• Σχόλιο του χρήστη 'ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ - ΠΑΣΕΠΠΕ' | 7 Δεκεμβρίου 2020, 16:31

    ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ -ΠΑ.Σ.Ε.Π.ΠΕ.- 1. Άρθρο 50 του Ν. 4412/2016 (Άρθρο 16 παρ. 5) Να συμπληρωθεί στο τέλος της παρ. 5:Σε περίπτωση που δεν πληρούνται οι όροι της παρ. 1, αναστέλλεται η σύναψη της δημόσιας σύμβασης μέχρι την πλήρωσή τους με μέγιστη διάρκεια αναστολής το ένα έτος. Μετά την παρέλευση αυτού η διαδικασία ακυρώνεται και αποζημιώνονται οι συμμετέχοντες με την αξία της μελέτης προσφοράς τους. 2. Άρθρο 72 του Ν. 4412/2016 (Άρθρο 22 ) α) Η εγγυητική καλής εκτέλεσης στην παροχή υπηρεσιών να ανέρχεται στο 4%.Η λειτουργία είναι παροχή υπηρεσίας. Να διορθωθεί το άρθρο ως εξής: «10. Οι αναθέτουσες αρχές μπορούν να ζητούν από τους προσφέροντες να παράσχουν «εγγύηση καλής λειτουργίας» για την αποκατάσταση των ελαττωμάτων που ανακύπτουν ή των ζημιών που προκαλούνται από δυσλειτουργία των έργων ή των αγαθών κατά την περίοδο εγγύησης καλής λειτουργίας, εφόσον τέτοια περίοδος προβλέπεται στα έγγραφα της σύμβασης. Το ύψος της «εγγύησης καλής λειτουργίας» καθορίζεται στα έγγραφα της σύμβασης και δεν μπορεί να υπερβαίνει το 4% της εκτιμώμενης αξίας της σύμβασης. Η επιστροφή της ανωτέρω εγγύησης λαμβάνει χώρα μετά από την ολοκλήρωση της περιόδου εγγύησης καλής λειτουργίας.» 3. Άρθρο 88 του Ν. 4412/2016 (Άρθρο 33 παρ. 1) Να μην εφαρμοσθεί το άρθρο μέχρι την οριστικοποίηση των όρων αιτιολόγησης. 4. Άρθρο 97 του Ν. 4412/2016 (Άρθρο 40 παρ. 3) Η δεύτερη παράγραφος της παρ. 3 να επαναδιατυπωθεί Η ισχύς της προσφοράς να παρατείνεται κατ’ ανώτατο όριο στο 50% της προβλεπόμενης από τα έγγραφα της σύμβασης αρχική διάρκεια ισχύος της προσφοράς. α) η συνολική ισχύς της προσφοράς να μην μπορεί να υπερβεί το διπλάσιο του προβλεπομένου χρόνου ισχύος της προσφοράς. β) Σε περίπτωση που υπερβεί τον διπλάσιο χρόνο ισχύος των προσφορών του προβλεπόμενου χρόνου ισχύος της προσφοράς ο διαγωνισμός να ακυρώνεται και αν το έργο είναι Μελέτη Κατασκευή η Υπηρεσία να οφείλει αποζημίωση τους συμμετέχοντες, που παρατείναν την πρόσφορα τους, ίση με το κόστος της μελέτης. 5. Άρθρο 105 του Ν. 4412/2016 (Άρθρο 46 παρ. 7) Η αποζημίωση να περιοριστεί στο ποσό της εγγυητικής επιστολής (αφού γι αυτό το λόγο εκδίδεται) και να καταργηθεί η πρόταση για περαιτέρω αποζημίωση των άρθρων 197 και 198 Α.Κ. Η παράγραφος να διαμορφωθεί ως εξής: «7. Εάν ο ανάδοχος δεν προσέλθει να υπογράψει το συμφωνητικό, μέσα στην προθεσμία που ορίζεται στην ειδική πρόκληση, με την επιφύλαξη αντικειμενικών λόγων ανωτέρας βίας, κηρύσσεται έκπτωτος, καταπίπτει υπέρ της αναθέτουσας αρχής η εγγύηση συμμετοχής του και ακολουθείται η διαδικασία του άρθρου 103 για τον προσφέροντα που υπέβαλε την αμέσως επόμενη πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά. Αν κανένας από τους προσφέροντες δεν προσέλθει για την υπογραφή του συμφωνητικού, η διαδικασία ανάθεσης ματαιώνεται, σύμφωνα με την περ. β’ της παρ. 1 του άρθρου 106. 