• Σχόλιο του χρήστη 'ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ' | 8 Σεπτεμβρίου 2021, 21:14

    ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ Συμμετοχή στη διαβούλευση για το άρθρο 5 του νομοσχεδίου Στις 26-8-2021 αναρτήθηκε σε δημόσια διαβούλευση από το Υπουργείο Ανάπτυξης νομοσχέδιο με θέμα «Στρατηγικές επενδύσεις και βελτίωση του επενδυτικού περιβάλλοντος μέσω της επιτάχυνσης διαδικασιών στις ιδιωτικές και στρατηγικές επενδύσεις». Αν το νομοσχέδιο αυτό γίνει νόμος του κράτους και αν δεν ανατραπεί ως αντισυνταγματικό από τα δικαστήρια, θα αποτελέσει όχι μόνο τεράστιο πλήγμα για την ποιότητα ζωής των Ελλήνων, αλλά προσέτι θα χαρακτηρίσει βαθιά την κοινωνία μας ως μια κοινωνία της παρακμής και του ευτελισμού κάθε κεκτημένου δημόσιου αγαθού σε σχέση με το ιδιωτικό κέρδος. Πλέον οι Έλληνες, σιγά-σιγά, θα στερηθούν του σημαντικού αυτού κοινόχρηστου αγαθού, που θα γίνει βορά στην κερδοσκοπία, από την οποία κερδοσκοπία δεν θα ξεφύγει στο τέλος ούτε η θάλασσα, αλλά και ο αέρας που αναπνέουμε, δηλαδή πράγματα “κοινά τοις πάσι”. Για τους λόγους αυτούς δεν μπορούμε να αποδεχθούμε το σχεδιαζόμενο νομοθετικό ανοσιούργημα και καλούμε το κοινό να αντιδράσει, όπως απαιτεί η προστασία αυτού του δημόσιου και ουσιαστικού αγαθού. ΖΗΤΟΥΜΕ Την απόσυρση του άρθρου 5 του υπ διαβούλευση νομοσχεδίου μέχρι την ολοκλήρωση των εργασιών που προβλέπονται από το Νόμο 4546/2018 - ΦΕΚ 101/Α/12-6-2018 Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας 2014/89/ΕΕ «περί θεσπίσεως πλαισίου για το θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό» και άλλες διατάξεις και την πλήρη προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και των παράκτιων περιοχών από τις άπληστες επιθυμίες και αρπάγες όσων τις εποφθαλμιούν. Η Ελλάδα το 2023 θα αναλάβει την προώθηση της προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος και των παράκτιων περιοχών της Μεσογείου, όπως αποφασίστηκε πριν λίγες μέρες στη Μασσαλία. Δηλ. από τη μία ελεύθερη επιχειρηματικότητα και από την άλλη να υποσχόμαστε προστασία για το περιβάλλον. Δε μας δόθηκε ο χρόνος για μελέτη όλου του νομοσχεδίου, για το οποίο η προθεσμία σχολίων λήγει στις 8-9-2021 και που προφανώς σκόπιμα κατατέθηκε εντός του Αυγούστου, δηλαδή του μήνα των διακοπών και της ραστώνης, όμως επισημάναμε τις προτεινόμενες για ψήφιση εξόφθαλμες διατάξεις του άρθρου 5, με τις οποίες προβλέπεται, εκτός των άλλων, και η δυνατότητα παραχώρησης χρήσης του αιγιαλού και της παραλίας σε ιδιώτες επενδυτές ! Η προβλεπόμενη παραχώρηση, πραγματικά, είναι χωρίς όρια και ανεξέλεγκτη και χωρίς καμία μνεία για την προστασία της κοινοχρησίας. Σημειώνουμε ότι είναι κραυγαλέα η απουσία από τη διαβούλευση όλων των επιστημονικών φορέων όπως π.χ. νομικών και τεχνικών συλλόγων. Από τη μελέτη όλων των στοιχείων που αφορούν στο άρθρο 5 του νομοσχεδίου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων με τον πάρα πάνω τίτλο και τις γενικότερης κατάστασης που έχει διαμορφωθεί γύρω από το θέμα αυτό εξ αιτίας της συμπερίληψης του άρθρου αυτού, έχουμε να παρατηρήσουμε τα εξής: Το σημαντικότερο πρόβλημα που ανακύπτει με το άρθρο 5 του νομοσχεδίου είναι ότι το Υπουργείο Ανάπτυξης αυθαίρετα και αναρμοδίως ανέλαβε την πρωτοβουλία για την