• Σχόλιο του χρήστη 'αργύρης πλέσιας' | 7 Δεκεμβρίου 2020, 02:16

    Άρθρο 33 Το πρόβλημα των ασυνήθιστα χαμηλών προσφορών αποτελεί μία σημαντική παθογένεια του ΣΠΔΕ, η οποία αναγνωρίζεται και στην Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμισης των προτεινόμενων τροποποιήσεων. Ο νομοθέτης επιχειρεί να παρέμβει στο ΣΠΔΕ με κατασταλτικό τρόπο που περιλαμβάνει:  Την υποχρεωτική αιτιολόγηση των προσφορών που με τεχνικό και αυθαίρετο τρόπο ορίζονται ως ασυνήθιστα υψηλές  Την αύξηση της εγγυοδοσίας με ισχυρά τιμωρητικό χαρακτήρα. Στην παρούσα παράγραφο, θα διατυπωθεί η προσέγγιση αναφορικά με τον πρώτο παράγοντα ενώ τα θέματα εγγυοδοσίας θα αναφέρονται στις παρατηρήσεις που έχουν γίνει για το άρθρο 22. Πρέπει να αναφερθεί, ότι η επιχειρούμενη ρύθμιση δεν έχει λάβει υπόψη την υφιστάμενη πραγματικότητα, ούτε έχει εφαρμόσει την ρύθμιση σε διαγωνισμούς που έχουν διεξαχθεί πρόσφατα. Από την εφαρμογή της ρύθμισης σε πραγματικούς διαγωνισμούς προκύπτουν αντιφατικά και παράλογα αποτελέσματα. Χαρακτηριστικά, πρέπει να αναφερθεί ότι σε διαγωνισμούς μελετών οδοποιίας σε περιφέρεια με 12 προσφορές οι εκπτώσεις κυμάνθηκαν μεταξύ του 72% και του 84% με αποτέλεσμα καμία να μη κρίνεται ασυνήθιστα υψηλή. Αντιθέτως σε περιπτώσεις που συμμετέχουν 2 διαγωνιζόμενοι (προσφορά 5% και 26%) προκύπτει ότι η έκπτωση του 26%, κρίνεται με βάση την πρόβλεψη του νόμου, ως ασυνήθιστη υψηλή. Ο νομοθέτης πριν προβεί σε σχετικές ρυθμίσεις θα πρέπει να ‘εφαρμόζει’ τα αποτελέσματα σε πραγματικές συνθήκες. Πρέπει να αναφερθεί ότι υπάρχουν πολλαπλές αποφάσεις ευρωπαϊκών δικαστηρίων, οι οποίες έχουν κρίνει ότι δεν αιτιολογείται ο αποκλεισμός ΟΦ από διαγωνιστική διαδικασία λόγω χαμηλής προσφοράς καθώς ενδέχεται ο ΟΦ να προσδοκά σε άλλα οφέλη, όπως απόκτηση εμπειρίας και πλεονεκτήματος αγοράς. Με τις αποφάσεις αυτές έχει κριθεί ότι η απόκτηση άμεσου οικονομικού οφέλους δεν είναι το μοναδικό κριτήριο στην λήψη των αποφάσεων του ΟΦ και υπό αυτήν την έννοια είναι θεμιτή, νόμιμη και αναμφισβήτητη. Πρέπει να αναφερθεί ότι τόσο από την Ελληνική, αλλά και από την Ευρωπαϊκή εμπειρία, οι προσπάθειες που έχουν γίνει για την εφαρμογή των μέτρων της αιτιολόγησης χαμηλών προσφορών, έχει οδηγήσει σε δικαστικές εμπλοκές και σε αδιέξοδες καταστάσεις, με αποτέλεσμα την καθυστέρηση υλοποίησης του ΠΔΕ το οποίο δηλώνεται ότι δεν είναι στις προθέσεις της πολιτικής ηγεσίας και είναι σαφές ότι δεν ευνοεί την ανάπτυξη της χώρας. Πρέπει να αναφερθεί ότι δεν υφίστανται συγκεκριμένες μεθοδολογίες για την αντικειμενική αξιολόγηση των υποβαλλόμενων αιτιολογήσεων και κατά συνέπεια υπάρχει σημαντικός κίνδυνος να υπάρξουν υποκειμενικοί αποκλεισμοί και να ενταθεί το αίσθημα της αδικίας προς τον πολίτη. Σε αντίθεση με την ανωτέρω προσέγγιση, προτείνεται η αντιμετώπιση του φαινομένου των υψηλών εκπτώσεων να γίνεται με τα εξής μέτρα. • Μείωση της βαρύτητας της οικονομικής προσφοράς και κατά συνέπεια η πρόταση του νομοθέτη για αλλαγή του τύπου αξιολόγησης της ΟΠ είναι προς τη σωστή κατεύθυνση • Μείωση της βαρύτητας της οικονομικής προσφοράς με την εισαγωγή βαρύτητας 20% έναντι του προβλεπόμενου 30% • Αύξηση των αναθέσεων δημοσίων συμβάσεων με αύξηση του κονδυλίου των μελετών και με την επιτάχυνση των διαδικασιών ανάθεσης. Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι υπάρχουν φορείς με διαθέσιμο προϋπολογισμό για την εκπόνηση μελετών, για τους οποίους η ύπαρξη του νομοθετικού πλαισίου αποτελεί τροχοπέδη. Προτείνεται - η διατήρηση της πρόβλεψης της Ευρωπαικής Οδηγίας κατά την οποία ο χαρακτηρισμός μιας προσφοράς ως ασυνήθιστα χαμηλής, με την επακόλουθη απαίτηση αιτιολόγησής της να είναι στην κρίση της αναθέτουσας αρχής, χωρίς την εισαγωγή ισχυρών τεχνικών ορίων. - Εφόσον διατηρηθεί η πρόβλεψη του νομοθέτη για την εισαγωγή τεχνικού ορίου και με στόχο την άμβλυνση των προβλημάτων που είναι σίγουρο ότι θα προκύψουν θεωρείται ότι το όριο χαρακτηρισμού ως ασυνήθιστα χαμηλής προσφοράς να είναι η απόκλιση από τον μέσο όρο των προσφορών κατά 30%