• ·         Η περαιτέρω εξειδίκευση της βαθμολόγησης των κριτηρίων θα πρέπει να γίνει με τρόπο ώστε να περιορίζεται η υποκειμενικότητά της. Επισημαίνεται ότι, η συγκριτική αξιολόγηση των Επενδυτικών Σχεδίων θα έχει θετική συνεισφορά στην αντικειμενικότητα της διαδικασίας αξιολόγησης μόνον εφόσον στηριχθεί σε συγκεκριμένα benchmarks (π.χ. ανά κλάδο) και συντελεστές εξισορρόπησης των χαρακτηριστικών ανόμοιων επενδύσεων. Για παράδειγμα δύο επενδυτικά σχέδια από τελείως διαφορετικούς τομείς της οικονομίας (κτηνοτροφική μονάδα & εταιρεία ανάπτυξης βιομηχανικών πρωτοτύπων) με την ίδια συνολική βαθμολογία δεν είναι δυνατόν σε καμία περίπτωση να αντιμετωπιστούν απόλυτα με τον ίδιο τρόπο. ·         Προσοχή θα πρέπει να δοθεί σε επιμέρους κριτήρια τα οποία δημιουργούν επικαλύψεις (είναι αλληλοτροφοδοτούμενα) όπως: P            Συνολική Προστιθέμενη Αξία / Ύψος Επένδυσης / Καθετοποίηση Οικονομικής Δραστηριότητας P            Κεφαλαιουχική Βάση Επιχείρησης / Ύψος Ίδιας Συμμετοχής ·         Απαραίτητη είναι η θέσπιση on / off κριτηρίων και προβλέψεων για υποχρεωτική υλοποίηση απαραίτητων δράσεων-δαπανών, όπως: P            Δυνατότητα καταβολής της Ίδιας Συμμετοχής (με εξορθολογισμό – προτυποποίηση της απαιτούμενης τεκμηρίωσης, αφού η απαίτηση που εφαρμόζεται σήμερα και προϋποθέτει ελάχιστο μέσο εξαμηνιαίο υπόλοιπο καταθέσεων κρίνεται ιδιαίτερα περιοριστική έως ανέφικτη). P            Δυνατότητα συνολικής χρηματοδότησης του Επενδυτικού Σχεδίου, λαμβανομένης υπόψη της καθυστέρησης στην καταβολή της ενίσχυσης της επιχορήγησης. Προς το σκοπό αυτό θα πρέπει να διερευνηθεί η δυνατότητα υποστήριξης της χρηματοδότησης αυτής από το χρηματοπιστωτικό σύστημα. P            Διασφάλιση της Βιωσιμότητας του Επενδυτικού Σχεδίου. P            Εξασφάλιση των Ελαχίστων προϋποθέσεων / δικαιολογητικών που τεκμηριώνουν την λήψη των απαραίτητων εγκρίσεων και αδειών λειτουργίας. P            Πρόβλεψη για υποχρεωτική υλοποίηση συγκεκριμένων δράσεων (ανάλογα με την δραστηριότητα) που αφορούν σε: -         Προστασία Περιβάλλοντος -         Εξοικονόμηση Ενέργειας ή / και Αξιοποίηση ΑΠΕ -         Εξοικονόμηση / Ανακύκλωση Υδάτινων Πόρων -         Βέλτιστη Αξιοποίηση Πόρων – Ανακύκλωση Υλικών P            Εφαρμογή Προτύπων Διασφάλισης Ποιότητας, Περιβαλλοντικής Προστασίας, Υγιεινής και Ασφάλειας ή / και Διαχείρισης της Ασφάλειας των Τροφίμων (ανάλογα με την δραστηριότητα) ·         Πολύ θετική κρίνεται η εισαγωγή της έννοιας Νόμος – Πλαίσιο αφού διευρύνει το πεδίο εφαρμογής του Νόμου και σταματά την συνεχή προσπάθεια ερμηνείας των επιλέξιμων επενδυτικών σχεδίων όπως ορίζετο  με τον Ν. 3299/2004. ·         Απαραίτητη κρίνεται η  αύξηση του ελάχιστου ορίου βαθμολογίας για άμεση έγκριση, αφού το προηγούμενο όριο των 40 βαθμών κρίνεται ιδιαίτερα χαμηλό. ·         Επίσης, απαιτείται αναδιοργάνωση των υπηρεσιών Υποδοχής, Αξιολόγησης / Ελέγχου – Καταβολής των ενισχύσεων (με έμφαση στη διασφάλιση επαρκών ανθρωπίνων πόρων σε ότι αφορά τις αρμοδιότητες  εξειδίκευσης όρων και προϋποθέσεων ένταξης επιμέρους Επενδυτικών Σχεδίων, καθώς και της αναγκαίας επικαιροποιήσης και προσαρμογής τους στις αλλαγές του επιχειρηματικού περιβάλλοντος). ·         Ταυτόχρονα είναι απαραίτητη η προτυποποίηση διαδικασιών με παράλληλη εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού και διασφάλιση της ομοιογενούς εφαρμογής σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο. ·         Απαραίτητη κρίνεται επίσης η βελτίωση / αναβάθμιση του Πληροφοριακού Συστήματος Κρατικών Ενισχύσεων και η αξιοποίησή του για την διασφάλιση της αντικειμενικότητας και διαφάνειας, αλλά και την επιτάχυνση των διαδικασιών αξιολόγησης και ελέγχου των επενδυτικών σχεδίων. ·         Η ιεράρχηση των επενδυτικών σχεδίων θα πρέπει να γίνεται και σε επίπεδο ζώνης / μεγέθους επενδυτικού σχεδίου, ώστε να αποφεύγεται η τυχόν δημιουργία μη επιθυμητής συγκέντρωσης των ενισχύσεων. ·         Έμφαση θα πρέπει να δοθεί   στις διαδικασίες συνεχούς αξιολόγησης της εφαρμογής για την λήψη διορθωτικών μέτρων (σχετικές προβλέψεις σε προηγούμενους Αναπτυξιακούς Νόμους παρέμειναν ουσιαστικά ανενεργές). ·         Το Επενδυτικό Συμβούλιο (η οποιαδήποτε άλλη δομή με αυτή την αρμοδιότητα) θεωρείται πολύ χρήσιμο για την συνεχή επικαιροποίηση των προβλέψεων του ΝΑΝ. Η αρμοδιότητα θα πρέπει να επεκταθεί στην αναπροσαρμογή όλων των άρθρων του ΝΑΝ και όχι απλά στην παρακολούθηση των κορεσμένων τομέων και την εξαίρεσή τους από το ΝΑΝ. Θα πρέπει να εξετάζονται και να εισάγονται νέα χρηματοδοτικά εργαλεία (π.χ.JEREMY, JESSICA) για τη διευκόλυνση της ιδιωτικής συμμετοχής, να πριμοδοτούνται νέες μορφές επενδύσεων που ενδεχομένως να αναδειχθούν στην πάροδο του χρόνου και να αναπροσαρμόζονται οι διαδικασίες εφόσον διαπιστωθούν καθυστερήσεις και αποκλίσεις από τον αρχικό σχεδιασμό. ·         Τέλος, προτείνεται η ανάθεση της αξιολόγησης των Επενδυτικών Σχεδίων προϋπολογισμού άνω των 5 εκ. € σε εξωτερικούς αξιολογητές – νομικά πρόσωπα, κατά το πρότυπο των Ειδικών Επενδυτικών Σχεδίων του Ν. 2234/94.