προώθηση μελλοντικών σχεδίων που το ενδιαφέρουν για επενδύσεις, δηλ. τη βελτίωση του επενδυτικού περιβάλλοντος μέσω της επιτάχυνσης διαδικασιών στις ιδιωτικές και στρατηγικές επενδύσεις». Σήμερα η Πολιτεία δια του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων εισέρχεται σε ένα πεδίο το οποίο ανήκει στις αρμοδιότητες άλλου Υπουργείου λόγω του θέματος. Το Υπουργείο Ανάπτυξης ενδιαφέρεται ΜΟΝΟ για τις άμεσες αλλά και μελλοντικές επενδύσεις που ενδιαφέρουν το Υπουργείο χωρίς να λαμβάνονται υπ’ όψη ότι ανακύπτουν σημαντικά θέματα που αφορούν στο περιβάλλον με όλες τις συνιστώσες του, αλλά και άλλων αρμοδίων Υπουργείων και κυρίως, χωρίς να λαμβάνονται υπ όψη ότι ισχύουν δυο πολύ σημαντικά «νομοθετήματα» της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα θέματα που αφορούν στις παράκτιες ζώνες της Μεσογείου. Τα νομοθετήματα αυτά είναι: 1ον. Η ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ της 4ης Δεκεμβρίου 2008 σχετικά με την υπογραφή, εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Κοινότητας, του πρωτοκόλλου για την ολοκληρωμένη διαχείριση των παράκτιων ζωνών της Μεσογείου στη σύμβαση για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και των παράκτιων περιοχών της Μεσογείου (2009/89/ΕΚ) που έχει δημοσιευθεί στην Επίσημη Εφημερίδα της Ε.Ε στις 2.2.2009 L 34/17. 2ον Η ΟΔΗΓΙΑ 2014/89/ΕΕ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ της 23ης Ιουλίου 2014 περί θεσπίσεως πλαισίου για τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό του ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32014L0089&from=es 3ον Ο Νόμος 4546/2018 - ΦΕΚ 101/Α/12-6-2018 Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας 2014/89/ΕΕ «περί θεσπίσεως πλαισίου για το θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό» και άλλες διατάξεις. Οι προτεινόμενες αυτές προς ψήφιση διατάξεις αναιρούν ουσιωδώς τη φύση και των χαρακτήρα της Απόφασης του Συμβουλίου και της Οδηγίας. Επίσης οι παράκτιες ζώνες και οι θάλασσες σύμφωνα με το ελληνικό δίκαιο είναι κοινόχρηστα πράγματα, τα οποία χαρακτηρίζονται από τον Αστικό Κώδικα «εκτός συναλλαγής και στα οποία μπορούν να αποκτηθούν δικαιώματα ιδιωτικά, μόνο εφόσον με τα δικαιώματα αυτά εξυπηρετείται ή δεν αναιρείται η κοινή χρήση». Οι υπό διαβούλευση διατάξεις του άρθρου 5 του νομοσχεδίου, αν ψηφισθούν, είναι αντισυνταγματικές, ως αντίθετες στο άρθρο 24 του Συντάγματος και προσβάλλουν την προσωπικότητα των ανθρώπων που θέλουν να κάμουν χρήση των κοινοχρήστων αυτών πραγμάτων, αλλά και ως αντίθετες με τις νομοθετικές πράξεις της Ε.Ε. Η Οδηγία 2014/89/της 23ης Ιουλίου 2014 περί θεσπίσεως πλαισίου για τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό του ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ προέβλεπε ότι το πλαίσιο για τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί και να ισχύει μέχρι τις 31 Μαρτίου 2021. Ο χρόνος από το 2014 μέχρι και τις 31 Μαρτίου 2021 ήταν χρόνος απραξίας. Αυτό σημαίνει ότι αφού ο χρόνος έληξε χωρίς να υλοποιηθεί ο Νόμος 4546/2018 - ΦΕΚ 101/Α/12-6-2018 Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας 2014/89/ΕΕ «περί θεσπίσεως πλαισίου για το θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό» και άλλες διατάξεις. Και όχι μόνο