• ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΠΕΔΜΕΔΕ ΣΤΟ ΥΠΟ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟ ΤΗΝ ΑΠΛΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ ΣΤΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ ΤΗΣ ΑΜΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ Άρθρο 1 Ορισμοί - Τροποποίηση άρθρου 2 ν. 4412/2016 (παρ. 1, 2 και 3 του άρθρου 2) Η παρ. 7 προτείνεται να τροποποιηθεί ως εξής : «7) ως «έργο» νοείται το αποτέλεσμα ενός συνόλου οικοδομικών εργασιών ή εργασιών μηχανικού το οποίο επαρκεί αυτό καθαυτό για την εκπλήρωση μίας οικονομικής ή τεχνικής λειτουργίας. Η εκτέλεση των εργασιών του προηγούμενου εδαφίου απαιτεί ιδίως την εφαρμογή μελέτης κατά την έννοια του παρόντος, με τη χρήση τεχνικών γνώσεων και μεθόδων και αφορά νέες κατασκευές, επεκτάσεις, ανακαινίσεις, επισκευές - συντηρήσεις κατά τη λειτουργία, κατεδαφίσεις υποδομών, ιδίως στις κατηγορίες οδοποιίας, οικοδομικών, υδραυλικών, ηλεκτρομηχανολογικών, λιμενικών, βιομηχανικών - ενεργειακών, δικτύων, πρασίνου, καθαρισμού και επεξεργασίας νερού, υγρών, στερεών και αερίων αποβλήτων, γεωτρήσεων, ειδικών μονώσεων, ανελκυστήρων, ηλεκτρονικού εξοπλισμού, πλωτών έργων και εγκαταστάσεων, ναυπηγείων, αποκαλύψεις μεταλλείων ή όπως οι κατηγορίες αυτές διαμορφώνονται από τις κείμενες διατάξεις και των υποδομών εκ του συνδυασμού των ανωτέρω κατηγοριών,» ώστε να είναι αναλυτικός και πλήρης ο ορισμός του έργου. Η παρ 8 προτείνεται να τροποποιηθεί ι ως εξής : «8) ως «δημόσιες συμβάσεις προμηθειών» και ως «συμβάσεις προμηθειών» νοούνται οι συμβάσεις που έχουν ως αντικείμενο την αγορά, τη χρηματοδοτική μίσθωση, τη μίσθωση ή τη μίσθωση-πώληση, με ή χωρίς δικαίωμα αγοράς, προϊόντων.» δηλαδή να διαγραφθεί η φράση «Μια σύμβαση προμηθειών μπορεί να περιλαμβάνει, παρεμπιπτόντως, εργασίες τοποθέτησης και εγκατάστασης» Ο συνδυασμός της τροποποίησης των δυο ορισμών είναι απολύτως απαραίτητος καθώς δημιουργείται πρόβλημα ερμηνείας και καταχρηστικής εφαρμογής εκ μέρους των αναθετουσών αρχών της χρήσης του όρου «προμήθεια» σε διαγωνισμούς, ενώ πρόκειται για καθαρές περιπτώσεις έργων, σύμφωνα με τους ορισμούς. Η τροποποίηση αυτή θα διευκολύνει και την πορεία των υποθέσεων που εκκρεμούν σε ενδικοφανείς προσφυγές Άρθρο 5 Τροποποίηση άρθρου 36 Ν. 4412/2016- ΧΡΗΣΗ ΕΣΗΔΗΣ Προτείνεται αλλαγή της παραγράφου ώστε οι αναθέτουσες αρχές να υποχρεούνται να χρησιμοποιούν το ΕΣΗΔΗΣ σε όλα τα στάδια της διαδικασίας σύναψης δημοσίων συμβάσεων του παρόντος νόμου, με εκτιμώμενη αξία ανώτερη των 60.000 ευρώ (ΑΝΤΙ 30.000 ευρώ), γιατί η διαδικασία είναι άκρως γραφειοκρατική και προκαλεί διοικητική επιβάρυνση και καθυστερήσεις. Άρθρο 19 Υπεργολαβία – Αντικατάσταση άρθρου 58 ν. 4412/2016 Το Άρθρο 58 προτείνεται να τροποποιηθεί ως εξής : «Στα έγγραφα της σύμβασης, η αναθέτουσα αρχή ζητάει από τον προσφέροντα να αναφέρει στην προσφορά του το τμήμα της σύμβασης που προτίθεται