• Σχόλιο του χρήστη 'WWF Ελλάς' | 18 Οκτωβρίου 2021, 21:46

    Σχόλιο επί της αρχής Δεδομένης της κομβικής σημασίας της διαδικασίας μετάβασης, θεωρούμε πως ο χρόνος που διατίθεται για δημόσια διαβούλευση είναι αδικαιολόγητα μικρός. Εκφράζουμε δε έντονη αμφιβολία εάν μέσα σε αυτό το ασφυκτικό πλαίσιο και με δεδομένες τις σε πολλά σημεία δυσνόητες ρυθμίσεις, θα είναι εύκολη η συμμετοχή φορέων και πολιτών από τις περιοχές που βρίσκονται σε διαδικασία απολιγνιτοποίησης. Επισημαίνουμε για άλλη μια φορά ότι η κοινωνικά δίκαιη και συμπεριληπτική μετάβαση των λιγνιτικών περιοχών της χώρας στη μεταλιγνιτική εποχή αποτελεί εθνικό χρέος προς τις κοινότητες που επί δεκαετίες σήκωσαν το βάρος του εξηλεκτρισμού της χώρας, με τεράστιο κόστος για το περιβάλλον, την υγεία και την ποιότητα ζωής τους. Λαμβάνοντας επίσης υπόψη και τα σημαντικά οικονομικά μεγέθη που πρέπει να κινητοποιηθούν, αλλά κυρίως την επίδραση στις ζωές εκατοντάδων χιλιάδων πολιτών στις περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας, της Μεγαλόπολης και δευτερευόντως των μη διασυνδεδεμένων νησιών, θα περιμέναμε από την Κυβέρνηση μία ουσιαστική και διαφανή διαδικασία δημόσιου διαλόγου και πολύ περισσότερο την ενεργητική ενθάρρυνση της συμμετοχής των τοπικών κοινωνιών. Το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου περιλαμβάνει πολλές και κρίσιμες διατάξεις που θα έπρεπε να ενισχύσουν αποφασιστικά το δύσκολο έργο της απολιγνιτοποίησης με όρους που ενδυναμώνουν τις τοπικές κοινωνίες και θωρακίζουν την οικονομία επιταχύνοντας την απεξάρτησή της από τα ορυκτά καύσιμα. Η δημόσια διαβούλευση για μόλις επτά ημέρες μίας τόσο σημαντικής πρωτοβουλίας είναι δυστυχώς δηλωτική της απροθυμίας του επισπεύδοντος υπουργείου να συνδιαλλαγεί ουσιαστικά με την κοινωνία και να θέσει τους πολίτες στο επίκεντρο της διαδικασίας απολιγνιτοποίησης ως ορόσημο στην προσπάθεια για την επίτευξη της κλιματικής ουδετερότητας. Το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου επί της ουσίας διαμορφώνει ένα νέο, συγκεντρωτικό και αδιαφανές σύστημα διακυβέρνησης της μετάβασης στη μεταλιγνιτική εποχή, υπό τη σχεδόν αποκλειστική ευθύνη του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, στερώντας τη δυνατότητα ουσιαστικού συντονισμού και συνεργασίας με τα συναρμόδια υπουργεία και βεβαίως τους φορείς της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης. Από το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου απουσιάζει κάθε πρόθεση να ενσωματωθούν περαιτέρω οι τοπικές κοινωνίες της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης στην προσπάθεια. Χαρακτηριστικά, συστήνονται νέοι οργανισμοί με συγκεντρωτικές υπερεξουσίες (άρθρο 3: Ειδική Υπηρεσία ΔΑΜ, άρθρο 15: ΜΕΤΑΒΑΣΗ Α.Ε.) και μεγάλο εύρος αρμοδιοτήτων, από τους οποίους όχι μόνο απουσιάζει η εκπροσώπηση των τοπικών κοινωνιών, αλλά δεν προβλέπονται καν οι όροι συμμετοχής και διαλόγου μαζί τους. Τέλος, απουσιάζει κάθε αναφορά στη διαδικασία απολιγνιτοποίησης και τη δίκαιη μετάβαση ως συστατικό στοιχείο της προσπάθειας επίτευξης του στόχου της κλιματικής ουδετερότητας. Ως εκ τούτου απουσιάζουν όλες οι ρυθμίσεις που θέτουν όρους και προϋποθέσεις για την επίτευξη της απολιγνιτοποίησης με τρόπο που δεν βλάπτει τους κλιματικούς και περιβαλλοντικούς στόχους, όπως αυτοί τίθενται από την ευρωπαϊκή και εθνική νομοθεσία. Λαμβάνοντας πολύ σοβαρά υπόψη την πρόκληση της δίκαιης μετάβασης ως κορυφαίου κοινωνικού και περιβαλλοντικού διακυβεύματος, επιφυλασσόμαστε για την υποβολή λεπτομερέστερων σχολίων επί του νομοσχεδίου στα συναρμόδια υπουργεία Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Περιβάλλοντος και Ενέργειας.