αυτό, το αποτέλεσμα της αδικαιολόγητης καθυστέρησης ήταν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 07-12-2018, πριν από περίπου 3 χρόνια, να παραπέμψει μεταξύ άλλων την Ελλάδα, στο Δικαστήριο της ΕΕ λόγω μη κοινοποίησης των μέτρων περί θεσπίσεως πλαισίου για τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό. Το ποσό που απειλείτο να επιβληθεί στην Ελλάδα ανερχόταν στο ποσό των 31.416 ευρώ ανά ημέρα, από την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης έως ότου η εν λόγω οδηγία μεταφερθεί πλήρως και τεθεί σε ισχύ στο εθνικό δίκαιο, (https://www.lawspot.gr/nomika-nea/i-komision-parapempei-tin-ellada-sto-dikastirio-tisee-gia-paraviasi-tis-eyropaikis. Για το πιο πάνω θέμα υπάρχει σιγή ιχθύος. Τι επακολούθησε με το θέμα αυτό; Ηδη έχουν παρέλθει έκτοτε3 χρόνια. Έχει εκδοθεί ή όχι κάποια απόφαση του δικαστηρίου της ΕΕ; Το θέμα θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός είναι κομβικό και δεν χωρούν μπαλώματα. θα πρέπει να έχουμε ένα αντάξιο χωροταξικό και ας αργήσουμε να το αποκτήσουμε αλλιώς οι δήθεν εμβληματικές επενδύσεις του Υπουργείου Ανάπτυξης θα είναι μη αναστρέψιμες καταστάσεις στο χώρο της θάλασσας αλλά και των παραλίων της πατρίδας μας. Θα βιώσουμε τις αυθαιρεσίες της ενδοχώρας που θα υποβαθμίζουν το περιβάλλον, την οικονομία, τη βιοποικιλότητα και γενικά τα οικοσυστήματα και βέβαια τη συνολική κατάσταση του ανθρώπινου πληθυσμού Αυτό που θα σώσει την κατάσταση που επιχειρείται από το Νομοσχέδιο με τη ρύθμιση του άρθρου 5 και θα δώσει τη δυνατότητα με νηφαλιότητα να αποκτήσουμε το χωροταξικό που θα μας είναι αντάξιο και απαύγασμα της σοφίας μας, είναι η ενσάρκωση της έννοιας της ΑΕΙΦΟΡΙΑΣ που είναι ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΗ ΕΠΙΤΑΓΗ (άρθρο 24 του Ελληνικού Συντάγματος) και όχι οι μεσοβέζικες έννοιες της «βιώσιμης ανάπτυξης» που λανσάρονται με το επίθετο «βιώσιμος,η,ο» και την άστοχη αναφορά στην «ανάπτυξη» αντί του όρου «πρόοδος». Ο κ. Πρωθυπουργός γνωρίζει πολύ καλά ότι άλλο πράγμα είναι το development και άλλο το growth. Κάποια στιγμή θα πρέπει να πούμε τα πράγματα με το όνομά τους. Αν δεν μπούμε στον κόπο να αντικρίσουμε κατάματα τις προκλήσεις πάντα θα βρισκόμαστε στην τελευταία βαθμίδα της λίστας της ΕΕ. Και πάντα θα πληρώνουμε πρόστιμα μειώνοντας την αξιοπρέπεια μας, την αξιοπιστία μας αλλά και το ταμείο μας !! Δείτε τα πράγματα από την ορθή οπτική !! Σε καμία περίπτωση δεν μπορεί η ελληνική πολιτεία να προσπαθεί να περάσει το άρθρο 5 του υπό διαβούλευση Νομοσχεδίου. Αυτό αντίκειται στη Συνθήκη λειτουργίας της Ε.Ε. αγνοώντας τους θεσμούς που έχουμε συνυπογράψει. Για να γίνει κατανοητό τι συνέβη παραθέτουμε το δημοσίευμα του WWF WWF Ελλάδας Πάλι εκπρόθεσμη η Ελλάδα στις υποχρεώσεις της για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος Δημοσιεύτηκε στις 01 DB 2021 Χθες ήταν η καταληκτική προθεσμία που θέτει η οδηγία 2014/89/ΕΕ της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη θέσπιση θαλάσσιων χωροταξικών σχεδίων από τα κράτη μέλη της. Για την Ελλάδα, η προθεσμία αυτή πέρασε άπρακτη καθότι δεν έχει προβεί στις απαιτούμενες ενέργειες. Για το κρίσιμο αυτό ζήτημα του θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού (ΘΧΣ), η χώρα μας δείχνει ολιγωρία και