να αναθέσει υπό μορφή υπεργολαβίας σε τρίτους, καθώς και τους υπεργολάβους που προτείνει.» Ζητούμε την διαγραφή της φράσης «Η ανάθεση τμήματος σύμβασης σε υπεργολάβο ελέγχεται από την αναθέτουσα αρχή ως προς την τεχνική ικανότητα του υπεργολάβου να εκτελέσει το προς ανάθεση τμήμα, άλλως η προσφορά καθίσταται απαράδεκτη.» Άρθρο 22 Εγγυήσεις– Αντικατάσταση άρθρου 72 ν. 4412/2016 Στην παρ. 2 το σημείο στ προτείνεται να αναδιατυπωθεί ως εξής : «στ) δεν προσκομίσει εγκαίρως την αιτιολόγηση για προσφορά που κρίθηκε από την αναθέτουσα αρχή ως ασυνήθιστα χαμηλή με τη διαδικασία της παρ. 1 του άρθρου 88,» (Δηλαδή να είναι εφικτή η κατάπτωση της εγγυητικής του οικονομικού φορέα, μόνο εφόσον δεν προσκομίσει την αιτούμενη αιτιολόγηση) Η παρ. 4 προτείνεται να αναδιατυπωθεί ως εξής , στο 1ο εδάφιο : «η εγγύηση καλής εκτέλεσης σε ποσοστό επί της αξίας της σύμβασης » δηλαδή να διαγραφεί η λέξη «εκτιμώμενης » Δηλαδή η εγγύηση καλής εκτέλεσης να υπολογίζεται επί του ποσού της αξίας της υπό ανάθεσης /εκτέλεσης σύμβασης , όπως ορίζεται σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση και όχι επί του προϋπολογισμού της διακήρυξης. Η παρ. 10 προτείνεται να τροποποιηθεί και να αναδιατυπωθεί το 1ο εδάφιο ως εξής : « Το ύψος της «εγγύησης καλής λειτουργίας» καθορίζεται στα έγγραφα της σύμβασης και δεν μπορεί να υπερβαίνει το 4% της αξίας της σύμβασης.», δηλαδή να διαγραφεί η λέξη «εκτιμώμενης » από το εδάφιο. Επίσης η εγγυητική καλής εκτέλεσης στην παροχή υπηρεσιών να ανέρχεται στο 4%.Η λειτουργία είναι παροχή υπηρεσίας και όχι έργο όπου προβλέπεται το 5%. Προτείνεται να απαλειφθεί το τελευταίο εδάφιο της παρ. 2 «Προδικαστική προσφυγή ή ένσταση του συμμετέχοντος οικονομικού φορέα κατά της απόφασης δεν αναστέλλει την είσπραξη του ποσού της εγγύησης» Άρθρο 23 Τροποποίηση του Άρθρου 73 Ν. 4412/2016 Λόγοι αποκλεισμού Στην παρ 9 , στην συγκρότηση της Επιτροπής προτείνεται να προστεθεί: «Στ). Ένας εκπρόσωπος του ΤΕΕ Ζ). Ένας εκπρόσωπος των Πανελληνίων Εργοληπτικών Οργανώσεων» Άρθρο 24 Αποκλεισμός οικονομικού φορέα από δημόσιες συμβάσεις – Αντικατάσταση άρθρου 74 ν.4412/2016 Η παρ 4 προτείνεται να τροποποιηθεί ως εξής Ζητούμε να διαγραφεί η φράση του 2ου εδαφίου της παρ. 4 : «Μέχρι την ως άνω ημερομηνία έναρξης λειτουργίας του καταλόγου αποκλεισθέντων, οι αναθέτουσες αρχές και οι αναθέτοντες φορείς υποχρεούνται να ζητούν από τον προσωρινό ανάδοχο, μαζί με τα δικαιολογητικά κατακύρωσης, υπεύθυνη δήλωση περί μη επιβολής σε βάρος του της κύρωσης του αποκλεισμού, σύμφωνα τις διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας.» Άρθρο 25 Κριτήρια επιλογής σε διαδικασίες σύναψης δημόσιας σύμβασης έργου – Αντικατάσταση του άρθρου 76 ν. 4412/2016 Η παρ. 3 προτείνεται να τροποποιηθεί ως εξής : Ζητούμε την διαγραφή της φράσης του τελευταίου εδαφίου της παρ. 3 «Με σύμφωνη γνώμη του τεχνικού συμβουλίου της αναθέτουσας αρχής ή του κατά περίπτωση