• Σχόλιο του χρήστη 'Δήμαρχος Μυκόνου' | 8 Σεπτεμβρίου 2021, 18:52

    Σε συνέχεια της με αριθμό 61/2021 απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου της Μυκόνου καταθέτουμε την κάτωθι πρόταση. Σύμφωνα με το άρθρο 2 περ.5 ν.2971/2001 όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 24 ν.4607/2019 ορίστηκαν τα εξής: «5. Ο παλαιός αιγιαλός και η παλαιά όχθη των μεγάλων λιμνών και των πλεύσιμων ποταμών, που καθορίζονται ή επανακαθορίζονται, σύμφωνα με τα άρθρα 3, 5, 6 και 7Α, ανήκουν στη δημόσια κτήση, είναι ανεπίδεκτα κτήσης ιδιωτικών δικαιωμάτων και καταγράφονται ως πράγματα κοινόχρηστα, που ανήκουν κατά κυριότητα στο Δημόσιο, το οποίο τα προστατεύει και τα διαχειρίζεται κατά τις διατάξεις του παρόντος νόμου. Με την παρούσα δεν θίγονται ήδη κτηθέντα ιδιοκτησιακά δικαιώματα και ισχύουσες συμβάσεις παραχώρησης». Στην αιτιολογική έκθεση του ν.4607/2019, αναφέρονται τα εξής για το άρθρο 24 ν.4607/2019: «…η διοίκηση συμμορφώνεται προς την πάγια νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας σχετικά με τον παλαιό αιγιαλό και την κυριότητα αυτού με μια διάταξη, η οποία αποτελεί πραγματική τομή στην νομοθεσία. Συγκεκριμένα με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις ορίζεται ρητώς ότι ο παλαιός αιγιαλός και η παλαιά όχθη ανήκουν στην δημόσια κτήση, είναι ανεπίδεκτα κτήσης ιδιωτικών δικαιωμάτων, καταγράφονται ως πράγματα κοινόχρηστα που ανήκουν κατά κυριότητα στο Δημόσιο, το οποίο τα προστατεύει και τα διαχειρίζεται. Συνεπώς, ο παλαιός αιγιαλός και η παλαιά όχθη δεν ανήκουν στην ιδιωτική περιουσία του Δημοσίου και επομένως δεν μπορούν να μεταβιβαστούν ούτε να συσταθούν επ’ αυτών εμπράγματα δικαιώματα…. …Με την παράγραφο 5 ορίζεται ότι ο παλαιός αιγιαλός και η παλαιά όχθη ανήκουν στη δημόσια κτήση, είναι ανεπίδεκτα κτήσης ιδιωτικών δικαιωμάτων, καταγράφονται ως πράγματα κοινόχρηστα που ανήκουν κατά κυριότητα στο Δημόσιο, το οποίο τα προστατεύει και τα διαχειρίζεται κατά τις διατάξεις του παρόντος νόμου. Με την έννοια «δημόσια κτήση» νοούνται τα πράγματα που ανήκουν κατά κυριότητα στο Δημόσιο και είτε είναι κοινόχρηστα είτε προορίζονται για την εξυπηρέτηση δημοσίων ή δημοτικών υπηρεσιών. Με την διάταξη αυτή η διοίκηση συμμορφώνεται με την πάγια νομολογία του ανωτάτου Δικαστηρίου (ΣτΕ) το οποίο με την έκδοση σειράς αποφάσεων (2410/2017, 4908/2013, 1159/2009, 4499/2012) έκρινε ότι ο παλαιός αιγιαλός που προκύπτει από την μετατόπιση της ακτογραμμής προς την θάλασσα ή την μετακίνηση της οριογραμμής της όχθης των μεγάλων λιμνών και των πλεύσιμων ποταμών, επειδή ήταν ανεπίδεκτος ιδιωτικών δικαιωμάτων, όταν καταλαμβανόταν από τις μέγιστες πλην συνήθεις αναβάσεις των χειμέριων κυμάτων, μετά την επέκταση των ορίων της ακτογραμμής προς την θάλασσα ή αντιστοίχως τη μετακίνηση της οριογραμμής της όχθης, καθίσταται τμήμα της δημόσιας κτήσης. Ως εκ τούτου, οφείλει η διοίκηση να συμμορφωθεί προς τις κρίσεις του Ανωτάτου Δικαστηρίου της χώρας. Βεβαίως προκειμένου να μην δημιουργηθεί ανασφάλεια στις συναλλαγές και να μην θιγούν γεγενημένα δικαιώματα τρίτων, προβλέπεται ότι, με την συγκεκριμένη διάταξη δεν θίγονται κτηθέντα ήδη ιδιοκτησιακά δικαιώματα ή ισχύουσες συμβάσεις παραχώρησης παλαιών αιγιαλών που έχουν γίνει μέχρι την έναρξη ισχύος του νόμου τούτου». Η εταιρεία «Ελληνικά Τουριστικά Ακίνητα Α.Ε.»[ήδη «ΕΤΑΔ ΑΕ» της οποίας, κατά το άρθρο 9 παρ. 2 της υπ` αρ. Δ6Α 1162069 ΕΞ 2011/28.11–2.12.2011 (Β΄2779) κοινής υπουργικής αποφάσεως, μοναδικός μέτοχος είναι το Δημόσιο] έχει ήδη κριθεί με αποφάσεις της Ολομέλειας (ΣτΕ 891-895/2008) και του Δ΄ Τμήματος (ΣτΕ 2685/2010 7μ.) του Συμβουλίου της Επικρατείας ότι (α) η Ε.