έλλειψη προετοιμασίας να ανταποκριθεί όχι μόνο στις ευρωπαϊκές υποχρεώσεις της αλλά και στην ανάγκη για την προστασία των ελληνικών θαλασσών και την επίτευξη βιώσιμης «γαλάζιας» ανάπτυξης. Τι είναι ο ΘΧΣ και ποια η σημασία του Η χωροταξία στη θάλασσα είναι μια διαδικασία ανάλυσης και κατανομής των ανθρώπινων δραστηριοτήτων στον χώρο και στον χρόνο για την επίτευξη οικολογικών, οικονομικών και κοινωνικών στόχων. Με άλλα λόγια, η θαλάσσια χωροταξία αποτελεί ουσιαστικά ένα μέσο για την ορθολογική οργάνωση των χρήσεων στον θαλάσσιο χώρο. Περιλαμβάνει δε τόσο τη διάσταση του στρατηγικού σχεδιασμού (δηλαδή γενικούς στόχους και κατευθύνσεις για την οργάνωση του χώρου) όσο και τη δημιουργία ζωνών με κανόνες για την ανάπτυξη συγκεκριμένων χρήσεων. Γιατί όμως χρειάζεται η χωροταξία στη θάλασσα; Η προστασία των οικοσυστημάτων και της βιοποικιλότητας από απειλές όπως η υπεραλίευση ή η ρύπανση είναι μερικοί από τους πλέον γνωστούς λόγους, το ίδιο και η ανάγκη για διευθέτηση των συγκρούσεων ανάμεσα σε ανταγωνιστικές δραστηριότητες. Τέτοια ζητήματα, αν και γνωστά και από την χωροταξία στην ξηρά, αποκτούν άλλη διάσταση αν λάβουμε υπόψη τις ιδιαιτερότητες του θαλάσσιου χώρου, όπως για παράδειγμα την απουσία δικαιωμάτων ιδιοκτησίας. Το ίδιο ισχύει και για τις νέες συγκρούσεις που δημιουργούν οι τεχνολογικές εξελίξεις και η δυναμική έλευση νέων δραστηριοτήτων (π.χ. ΑΠΕ). Παράλληλα, οι αλληλεξαρτώμενες χρήσεις στον «πυκνό» παράκτιο χώρο έχουν πολυδιάστατες και σωρευτικές επιπτώσεις, η αντιμετώπιση των οποίων δεν μπορεί να γίνεται αποσπασματικά. Τι προβλέπει η οδηγία για τον ΘΧΣ Η οδηγία για τον ΘΧΣ αποτελεί κομβικό πυλώνα της ολοκληρωμένης θαλάσσιας πολιτικής της ΕΕ και αποσκοπεί στην προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης των θαλάσσιων οικονομικών δραστηριοτήτων και της βιώσιμης χρήσης των θαλάσσιων πόρων. Τα κράτη μέλη οφείλουν να καταρτίσουν θαλάσσια χωροταξικά σχέδια, τα οποία θα καθορίζουν τη χωροθέτηση υφιστάμενων και μελλοντικών δραστηριοτήτων και χρήσεων, όπως οι θαλάσσιες μεταφορές, η αλιεία, ο τουρισμός, η ανάπτυξη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, με σκοπό τη βιώσιμη ανάπτυξή τους, τη διατήρηση και προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και την ενίσχυση της ανθεκτικότητάς τους στην κλιματική αλλαγή. Η οδηγία ορίζει ότι τα κράτη μέλη της ΕΕ θα πρέπει να έχουν θεσπίσει θαλάσσια χωροταξικά σχέδια το αργότερο έως την 31η Μαρτίου 2021. Ωστόσο, λίγες χώρες της ΕΕ τήρησαν την προθεσμία αυτή (βλέπε τη σχετική ανακοίνωση του WWF). Αντίθετα, ορισμένες χώρες, ανάμεσα στις οποίες και η Ελλάδα, υπολείπονται κατά πολύ της επίτευξης του στόχου της οδηγίας. Τι (δεν) έχει κάνει η Ελλάδα Με καθυστέρηση δύο ετών, η Ελλάδα ενσωμάτωσε την οδηγία για τον ΘΧΣ στην εθνική νομοθεσία με τον ν. 4546/2018, ο οποίος προσδιόρισε το πεδίο εφαρμογής, τους στόχους, τη βασική διαδικασία και τη δομή του σχεδιασμού. Στα εργαλεία του περιλαμβάνεται η εθνική χωρική στρατηγική για τον θαλάσσιο χώρο και τα θαλάσσια χωροταξικά σχέδια, ενώ στο πεδίο εφαρμογής του ΘΧΣ αρχικά συμπεριλαμβανόταν και ο παράκτιος χώρος, ο οποίος ωστόσο αφαιρέθηκε με πρόσφατη νομοθετική πρωτοβουλία. Όμως παρά τη βασική διαμόρφωση του νομικού πλαισίου, η χώρα μας