• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΑΜΑΡΑΣ & ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ ΑΕ – ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ' | 9 Σεπτεμβρίου 2022, 18:40

    Η πρόβλεψη για πλήρη κυριότητα του συνόλου της έκτασης αναμένεται να αποτελέσει τροχοπέδη στην προώθηση ανάπτυξης νέων ΕΠ, καθώς είναι βέβαιο ότι θα επιτυγχάνεται σε εξαιρετικά ελάχιστες περιπτώσεις, όπου πχ θα εντοπίζονται είτε δημόσιες εκτάσεις (σπανίως διαπιστώνονται δημόσιες εκτάσεις σε θέση με κατάλληλα χαρακτηριστικά για ανάπτυξη ΕΠ) ή μεγάλες εκτάσεις που ανήκουν σε έναν ή λίγους ιδιοκτήτες. Ειδικά σε περιπτώσεις επιχειρηματικών σχεδίων ΕΠ με πλήθος προϋφιστάμενων επιχειρήσεων, είναι αδύνατο να επιτευχθεί η διασφάλιση της πλήρους κυριότητας. Επιπλέον, σε περιοχές που θα γίνεται γνωστή η πρόθεση ανάπτυξης ΟΥΜΕΔ εκτιμάται ότι θα παρατηρηθεί υπέρμετρη αύξηση της αξίας της γης, ενώ παράλληλα αναμένεται να αυξηθεί το φαινόμενο εγκατάστασης και ανάπτυξης επιχειρήσεων με όρους εκτός σχεδίου δόμησης, σε περιοχές με χρήσεις για υποδοχή επιχειρηματικών δραστηριοτήτων βάσει ΓΠΣ, ΤΠΣ, ΣΧΟΟΑΠ κλπ, με ό,τι αυτό συνεπάγεται εις βάρος του περιβάλλοντος, της υγείας, της λειτουργίας των επιχειρήσεων κλπ. Η απαίτηση για το 55% που προέβλεπε ο Ν.3982/2011 προτείνεται να παραμείνει και να εξεταστεί η μείωση του σχετικού ποσοστού σε περίπτωση που η περιοχή που προκρίνεται για ΕΠ εντάσσεται σε ζώνη που βάσει του ισχύοντος ΓΠΣ/ΤΠΣ κλπ προβλέπεται και έχει αξιολογηθεί ως κατάλληλη για την ανάπτυξη ΟΥΜΕΔ. Περαιτέρω, με τον Ν.3982/2011 αρκούσε η προσκόμιση Υπεύθυνης Δήλωσης του ιδιοκτήτη γης που θα δηλώνει ότι συναινεί να αποτελέσει η εδαφική έκταση ιδιοκτησίας του, τμήμα ή το σύνολο της εδαφικής έκτασης ΕΠ, όπως αυτό προτείνεται να αναπτυχθεί βάσει της υποβαλλόμενης τεχνοοικονομικής μελέτης και του σχεδίου κανονισμού λειτουργίας, έχοντας λάβει γνώση της διαδικασίας πολεοδόμησης. Με τις νέες διατάξεις για τη δήλωση συναίνεση απαιτείται δήλωση ενώπιον συμβολαιογράφου που κατοχυρώνει μεν τη διαδικασία με την οποία εξασφαλίζεται η συναίνεση, ωστόσο δημιουργεί ένα πρόσθετο διαχειριστικό βάρος στη διαδικασία σύστασης του Φακέλου/Αίτησης ανάπτυξης του Ε.Π.. Το σημαντικότερο ωστόσο πρόβλημα της νέας διάταξης, αφορά στην υποχρέωση ο ιδιοκτήτης να δηλώσει ότι συμφωνεί στην απόδοση της προβλεπόμενης εισφοράς σε γη και σε χρήμα για την ιδιοκτησία του, παρόλο που τα συγκεκριμένα δεδομένα δεν θα μπορούν να προσδιοριστούν με ακρίβεια στο πλαίσιο της αίτησης του Επιχειρησιακού Σχεδίου, καθώς: α) υποβάλλεται προκαταρκτική πρότασης πολεοδομικής οργάνωσης, χωρίς να έχει εκπονηθεί κτηματογράφηση και χωρίς να έχει εγκριθεί το ρυμοτομικό σχέδιο εφαρμογής ώστε να είναι γνωστά τα ακριβή δεδομένα για κάθε μία ιδιοκτησία β) ο προϋπολογισμός θα είναι ο εκτιμώμενος και όχι ο τελικός όπως θα προσδιοριστεί ανάλογα με τις πιθανές χρηματοδοτήσεις που θα επιτευχθούν, τις τυχόν τεχνικές αλλαγές που θα προκύψουν στο πλαίσιο της εξέτασης του φακέλου από τη ΓΓΒ και τις υπηρεσίες του ΥΠΕΝ, κλπ. Κατά συνέπεια ο κάθε ιδιοκτήτης θα μπορεί να ενημερωθεί μόνο για τις προβλέψεις του θεσμικού πλαισίου ως προς τις υποχρεώσεις σε εισφορά σε γη και σε χρήμα. Σχετικά με την παρ.3, θα πρέπει να διαγραφεί η αναφορά «…και με την προϋπόθεση ότι η έκταση αυτή του είκοσι τοις εκατό (20%) αφορά σε ακίνητα που δεν εφάπτονται με τα προτεινόμενα όρια του Ε.Π..», καθώς δημιουργεί αναιτιολόγητους περιορισμούς σε περιπτώσεις που πρέπει να ενσωματωθεί μία έκταση στα όρια του ΕΠ η οποία είναι απαραίτητη για τη βιωσιμότητα του επιχειρηματικού σχεδίου. Τέλος, θα πρέπει να προστεθεί διάταξη για τη δυνατότητα υπό όρους παραχώρησης δασικών εκτάσεων υπέρ ΕΑΔΕΠ (κατά κυριότητα ή μέσω σύστασης δικαιώματος επιφανείας) που βρίσκονται εντός της έκτασης που προορίζεται για την ανάπτυξη του Ε.Π. κατά παρέκκλιση της παρ. 14 του άρθρου 45 του ν. 998/1979 (Α’ 289), προς όφελος της βιωσιμότητας των επιχειρηματικών σχεδίων ΕΠ.