• Σχόλιο του χρήστη 'ΒΙΟΠΑ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΑΕ' | 8 Φεβρουαρίου 2021, 10:14

    ΒΙΟΤΕΧΝΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ του Τομεακού Προγράμματος Ανάπτυξης του Υπουργείου Ανάπτυξης & Επενδύσεων 2021-2025. ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ-ΠΡΟΤΑΣΗ ως προς τη ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΜΕΝΗ ΟΡΟΛΟΓΙΑ Σελ. 86-88: Υποπρόγραμμα 2: Ενίσχυση της Βιομηχανίας 2.1. Βιομηχανική Μετάβαση και Επιχειρηματικότητα 2.1.4.1 Δράσεις προσέλκυσης επενδύσεων και εκσυγχρονισμού των υποδομών επιχειρηματικών και τεχνολογικών πάρκων ΠΡΟΤΑΣΗ: Προτείνουμε την εξής διατύπωση για τη συγκεκριμένη δράση 2.1.4.1 : 2.1.4.1 Δράσεις προσέλκυσης επενδύσεων, επέκτασης ή/και εκσυγχρονισμού των υποδομών υφισταμένων Οργανωμένων Υποδοχέων Μεταποιητικών κα Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων, καθώς και ίδρυσης νέων Ο.Υ.Μ.Ε.Δ.. ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΣΗΣ Να διαφοροποιηθεί η διατύπωση ώστε να περιλαμβάνονται ρητά όλοι οι Ο.Υ.Μ.Ε.Δ. (Οργανωμένοι Υποδοχείς Μεταποιητικών κα Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων) και όχι μόνο «τυπικά» τα Επιχειρηματικά και Τεχνολογικά Πάρκα. Ο τελευταίος όρος χρησιμοποιείται στον Ν. 3982/2011 και αν χρησιμοποιηθεί αφήνει εκτός τους Ο.Υ.Μ.Ε.Δ. που έχουν ιδρυθεί/οργανωθεί σύμφωνα με προγενέστερους νόμους (π.χ. 2545/1997), οι οποίοι και χρήζουν προφανώς εκσυγχρονισμού κατά προτεραιότητα. Οι Β.Ε.ΠΕ. που δημιουργήθηκαν με το Ν. 2545/1997 και ολοκληρώθηκαν το 2009 (όπως το Βιοτεχνικό Πάρκο Αγίου Νικολάου, σύμφωνα με το 3ο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης), σήμερα μετά το πέρας 10ετίας από την έναρξη λειτουργίας τους, αντιμετωπίζουν ζητήματα που αφορούν στην ανάγκη για ενίσχυση και εκσυγχρονισμό των υποδομών τους. Η εξασφάλιση των βασικών παροχών στους χρήστες των Β.Ε.ΠΕ, όπως ύδρευση, αποχέτευση, βιολογικός καθαρισμός, ηλεκτρικό ρεύμα, τηλεφωνικό δίκτυο, μελετήθηκαν και κατασκευάστηκαν με τα δεδομένα των αρχών της δεκαετίας του 2000. Σήμερα, παρακολουθώντας τις εξελίξεις στην τεχνολογία και τις απαιτήσεις προστασίας του περιβάλλοντος, κρίνεται ότι η προσέλκυση επενδυτών και η βιωσιμότητα των Β.Ε.ΠΕ. που δημιουργήθηκαν με το Ν. 2545/1997, θα εξασφαλιστεί μόνο αν εφαρμοστούν νέες τεχνολογίες στις υποδομές, όπως οπτικές ίνες για υψηλές ταχύτητες τηλεπικοινωνιών, τριτοβάθμια επεξεργασία λυμάτων και επαναχρησιμοποίηση νερού, δίκτυο άρδευσης, παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ κ.α.. Επίσης με την πάροδο των ετών και οι υφιστάμενες υποδομές (δίκτυα ύδρευσης, αποχέτευσης, ομβρίων, μονάδα δευτεροβάθμιας επεξεργασίας λυμάτων κ.λπ.) απαιτούν εκτεταμένες συντηρήσεις/εκσυγχρονισμό/αναβάθμιση, ώστε να μην υπάρχει σπατάλη υδατικών πόρων και να ληφθούν μέτρα προστασίας περιβάλλοντος, σύμφωνα με τις σύγχρονες απαιτήσεις. Ως εκ τούτου, υπάρχει άμεση ανάγκη για την προκήρυξη ειδικών προγραμμάτων επιχορήγησης για την συμπλήρωση / αναβάθμιση των έργων υποδομής των ΒΕ.Π.Ε., ώστε να παραμείνουν ανταγωνιστικές και να συνεχίσουν να εκπληρώνουν τους σκοπούς για τους οποίους δημιουργήθηκαν και την εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος. Επίσης εκτός του εκσυγχρονισμού υποδομών υφισταμένων Ο.Υ.Μ.Ε.Δ. και λαμβάνοντας υπ’ όψιν τον αναμενόμενο, σε ορίζοντα 7-10 ετών, περιορισμό της εκτός σχεδίου και εκτός ορίων οικισμών δόμησης, προτείνουμε να περιληφθεί στη διατύπωση και η ίδρυσή νέων και η επέκταση υφισταμένων Ο.Υ.Μ.Ε.