αρμόδιου τεχνικού συμβουλίου, μπορεί η αναθέτουσα αρχή αιτιολογημένα να αποφασίζει την παρέκκλιση από την ανωτέρω απόφαση». Δηλαδή να υπάρχει αποκλειστική αρμοδιότητα, για τη συμπερίληψη στα έγγραφα της σύμβασης απαιτήσεων οικονομικής και χρηματοοικονομικής επάρκειας, καθώς και τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας μόνο από του αρμόδιου Τεχνικό Συμβουλίου της Γενικής Γραμματείας Υποδομών. Άρθρο 28 τροποποίηση Άρθρoυ 79 Ν. 4412/2016 Προτείνεται να διατυπωθεί η παρ. 1 του άρθρου αυτού ως εξής: 1. «Κατά την υποβολή αιτήσεων συμμετοχής ή κατά την υποβολή προσφορών στις διαδικασίες σύναψης δημοσίων συμβάσεων, προϋπολογισμού κάτω του κοινοτικού ορίου, οι αναθέτουσες αρχές δέχονται το ΤΕΥΔ, ενώ κατά την υποβολή αιτήσεων συμμετοχής ή κατά την υποβολή προσφορών στις διαδικασίες σύναψης δημοσίων συμβάσεων, προϋπολογισμού άνω του κοινοτικού ορίου, οι αναθέτουσες αρχές δέχονται το Ευρωπαϊκό Ενιαίο Έγγραφο Σύμβασης (ΕΕΕΣ), το οποίο ισοδυναμεί με ενημερωμένη υπεύθυνη δήλωση, με τις συνέπειες του ν. 1599/1986 (Α’75), ως προκαταρκτική απόδειξη προς αντικατάσταση των πιστοποιητικών που εκδίδουν δημόσιες αρχές ή τρίτα μέρη, επιβεβαιώνοντας ότι ο εν λόγω οικονομικός φορέας πληροί τις ακόλουθες προϋποθέσεις:» Η εν λόγω ρύθμιση προτείνεται προκειμένου να μην καταργηθεί το ΤΕΥΔ για διαγωνισμούς κάτω του κοινοτικού ορίου, καθώς διασφαλίζεται η αναθέτουσα αρχή για τον οικονομικό φορέα που διαγωνίζεται. Άρθρο 33 Ασυνήθιστα χαμηλές προσφορές – Τροποποίηση άρθρου 88 ν. 4412/2016 [παρ 1,5,6 προστ. 7] SOS Η παρ. 1 προτείνεται να τροποποιηθεί ως εξής : Να προστεθεί η φράση στο εδάφιο 1 «σε διαγωνισμούς άνω από τα όρια του σημ α του άρθρου 5 του ν. 4412/2016» , δηλαδή η εφαρμογή του άρθρου να αφορά σε έργα άνω του ποσού των 5.350.000 ευρώ, Η παρ. 6 προτείνεται να τροποποιηθεί ως εξής : Να προστεθεί η φράση στο εδάφιο 1 «σε διαγωνισμούς άνω από τα όρια του σημ. α του άρθρου 5 του ν. 4412/2016» , δηλαδή η εφαρμογή του άρθρου να αφορά σε έργα άνω του ποσού των 5.350.000 ευρώ Επίσης να διαγραφεί η φράση « Η αναθέτουσα αρχή δύναται να κρίνει ότι ως ασυνήθιστα χαμηλές προσφορές τεκμαίρονται και προσφορές με μικρότερη ή καθόλου απόκλιση από το ως άνω όριο» καθώς για λόγους διαφάνειας και αντικειμενικότητας δεν επιτρέπεται καμία παρέκκλιση από τα οριζόμενα στο εδάφιο 1 του άρθρου. Προτείνουμε να καταργηθεί στην παρ. 6 το όριο του 10% του μέσου όρου των προσφορών άνω του οποίου τεκμαίρεται και ορίζεται η ΑΧΠ, και να ορισθεί με Υπουργική Απόφαση, σε συνέχεια διαβούλευσης και με διαφάνεια και αντικειμενικότητα, η διαδικασία και πιθανώς το όριο εντοπισμού των ΑΧΠ καθώς και η αξιολόγηση των υποβαλλόμενων εξηγήσεων εκ μέρους των αναδόχων . Διότι σας επισημαίνουμε ότι ο όρος του άρθρου 88§6 του Ν. 4412/2016 όπως είναι διατυπωμένος θα δημιουργήσει πολλά προβλήματα (ομαδοποιήσεις, καθοδηγούμενες προσφορές κλπ.) και πρέπει να αναδιατυπωθεί. Η παρ. 