• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΕΤΕ' | 26 Φεβρουαρίου 2016, 14:09

    Καταρχάς θα θέλαμε να επισημάνουμε πως οι προωθούμενες ρυθμίσεις κινούνται πράγματι στη σωστή κατεύθυνση και επιλύουν πολλά ζητήματα που έχουν προκύψει αναφορικά με τις επενδύσεις, τα οποία οφείλονται κυρίως στην ιδιαίτερα δυσχερή οικονομική συγκυρία. Θα περιοριστούμε, λοιπόν, να προβούμε στις κατωτέρω παρατηρήσεις-προτάσεις: 1. Σχετικά με τις προθεσμίες ολοκλήρωσης των παλαιότερων επενδυτικών σχεδίων (ν.3299/2004) προτείνονται τα ακόλουθα: 1.1. Θα πρέπει στις προωθούμενες ρυθμίσεις να συμπεριληφθούν και επενδυτικά σχέδια του Νόμου 2601/1998 που δεν έχουν ολοκληρωθεί και είχαν συμπεριληφθεί σε προηγούμενες ρυθμίσεις χορήγησης παράτασης της προθεσμίας ολοκλήρωσης. 1.2.Η υλοποίηση του 50% ενός επενδυτικού σχεδίου εν μέσω capital control και αδυναμίας χρηματοδότησης από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, θεωρείται στόχος δύσκολα επιτεύξιμος. Για το λόγο αυτό προτείνεται η παράταση των προβλεπόμενων στην παράγραφο 1α προθεσμιών κατά 6 μήνες, ήτοι να τεθεί προθεσμία ολοκλήρωσης του 50% η 30/6/2017. 1.3. Κατά την άποψή μας δεν πρέπει να γίνεται διάκριση στις προθεσμίες ολοκλήρωσης των επενδυτικών σχεδίων με βάση το είδος της ενίσχυσης που έχει επιλεγεί. Δεν είναι δόκιμο, ούτε ισότιμο, οι επενδυτικοί φορείς που έχουν επιλέξει την φορολογική απαλλαγή να έχουν συντομότερη χρονική περίοδο ολοκλήρωσης των επενδυτικών σχεδίων από τους φορείς που ενισχύονται με χρηματικά κίνητρα. Προτείνουμε, λοιπόν, να μην γίνεται καμία διάκριση για αυτές τις επενδύσεις. 1.4. Με την προτεινόμενη ρύθμιση της παραγράφου 1α θεσπίζεται εξομοίωση των προθεσμιών ολοκλήρωσης των επενδυτικών σχεδίων που έχουν υπαχθεί στις διατάξεις του Ν. 3299/2004 και η ημερομηνία ολοκλήρωσής τους αφενός μεν έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2015, αφετέρου δε λήγει στις 31 Δεκεμβρίου 2016, σύμφωνα με το β΄ εδάφιο της παραγράφου 2 του άρθρου 5 του Ν. 4242/2014. Εν συνεχεία δε, δίδεται και στις δύο αυτές κατηγορίες επενδυτικών σχεδίων η δυνατότητα παράτασης της προθεσμίας ολοκλήρωσης για 18 επιπλέον μήνες, ήτοι μέχρι τις 30 Ιουνίου 2018, υπό τις ίδιες προϋποθέσεις (δηλ. την αποδεδειγμένη υλοποίηση του 50% του εγκεκριμένου κόστους του επενδυτικού σχεδίου μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2016). Με το περιεχόμενο αυτό, όμως, η προτεινόμενη ρύθμιση εισάγει όμοια ρύθμιση για την αντιμετώπιση ουσιωδώς ανόμοιων περιπτώσεων. Συγκεκριμένα, η εν λόγω παράταση εκκινεί στην ουσία από διαφορετική χρονική αφετηρία για τις δύο επιμέρους κατηγορίες επενδυτικών σχεδίων (31 Δεκεμβρίου 2015 και 31 Δεκεμβρίου 2016, αντίστοιχα), καταλήγοντας όμως στην ίδια καταληκτική προθεσμία (30 Ιουνίου 2018). Στο πλαίσιο αυτό, προτείνεται η μείωση του ποσοστού του εγκεκριμένου κόστους που πρέπει αποδεδειγμένα να έχει υλοποιηθεί μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2016 (ή μέχρι 30/6/2017 εφόσον γίνει δεκτή η πρότασή μας της παρ. 1.2 του παρόντος), για τα ίδια αυτά επενδυτικά σχέδια, κατά εύλογο ποσοστό (λ.