• Σχόλιο του χρήστη 'Περιφερειακή Ένωση Δήμων Κρήτης' | 7 Δεκεμβρίου 2020, 14:49

    Παρατηρήσεις στο ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟ, ΤΗΝ ΑΠΛΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ ΣΤΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ ΤΗΣ ΑΜΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ 1. Με το άρθρο 84 του Σχεδίου Νόμου (εφεξής Σ.Ν.) (“Ενιαίο Σύστημα Τεχνικών Προδιαγραφών και Τιμολόγησης Τεχνικών Έργων και Μελετών (ΕΣΤΙΜ- ΤΕΜ) – Αντικατάσταση άρθρου 170 ν. 4412/2016”) αντικαταστάθηκε το άρθρο 170 του Ν.4412/2016 το οποίο αφορούσε διαφορετικό θέμα (“Προσωρινή παραλαβή του έργου”). Θα πρέπει να επανέλθει το άρθρο 170 του Ν.4412/16 στο Σ.Ν., καθώς η Προσωρινή παραλαβή του έργου αναφέρεται και εμπλέκεται με πολλά σημεία του Σ.Ν. (π.χ. άρθρα 118, 154, 11 κ.α.) και η έλλειψη αυτή θα επιφέρει δυσλειτουργίες στην εκτέλεση των συμβάσεων των έργων. 2. Με το άρθρο 86 παρ.3 του Σ.Ν. (“Παραλαβή – Αντικατάσταση άρθρου 172 ν. 4412/2016”) προβλέπεται ότι “3. Για τη διενέργεια της παραλαβής η Π.Α. ορίζει... επιτροπή παραλαβής ... Η επιτροπή είναι πενταμελής και σε αυτή συμμετέχουν α) τρεις (3) τεχνικοί υπάλληλοι με ειδικότητες σχετικές με το αντικείμενο της σύμβασης που ανήκουν στον φορέα κατασκευής ή και σε άλλους φορείς, κατ’ επιλογή της προϊσταμένης αρχής, πλην του Προέδρου που προέρχεται υποχρεωτικά από άλλη αναθέτουσα αρχή και β) δύο (2) εκπρόσωποι του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ), που ορίζονται με τους αναπληρωτές τους, κατόπιν αιτήματος της προϊσταμένης αρχής, εντός είκοσι (20) ημερών. …. Οι εκπρόσωποι του ΤΕΕ και ο πρόεδρος της επιτροπής δικαιούνται για τη διενέργεια της παραλαβής ιδιαίτερη αμοιβή, η οποία καταβάλλεται από τις πιστώσεις του έργου.”  Δεν διευκρινίζεται ποια μπορεί να είναι η άλλη Α.Α.  Η υποχρεωτική συμμετοχή των 2 (!) εκπροσώπων του Τ.Ε.Ε. θα δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα στις παραλαβές των έργων. 3. Με το άρθρο 66 παρ.5 του Σ.Ν. (“Προθεσμίες – Αντικατάσταση άρθρου 147 ν. 4412/2016 ”) προβλέπεται ότι “5. Με απόφαση της προϊσταμένης αρχής εγκρίνεται παράταση των τμηματικών προθεσμιών, ύστερα από αίτηση του αναδόχου που υποβάλλεται στη διευθύνουσα υπηρεσία ή και χωρίς αυτήν αν δεν έχει λήξει η οριακή προθεσμία του έργου. Το αίτημα υποβάλλεται οποτεδήποτε μέχρι τη λήξη της τρέχουσας κάθε φορά προθεσμίας και η προϊσταμένη αρχή αποφαίνεται εντός τριάντα (30) ημερών, αλλιώς τεκμαίρεται η αποδοχή της αίτησης και η ρητή ή σιωπηρή παράταση ανατρέχει στη λήξη της προηγούμενης προθεσμίας.”.  Θα πρέπει να προστεθεί η φράση: ...της συνολικής προθεσμίας ή των τμηματικών προθεσμιών... 4. Με το άρθρο 108 παρ.8 ζ του Σ.Ν. (“Όργανα διενέργειας διαδικασιών σύναψης δημοσίων συμβάσεων – Τροποποίηση άρθρου 221 ν. 4412/2016”) προβλέπεται “ ζ) Συστήνεται και τηρείται στη Γενική Γραμματεία Υποδομών, Μητρώο Μελών Επιτροπών Διαδικασιών Σύναψης Δημοσίων Συμβάσεων Έργων, Μελετών, Τεχνικών και Λοιπών Συναφών Επιστημονικών Υπηρεσιών (Μη.Μ.Ε.Δ.). Στο Μητρώο αυτό εγγράφονται τεχνικοί υπάλληλοι όλων των αναθετουσών αρχών ή αναθετόντων φορέων, των Ανεξάρτητων Αρχών και της Βουλής των Ελλήνων. Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών ρυθμίζονται οι όροι, οι προϋποθέσεις και η διαδικασία για την εγγραφή στο Μητρώο, η διαδικασία κατάρτισης και τήρησης του Μητρώου, τα καθηκόντων των εγγεγραμμένων, οι όροι απαλλαγής από την υποχρέωση εγγραφής, τα πειθαρχικά αδικήματά τους και κάθε άλλο αναγκαίο θέμα σχετικά με τα παραπάνω”.  