Δ.. ΓΕΝΙΚΕΣ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ – ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΡΟΛΟ ΤΩΝ ΦΟΡΕΩΝ ΙΔΡΥΣΗΣ – ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ – ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΩΝ Ο.Υ.Μ.Ε.Δ. στην υλοποίηση του ΤΠΑ Αρκετές από τις δράσεις του ΤΠΑ αναφέρονται σε ανάπτυξη/στήριξη/επιχορήγηση δομών (1.1.5.1), μηχανισμών (2.1.2.2), οικοσυστημάτων (2.1.5.2), φορέων (3.3.1.2, 5.1.1), και συστάδων (3.4.1.1). Θεωρούμε ότι οι εταιρίες-φορείς Ανάπτυξης και Διοίκησης των Ο.Υ.Μ.Ε.Δ. (ΕΑΝΕΠ & ΕΔΕΠ), οι οποίες ουσιαστικά εποπτεύονται από το Υπουργείο Ανάπτυξης, θα πρέπει να συμπεριληφθούν ρητά στους φορείς που μπορεί να αναλάβουν/υλοποιήσουν τις ανωτέρω δράσεις, είτε αφ’ εαυτού ή σε συνεργασία άλλους φορείς (π.χ. Επιμελητήρια). Είναι επίσης σκόπιμο να αναφερθεί αν όχι σε πρώτο επίπεδο, τουλάχιστον επεξηγηματικά στις ανωτέρω δράσεις και ο όρος «θερμοκοιτίδα επιχειρήσεων», καθώς η ανάπτυξη θερμοκοιτίδων επιχειρήσεων περιλαμβάνεται ήδη στους σκοπούς πολλών από τις υφιστάμενες ΕΑΝΕΠ & ΕΔΕΠ.   ΓΕΝΙΚΕΣ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ - ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ως προς ΤΙΣ ΠΡΟΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ εντός Ο.Υ.Μ.Ε.Δ. Θα πρέπει να υπάρχει μία διαφοροποίηση των δράσεων που προβλέπουν επιχορήγηση επενδυτικών σχεδίων και επενδυτικά κίνητρα σε επιχειρήσεις, εφόσον αυτές εγκαθίστανται ή μετεγκαθίστανται εντός Ο.Υ.Μ.Ε.Δ.. Προτείνεται, στο πλαίσιο του Υποπρογράμματος 2. η προκήρυξη ειδικής υποδράσης για χρηματοδότηση Μετεγκατάστασης Υφισταμένων κ Εγκατάστασης Νέων Επιχειρήσεων σε Οργανωμένους Υποδοχείς Μεταποιητικών και Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων (Ο.Υ.Μ.Ε.Δ.). Το ειδικό αυτό πρόγραμμα θα πρέπει να δίδει κίνητρα – επίπεδα επιχορήγησης υψηλότερα από τα προβλεπόμενα στον Αναπτυξιακό Νόμο, θα απευθύνεται στις Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις, θα περιλαμβάνει ως επιλέξιμες δαπάνες την ανέγερση κτιρίου (ως και 80% του συνολικού προϋπολογισμού) και θα περιλαμβάνει όχι μόνο Κλάδους Μεταποιητικών Δραστηριοτήτων αλλά όλους όσους περιλαμβάνονται στις επιτρεπτές, σύμφωνα με τις χρήσεις γης, δραστηριότητες εντός Ο.Υ.Μ.Ε.Δ. (π.χ. συνεργεία και χώροι στάθμευσης οχημάτων, βιομηχανικά πλυντήρια - καθαριστήρια, λοιπές μηχανολογικές εγκαταστάσεις παροχής υπηρεσιών, γραφεία, εργαστήρια αναλύσεων κ.λπ.). Για την περίπτωση μετεγκατάστασης υφισταμένων (π.χ. άνω των 7ετών) επιχειρήσεων, να μην είναι προαπαιτούμενη η ύπαρξη Άδειας Λειτουργίας σε ισχύ στη σημερινή θέση τους, ώστε να μπορέσουν να μετεγκατασταθούν και οι επιχειρήσεις, που σήμερα για διάφορους λόγους (κυρίως χρήσεις γης, πολεοδομικούς κ.λπ.) στερούνται άδειας λειτουργίας. Προφανώς οι επιχειρήσεις θα πρέπει να διαθέτουν τις προβλεπόμενες άδειες κατά την εγκατάσταση και λειτουργία τους εντός των Οργανωμένων Υποδοχέων Μεταποιητικών και Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων του Ν. 3982/2011. Με το πρόγραμμα αυτό θα διευκολυνθεί η λειτουργία των Βιοτεχνικών και Επιχειρηματικών Περιοχών, με προφανή οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη (τόσο για τις επιχειρήσεις όσο για τις περιοχές από τις οποίες “φεύγουν” - συνήθως αστικός ιστός και ζώνες τουριστικής και γεωργικής ανάπτυξης) και να επιτευχθεί η αξιοποίηση των κεφαλαίων, που έχει επενδύσει σε αυτές τις υποδομές τόσο ο δημόσιος όσο και ο ιδιωτικός τομέας. Επίσης θα μπορέσουν οι επιχειρήσεις να σχεδιάσουν/υλοποιήσουν από την αρχή κτιριακές εγκαταστάσεις, που θα πληρούν και τις αυξημένες απαιτήσεις χώρων εργασίας λόγω κορωνοϊού (π.χ. προθάλαμοι, διαχωριστικά, χωριστός κλιματισμός/εξαερισμός κ.λπ.).