• Σχόλιο του χρήστη 'ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΗΣ' | 19 Οκτωβρίου 2021, 00:12

    Ως Δημοτική Αρχή Μεγαλόπολης, συμμετέχοντας στη διαβούλευση επί του Σχεδίου Νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης & Επενδύσεων με τίτλο «Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση και Ρύθμιση ειδικότερων ζητημάτων απολιγνιτοποίησης» παραθέτουμε τις ακόλουθες παρατηρήσεις - προτάσεις μας επί του περιεχομένου του, με την βασική επισήμανση ότι η χρονική προθεσμία που τέθηκε για την ολοκλήρωση της διαβούλευσης είναι ιδιαίτερα μικρή, η δε συνθετότητα των διατάξεων ορισμένων άρθρων του δε συνοδεύεται από επαρκή ανάλυση, γεγονός που δεν επιτρέπει τη σε βάθος κατανόησή τους. • Επί του άρθρου 1 «Σκοπός»: Να διευκρινίζεται ρητώς ότι η αναφορά στα ΕΣΔΙΜ και το Πρόγραμμα ΕΣΠΑ ΔΑΜ 2021-2027 αφορά στα εγκεκριμένα ΕΣΔΙΜ και το εγκεκριμένο Πρόγραμμα ΕΣΠΑ ΔΑΜ 2021-2027 από τα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. • Επί του άρθρου 6 «Επιτελική Διεύθυνση Στρατηγικού Σχεδιασμού και Συντονισμού Χρηματοδότησης»: Η περίπτωση (β) να διατυπωθεί ως εξής: «ο σχεδιασμός και η επικαιροποίηση των υποκείμενων Εδαφικών Σχεδίων Δίκαιης Μετάβασης, σε συνεργασία με τους φορείς των περιοχών που εντάσσονται σε αυτά». • Επί του άρθρου 14 «Χαρακτηρισμός Έργων Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης και Μισθώσεις Δημόσιων Ακινήτων»: Η παρ. 3 να διατυπωθεί ως εξής: «Έργα, επενδύσεις και αναπτυξιακά σχέδια, τα οποία χαρακτηρίσθηκαν ως Έργα ΔΑΜ βάσει της παρ. 2 και τα οποία υλοποιούνται α) εντός των πυρήνων Ζ.ΑΠ. της παρ. 1 του άρθρου 155 του ν. 4759/2020, και β) εκτός των ως άνω πυρήνων Ζωνών Απολιγνιτοποίησης (Ζ.ΑΠ.), αλλά εντός των λοιπών περιοχών των Ζ.ΑΠ. και έχουν προϋπολογισμό άνω των πέντε εκατομμυρίων (5.000.000) ευρώ, λαμβάνουν το κίνητρο της ταχείας αδειοδότησης των στρατηγικών επενδύσεων το οποίο προβλέπεται στο οικείο νομοθετικό πλαίσιο περί στρατηγικών επενδύσεων». • Επί του άρθρου 15 «Σύσταση Εταιρείας «ΜΕΤΑΒΑΣΗ Α.Ε.»: Η περίπτωση ζζ. της παρ. 1 του άρθρου 1 «Σκοπός» του προτεινόμενου καταστατικού της ΜΕΤΑΒΑΣΗ Α.Ε. να διατυπωθεί ως εξής: «η λειτουργία ως επισπεύδων φορέας για τη σύνταξη των Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων (Ε.Π.Σ.) και των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων των περιοχών Ζ.ΑΠ., καθώς και ως αναθέτουσα αρχή, ως προς τις σχετικές μελέτες». Η παρ. 2 του άρθρου 2 «Διάρκεια – Έδρα» του προτεινόμενου καταστατικού της ΜΕΤΑΒΑΣΗ Α.Ε. να διατυπωθεί ως εξής: «Έδρα της Εταιρείας είναι η Αθήνα. Για την ικανοποίηση των σκοπών της Εταιρείας απαιτείται η ίδρυση παραρτημάτων, υποκαταστημάτων και γραφείων της στις περιοχές Ζ.ΑΠ. και στο εξωτερικό. Στην παρ. 1 του άρθρου 3 «Μετοχικό – Μετοχές» να υπάρξει πρόβλεψη για συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο της Εταιρείας, πέρα από το Ελληνικό Δημόσιο, και των ΟΤΑ Α΄ Βαθμού των Ζωνών Απολιγνιτοποίησης, με συνολικό ποσοστό συμμετοχής έως 49%, το οποίο θα κατανεμηθεί μεταξύ τους με σχετική υπουργική απόφαση του εποπτεύοντος την Εταιρεία Υπουργού. Η παρ. 1 του άρθρου 7 «Διοίκηση – Εκπροσώπηση» να προβλέπει τη σύνθεση επταμελούς (7) Διοικητικού Συμβουλίου και τη συμμετοχή δύο (2) εκπροσώπων από τους ΟΤΑ Α΄ Βαθμού των Ζ.ΑΠ., εκ των οποίων ο ένας από το Δήμο Μεγαλόπολης (Ζ.