7 προτείνεται να τροποποιηθεί, με προσθήκη φράσης στο 1ο εδάφιο και με διαγραφή του τελευταίου εδαφίου και αναδιατύπωση του ως εξής: Στο εδάφιο 1 να προστεθεί η φράση «που θα εκδοθούν εντός τριμήνου από την ισχύ του νόμου». δηλαδή να προσδιοριστεί χρονικά η έκδοση των υπουργικών αποφάσεων ώστε να είναι λειτουργικό το σύστημα κρίσης και αξιολόγησης των ΑΧΠ, για να μην παρατηρηθούν οι αυθαιρεσίες του παρελθόντος σε σχέση με τις κρίσεις των ΑΧΠ. από τος αναθέτουσες αρχές. Το τελευταίο εδάφιο αναδιατυπώνεται ως εξής : «Με την ίδια απόφαση ορίζονται ρητώς τα απαρέγκλιτα κριτήρια βάσει των οποίων η αναθέτουσα αρχή υποχρεούται να κρίνει τις παρεχόμενες εξηγήσεις από τους οικονομικούς φορείς. Μέχρι την έκδοση των ως άνω υπουργικών αποφάσεων τίθεται σε αναστολή εφαρμογής το παρόν άρθρο ». Η παρ 5 του άρθρου 47 προτείνεται να τροποποιηθεί στο εδάφιο 1 , και να προστεθεί η φράση ως εξής: «μετά από γνώμη του αρμοδίου οργάνου» Παρ. 5. «Η αναθέτουσα αρχή διατηρεί, επίσης, το δικαίωμα, μετά από γνώμη του αρμοδίου οργάνου να αποφασίσει, παράλληλα με τη ματαίωση της διαδικασίας ανάθεσης σύμβασης, και την επανάληψη οποιασδήποτε φάσης της διαδικασίας σύναψης, με αντικατάσταση ή μη των όρων της ή την προσφυγή στη διαδικασία των άρθρων 29 ή 32, εφόσον, στην τελευταία αυτή περίπτωση, πληρούνται οι όροι και οι προϋποθέσεις των άρθρων αυτών» Άρθρο 46 Τροποποίηση άρθρου 105 Ν. 4412/2016 Κατακύρωση - σύναψη σύμβασης Προτείνεται να απαλειφθεί το τελευταίο εδάφιο της παρ. 7 του άρθρου : «Η αναθέτουσα μπορεί, στην περίπτωση αυτή, να αναζητήσει αποζημίωση, πέρα από την καταπίπτουσα εγγυητική επιστολή, δυνάμει των άρθρων 197 και 198 ΑΚ.» Θεωρούμε ότι είναι ήδη σοβαρή ποινή η κατάπτωση της εγγυητικής επιστολής. Άρθρο 47 Ματαίωση διαδικασίας – Τροποποίηση άρθρου 106 ν. 4412/2016 Η παρ 5 του άρθρου 47 προτείνεται να τροποποιηθεί στο εδάφιο 1 , και να προστεθεί η φράση ως εξής: «μετά από γνώμη του αρμοδίου οργάνου» Παρ. 5. «Η αναθέτουσα αρχή διατηρεί, επίσης, το δικαίωμα, μετά από γνώμη του αρμοδίου οργάνου να αποφασίσει, παράλληλα με τη ματαίωση της διαδικασίας ανάθεσης σύμβασης, και την επανάληψη οποιασδήποτε φάσης της διαδικασίας σύναψης, με αντικατάσταση ή μη των όρων της ή την προσφυγή στη διαδικασία των άρθρων 29 ή 32, εφόσον, στην τελευταία αυτή περίπτωση, πληρούνται οι όροι και οι προϋποθέσεις των άρθρων αυτών» Άρθρο 48 Επιλογή των διαδικασιών– Αντικατάσταση άρθρου 116 ν. 4412/2016 Προτείνουμε να προστεθεί παρ 2 στο άρθρο 48 ως εξής : «Στις διαδικασίες σύναψης δημοσίων συμβάσεων κάτω των ορίων δεν απαιτείται η γνώμη της ΕΑΑΔΗΣΥ». Άρθρο 57 Διοίκηση του έργου – Παρακολούθηση και επίβλεψη– Αντικατάσταση άρθρου 136 ν. 4412/2016 Η παρ 5 προτείνεται να τροποποιηθεί ως εξής : καταργείται το σημείο β΄ και αναριθμούνται οι υπόλοιποι παράγραφοι (κατάργηση της καθημερινής συμμετοχής της διευθύνουσας υπηρεσίας στην εκτέλεση του έργου, όταν η επίβλεψη έχει