Τ.Α. Α.Ε. διέπεται μεν κατ` αρχήν από τους κανόνες του ιδιωτικού δικαίου, λειτουργεί όμως χάριν του δημοσίου συμφέροντος, με σκοπό την αξιοποίηση της περιουσίας του Ε.Ο.Τ., της οποίας έχει κατά νόμον την διοίκηση και διαχείριση, (β) η εν λόγω εταιρεία, δεδομένου ότι τελεί υπό τον αποκλειστικό έλεγχο του Ελληνικού Δημοσίου , κατά την παραχώρηση ιδιαιτέρων δικαιωμάτων επί κοινοχρήστων πραγμάτων, όπως επί χώρων αιγιαλού και παραλίας, των οποίων η διοίκηση και διαχείριση έχει περιέλθει σ΄ αυτήν, ασκεί δημοσίαν εξουσία και αποτελεί κατά τούτο νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου και (γ) επομένως, οι σχετικώς εκδιδόμενες πράξεις της -είτε αναφέρονται αποκλειστικά σε κοινόχρηστα πράγματα είτε, πλην των κοινοχρήστων, περιλαμβάνουν και μη κοινόχρηστα- συνιστούν εκτελεστές διοικητικές πράξεις οι οποίες παραδεκτώς απ` αυτής της απόψεως προσβάλλονται με αίτηση ακυρώσεως, ανεξαρτήτως του αν εντάσσονται σε διαδικασία καταρτίσεως συμβάσεως και της φύσεως της συμβάσεως αυτής, εφ` όσον, πάντως, στην τελευταία αυτή περίπτωση, οι αιτούντες είναι τρίτοι ως προς την διαδικασία παραχωρήσεως και δεν λαμβάνουν μέρος στον σχετικό διαγωνισμό». Περαιτέρω, η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου Α.Ε. («ΕΤΑΔ ΑΕ») είναι σήμερα η μεγαλύτερη εταιρεία διαχείρισης και αξιοποίησης της ιδιωτικής ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου και αποτελεί 100% θυγατρική της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ) μετά και τη θέσπιση του Ν.4389/2016. Η ΕΤΑΔ λειτουργεί χάριν του δημοσίου συμφέροντος, σύμφωνα με τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας. Κατόπιν των ανωτέρω, προτείνουμε 1. Την καταγραφή και γνωστοποίηση από το αρμόδιο Υπουργείο Οικονομικών όλων των εκτάσεων παλαιών αιγιαλών που τελούσαν υπό τη διαχειριστική εξουσία της ΕΤΑΔ Α.Ε. ή τυχόν άλλων φορέων του Δημοσίου έως την 24-4-2019 [ότε και ψηφίστηκε ο νόμος 4607/2019] και την καταγραφή και γνωστοποίηση από το αρμόδιο Υπουργείο Οικονομικών ποιών εκτάσεων παλαιών αιγιαλών διαχειρίζεται από την 24-4-2019 και εντεύθεν το Δημόσιο. 2. Τη με νομοθετική ρύθμιση παραχώρηση της διοίκησης και διαχείρισης των εκτάσεων παλαιών αιγιαλών της χώρας από το Δημόσιο στους κατά τόπον αρμόδιους Δήμους, στα διοικητικά όρια των οποίων ευρίσκονται, οι οποίοι θα τους προστατεύουν και θα τους διαχειρίζονται κατά τις διατάξεις του ν. 2971/2001 για λογαριασμό του Δημοσίου. 3. Τη με νομοθετική ρύθμιση ξεκάθαρη αποσαφήνιση της έννοιας και των εννόμων συνεπειών της προβλεπόμενης στο άρθρο 2 περ.5 ν.2971/2001 κοινοχρησίας των παλαιών αιγιαλών σε συνδυασμό με το άρθρο 970 του Αστικού Κώδικα, είτε τούτοι εξακολουθούν να ανήκουν στην διαχειριστική εξουσία της ΕΤΑΔ, είτε του Ελληνικού Δημοσίου, δεδομένου ότι, τόσο κατά τον ν.2971/2001, όσο κατά την ΑΚ 970 η παραχώρηση από την διοικητική αρχή σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα ιδιαιτέρων δικαιωμάτων σε κοινόχρηστα πράγματα είναι νόμιμη μόνον εάν και εφόσον, και μετά την παραχώρηση των εν λόγω δικαιωμάτων, εξακολουθεί να εξυπηρετείται ή τουλάχιστον να μην αναιρείται η κατά τον προορισμό του πράγματος κοινή χρήση αυτού. 4. Σε κάθε περίπτωση, τη με νομοθετική ρύθμιση δυνατότητα της κατά προτεραιότητας εκμίσθωσης των παλαιών αιγιαλών από τους διοικητικά αρμόδιους Δήμους με ή χωρίς αντάλλαγμα, προκειμένου να προστατευθεί ο κοινόχρηστος χαρακτήρας τους υπέρ των πολιτών.