χ. σε 25% από 50%), προκειμένου να τύχουν της παράτασης των 18 επιπλέον μηνών. 1.5. Η παράγραφος 1γ του Άρθρου 1 περιλαμβάνει νομοθετική εξουσιοδότηση προς τον Υπουργό Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού να καθορίζει, με απόφασή του, πρόσθετα δικαιολογητικά, λοιπές διαδικασίες και κάθε άλλη αναγκαία ρύθμιση για την εφαρμογή της διάταξης της περίπτωσης 1α του εν λόγω άρθρου. Στην προκειμένη περίπτωση η εξουσιοδοτική διάταξη αφορά την θέση μέσω Υ.Α., σημαντικών όρων υλοποίησης μεγάλης οικονομικής σημασίας επενδυτικών σχεδίων, εντός ορισμένης προθεσμίας. Για παράδειγμα θα ορισθούν, το όργανο που προβαίνει στη διαπίστωση της υλοποίησης του 50% του εγκεκριμένου κόστους του επενδυτικού σχεδίου, η μορφή της πράξης που εκδίδεται για την διαπίστωση αυτή και την χορήγηση της 18μηνης παράτασης (απόφαση χορήγησης παράτασης ή απλώς διαπιστωτική πράξη) κ.α.. Στα πλαίσια του επιδιωκόμενου διαλόγου με τους κοινωνικούς εταίρους για την επιτάχυνση και την προσέλκυση επενδύσεων κρίνουμε ότι είναι σκόπιμο είτε το σχέδιο της Υ.Α. να γνωστοποιηθεί κατά την συζήτηση της διάταξης, είτε η εξουσιοδοτική διάταξη να είναι περισσότερο ορισμένη ώστε να γίνει σαφές το πλαίσιο της ρύθμισης της Υ.Α. 2. Σχετικά με τις επενδύσεις του ν.3908/2011, προτείνεται η τροποποίηση της παραγράφου 2α του άρθρου 1 ως εξής: «2α. Η προθεσμία ολοκλήρωσης των επενδυτικών σχεδίων που έχουν υπαχθεί στις διατάξεις του νόμου 3908/2011 παρατείνεται: 1. i. μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2018 για τα επενδυτικά σχέδια των οποίων η απόφαση υπαγωγής έχει εκδοθεί μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2012, 2. ii. μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2019 για τα επενδυτικά σχέδια των οποίων η απόφαση υπαγωγής έχει εκδοθεί εντός του έτους 2013 3. iii. μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2020 για τα επενδυτικά σχέδια των οποίων η απόφαση υπαγωγής έχει εκδοθεί εντός του έτους 2014.» Η εν λόγω τροποποίηση προτείνεται για λόγους ισονομίας. Τα επενδυτικά σχέδια που εντάχθηκαν στον Ν.3299/04 σε ορισμένες περιπτώσεις θα ξεπεράσουν τα δέκα έτη υλοποίησης, δεν είναι δυνατόν επενδυτικά σχέδια που εντάχθηκαν στον Νόμο 3908/2011 να υποχρεωθούν να ολοκληρωθούν σε λιγότερο από πέντε έτη, δηλαδή ούτε καν στο μισό χρονικό διάστημα από τα έργα που εντάχθηκαν στον Ν.3299/04. Κατά συνέπεια και καθώς το καθεστώς περιορισμού στην κίνηση κεφαλαίων, αλλά και οι περιορισμοί των Χρηματοπιστωτικών Ιδρυμάτων στη χρηματοδότηση επενδυτικών έργων εξακολουθεί να ισχύει και για αυτά τα έργα, κρίνεται σκόπιμη η τροποποίηση της εν λόγω παραγράφου. 