ανατεθεί σε ιδιώτη) Είναι βέβαιο ότι η λειτουργία και της ιδιωτικής επίβλεψης παράλληλα με την διευθύνουσα υπηρεσία θα υπάρχουν πολύ μεγάλες καθυστερήσεις , επικάλυψη αρμοδιοτήτων και τριβές μεταξύ αναδόχου, ιδιωτικής επίβλεψης και διευθύνουσας . Είναι πιο λειτουργικό, όπου αποφασίσει η διευθύνουσα να αναθέσει την επίβλεψη έργου σε ιδιώτη να απέχει από την καθημερινότητα του έργου και τις όποιες διαφωνίες να τις επιλύει η Προϊσταμένη Αρχή. Άρθρο 58 Διοίκηση του έργου – Παρακολούθηση & Επίβλεψη έργων κάτω των ορίων – Μητρώο επιβλεπόντων ελεγκτών μηχανικών -– Προσθήκη άρθρου 136Α στον ν. 4412/2016 Η παρ. 4 προτείνεται να τροποποιηθεί με την προσθήκη φράσης «και των Πανελληνίων Εργοληπτικών Οργανώσεων,» ως εξής : «4. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Υποδομών και Μεταφορών, η οποία εκδίδεται ύστερα από γνώμη του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος και των Πανελληνίων Εργοληπτικών Οργανώσεων, ρυθμίζονται οι διαδικασίες ελέγχου, διαπίστευσης και τήρησης του μητρώου ελεγκτών μηχανικών καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα.». Άρθρο 59 Γενικές υποχρεώσεις του αναδόχου – Αντικατάσταση άρθρου 138 ν. 4412/2016 Προτείνεται να καταργηθεί η παρ. 2 ,καθώς η εφαρμοσιμότητα της μελέτης είναι υποχρέωση του μελετητή και της υπηρεσίας που την αποδέχθηκε , και όχι ευθύνη του αναδόχου. Δεν είναι ρεαλιστικό πριν την έναρξη της εκτέλεσης της σύμβασης να υποχρεούται ο ανάδοχος να κρίνει και να δεσμευτεί με την μελέτη. Άρθρο 63 Σύμπραξη του μελετητή στην κατασκευή - Πρόσθετες εγγυήσεις – Ευθύνη– Τροποποίηση άρθρου 144 Στην παρ. 2 προτείνεται να τροποποιηθεί ως εξής και να προστεθεί η φράση στο 4ο εδάφιο : «και μόνο για τα σημεία που χρήζουν τροποποίηση» αμέσως μετά την λέξη «προς τροποποίηση» Επίσης να προστεθεί η φράση στο προτελευταίο εδάφιο «μέχρι την οριστική απόφαση» αμέσως μετά την λέξη «διαδικασίας» Άρθρο 65 Ημερολόγιο του έργου – Αντικατάσταση άρθρου 146 ν. 4412/2016 Προτείνεται το άρθρο περί τήρησης ηλεκτρονικού ημερολογίου να έχει εφαρμογή σε έργα άνω από τα όρια του σημ α του αρθρου 5 του ν. 4412/2016» , δηλαδή η εφαρμογή του άρθρου να αφορά σε έργα άνω του ποσού των 5.350.000 ευρώ Επίσης στην παρ. 1 στο εδάφιο 1 προτείνεται να προστεθεί η φράση «σε διπλότυπα αριθμημένα φύλλα» Η παρ. 2 να αντικατασταθεί με το προτεινόμενο κείμενο «2. Το ημερολόγιο τηρείται με μέριμνα του αναδόχου, υπογράφεται από τον εκπρόσωπο του και από εντεταλμένο όργανο της επίβλεψης όταν αυτό παρίσταται στο εργοτάξιο. Το ένα αποκοπτόμενο φύλλο περιέρχεται στη Διευθύνουσα Υπηρεσία εντός επτά (7) ημερών, με μέριμνα του εντεταλμένου οργάνου της επίβλεψης, εκτός αν άλλως ορίζεται στα έγγραφα της σύμβασης. Οι εγγραφές στο ημερολόγιο αποτελούν πληροφοριακά στοιχεία για τις καιρικές συνθήκες, τη δύναμη απασχολούμενου προσωπικού και μηχανημάτων και γενικά για την παροχή εικόνας προόδου του έργου» Άρθρο 66 Τροποποίηση