ΑΠ. Μεγαλόπολης) και ο έτερος από τις Ζ.ΑΠ. Κοζάνης και Ζ.ΑΠ. Φλώρινας. • Επί του άρθρου 17 «Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια εντός των Ζωνών Απολιγνιτοποίησης – Τροποποίηση του άρθρου 155 του ν. 4759/2020» Στην παρ. 2 του αναδιαμορφωμένου άρθρου 155 του ν. 4759/2020 να αναφέρεται ρητώς ότι από της ψήφισης του παρόντος Σχεδίου Νόμου, η Προγραμματική Σύμβαση μεταξύ του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, του Υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας και της Δ.Ε.Η. Α.Ε. θα συναφθεί εντός δύο (2) μηνών. Επίσης, να αναφερθεί ρητώς ότι το υπό εκπόνηση Ε.Π.Σ. στη Ζ.ΑΠ. Μεγαλόπολης θα περιλαμβάνει τουλάχιστον α) τον Πυρήνα Ζ.ΑΠ. Μεγαλόπολης και β) την υπό χωροθέτηση βιομηχανική περιοχή Μεγαλόπολης, εκτός Πυρήνα Ζ.ΑΠ., στη θέση Λεύκτρο Μεγαλόπολης. Η παρ. 3 του αναδιαμορφωμένου άρθρου 155 του ν. 4759/2020 να διατυπωθεί ως εξής: «Με προγραμματική σύμβαση μεταξύ του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «Ελληνική Εταιρεία Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης» (ΕΛ. Ε. Δ. Α. Μ. Α.Ε.) και τον διακριτό τίτλο « ΜΕΤΑΒΑΣΗ Α.Ε.» και της Δ.Ε.Η. Α.Ε., η οποία κυρώνεται από τη Βουλή, ανατίθεται στη Δ.Ε.Η. Α.Ε. …..». • Επί του άρθρου 21 «Δυνατότητα απόθεσης των υλικών κατεδάφισης εντός των ορυχείων – Χαρακτηρισμός της τέφρας συναπόθεσης ως υποπροϊόντος». Η παραγόμενη από καύση λιγνίτη τέφρα να λογίζεται ως υποπροϊόν του άρθρου 5 του ν. 4819/2021, εφόσον πληροί τις προϋποθέσεις που προβλέπονται στο άρθρο αυτό και παράλληλα εφόσον χρησιμοποιείται για τους λόγους που αναφέρονται στην παρ. 2 του προτεινόμενου άρθρου και δεν αποτίθεται σε μη αδειοδοτημένους χώρους. • Μετά το άρθρο 23 να προστεθεί άρθρο 24 με τίτλο «Αποχαρακτηρισμός και αναγκαστική απαλλοτρίωση έκτασης στη θέση Λεύκτρο Μεγαλόπολης για τη δημιουργία Βιομηχανικής Ζώνης», με δαπάνες του Ελληνικού Δημοσίου υπέρ του Δήμου Μεγαλόπολης, κατά παρέκκλιση των υφιστάμενων κείμενων διατάξεων. • Επί του άρθρου 26 «Απόσχιση Κλάδου Μεταλιγνιτικής Αξιοποίησης των Πυρήνων Ζωνών Απολιγνιτοποίησης της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού» Να ορίζεται ρητώς ότι στον Κλάδο Μεταλιγνιτικής Αξιοποίησης Ζ.ΑΠ. Δ.Ε.Η. Α.Ε. στον οποίο περιλαμβάνονται τα πάσης φύσεως δικαιώματα επί των ακινήτων που περιλαμβάνονται στις εκτάσεις των ορυχείων Μεγαλόπολης πρόκειται να μεταβιβασθούν από τη Δ.Ε.Η. Α.Ε. στο Ελληνικό Δημόσιο. Να προσδιορίζεται ήδη στο Σχέδιο Νόμου και λεπτομερώς ο σκοπός της Εταιρείας στην οποία θα περιέλθει ο Κλάδος Μεταλιγνιτικής Αξιοποίησης των Πυρήνων Ζ.ΑΠ. Δ.Ε.Η. Α.Ε. • Επί του άρθρου 27 «Ειδικότερες ρυθμίσεις για τη μεταβίβαση του Κλάδου Μεταλιγνιτικής Αξιοποίησης των Πυρήνων Ζωνών Απολιγνιτοποίησης της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού» Να προβλέπεται ρητώς ότι οι πάσης φύσεως άδειες, εγκρίσεις και συναφείς υποδομές που σχετίζονται με τη λιγνιτική δραστηριότητα, θα περιέλθουν στην Εταιρεία που θα ενσωματωθεί ο Κλάδος Μεταλιγνιτικής Αξιοποίησης των Πυρήνων Ζ.ΑΠ. Δ.Ε.Η. Α.Ε., όταν παύσει η λιγνιτική δραστηριότητα στους πυρήνες Ζ.ΑΠ. • Επί του άρθρου 28 «Εκτάσεις κυριότητας και εκμετάλλευσης της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού, εντός των Ζωνών Απολιγνιτοποίησης». Στην παρ. 4 οι δραστηριότητες α), β) & γ) να είναι ενδεικτικές και όχι δεσμευτικές.