• Σχόλιο του χρήστη 'Δημήτρης Κουναλάκης' | 24 Μαρτίου 2010, 01:18

    Η αλήθεια είναι ότι αυτή η δημόσια διαβούλευση είναι απογοήτευση. Το σίγουρο είναι ότι από το κράτος δεν φαίνεται να υπάρχει ξεκάθαρη γνώση της κατάστασης και δεν είμαι σίγουρος εάν ξέρουν τι θέλουν να κάνουν. Εάν θέλουν να έχουν σε ηλεκτρονική μορφή τις συνταγές τότε αρκεί να ζητάνε από τους φαρμακοποιούς να καταθέτουν ένα xml αρχείο ανάλογο του xml που παράγει η εφαρμογή του Ε9 στο taxisnet και το οποίο θα μπορούσε να έχει την μορφή: 1 Δημήτρης Κουναλάκης 1234567890 1900 1 Ιατρόπουλος Γιάννης 100000 1234568994 <---- Κωδικος ΕΟΦ για ένα φάρμακο 2 <---- Αριθμός κουτιών 25 <---- ποσοστό συμμετοχής ασφαλισμένου 1234568994 <---- Κωδικος ΕΟΦ για ένα φάρμακο 2 <---- Αριθμός κουτιών 25 <---- ποσοστό συμμετοχής ασφαλισμένου .......... Τα περισσότερα φαρμακεία είναι μηχανογραφημένα και έχουν συμβόλαια συντήρησης που σημαίνει ότι σε 2-3 αυτό το αρχείο θα έβγαινε αυτόματα από το υπάρχον λογισμικό τους με μια αναβάθμιση. Με μια εφαρμογή ανάλογη της E9 του taxisnet θα μπορούσαν φαρμακεία χωρίς μηχανογράφηση να εισάγουν τις συνταγές και να τις υποβάλουν προς εκκαθάριση είτε μέσω ιστοσελίδας είτε μέσω δισκέτας-CD. Με τον τρόπο αυτό το κράτος και τα ασφαλιστικά ταμεία έχουν άμεσα ηλεκτρονικά δεδομένα του τι γίνεται στην συνταγογράφηση. Προσέξατε ότι λείπει η διάγνωση; Δεν είναι παράλογο, όταν τα γράμματα και οι διαγνώσεις στις συνταγές είναι τόσο δυσανάγνωστα που οι ίδιοι οι συνάδελφοι μου ιατροί που τις εκδίδουν αμφιβάλλω εάν μπορούν κάποιες φορές να διαβάσουν τι έγραψαν. Επίσης, εάν η διάγνωση δεν είναι διακριτή με την χρήση κάποιας standard κωδικοποίησης νοσημάτων όπως το ICD10 και το ICPC2 τότε δεν έχει νόημα η καταγραφή της. Άρα εάν θέλουμε να προχωρήσουμε πέρα από μια απλή επιδημιολογική απεικόνιση και να πραγματοποιήσουμε έλεγχο πρέπει να κάνουμε ηλεκτρονική και την έκδοση της συνταγής για να έχουμε και διαγνώσεις που να είναι κωδικοποιημένες και να μπορούν να χρησιμοποιηθούν. Εκεί φαίνεται η προχειρότητα όλων των προτάσεων που κατατέθηκαν από τις εταιρίες. Υπάρχει εμφανής αυτή η τάση να πουληθεί μαζί και ηλεκτρονικός φάκελος ή εφαρμογή για το γιατρό, τον φαρμακοποιό, τα ταμεία, να μην πω και για κανένα άλλο. Αδυνατούν οι υπεύθυνοι από τις εταιρίες να κατανοήσουν ότι δεν μπορεί να υπάρξει όμοιος φάκελος ασθενή σε κάθε μονάδα, ότι δεν μπορεί ο κάθε φαρμακοποιός και το προσωπικό του να μαθαίνουν από την αρχή ένα νέο λογισμικό ακόμη και σε web. Ακόμη και στο Ηνωμένο Βασίλειο, εκεί όπου η μηχανοργάνωση στους GPs αγγίζει το 90%, το NHS έχει πιστοποιήσει 4-5 διαφορετικά λογισμικά από διαφορετικές εταιρίες λογισμικού σε κάθε περιφέρεια που ο κάθε γιατρός επιλέγει ποιο τον βολεύει