άρθρου 147 Ν. 4412/2016 - Προθεσμίες Προτείνεται αλλαγή της παρ. 4 που αφορά τον υπολογισμό της οριακής προθεσμίας, δηλαδή η οριακή προθεσμία να είναι το άθροισμα της συμβατικής πλέον του 1/3 (ΑΝΤΙ το ½) Προτείνεται αλλαγή της παρ. 7 που αφορά σε γεγονότα ανωτέρας βίας, τα οποία αναστέλλουν την πάροδο των προθεσμιών του παρόντος, εφόσον ο ανάδοχος υποβάλλει σχετική αίτηση εντός προθεσμίας 5 ημερών (ΑΝΤΙ αμελλητί), ευθύς μόλις τούτα εμφανιστούν. Άρθρο 68 Ρήτρα πρόσθετης καταβολής (πριμ) – Αντικατάσταση άρθρου 149 ν. 4412/2016 Προτείνεται στην παρ. 1 να προστεθεί στο εδάφιο 1 η λέξη «υποχρεωτικά», ώστε η ύπαρξη της δυνατότητας για τον ανάδοχο να λάβει πριμ να περιγράφεται στην διακήρυξη ως δεσμευτικός όρος για την αναθέτουσα αρχή, εφόσον ο ανάδοχος πληροί τις προϋποθέσεις για να λάβει το πριμ. Άρθρο 70 Επιμετρήσεις – Αντικατάσταση άρθρου 151 ν. 4412/2016 Είναι αδιανόητο η Διευθύνουσα να μπορεί να διορθώνει στο διηνεκές επιμετρήσεις που θεωρεί η ίδια ως εκ προθέσεως αναληθείς. Να προστεθεί ρητώς χρονικό όριο 3 μηνών, για να εξασφαλιστούν οι αντισυμβαλλόμενοι. Η σύνταξη αρνητικού λογαριασμού να γίνεται μόνο μετά την τελεσιδικία της περί εκ προθέσεως αναληθούς επιμέτρησης Στις επιμετρήσεις να αναγράφονται σε ξεχωριστή στήλη οι εκτελεσμένες εξωσυμβατικές ή υπερσυμβατικές εργασίες που δεν έχουν ακόμη τακτοποιηθεί, όπως προβλέπεται και στις διατάξεις για την τελική επιμέτρηση (στην παρ. 9 του άρθρου 70). Άρθρο 71 Λογαριασμοί – Αντικατάσταση άρθρου 152 ν. 4412/2016 Στην παρ. 10 του άρθρου 154 προτείνεται να διαγραφούν στο τελευταίο εδάφιο οι λέξεις « δέκα (10) ημέρες» , Δηλαδή ο ανάδοχος μπορεί να διακόψει άμεσα τις εργασίες από την κοινοποίηση ειδικής δήλωσης στην διευθύνουσα υπηρεσία Άρθρο 73 Απολογιστικές εργασίες – Τροποποίηση άρθρου 154 ν. 4412/2016 Η παρ. 10 του άρθρου 154 τροποποιείται και προστίθεται φράση ως εξής: «Ως δαπάνη απολογιστικών εργασιών καταβάλλεται ξεχωριστά και η απόθεση προϊόντων εκσκαφών σε ΑΕΕΚ. Άρθρο 74 Επείγουσες και απρόβλεπτες πρόσθετες εργασίες, οι οποίες εκτελούνται πριν από την έγκριση του Α.Π.Ε.– Αντικατάσταση άρθρου 155 ν. 4412/2016 Η μη έγκαιρη σύνταξη και έγκριση ΑΠΕ να αποτελεί ρητά νόμιμο λόγο διακοπής των εργασιών και υπερημερίας του Κυρίου του έργου. Άρθρο 75 Ειδικά θέματα τροποποιήσεων συμβάσεων κατά τη διάρκειά τους. Αυξομειώσεις εργασιών – Νέες εργασίες – Τροποποίηση άρθρου 156 ν. 4412/2016 οι παρ. 1, 2, 3 και 7 Προτείνουμε να προβλεφθεί ότι η μη έγκαιρη σύνταξη και έγκριση ΑΠΕ να αποτελεί ρητά νόμιμο λόγο διακοπής των εργασιών και υπερημερίας του Κυρίου του έργου. Στην παρ. 7 προβλέπεται ότι επί της ενστάσεως κατά του ΑΠΕ αποφαίνεται η Προϊσταμένη Αρχή. Αυτό είναι αντίθετο με το άρθρο 174 του Ν. 4412/2016. Θεωρούμε ότι σωστό είναι να αποφασίζει πρώτα η Προϊσταμένη Αρχή και ακολούθως να ασκείται ένσταση του άρθρου 174 . Προτείνουμε να προβλεφθεί ρητώς αυτή η δυνατότητα ενδικοφανούς