• Σχόλιο του χρήστη 'Αλεξάνδρα Ταπόγλου (Δικηγόρος)' | 28 Φεβρουαρίου 2017, 20:07

    Η σκοπούμενη ανάθεση της επικύρωσης ή ακύρωσης της σύμβασης αναδιάρθρωσης των οφειλών στο Πολυμελές Πρωτοδικείο (και εν γένει στο Πρωτοδικείο) είναι ατυχής για τους ακόλουθους προεχόντως λόγους: 1. Δεν ευνοεί το πάγιο ζητούμενο στο χώρο της δικαιοσύνης, δηλαδή την επιτάχυνση στην απονομή της. Σε όλες ανεξαιρέτως τις σχετικές νομοθετικές προσπάθειες προς την κατεύθυνση αυτή, παρατηρείται διεύρυνση των αρμοδιοτήτων των Ειρηνοδικείων και αντίστοιχη συρρίκνωση των αρμοδιοτήτων των Πρωτοδικείων. Σε πολλές περιπτώσεις (όπως στην Εκουσία Δικαιοδοσία, στα υπερχρεωμένα φυσικά πρόσωπα κλπ) οι σχετικές προσπάθειες έχουν στεφθεί με μεγάλη επιτυχία. Ο νομοθέτης αντιφάσκει με τον εαυτό του όταν επιζητά ταχύτητα στην διεκπεραίωση της διευθέτησης των οφειλών από επιχειρηματικά δάνεια αλλά αναθετεί την σχετική αρμοδιότητα στο εξ ορισμού πιο "βραδυκίνητα" Πολυμελή Πρωτοδικεία. Είναι γνωστό ότι οι δικάσιμοι στα Πολυμελή Πρωτοδικεία είναι πιο μακρινές, η συγκρότησή τους δυςχερέστερη (λόγω του πολυμελούς χαρακτήρα τους), ενώ είναι ήδη πολύ επιβαρυμένα με τις πτωχεύσεις των εμποτικών εταιρειών και των εμπόρων. 2. Παραβλέπει ότι το Ειρηνοδικεία είναι αποκεντρωμένα, και συνεπώς παρέχουν μεγαλύτερη προσβασιμότητα στους ενδιαφερόμενους πολίτες αλλά χαρακτηρίζονται και από μεγαλύτερη εγγύτητα στις τοπικές αγορές στος οποίες αφορούν οι σχετικές αιτήσεις. 3. Δεν λαμβάνει υπόψη του το αυξημένο κόστος για την πρόσβαση των ενδιαφερομένων πολιτών στα Πολυμελή Πρωτοδικεία σε σχέση με το αντίστοιχο κόστος πρόσβασης στα Ειρηνοδικεία. Δεδομένου ότι ο νόμος αφορά σε υπερχρεωμένους οφειλέτες επαγγελματίες, ο παράγοντας αυτός δεν πρέπει να υποβαθμίζεται. 4. Παραγνωρίζει την πολυετή πλέον εμπειρία των Ειρηνοδικείων στον συναφή τομέα των υπερχρεωμένων φυσικών προσώπων, στα χνάρια του οποίου επιεχειρείται να δομηθεί και ο νόμος αυτός. Αν σε όλα τα ανωτέρω προστεθεί και ο παράγοντας του κόστους για το δημόσιο (τόσο για τη διενέργεια εξετάσεων της ΕΣΔΙ, όσο και για την πρόσληψη και μισθοδοσία επιπλέον Πρωτοδικών, έναντι των ειρηνοδικών) είναι προφανής και η οικονομική ωφέλεια του δημοσίου αν προκριθεί η λύση των Ειρηνοδικείων. Δεν απαιτούνται νέες εξετάσεις καθώς υφίσταται ενεργός πίνακας επιτυχόντων ειρηνοδικών από τον οποίο μπορούν να αντληθούν άμεσα ειρηνοδίκες, με μικρότερο μισθολογικό κόστος. Ενόψει των ανωτέρω, η σχετική νομοθετική επιλογή θα πρέπει να τροποποιηθεί.