Προτείνεται η συμπλήρωση του παραπάνω ως εξής: “Κάθε μέλος του Μητρώο Μελών Επιτροπών Διαδικασιών Σύναψης Δημοσίων Συμβάσεων Έργων, Μελετών, Τεχνικών και Λοιπών Συναφών Επιστημονικών Υπηρεσιών (Μη.Μ.Ε.Δ.) υποχρεούται στην έκδοση ψηφιακής υπογραφής”. Έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο μεγάλων χρονικών καθυστερήσεων στην ολοκλήρωση των διαδικασιών δημοπρατήσεων και αναθέσεων συμβάσεων λόγω του γεγονότος ότι σήμερα αρκετά μέλη του Μη.Μ.Ε.Δ. δεν διαθέτουν ψηφιακή υπογραφή. Συγκεκριμένα, τα πρακτικά διαγωνισμών, εξέτασης ενστάσεων, αξιολογήσεων, εισηγήσεις, κλπ διακινούνται σε έντυπη μορφή από υπηρεσία σε υπηρεσία (συχνά σε αποστάσεις πολλών χιλιομέτρων) προκειμένου να υπογραφούν από όλα τα μέλη της εκάστοτε επιτροπής. Εφόσον, τεθεί η προαναφερόμενη υποχρέωση απόκτησης ψηφιακής υπογραφής για όλα τα μέλη του Μη.Μ.Ε.Δ., αυτό αυτομάτως θα σημαίνει μηδενισμό των προαναφερόμενων χρονικών καθυστερήσεων, καθώς τα παραπάνω (πρακτικά διαγωνισμών, εξέτασης ενστάσεων, αξιολογήσεων, εισηγήσεις, κλπ), αυθημερόν θα υπογράφονται ψηφιακά από όλα τα μέλη.  Διαφορετικά, μπορεί να συμπεριληφθεί στη σχετική απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών που θα εκδοθεί. 5. Με το άρθρο 57 παρ.3 του Σ.Ν. (“Διοίκηση του έργου – Παρακολούθηση και επίβλεψη– Αντικατάσταση άρθρου 136 ν. 4412/2016 ”) καθώς και το άρθρο 58 παρ.3 του Σ.Ν. (“Διοίκηση του έργου – Παρακολούθηση & Επίβλεψη έργων κάτω των ορίων – Μητρώο επιβλεπόντων ελεγκτών μηχανικών - Εξουσιοδοτική διάταξη – Προσθήκη άρθρου 136Α στον ν. 4412/2016 ”), η επίβλεψη των δημοσίων έργων περνάει στον ιδιωτικό τομέα, με ότι αυτό συνεπάγεται... 6. Με το άρθρο 70 παρ.7 του Σ.Ν. (“Επιμετρήσεις – Αντικατάσταση άρθρου 151 ν. 4412/2016 ”) προβλέπεται ότι “7. Όταν πρόκειται για εργασίες, η ποσοτική επαλήθευση των οποίων δεν είναι δυνατή στην τελική μορφή του έργου, όπως εργασίες που πρόκειται να επικαλυφθούν από άλλες και δεν είναι τελικά εμφανείς, ποσότητες που παραλαμβάνονται με ζύγιση ή άλλα παρόμοια, ο ανάδοχος υποχρεούται να υποβάλλει δήλωση γνωστοποίησης αφανών εργασιών που συνοδεύει υποχρεωτικά την επιμέτρηση αυτών, η οποία συνιστά διακριτή επιμέτρηση και περιλαμβάνει δήλωση περί της αλήθειας των στοιχείων, υπογράφεται δε τόσο από τον ανάδοχο όσο και από τους τεχνικούς του άρθρου 139.”  Το άρθρο 139 του Σ.Ν. “Έναρξη ισχύος – Τροποποίηση άρθρου 379 ν. 4412/2016” δεν αναφέρεται σε τεχνικούς, αφορά μόνο την έναρξη ισχύος του νόμου. Απαιτείται αφενός διόρθωση του άρθρου και αφετέρου προτείνεται η υπογραφή της δήλωσης γνωστοποίησης αφανών εργασιών να γίνεται από τον ανάδοχο και τον επιβλέποντα. 7. Στο άρθρο 22 του Σ.Ν. “Εγγυήσεις– Αντικατάσταση άρθρου 72 ν. 4412/2016” προτείνεται η συμπλήρωσή του, με επαναφορά της προβλεπόμενης στον προγενέστερο Νόμο 3669/08 πρόσθετης εγγύησης καλής εκτέλεσης. Η εμπειρία έχει δείξει ότι η κατάργησή της συνέβαλε στις ανεξέλεγκτες και εξωπραγματικές εκπτώσεις που προσφέρουν σήμερα οι οικονομικοί φορείς στα δημοπρατούμενα έργα, οι οποίες αποβαίνουν εν τέλει σε βάρος του ίδιου του έργου και των υπηρεσιών που το εκτελούν. Ο Ν.3669/08 στο άρθρο 35 παρ.2 προέβλεπε ότι: «Σε κάθε διακήρυξη έργου που εφαρμόζεται η παράγραφος 1 του άρθρου 26 του παρόντος, ορίζεται υποχρεωτικά ένα όριο ποσοστού έκπτωσης, πάνω από το οποίο ο ανάδοχος είναι υποχρεωμένος να προσκομίζει, επιπλέον της εγγύησης της προηγούμενης παραγράφου, πρόσθετη εγγύηση καλής εκτέλεσης». Για την Περιφερειακή Ένωση Δήμων Κρήτης (ΠΕΔ Κρήτης) Ο Πρόεδρος, Κουράκης Γιάννης Ο Αντιπρόεδρος, Μαρινάκης Γιώργης Ο Γραμματέας, Μαλανδράκης Γιάννης