προστασίας από το νόμο. Άρθρο 76 Τροποποιήσεις στο Άρθρ. 157 Ν. 4412/2016 Βλάβες στα έργα - αποζημιώσεις Προτείνεται να αλλάξει το άρθρο ως εξής, με επιμήκυνση των προθεσμιών : «5. Η δήλωση υποβάλλεται σε ανατρεπτική προθεσμία δέκα (10) ημερών (ΑΝΤΙ 5 ) από την επέλευση της βλάβης. Αν πρόκειται για έργο που έχει περατωθεί και δεν έχει ακόμα παραληφθεί, η προθεσμία αυτή ορίζεται σε δεκαπέντε (15) (ΑΝΤΙ 10) ημέρες.» Άρθρο 78 Έκπτωση αναδόχου – Τροποποίηση άρθρου 160 ν. 4412/2016 Στην περίπτωση της έκπτωσης θα πρέπει να εκδίδεται υποχρεωτικά απόφαση του Υπουργού ή του Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης προκειμένου να οριστικοποιηθεί η έκπτωση του αναδόχου. Είναι αδιανόητο ένα γνωμοδοτικό όργανο να ανάγεται σε αποφασιστικό. Πρόταση να παραμείνει για την έκπτωση όπως και για τις περιπτώσεις έγκρισης ΑΠΕ, και βλαβών από ανωτέρα βία η δυνατότητα άσκησης ενδίκου βοηθήματος ενώπιον της Προϊσταμένης Αρχής και ακολούθως να ασκείται ένσταση του άρθρου 174 του Ν. 4412/2016. Άρθρο 79 - Τροποποίηση άρθρου 161 Ν. 4412/2016 Διακοπή εργασιών - Διάλυση της σύμβασης Προτείνεται να προστεθεί και σημείο στ , ως λόγος που ο ανάδοχος μπορεί να ζητήσει τη διάλυση της σύμβασης: «στ. Αν δεν συνταχθεί και εγκριθεί έγκαιρα ο ΑΠΕ» Άρθρο 82 Βεβαίωση περάτωσης εργασιών – Αντικατάσταση άρθρου 168 ν. 4412/2016 Η προθεσμία περαίωσης του έργου είναι αδιανόητο να είναι μόνο η αρχική συμβατική + ½ και μετά να διαλύεται η σύμβαση. Θα γεμίσει η χώρα με ημιτελή έργα και θα κινδυνεύει να επιστρέψει στα κοινοτικά ταμεία χρήματα λόγω της μη λειτουργικότητας των έργων. Πρέπει να τροποποιηθεί το άρθρο . Στην παρ. 2 στο τελευταίο εδάφιο προτείνεται να προστεθεί η φράση : «Με την έκδοση της βεβαίωσης περαίωσης ο ανάδοχος δικαιούται με αίτηση του να απομειώσει κατά 20% την εγγυητική επιστολής καλής εκτέλεσης του έργου που έχει καταθέσει» Άρθρο 85 Τροποποίηση του άρθρου 171 Ν. 4412/2016 – Χρόνος υποχρεωτικής συντήρησης των έργων Προτείνεται να αντικατασταθεί το δεύτερο εδάφιο της παρ. 1 και ο μεγαλύτερος χρόνος εγγύησης εκ μέρους του αναδόχου να συνδυαστεί ρητώς με ιδιαίτερο αντάλλαγμα. «Σε εντελώς ειδικές περιπτώσεις μπορεί με τα συμβατικά τεύχη να ορίζεται μεγαλύτερος χρόνος εγγύησης με ιδιαίτερο αντάλλαγμα, όχι όμως μεγαλύτερος από πέντε (5) έτη.» Άρθρο 87 Τροποποίηση του άρθρου 174 Ν. 4412/2016 – Διοικητική επίλυση συμβατικών διαφορών Προτείνεται να αλλάξει η προθεσμία της ένστασης της παρ. 1α του άρθρου μέσα σε ανατρεπτική προθεσμία ενός μήνα από την κοινοποίηση της πράξης ή τη συντέλεση της παράλειψης, αντί για 15 ημέρες. Άρθρο 88 Τροποποίηση του άρθρου 176 Ν. 4412/2016 Διαιτητική Επίλυση Διαφορών Προτείνεται να τροποποιηθεί το τελευταίο εδάφιο της παρ. 1, ως προς τα έργα προϋπολογισμού κατώτερου των δέκα εκατομμυρίων (10.000.000) ευρώ η δυνατότητα ύπαρξης ρήτρας διαιτητικής επίλυσης διαφοράς ως εξής : «Προκειμένου για έργα κατώτερου