6. Άρθρο 138 του Ν. 4412/2016 (Άρθρο 59 παρ. 2) Υποχρέωση του αναδόχου σύμφωνα με την παράγραφο 1 να κατασκευάσει το έργο, να τηρεί με ακρίβεια τα εγκεκριμένα σχεδία ή άλλα στοιχεία της μελέτης, ως εκ τούτου τα προβλεπόμενα στην παράγραφο 2 δεν πρέπει να τον οδηγούν σε εμπλοκή του σε τελεσίδικες αποφάσεις στις οποίες ουδεμία συμμετοχή έχει και οι οποίες είναι ήδη εγκεκριμένες από τον φορέα κατά την σύνταξη των μελετών του έργου. Η παράγραφος να διαμορφωθεί ως εξής: «2. Ο ανάδοχος έχει την υποχρέωση να ελέγξει τη μελέτη εκτέλεσης του έργου πριν την εγκατάστασή του στο εργοτάξιο και να ενημερώσει εγγράφως τη διευθύνουσα υπηρεσία. Η διευθύνουσα υπηρεσία προσκαλεί τον ανάδοχο να υποβάλλει εγγράφως, εντός προθεσμίας που δεν μπορεί να είναι μικρότερη των είκοσι (20) ημερών και μεγαλύτερη των εξήντα (60) ημερών από την υπογραφή της σύμβασης, παρατηρήσεις ως προς την εφαρμοσιμότητα της μελέτης. Ο ανάδοχος δικαιούται, σε περιπτώσεις ειδικών έργων, να αιτηθεί πρόσθετη προθεσμία κατ’ ανώτατο σαράντα πέντε (45) ημερών. Αν ο ανάδοχος προτείνει την τροποποίηση της μελέτης του έργου, η προϊσταμένη αρχή εξετάζει την πρόταση του αναδόχου, κατόπιν γνωμοδότησης του αρμόδιου τεχνικού συμβουλίου ή, σε περίπτωση μη ύπαρξης αρμόδιου τεχνικού συμβουλίου στην αναθέτουσα αρχή, του τεχνικού συμβουλίου της Γενικής Γραμματείας Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Εφόσον κριθεί…………………………………….» 7. Άρθρο 151 του Ν. 4412/2016 (Άρθρο 70 παρ. 3) Να καταργηθεί και να επανέλθει το προηγούμενο καθεστώς ,άλλως να τεθεί προθεσμία εντός της οποίας ο προϊστάμενος της διευθύνουσας υπηρεσίας να μπορεί να διατάξει τη συνολική ή δειγματοληπτική ενδεικτική επαλήθευση και σε κάθε περίπτωση η προθεσμία να λήγει πριν την σύνταξη του πρωτοκόλλου οριστικής παραλαβής του έργου. Ενδεικτικά προτείνουμε να τεθεί ως εξής: «3. Ο προϊστάμενος της διευθύνουσας υπηρεσίας δύναται μέχρι την σύνταξη του πρωτοκόλλου οριστικής παραλαβής του έργου, να διατάξει τη συνολική ή δειγματοληπτική ενδεικτική επαλήθευση, οιασδήποτε υποβληθείσας επιμέτρησης 8. Άρθρο 151 του Ν. 4412/2016 (Άρθρο 70 παρ. 6) Να καταργηθεί η παράγραφος 6 και τούτο διότι α) η ερμηνεία προκειμένου να χαρακτηριστεί μία εγγραφή ως ανακριβής η εκ προθέσεως αναληθής έχει ασαφή όρια και μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για άλλους λόγους. Η ποινή της παρ 5 είναι ήδη σημαντική για τον ανάδοχο. 9. Άρθρο 152 του Ν. 4412/2016 (Άρθρο 71 παρ. 9) Να καταργηθεί η δυνατότητα υπογραφής χωρίς τον επιβλέποντα. Η παράγραφος να διαμορφωθεί ως εξής: 9. Λογαριασμός που πληρώθηκε χωρίς έλεγχο, λόγω παρέλευσης της πιο πάνω μηνιαίας προθεσμίας, ή που βασίστηκε σε επιμέτρηση που διορθώθηκε, μπορεί να ελέγχεται και να διορθώνεται από την υποβολή ή επανυποβολή του και οι προκύπτουσες διαφοροποιήσεις λαμβάνονται υπόψη σε επόμενο λογαριασμό ή κατά τη σύνταξη αρνητικού λογαριασμού. Η διευθύνουσα υπηρεσία ελέγχει, εγκρίνει και διορθώνει τον λογαριασμό. 10. Άρθρο 157 του Ν. 4412/2016 (Άρθρο 76 παρ. 5) Να επανέλθει η προθεσμία δήλωσης βλαβών στα έργα σε δέκα (10) ημέρες, η προτεινόμενη των πέντε (5) ημερών είναι υπερβολικά σύντομη. Η παράγραφος να διαμορφωθεί ως εξής: «5. Η δήλωση υποβάλλεται σε ανατρεπτική προθεσμία δέκα (10) ημερών από την επέλευση της βλάβης. Αν πρόκειται για έργο που έχει περατωθεί και δεν έχει ακόμα παραληφθεί, η προθεσμία αυτή ορίζεται σε δεκαπέντε (15) ημέρες.» 