• Σχόλιο του χρήστη 'Ιάκωβος Αξιώτης' | 13 Απριλίου 2010, 11:43

    Επειδή τούτο το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα ονομάζεται «Ψηφιακή Σύγκλιση», ξεκινώ με ένα σημερινό παράδειγμα απόκλισης και συνεπώς ένα πιθανώς αυριανό σημείο σύγκλισης: Διαδικασία αλλαγής παλαιάς ταυτότητας με νέα (Ευρωπαϊκή) στην ΚΥΠΡΟ: Επίσκεψη του ενδιαφερόμενου σε οποιοδήποτε ΚΕΠ της Κύπρου έχοντας μαζί του μόνο την παλαιά του ταυτότητα. Απόκτηση της καινούριας εντός 7 λεπτών αν δεν υπάρχει κόσμος ή εντός 1 ώρας αν υπάρχει πολύς κόσμος (Τρίτη του Πάσχα, 11 το πρωί, με πάρα πολλούς ξενιτεμένους Κύπριους για εξυπηρέτηση). Διαδικασία αλλαγής ταυτότητας με νέα (Ευρωπαϊκή) στην ΕΛΛΑΔΑ: Επίσκεψη ενδιαφερομένου σε φωτογραφείο για φωτογράφιση. Επίσκεψη στο Αστυνομικό Τμήμα της περιοχής του, έχοντας μαζί του μόνο την παλαιά του ταυτότητα και τις φωτογραφίες, για κατάθεση αίτησης. Το Αστυνομικό Τμήμα ζητά Πιστοποιητικό γέννησης από το Δήμο. Ειδοποίηση του ενδιαφερομένου ότι η ταυτότητα είναι έτοιμη. Επίσκεψη του ενδιαφερομένου στο Αστ. Τμήμα για παραλαβή της νέας ταυτότητας. Απαιτούνται 3 επισκέψεις (1 σε φωτογραφείο, 2 στο ΑΤ) και 3 ως 5 ημέρες για την αντικατάσταση ταυτότητας! Ανάλογη διαδικασία είναι και για έκδοση νέας ταυτότητας. Γιατί στην Κύπρο γίνεται τόσο γρήγορα η έκδοση? Γιατί όλα τα ΚΕΠ είναι δικτυωμένα και έχουν πρόσβαση σε κεντρικές βάσεις δεδομένων. Με τον αριθμό της παλαιάς ταυτότητας ο «φωτογράφος» του ΚΕΠ βρίσκει τα στοιχεία του ενδιαφερόμενου και τα συνδέει με την ψηφιακή φωτογραφία που έχει τραβήξει (δεν την εκτυπώνει). Στη συνέχεια άλλος υπάλληλος ενημερώνει τα στοιχεία για τυχόν αλλαγές που έχει δηλώσει ο ενδιαφερόμενος (π.χ. αλλαγή στην οικογενειακή κατάσταση) και στη συνέχεια εκτυπώνει και παραδίδει την νέα ταυτότητα στον ενδιαφερόμενο. Εκτός από την έκδοση ταυτοτήτων τα ΚΕΠ προσφέρουν και άλλες υπηρεσίες, που έχουν σχεδιαστεί ώστε ο ενδιαφερόμενος να εξυπηρετείται με ΜΙΑ μόνο επίσκεψη στο ΚΕΠ. Το Πρόγραμμα ονομάζεται «Ψηφιακή Σύγκλιση» (και όχι για παράδειγμα «Ψηφιακή Στρατηγική») και «έχει θέσει ως φιλόδοξο στόχο την επίτευξη του «Ψηφιακού Άλματος», προκειμένου να συντελεστεί ουσιαστική σύγκλιση της χώρας με την Ε.Ε., μέσω της αξιοποίησης τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών.». Πολύ ωραίος ο τίτλος και πολύ καλός ο στόχος. Η προσέγγιση αυτή συμβάλει σημαντικά στην αποτελεσματικότητα του προγράμματος, καθώς μπορεί να αξιοποιηθεί το «ανταγωνιστικό πλεονέκτημα» που διαθέτει τούτη τη στιγμή η χώρα, όσον αφορά στο πρόγραμμα αυτό, που δεν είναι άλλο από την υστέρησή της ως προς τον Ευρωπαϊκό «μέσο όρο» προς τον οποίο θα πρέπει να συγκλίνει σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα (2015 ?). Το πρόγραμμα λοιπόν θα πρέπει να χρησιμοποιήσει ή και να βασισθεί στην Ευρωπαϊκή εμπειρία, τόσο στο επίπεδο των στόχων, όσο και του τρόπου επίτευξή τους και των μεθόδων που χρησιμοποιήθηκαν. Προφανώς προσαρμοσμένων στην Ελληνική πραγματικότητα. Θα πρέπει να πραγματοποιηθεί μία αντικειμενική αποτύπωση της σημερινής ελληνικής κατάστασης. Επίσης, αποτύπωση της κατάστασης στα κράτη μέλη της Ε. Ε. και εκτίμηση τόσο του σημερινού Ευρωπαϊκού «μέσου όρου», όσο και πρόβλεψη (σε συνεργασία με τις αντίστοιχες χώρες) για την κατάσταση του, στο τέλος της εξεταζόμενης περιόδους (2015?). Ανάλυση του «Ψηφιακού Χάσματος» μεταξύ της σημερινής ελληνικής κατάστασης και του προβλεφθέντος Ευρωπαϊκού «μέσου όρου». Προσδιορισμός των στόχων καθώς και των έργων και μεθόδων που θα χρειασθούν για την επίτευξη των στόχων, ώστε να καλυφθεί αυτό το χάσμα από το «Ψηφιακό Άλμα» που επαγγέλλεται το πρόγραμμα. Οι τελικοί και οι ενδιάμεσοι στόχοι θα πρέπει να είναι σαφείς, επιτεύξιμοι, μετρήσιμοι, χρονικά προσδιορισμένοι και αντιστοιχισμένοι (εκχωρημένοι) σε συγκεκριμένα έργα και φορείς, που θα είναι υπεύθυνοι για την επίτευξή τους. Όσο οι στόχοι θα πρέπει να είναι επιτεύξιμοι και να εξυπηρετούν την ελληνική πραγματικότητα, άλλο τόσο δεν θα πρέπει είναι αυτοεπιτεύξιμοι. Δηλαδή στόχοι που ανεξάρτητα από την υλοποίηση τούτου του προγράμματος θα επιτευχθούν έτσι κι αλλιώς (π.χ. από την «αγορά») και δυστυχώς έχουν συμβεί σε προηγούμενα προγράμμτα. Ως στόχος σύγκλισης θα μπορούσε να είναι, ως προς τους διάφορους μετρήσιμους δείκτες που θα πρέπει να καθορισθούν, η κατάταξη της Ελλάδας στην13η θέση στο σύνολο των 27 κρατών μελών της Ε.Ε. στο τέλος της περιόδου ή/και απόκλιση ±5% από τον μέσο κοινοτικό δείκτη. Είναι ευκαιρία το πρόγραμμα αυτό, μαζί με τη «Διοικητική Μεταρρύθμιση» να ανατρέψουν την κακή εικόνα της Δημόσιας Διοίκησης ως προς την εξυπηρέτηση του Πολίτη. Βασική επιδίωξη θα πρέπει να είναι η εξυπηρέτηση του Πολίτη από μία αποτελεσματική και αποδοτική Δημόσια Διοίκηση. Δηλαδή η Δ.Δ. να παράγει αποτέλεσμα με τους λιγότερους δυνατούς πόρους (κόστος), στον συντομότερο δυνατόν χρόνο. Πρώτα πρέπει να βάλουμε τον Πολίτη και τις ανάγκες του και μετά τη Δημόσια Διοίκηση. Η Δημόσια Διοίκηση υπάρχει για τον Πολίτη και όχι το αντίστροφο. Στην έννοια του πολίτη περιλαμβάνονται και όλες οι δραστηριότητές του (επαγγελματικές, επιχειρηματικές κλπ) Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει το σύνθετο «ψηφιακό σύστημα» που θα υλοποιηθεί από τις επιμέρους δράσεις αυτού του προγράμματος να στηρίζεται σε δύο τουλάχιστον αρχές: α) Πληροφορία που εισάγεται