• Θεωρούμε ότι σκοπός του νομοσχεδίου είναι μεταξύ άλλων, η επίτευξη της κατάλληλης ισορροπίας μεταξύ των συμφερόντων των αποδεκτών των οικονομικών καταστάσεων και του συμφέροντος των επιχειρήσεων. Στα πλαίσια αυτά, θεωρούμε πως το παρόν σχέδιο νόμου κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, με δεδομένο ότι θέτει κατά τρόπο σαφή τις υποχρεώσεις των επιχειρήσεων, ενώ καθορίζει επίπεδα δημοσίευσης πληροφοριών με βάση το αντικειμενικό κριτήριο του μεγέθους της επιχείρησης και όχι τη νομική της μορφή, όπως ίσχυε μέχρι σήμερα. Ωστόσο, πάντα με σκοπό την ισόρροπη εξυπηρέτηση της πληροφόρησης διαφορετικών ομάδων συμφερόντων και την προαγωγή της διαφάνειας στην επιχειρηματική δραστηριότητα, την προώθηση των εξαγωγών και της ανάπτυξης, είναι χρήσιμες ορισμένες διορθωτικές παρεμβάσεις. Συγκεκριμένα, Α) Θα πρέπει να επανεξεταστεί η απαλλαγή των πολύ μικρών επιχειρήσεων από την υποχρέωση δημοσίευσης των αποτελεσμάτων και της έκθεσης διαχείρισης. Θεωρούμε ότι για την προώθηση της εξαγωγικής δραστηριότητας, ειδικά στον ευαίσθητο τομέα των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων, θα πρέπει στις απαιτήσεις δημοσιότητας να προστεθούν και τα Αποτελέσματα Χρήσης, τα οποία αποτελούν βασικό κριτήριο αξιολόγησης από εν δυνάμει πελάτες του εξωτερικού, από τους δυνητικούς επενδυτές και κυρίως από τους Οργανισμούς Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων. Περαιτέρω, η μη δημοσιοποίηση της κρίσιμης πληροφορίας που αφορά την πορεία εργασιών δημιουργεί θέμα σε ότι αφορά την συγκέντρωση στοιχείων και την εκπόνηση μελετών από πάσης φύσης μελετητικούς, και λοιπούς θεσμικούς φορείς (πχ Ακαδημαϊκά Ιδρύματα, ΙΟΒΕ, Διευθύνσεις Μελετών Τραπεζικών Ιδρυμάτων), οι οποίοι δεν θα είναι σε θέση να εξάγουν χρήσιμα συμπεράσματα σε ότι αφορά την πορεία εργασιών των επιχειρήσεων αυτών και τις αναγκαίες πολιτικές. Ως εκ τούτου, προτείνουμε το Άρθρο 5 παρ.3.2 να επαναδιατυπωθεί ως εξής: «2. Οι πολύ μικρές εταιρείες, εκτός από τις εταιρείες οι οποίες αποτελούν οντότητες δημόσιου ενδιαφέροντος, κατά την έννοια του Παραρτήματος Α του ν. 4308/2014 (ΦΕΚ 251 Α’), απαλλάσσονται από την υποχρέωση δημοσίευσης της έκθεσης διαχείρισης. Για το σκοπό της εφαρμογής της παρούσας παραγράφου ο καθορισμός του μεγέθους των επιχειρήσεων γίνεται σύμφωνα με το άρθρο 2 του Ν. 4308/2014 (ΦΕΚ Α΄251), όπως ισχύει.» Β) Προς την ίδια κατεύθυνση, η διάταξη που αφορά το χρονικό όριο σύγκλισης της γενικής συνέλευσης και δημοσίευσης των οικονομικών καταστάσεων, δημιουργεί σημαντικό έλλειμμα πληροφόρησης στο επενδυτικό κοινό και καθιστά κάθε δημοσιευμένη πληροφορία εξαιρετικά ανεπίκαιρη, ιδιαίτερα εφόσον λάβουμε υπόψη και τον