11. Άρθρο 171 του Ν. 4412/2016 (Άρθρο 85 παρ. 1) Δεν είναι δυνατόν να συντηρείς ένα έργο για πέντε έτη χωρίς αντάλλαγμα . Να επαναδιατυπωθεί η παράγραφος 1 ως εξής: «Σε εντελώς ειδικές περιπτώσεις μπορεί με τα συμβατικά τεύχη να ορίζεται μεγαλύτερος χρόνος εγγύησης με ιδιαίτερο αντάλλαγμα, όχι όμως μεγαλύτερος από πέντε (5) έτη.» 12. Άρθρο 174 του Ν. 4412/2016 (Άρθρο 87 παρ. 1α) Η προθεσμία των δέκα πέντε (15) ημερών είναι υπερβολικά σύντομη. Να επαναδιατυπωθεί η παράγραφος ως εξής: «1α. Κατά των εκτελεστών πράξεων ή παραλείψεων της διευθύνουσας υπηρεσίας ή της προϊσταμένης αρχής ή του κυρίου του έργου, που προσβάλλουν για πρώτη φορά δικαίωμα του αναδόχου, χωρεί ένσταση. Η ένσταση απευθύνεται στο κατά περίπτωση, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, αρμόδιο αποφαινόμενο όργανο, και ασκείται είτε με επίδοση με δικαστικό επιμελητή είτε με ηλεκτρονική αποστολή σύμφωνα με τα άρθρα 15, 19, 29 και 50 του ν. 4727/2020 (Α’ 184), στη διευθύνουσα υπηρεσία ή προϊσταμένη αρχή που εξέδωσε την προσβαλλόμενη πράξη ή στο αποφαινόμενο όργανο, μέσα σε ανατρεπτική προθεσμία τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίηση της πράξης ή τη συντέλεση της παράλειψης. Η παράλειψη της ως άνω επίδοσης ή ηλεκτρονικής αποστολής, καθιστά την ένσταση απαράδεκτη. » 13. Άρθρο 363 του Ν. 4412/2016 (Άρθρο 147 παρ. 5 περίπτωση γ) Να αντικατασταθεί η περίπτωση γ του άρθρου 147 παρ. και τούτο διότι η προθεσμία που τίθεται είναι υπερβολικά σύντομη για να σταθμίσει ο προσφεύγων εάν επιθυμεί ή όχι να παραιτηθεί της προσφυγής του, προτείνεται το εξής: «5. Το παράβολο του παρόντος άρθρου επιστρέφεται στον προσφεύγοντα α) σε περίπτωση ολικής ή μερικής αποδοχής της προσφυγής του β) όταν η αναθέτουσα αρχή ανακαλεί την προσβαλλόμενη πράξη ή προβαίνει στην οφειλόμενη ενέργεια πριν από την έκδοση της απόφασης της ΑΕΠΠ επί της προσφυγής γ)σε περίπτωση παραίτησης του προσφεύγοντα από την προσφυγή του έως και δέκα (10) ημέρες πριν την συζήτηση της.» Επισημαίνονται ακόμα: • Εγγραφή σε Μητρώα σύμφωνα με CPV: Δεν είναι δυνατόν να κατηγοριοποιούνται τα έργα και οι μελέτες ως προς το κύριο αντικείμενό τους με CPV, αλλά το CPV να μην ισχύει αντίστοιχα για τους αναδόχους). • Δυνατότητα κατασκευαστών, ιδιαίτερα ειδικών έργων να εκπονούν με τα στελέχη τους τις μελέτες: Οι μελετητές Δημοσίων Έργων μπορούν να συμμετέχουν σε μελέτη με επιλογή των κατασκευαστών και όχι υποχρεωτικά από τον νόμο • Το Παράρτημα Ι του Προσαρτήματος Γ προσανατολίζει αναθέσεις σε ορισμένες κατηγορίες μελετών-μελετητών και τούτο διότι ο Κανονισμός Προεκτιμώμενων Αμοιβών Μελετών και Υπηρεσιών δεν καλύπτει όλες τις μελέτες . Προβλέψεις για την κάλυψη υπήρχαν σ' όλους τους σχετικούς νόμους χωρίς ουδέποτε να υλοποιηθεί. Τούτο ειδικά σε θέματα process and plant design οδηγεί σε διακρίσεις και σε άνιση μεταχείριση οικονομικών φορέων, με τραγικές επιπτώσεις στην ανάπτυξη. ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ -ΠΑ.Σ.Ε.Π.ΠΕ.-