και όλα χρησιμοποιούν το ίδιο προσυμφωνημένο πρωτόκολλο για να επικοινωνήσουν με τους servers του NHS. Είναι δύσκολο να φτιαχτούν 2-3 τύποι αρχείων xml όπως το παραπάνω και να οριστούν 4-5 διαδικασίες επικοινωνίας και να βγει αυτό το πρωτόκολλο σε δημόσια διαβούλευση ώστε κάθε εταιρία να μπορεί να δημιουργεί λογισμικό που θα επικοινωνεί με το σύστημα συνταγογράφησης που θα φτιαχτεί και να πουλάει ιατρικό φάκελο/λογισμικό φαρμακείου σε γιατρούς/φαρμακοποιούς και να υπάρχουν ανταγωνιστικά λογισμικά που οι χρήστες τα επιλέγουν εφόσον καλύπτουν τις ανάγκες τους; Γιατί αυτή η μιζέρια και η λύσσα να επιβάλλουν όλοι το λογισμικό τους για ηλεκτρονικό φάκελο; Η παντελής έλλειψη εμπειρίας από τον ηλεκτρονικό φάκελο φαίνεται από το γεγονός ότι καμιά εταιρία δεν παρουσιάζει δείκτες ταχύτητας χρήσης του λογισμικού της. Είναι τόσο δύσκολο να σκεφτούν τόσα στελέχη σε εταιρίες πληροφορικής ότι ένας ιατρός έχει να εξετάσει έναν ασθενή και να εκδώσει μια συνταγή δεν έχει χρόνο περισσότερο από 10-15 λεπτά για όλα. Αλήθεια, πόση ώρα χρειάζεται η web εφαρμογή τους για να εκδοθεί μια συνταγή; Αρκούν 20-30 δευτερόλεπτα; γιατί τόσο θέλει ένας ιατρός σήμερα για να γράψει μια συνταγή στο συνταγολόγιο. Ανάλογα ισχύουν και για τον φαρμακοποιό. Συνεπώς, καθοριστικός παράγοντας για την επιτυχία της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης είναι η προσαρμογή του λογισμικού στις ανάγκες του χρήστη και η ταχύτητα χρήσης. Και σε αυτό τον τομέα όλες οι προτάσεις των εταιριών κερδίζουν το χρυσό ολοστρόγγυλο μηδενικό. Πάμε στις υποδομές. Αστυ-κεντρικές οι περισσότερες προτάσεις θα κάνουν σε μια μέρα ηλεκτρονική συνταγογράφηση και θα χρησιμοποιήσουν και web εφαρμογές. Έχουν αναρωτηθεί ότι υπάρχουν περιοχές στην ύπαιθρο με ιατρεία που δεν έχουν ούτε ADSL και συχνά ούτε τηλέφωνο; Τα περίφημα Ζωνιανά για παράδειγμα δεν έχουν υποδομή για ADSL από τον ΟΤΕ που κάνει προτάσεις μάλιστα σε αυτή τη διαβούλευση και για MPLS όταν δεν μπορεί από το 2007 να φτιάξει το Σύζευξις να λειτουργεί δίπλα από τα Ζωνιανά στο Κέντρο Υγείας Ανωγείων. Πως θα λειτουργήσει η ηλεκτρονική συνταγογράφηση εκεί; Ξεχνάμε ότι υπάρχουν ιατρεία σε θέσεις που δεν πιάνει ούτε το GSM δίκτυο για να δουλέψουν τα SMS μηνύματα άλλης πρότασης; Τελικά, ο τρόπος σύνδεσης δεν έχει τόσο σημασία και καλό θα ήταν να βγει έξω από την δημόσια διαβούλευση καθώς μπορεί η πρόσβαση να είναι δυνατή με πολλαπλούς τρόπους αλλά με κοινό πρωτόκολλο επικοινωνίας των λογισμικών ιατρών/φαρμακοποιών με τον server του συστήματος ηλεκτρονικής συνταγογράφησης. Ξεκίνησα και διάβασα όλες τις προτάσεις, ξεκίνησα να κάνω σχόλια από το τέλος προς την αρχή αλλά το μόνο που κατάλαβα είναι ότι αυτή η διαβούλευση είναι σε λάθος βάση.