σε κάποιο υποσύστημα του «ψηφιακού συστήματος», να μη χρειάζεται να εισαχθεί ξανά σε άλλο υποσύστημα που την χρειάζεται, αλλά να είναι διαθέσιμη εντός του «ψηφιακού συστήματος» β) Να διακινείται η πληροφορία (μέσω πρόσβασης σε βάσεις) και όχι το ηλεκτρονικό αρχείο που την περιέχει. Αντί, για παράδειγμα, του αρχείου του πιστοποιητικού γέννησης, ο υπάλληλος που χρειάζεται την πληροφορία, να έχει ελεγχόμενη πρόσβαση στα στοιχεία του πιστοποιητικού του πολίτη, απ’ όπου θα αντλεί την πληροφορία που χρειάζεται. Συνέπεια των πιο πάνω είναι ότι ο Πολίτης θα κομίζει στο «σύστημα» μόνο στοιχεία που τον αφορούν και δεν έχουν εισαχθεί σ’ αυτό. Όλα τα άλλα στοιχεία τα βρίσκει στο «σύστημα» ο υπεύθυνος για τη διεκπεραίωση της υπόθεσης υπάλληλος. Επειδή το πρόγραμμα θα εκτελεσθεί κατά τομείς (Παιδείας, Υγείας κλπ) για να διασφαλισθούν οι πιο πάνω αρχές θα πρέπει να συνταχθεί ένα βασικό σχέδιο (Master Plan), που θα διασφαλίζει και να προτείνει τρόπους υλοποίησης των αρχών αυτών καθώς και άλλων γενικότερων θεμάτων διασυνεργασίας (interoperability) των επιμέρους προγραμμάτων/υποσυστημάτων. Είναι προφανές ότι τα στοιχεία του πιστοποιητικού γέννησης (Διοίκηση) χρειάζονται για εγγραφή στο σχολείο (Εκπαίδευση) και τα στοιχεία του απολυτήριου του σχολείου χρειάζονται για πρόσληψη για παράδειγμα σε ένα Νοσοκομείο (Υγεία). Για την εξασφάλιση της αποτελεσματικής και αποδοτικής λειτουργίας της Δημόσιας Διοίκησης θα πρέπει να δημιουργηθούν μηχανισμοί (φορείς) παρακολούθησης των επιδόσεων του «ψηφιακού συστήματος», που θα είναι υπεύθυνοι για την παρακολούθηση της λειτουργίας και απόδοσης των διαφόρων διοικητικών διαδικασιών, τον εντοπισμό προβλημάτων, την εισήγηση λύσεων και την παρακολούθηση υλοποίησης των λύσεων, δηλαδή θα δρουν σαν ιδιοκτήτες διαδικασιών (process owners). Τέλος για την υλοποίηση των αρχών της «Διαφάνειας, της Συμμετοχής, της Ανοικτότητας και την Αποτελεσματικότητας στη διακυβέρνηση της χώρας»(το πρόγραμμα αυτό αποτελεί μέρος της διακυβέρνησης) θα πρότεινα στα πλαίσια της «Διαχείρισης και Παρακολούθησης του Ε.Π. «Ψηφιακή Σύγκλιση» και των έργων που εντάσσονται σε αυτό» να δημιουργηθεί ένα σώμα από εθελοντές πολίτες και φορείς (κατά προτίμηση σχετικούς με τα αντικείμενα του προγράμματος), που θα παρακολουθήσουν συστηματικά την εκτέλεση του προγράμματος και θα δημοσιεύουν τις δικές τους εκθέσεις και προτάσεις για την καλή εκτέλεση και διαχείριση του προγράμματος. Μπορεί να γίνει μία ανοικτή πρόσκληση γι αυτό το σκοπό, μέσα από το «opengov.gr», και αν παρουσιασθούν πολλοί ί εθελοντές, τότε να πραγματοποιηθεί κλήρωση μεταξύ τους (κάτι αντίστοιχο εισάγει και ο Καλλικράτης για τους Δήμους).