προϋπολογισμού, απαιτείται για τη συμπερίληψη αντίστοιχης δυνατότητας η σύμφωνη γνώμη του αρμόδιου τεχνικού συμβουλίου». Άρθρο 94 Έγκριση της μελέτης - Παραλαβή του αντικειμένου της σύμβασης - Αντικατάσταση άρθρου 189 ν. 4412/2016 Το πρόβλημα στην εκτέλεση των έργων δεν είναι μόνο οι πλημμελείς μελέτες αλλά και η ελλιπής σύνταξη του προϋπολογισμού. Η σύνταξη του προϋπολογισμού μπορεί να οφείλεται σε παράλειψη εργασιών από τον μελετητή, αλλά πολλές φορές και στην ίδια την Υπηρεσία που μειώνει τις ποσότητες εν γνώση της, για να δημοπρατήσει όσα περισσότερα έργα μπορεί. Προτείνεται όπου αναφέρεται η λέξη μελέτη να συνοδεύεται και από τη λέξη προϋπολογισμός έργου. Ο μελετητής που έχει συντάξει τον προϋπολογισμό του έργου να φέρει οικονομική ευθύνη (η οποία θα καλύπτεται από την ασφάλεια της μελέτης του) με δεδομένο ότι υπάρχει και το 15% των απροβλέπτων το οποίο θεωρητικά θα πρέπει να υπερκαλύπτει τα τυχόν λάθη και ελλείψεις της μελέτης. Άρθρο 108 Όργανα διενέργειας διαδικασιών σύναψης δημοσίων συμβάσεων– Τροποποίηση άρθρου 221 ν.4412/2016 (τροπ παρ. 1,3,8,9,10 προστ. παρ 12) Προτείνεται η τροποποίηση του τελευταίου εδαφίου του σημ α της παρ. 8 με την διαγραφή της φράσης «χωρίς δικαίωμα ψήφου» και την αντικατάσταση της με την φράση «με δικαίωμα ψήφου», δηλαδή ο εκπρόσωπος των Εργοληπτών να συμμετέχει σε όλες τις επιτροπές διαγωνισμού με δικαίωμα ψήφου. Έχει αποδειχτεί όλα αυτά τα χρόνια ότι η συμμετοχή εκπρόσωπος των Εργοληπτών από τις πανελλήνιες Εργοληπτικές Οργανώσεις, στις εργασίες της επιτροπής με δικαίωμα ψήφου, εξασφαλίζει την διαφάνεια, την αντικειμενικότητα και σε κάθε περίπτωση την αρτιότερη διεξαγωγή της διαδικασίας Άρθρο 138 Οικονομική Αυτοτέλεια – Αντικατάσταση άρθρου 350 ν. 4412/2016 Προτείνεται η παρ. 2 να τροποποιηθεί και να παραμείνει η χρηματοδότηση της ΑΕΠΠ στο ποσό ύψους μηδέν κόμμα μηδέν έξι τοις εκατό (0,06%) επί όλων των συμβάσεων που υπάγονται στον παρόντα νόμο Άρθρο 148 Διαδικασία εξέτασης της προσφυγής – Τροποποίηση άρθρου 365 ν. 4412/2016 Τροποποιούνται οι παρ. 1, 2, 3, 4, 5 και 6 του άρθρου 365 Προτείνεται να προστεθεί στην παρ. 1 η φράση «Στην σύνθεση των κλιμακίων μετέχει υποχρεωτικά Μηχανικός με εργασιακή εμπειρία άνω της 15ετίας, όταν η υπόθεση προς κρίση αφορά διαφορά από διαγωνισμό ανάθεσης δημόσιου έργου». ΤΕΛΙΚΕΣ ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΜΕΡΟΥΣ Α Άρθρο 152 Έναρξη ισχύος – Τροποποίηση άρθρου 379 ν. 4412/2016 Προτείνεται να καταργηθεί το άρθρο 152 , καθώς με το άρθρο αυτό παρατείνεται η υποχρέωση δημοσίευσης περίληψης σε τοπικό Τύπο (η οποία έληγε την 1/1/2021) έως την 1/1/2022 και επιβαρύνει με έξοδα δημοσιεύσεως ον Ανάδοχο, σε μια εποχή που όλα είναι πλέον ηλεκτρονικά. Άρθρο 153 Μεταβατικές διατάξεις Μέρους Α΄ Στην παρ 4 (εκ λάθους αναγράφεται 2 στο προς διαβούλευση κείμενο) να προστεθεί και το ΤΜΕΔΕ στα οικεία τραπεζικά ιδρύματα τα οποία θα επιστρέψουν εγγυητικές.