προβλεπόμενο φόρτο εργασίας που θα αναλάβει το ΓΕΜΗ και την συνεπαγόμενη καθυστέρηση στην ανάρτηση των ισολογισμών. Επί παραδείγματι, τον Ιανουάριο του 2017 θα γίνεται ανάρτηση οικονομικών καταστάσεων της χρήσης που έληξε στις 31/12/2015 (δηλαδή προ δύο κλεισμένων χρήσεων) με αποτέλεσμα οι περιεχόμενες σε αυτές πληροφορίες να είναι εκ των πραγμάτων παρωχημένες. Ως εκ τούτου, προτείνουμε τη διατήρηση του χρονικού ορίου των έξι μηνών, ως έχει σήμερα και την αντικατάσταση του Άρθρου 5 και των παρ. 2 και 3.1, ως εξής: 2. Το πρώτο εδάφιο του άρθρου 25 του κ.ν. 2190/1920 αντικαθίσταται ως εξής: «Η γενική συνέλευση συνέρχεται υποχρεωτικά στην έδρα της εταιρείας ή στην περιφέρεια άλλου δήμου εντός του νομού της έδρας ή άλλου δήμου όμορου της έδρας, τουλάχιστον μια φορά κάθε Εταιρική χρήση και εντός έξι (6) το πολύ μηνών από τη λήξη της χρήσης αυτής.» 3. Το άρθρο 43β του κ.ν. 2190/1920 αντικαθίσταται ως εξής: «1. Οι ανώνυμες εταιρείες δημοσιεύουν στο Γ.Ε.ΜΗ. τις νόμιμα εγκεκριμένες ετήσιες οικονομικές καταστάσεις, την έκθεση διαχείρισης και τη γνώμη του νόμιμου ελεγκτή ή του ελεγκτικού γραφείου όπου απαιτείται το αργότερο εντός επτά (7) μηνών από το κλείσιμο της χρήσης. Όπου βάσει της διάταξης της περ. 1 της Υποπαρ. Α1 της Παραγράφου Α του άρθρου 2 του ν. 4336/2015 (ΦΕΚ 94 Α’) απαιτείται γνώμη νόμιμου ελεγκτή ή ελεγκτικού γραφείου, οι ετήσιες οικονομικές καταστάσεις και η έκθεση διαχείρισης δημοσιεύονται με τη μορφή και το περιεχόμενο βάσει των οποίων ο νόμιμος ελεγκτής ή το ελεγκτικό γραφείο έχουν συντάξει το πιστοποιητικό ελέγχου. Συνοδεύονται επίσης από το πλήρες κείμενο της έκθεσης ελέγχου. Γ) Για τις οικονομικές καταστάσεις που αναρτώνται σε εταιρικές ιστοσελίδες δεν προκύπτει από το σχέδιο νόμου πρόβλεψη για διατήρηση της ανάρτησης για εύλογο χρονικό διάστημα, γεγονός που ενδέχεται να δημιουργήσει ασάφεια. Θεωρούμε ότι πρέπει απαραίτητα να εισαχθεί ελάχιστος χρόνος στα πρότυπα των όσων ισχύουν για τις εταιρείες που συντάσσουν οικονομικές καταστάσεις με βάση τα ΔΠΧΑ (Άρθρο 5 παρ.6.1). Επιπλέον, η υποχρεωτική δημοσίευση των οικονομικών καταστάσεων στις εταιρικές ιστοσελίδες διασφαλίζει την ταχύτητα διάθεσης της πληροφορίας, δεδομένου ότι έχουν παρατηρηθεί σημαντικές καθυστερήσεις στις αναρτήσεις των οικονομικών καταστάσεων στο Γ.Ε.ΜΗ. Ως εκ τούτου, προτείνουμε την ακόλουθη διατύπωση στο Άρθρο 5, παρ.3.1 «..Όλα τα ανωτέρω δημοσιεύονται υποχρεωτικά στο διαδικτυακό τόπο του Γ.Ε.ΜΗ καθώς και στην ιστοσελίδα των εταιριών, με την προϋπόθεση ότι αυτή είναι καταχωρισμένη στο Γ.Ε.ΜΗ και οι οικονομικές καταστάσεις να παραμένουν προσπελάσιμες για χρονικό διάστημα δύο τουλάχιστον ετών από την πρώτη δημοσίευσή τους».