• ENOTHTA B : (5) Ανάπτυξη και αξιοποίηση ψηφιακών υποδομών και προσβάσιμου από όλους περιεχομένου Με δεδομένο ότι οι υπάρχουσες προσφερόμενες ψηφιακές υπηρεσίες είναι στο σύνολό τους μη προσβάσιμες από τα άτομα με αναπηρία, η όποια ενίσχυση των υπαρχόντων και δημιουργία νέων υποδομών με σκοπό την υποστήριξη και διανομή του υπάρχοντος, αλλά και νέου ψηφιακού προσβάσιμου περιεχομένου και υπηρεσιών, δεν θα επιτευχθεί με την όποια επαύξηση της επεξεργαστικής δύναμης ή την υπερπροσφορά ψηφιακών καναλιών διάχυσης. Η διασφάλιση της πρόσβασης σε ευρυζωνικές υπηρεσίες από τα άτομα με αναπηρία είναι εφικτή εφόσον λαμβάνονται υπόψη, ως βασική προτεραιότητα, οι ιδιαιτερότητες στην αλληλεπίδραση των πολιτών με αναπηρία με τις ψηφιακές υπηρεσίες. Για το λόγο αυτό απαιτούνται τόσο α) οριζόντιες όσο και β) στοχευμένες παρεμβάσεις: α) Οριζόντια παρέμβαση: Έμπρακτη και πιστοποιημένη τήρηση του κριτηρίου της προσβασιμότητας Η Ε.Σ.Α.μεΑ., έχοντας όλη την απαραίτητη τεχνογνωσία, προτείνει τη θέσπιση θεσμικού-νομοθετικού πλαισίου για τη διασφάλιση της τήρησης του οριζοντίου κριτηρίου της προσβασιμότητας, και την ανάπτυξη μηχανισμού ελέγχου και πιστοποίησης με γνωμοδοτικό χαρακτήρα και με την αρωγή του Κράτους. Με τον τρόπο αυτό, πέρα από την όποια αποτύπωση στην προκήρυξη ενός έργου και το δεσμευτικό σε νομικό επίπεδο χαρακτήρα αυτής, η απαίτηση για την υιοθέτηση σε τεχνικό επίπεδο των προδιαγραφών προκειμένου το φυσικό αντικείμενο ενός έργου να θεωρηθεί ολοκληρωμένο θα τεκμηριώνεται με συγκεκριμένους μετρήσιμους δείκτες. Με τον τρόπο αυτό, θα αποφεύγονται φαινόμενα εσφαλμένης αναγραφής επιπέδου συμμόρφωσης με τις προδιαγραφές προσβασιμότητας από αναδόχους έργων, χωρίς καμία απολύτως τεκμηρίωση. Ο προτεινόμενος από την Ε.Σ.Α.μεΑ. μηχανισμός έλεγχου θα διενεργεί ελέγχους συμμόρφωσης πριν την ολοκλήρωση του φυσικού αντικειμένου, προκειμένου να πιστοποιηθεί η ορθότητα της τήρησης των όποιων προδιαγραφών προσβασιμότητας αναφέρονται στην εκάστοτε προκήρυξη, και το έργο να θεωρηθεί ολοκληρωμένο. Ο έλεγχος συμμόρφωσης θα στηρίζεται: 1. Για διαδικτυακές υπηρεσίες ή/και εφαρμογές που παρέχονται με τη χρήση φυλλομετρητή ιστού (browser) και χρήση απλού υπολογιστικού συστήματος: Στο πρότυπο Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) έκδοση 2.0 του διεθνούς οργανισμού World Wide Web Consortium (W3C) και σε Επίπεδο συμμόρφωσης όπως αυτό ορίζεται στην εκάστοτε διακήρυξη του έργου (ΑΑ ή ΑΑΑ). 