3. Μέτρα καθοριστικής σημασίας αποτελούν η διασφάλιση της ταχείας συγκρότησης των οργάνων ελέγχου (με προσφυγή ίσως και σε εξειδικευμένες εταιρείες, κατά το πρότυπο των ελέγχων που υλοποιούνται στο πλαίσιο των διοικητικών και επιτόπιων επαληθεύσεων των έργων του ΕΣΠΑ, μέχρι την σύσταση του Εθνικού Μητρώου Πιστοποιημένων Ελεγκτών και την επιχειρησιακή ετοιμότητα των μελών του, με στόχο την αποσυμφόρηση του μεγάλου όγκου των σε εκκρεμότητα ελέγχων), η αυστηρή τήρηση των προθεσμιών ολοκλήρωσης των ελέγχων και υποβολής των σχετικών εκθέσεων, η χωρίς καθυστερήσεις ολοκλήρωση των διαδικασιών έκδοσης της απόφασης ολοκλήρωσης του επενδυτικού σχεδίου (χωρίς την ανάγκη εισαγωγής στις χρονοβόρες διαδικασίες συνεδριάσεων της γνωμοδοτικής επιτροπής, παρά μόνο στην περίπτωση που υπάρχει τροποποίηση των επί μέρους κατηγοριών του εγκεκριμένου προϋπολογισμού σε ύψος δαπάνης που αντιστοιχεί σε ποσοστό μεγαλύτερο του 15% του εγκριθέντος συνολικού προϋπολογισμού και εφόσον δεν αλλοιώνονται οι λοιποί όροι της απόφασης υπαγωγής), καθώς και η εξασφάλιση πόρων για την αποπληρωμή των επιχορηγήσεων. Στο πλαίσιο αυτό κρίνεται απαραίτητο η πιστοποιημένα οφειλόμενη επιχορήγηση να είναι δυνατόν να συμψηφίζεται με φορολογικές, ή /και ασφαλιστικές οφειλές των δικαιούχων επιχειρήσεων ακόμα και σε βάθος χρόνου μέχρι την απόσβεσή τους. 4. Με την παράγραφο 4γι του άρθρου 3 του Ν.3752/2009 (ΦΕΚ Α 40/4.3.2009), προβλέφθηκε ρητά πως η έναρξη της υλοποίησης των επενδυτικών σχεδίων μπορεί να γίνει και πριν τη δημοσίευση της απόφασης υπαγωγής της επένδυσης, με αποκλειστική ευθύνη του επενδυτή, μετά την υποβολή της αίτησης στις αρμόδιες υπηρεσίες. Η ρύθμιση αυτή υιοθετήθηκε διότι κρίθηκε πως από το συγκεκριμένο χρονικό σημείο «τεκμηριώνεται πως η αιτούμενη ενίσχυση αποτελεί κίνητρο για την υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου». Η διατύπωση αυτή δεν υπήρχε στην προϊσχύουσα διάταξη με αποτέλεσμα πολλές επιχειρήσεις οι οποίες είχαν ενταχθεί στον αναπτυξιακό νόμο πριν την ανωτέρω τροποποίηση και είχαν σπεύσει, αφού υπέβαλαν τη σχετική αίτηση υπαγωγής, να προβούν σε προπαρασκευαστικές ενέργειες (σύναψη συμβάσεων, καταβολή προκαταβολών, κλπ.) ώστε να είναι σε θέση, με το που θα δημοσιευτεί τελικώς η απόφαση υπαγωγής, να ξεκινήσουν άμεσα τις σχετικές εργασίες, να αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο για συναλλαγές μικρού ύψους να ανακληθεί το σύνολο της δοθείσας σε αυτές επιχορήγησης. Ενόψει των ανωτέρω, θα πρέπει κατά την άποψή μας, επ΄ ευκαιρία των προωθούμενων διατάξεων, να προβλεφθεί ρητά πως και στην περίπτωση επενδύσεων για τις οποίες η απόφαση υπαγωγής είχε εκδοθεί πριν τη θέση σε ισχύ της παραγράφου 4γι του άρθρου 3 του Ν.3752/2009, η έναρξη υλοποίησης της επένδυσης πριν τη δημοσίευση της απόφασης υπαγωγής, αλλά μετά την υποβολή της αίτησης υπαγωγής, δεν επιφέρει την απόρριψη του επενδυτικού σχεδίου.