολής προβλέπεται νομοθετικά και ανεξάρτητα από την υποβολή από τον προσφέροντα της οποιασδήποτε διαδικασίας επανάκρισης (προσφυγή σε δικαστήριο κλπ). Η ανωτέρω ρύθμιση αιτιολογείται στην Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμισης, διότι εκτιμάται ότι θα μειώσει το διοικητικό βάρος, που θα επιφέρουν προσφυγές, πρακτικά δηλαδή καταργεί για τον προσφέροντα το δικαίωμα επανάκρισης. Επειδή στόχος ενός νομοθετικού πλαισίου είναι να καλλιεργήσει και την αίσθηση του δικαίου και της δίκαιης κρίσης προς τον πολίτη, θεωρείτε ότι η όποια πιθανή καθυστέρηση και επιθυμία μείωσης του διοικητικού βάρους δεν αποτελεί επαρκή αιτιολογία για την κατάπτωση της εγγυητικής επιστολής. Αντιθέτως θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί ως αρκετά ‘ακραία’, αναφορικά με την μη εφαρμογή αρχών που θέτει η Ευρωπαική Οδηγία και θα πρέπει να επανεξετασθεί Προτείνεται εναλλακτικά - να μη καταπίπτει η εγγυητική σε περίπτωση υποβολής ασυνήθιστα χαμηλής προσφοράς, η διαπίστωση της οποίας επιβάλλεται από την εφαρμογή της κανονιστικής διάταξης του παρόντος νόμου (10%, υπέρβαση του μέσου όρου) ή - να διατηρείται η δυνατότητα από τον προσφέροντα να προσφύγει στα αρμόδια δικαστικά όργανα, χωρίς την κατάπτωση εγγυητικής Άρθρο 22 παράγραφος 4 Σε συνέχεια των παρατηρήσεων που τέθηκαν για την πολιτική εγγυοδοσίας του εδαφίου 2, ειδικά για την περίπτωση της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης, η οποία ορίζεται στο 5% της προεκτιμώμενης αξίας του έργου και πέραν των αιτιάσεων που αναφέρθηκαν πρέπει να επισημανθεί και μια πρόσθετη παράμετρος της δημιουργούμενης στρέβλωσης και αδικίας. Συγκεκριμένα, η πολιτεία θεωρεί ότι η εγγύηση του ΟΦ πρέπει να είναι επί της προεκτιμώμενης αμοιβής, ενώ στην συνέχεια ορίζει ότι η πιστοποίηση που χορηγεί είναι επί της συμβατικής αμοιβής. Επειδή η πρακτική αυτή δεν τιμά μια δίκαιη πολιτεία, Προτείνεται εναλλακτικά - Η διατήρηση της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης επί του ποσού της συμβατικής αμοιβής ή - Η χορήγηση πιστοποιητικού εμπειρίας, επί της προεκτιμώμενης αμοιβής (όπως και η ζητούμενη εγγυοδοσία)