2. Για διαδικτυακές υπηρεσίες ή/και εφαρμογές που παρέχονται με τη χρήση φυλλομετρητή ιστού (browser) και προορίζονται για χρήση μέσω κινητών συσκευών (πχ., PDAs, κινητά τηλέφωνα, κλπ.): Στο πρότυπο Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) έκδοση 2.0 του διεθνούς οργανισμού World Wide Web Consortium (W3C) και σε Επίπεδο συμμόρφωσης όπως αυτό ορίζεται στην εκάστοτε διακήρυξη του έργου (ΑΑ ή ΑΑΑ). Επιπρόσθετα ως προαιρετική σύσταση θα λαμβάνονται υπόψη οι Βέλτιστες Πρακτικές για Χρήση Διαδικτυακού Περιεχομένου από Κινητές Συσκευές (Mobile Web Best Practices 1.0) του W3C. 3. Σε περίπτωση υπηρεσιών που δεν εμπίπτουν στην κατηγορία διαδικτυακών τόπων ή διαδικτυακών εφαρμογών, θα καθίσταται απαραίτητη αναλυτική τεκμηρίωση της εξασφάλισης της προσβασιμότητας βάσει διεθνών προτύπων και οδηγιών, η οποία και θα ελέγχεται για την ορθότητά της. 4. Τέλος, όσον αφορά την προμήθεια εξοπλισμού υποστηρικτικής τεχνολογίας σε έργα στοχευμένα στα άτομα με αναπηρία, θα πραγματοποιείται έλεγχος καλής λειτουργίας του υποστηρικτικού εξοπλισμού σε περιβάλλον εργασίας στην Ελληνική γλώσσα. β) Στοχευμένες παρεμβάσεις με προστιθέμενη αξία για τα άτομα με αναπηρία Με δεδομένο ότι τα άτομα με αναπηρία αντιμετωπίζουν σοβαρές δυσκολίες πρόσβασης ή ακόμα και αποκλεισμό από διαθέσιμες υποδομές, καθώς η συμμετοχή τους εμποδίζεται από παράγοντες σχετικούς με την προσβασιμότητα στο φυσικό ή στο τεχνολογικό περιβάλλον, συγκεκριμένες παρεμβάσεις με έργα προστιθέμενης αξίας θα μπορούσαν να αποτελέσουν ένα ρεαλιστικό ανάχωμα στα υπάρχοντα προβλήματα. Για το λόγο αυτό απαιτείται: • Η πρόσβαση και συμμετοχή της πληθυσμιακής ομάδας των ατόμων με αναπηρία και ατόμων του περιβάλλοντός τους σε ανοικτές εκπαιδευτικές δραστηριότητες. • Η ανεμπόδιστη πρόσβαση της πληθυσμιακής ομάδας των ατόμων με αναπηρία σε ψηφιοποιημένα δεδομένα δημόσιας πρόσβασης (βιβλιοθήκες, μητρώα, κ.α.). • Η πρόσβαση της πληθυσμιακής ομάδας των ατόμων με αναπηρία σε υπηρεσίες που στοχεύουν αφενός στην προσωπική τους ανάπτυξη και αφετέρου στη διευκόλυνση της ενεργούς και ανταγωνιστικής συμμετοχής τους στην αγορά εργασίας, καταπολεμώντας παράλληλα ένα από τα βασικότερα αίτια του σύγχρονου κοινωνικού αποκλεισμού. • Η νομοθετική εξασφάλιση της υιοθέτησης προδιαγραφών προσβασιμότητας σε όλα τα υπό διαμόρφωση πρότυπα διάθεσης πληροφορίας, ώστε το τελικό αποτέλεσμα (περιεχόμενο – υπηρεσίες) να είναι προσβάσιμο και από συσκευές υποστηρικτικής τεχνολογίας που χρησιμοποιούν τα άτομα με αναπηρία. • Η παραγωγή ψηφιακού περιεχομένου σε ειδικές μορφές (νοηματική γλώσσα, απλουστευμένη, κ.α.) ώστε ειδικές κατηγορίες ατόμων με αναπηρία να έχουν πρόσβαση σε αγαθά της Κοινωνίας της Πληροφορίας.