βρίσκεται σε ιδιαίτερα πρώιμο στάδιο σε ό,τι αφορά την εφαρμογή του σχεδιασμού. Είναι χαρακτηριστικό ότι μέχρι σήμερα δεν είναι γνωστή ουδεμία ενέργεια της αρμόδιας αρχής (Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας) για την εκπόνηση της εθνικής στρατηγικής ή των σχεδίων. Οι δε προοπτικές για ολοκλήρωση της διαδικασίας σε εύλογο χρονικό διάστημα δεν είναι ιδιαίτερα θετικές, λαμβάνοντας υπόψη τη συνθετότητα των ζητημάτων που αποτελούν αντικείμενο του ΘΧΣ, το πλήθος των κύρια εμπλεκόμενων αρχών (Υπουργεία Ναυτιλίας, Αγροτικής Ανάπτυξης, Τουρισμού, Εξωτερικών, Εθνικής Άμυνας) και τον ελλιπέστατο έως σήμερα συντονισμό τους, και τέλος το μεγάλο χρονικό διάστημα που απαιτείται για την εκπόνηση των σχεδίων. Πρέπει λοιπόν να αναληφθούν το ταχύτερο δυνατό οι σχετικές πρωτοβουλίες. Τι πρέπει να γίνει (και άμεσα) Η Ελλάδα θα πρέπει να προχωρήσει άμεσα στη διαμόρφωση μιας ολοκληρωμένης και λειτουργικής χωρικής στρατηγικής για τον θαλάσσιο χώρο και στη θέσπιση θαλάσσιων χωροταξικών σχεδίων. Τα σχέδια αυτά θα πρέπει να στηρίζονται στην οικοσυστημική προσέγγιση, σύμφωνα με την οποία ο θαλάσσιος χώρος είναι ένα ενοποιημένο σύστημα όπου θα πρέπει να συνυπάρχουν βιώσιμες οικονομικές δραστηριότητες με την προστασία και διατήρηση των θαλάσσιων οικοσυστημάτων. Ένα άλλο πολύ σημαντικό για τη χώρα μας ζήτημα είναι η αποτελεσματική διαχείριση της αλληλεπίδρασης μεταξύ του θαλάσσιου και του παράκτιου χώρου. Οι πιέσεις στους δύο αλληλένδετους αυτούς χώρους από δραστηριότητες όπως ο τουρισμός, αυξάνονται συνεχώς και θα πρέπει να αντιμετωπιστούν μέσω μιας ολοκληρωμένης προσέγγισης. Τέλος, τα θαλάσσια χωροταξικά σχέδια πρέπει να διαμορφωθούν με την ενεργό συμμετοχή όλων των φορέων που εμπλέκονται σε θαλάσσιες δραστηριότητες και γενικότερα των πολιτών ήδη από τα πρώιμα στάδια της διαδικασίας σχεδιασμού, όπως άλλωστε προβλέπεται και στην οδηγία. Οι συμμετοχικές διαδικασίες αποτελούν κρίσιμη προϋπόθεση για την αποτελεσματική εφαρμογή των σχεδίων αυτών στην πράξη. Ο ΘΧΣ κρίσιμο στοιχείο για την προστασία της θαλάσσιας βιοποικιλότητας και την ευημερία μας Η αύξηση των απειλών και πιέσεων στα θαλάσσια οικοσυστήματα από συνεχώς αυξανόμενες οικονομικές δραστηριότητες καθιστούν επιτακτικό τον ολοκληρωμένο σχεδιασμό του θαλάσσιου χώρου. Τα θαλάσσια οικοσυστήματα είναι αλληλένδετα και οι πιέσεις και απειλές τους δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν μεμονωμένα και αποσπασματικά. Η εκπόνηση θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού δεν αποτελεί μόνο υποχρέωση από την ευρωπαϊκή νομοθεσία, αλλά ανταποκρίνεται στην πραγματική ανάγκη για βιώσιμες οικονομικές δραστηριότητες, ενώ συγχρόνως εξασφαλίζεται η προστασία της θαλάσσιας βιοποικιλότητας. Για μια χώρα όπως η Ελλάδα που αποτελεί σημαντικό θαλάσσιο κόμβο στη Μεσόγειο και που στηρίζεται στη θάλασσα για μια μεγάλη ποικιλία οικονομικών δραστηριοτήτων, ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός αποτελεί κρίσιμη προϋπόθεση για τη βιώσιμη ανάπτυξη της χώρας μας και την ευημερία όλων μας. Σοφία Κόπελα, υπεύθυνη πολιτικής για το φυσικό περιβάλλον Γιώργος Μελισσουργός, υπεύθυνος έργου LIFE IP 4 NATURA για το WWF Ελλάς Καλαμάτα 8/9/2021 ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