• Πειραιάς 9-12-2010 ΣΧΟΛΙΑ ΕΠΙ Σ.Ν. ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΚΤΟΦΥΛΑΚΗ 1. Η ανάρτηση στον ιστότοπο www opengov.gr Σχεδίου Νόμου του Υπ. Προστασίας του Πολίτη για τη «Σύσταση Αρχηγείου Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής και άλλες διατάξεις» μας φέρουν μπροστά σε μια ακόμα προσπάθεια της Κυβέρνησης να απεμπλακεί από το χάος που η ίδια αναίτια δημιούργησε με τις ακατανόητες παρεμβάσεις της στο χώρο της ναυτιλίας. 2. Τραγικό σημείο της ιστορίας καθίσταται το γεγονός, ότι κάθε νέα πρωτοβουλία της, περιπλέκει τα πράγματα ακόμα περισσότερο, καθώς προσπαθεί να διορθώσει κάθε λάθος της με ένα ακόμα μεγαλύτερο λάθος. Οι εκδηλώσεις, οι θέσεις, οι προτάσεις και οι εκκλήσεις των φορέων της Ναυτιλίας μέχρι σήμερα, ουδεμία απήχηση είχαν και τίποτα δεν συγκράτησε τους άναυτους σχεδιαστές των νέων σχημάτων από την διάλυση του Λιμενικού Σώματος. 3. Το νέο νομοθετικό πλαίσιο, που ενδεχομένως θα διαμορφωθεί με το υπό διαβούλευση Σ.Ν. εάν καταστεί Νόμος του Κράτους, θα περιπλέξει τα πράγματα ακόμα περισσότερο. 4. Κατά τούτο η Ένωση Απόστρατων Αξιωματικών του Λιμενικού Σώματος είναι αντίθετη επί της Αρχής του Νομοσχεδίου και της Φιλοσοφίας του και για τους παρακάτω λόγους: α) Εγκαταλείπεται η πολιτική της ολιστικής αντιμετώπισης των θεμάτων της θάλασσας – ναυτιλία – αστυνόμευση – ασφάλεια – προστασία θαλασσίου περιβάλλοντος – ναυτική επιχείρηση – ναυτικοί κ.λπ. – με την πολυδιάσπαση αρμοδιοτήτων, στελεχών και πόρων σε περισσότερους του ενός διοικητικούς φορείς. β) Με το υπό διαμόρφωση νομικό καθεστώς και το νέο οργανωτικό σχήμα, δεν προάγεται η συμβολή του Λιμενικού Σώματος στο σύστημα ασφάλειας της χώρας. Ότι έκανε και ήδη κάνει στον τομέα αυτόν, ως Σώμα ασκούν Γενική Αστυνομία, καλείται να συνεχίσει να δρα ομοιοτρόπως. Εγκαταλείπει όμως όλες τις άλλες παραμέτρους που αφορούν και έχουν σχέση με το πλοίο, τους ναυτικούς, την Ναυτική Επιχείρηση. γ) Σύμφωνα με το άρθρο 9 του Σ.Ν. το 80% περίπου των διευθύνσεων του Υπ. Θαλασσίων Υποθέσεων επανδρώνεται με προσωπικό του θρυλούμενου νέου στρατιωτικά συντεταγμένου Σώματος, το οποίο και παραχωρείται σ’ αυτό εν αποσπάσει μακράν της ηγεσίας του. Δημιουργούνται έτσι προβλήματα τα οποία δεν διευκρινίζονται : Ποιος θα αξιολογεί την ποιότητα της εργασίας του αποσπαμένου προσωπικού; Ποιος θα σταθμίζει τα ειδικά προσόντα που απαιτούνται, τις ιδιαίτερες γνώσεις, τις μετεκπαιδεύσεις, τις επιμορφώσεις προκειμένου να ανταποκρίνεται στα καθήκοντά του. Το κυριότερο με ποιούς κάποτε θα αντικατασταθούν; Με ποια προσόντα και ποια εκπαίδευση το νέο προσωπικό θα διαδεχθεί τους υπό διωγμό τελούντες αξιωματικούς του Λιμενικού Σώματος; Και μέχρι τότε με ποια κριτήρια θα γίνεται η επιλογή του προσωπικού για απόσπαση στις υπηρεσίες του Υπ. Θαλασσίων υποθέσεων; Πως θα αντιμετωπιστεί η καταστατική εξέλιξη των αξιωματικών, προαγωγές, συμμετοχή σε Υπηρεσιακά Συμβούλια, επιτροπές κ.λπ.; Ποιου Υπουργείου οι ανάγκες θα προτάσσονται σε περίπτωση καταστάσεων κρίσεως και πως θα επιμερίζεται η ευθύνη των Υπουργών, η οποία θα μεταφέρεται, ως πάγια τακτική, σε υπηρεσιακό επίπεδο; Και το κυριότερο με ποιο τρόπο και ποιες διαδικασίες η υπό τη σκέπη του Υπ. ΠΡΟ-ΠΟ τελούσα ηγεσία του νέου Σώματος θα επεμβαίνει για να ελέγχει και καθοδηγεί το εν αποσπάσει τελούν στρατιωτικό προσωπικό στο Υπ. Θαλ. Υποθέσεων όπως η παραγρ. 3 του άρθρου 9 του Σ.Ν. αναφέρει; Αλλά και με ποια προσόντα και ποιες δυνατότητες – γιατί είναι θέμα χρόνου η απώλεια και της ήδη κεκτημένης τεχνογνωσίας – οι περιφερειακές Υπηρεσίες και κυρίως τα Λιμεναρχεία, θα ασκούν καθήκοντα και αρμοδιότητες που θα τους ανατίθενται από το Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, όπως προβλέπουν οι διατάξεις της παραγρ. 9 του άρθρου 16 του υπό κρίσιν Σ.Ν.; 5. Τα δυσμενή αποτελέσματα που αναμένεται άμεσα να προκύψουν είναι: α) Θα χαθεί η τεχνογνωσία της διοίκησης της Εμπορικής Ναυτιλίας που με κόπο αποκτήθηκε τόσες δεκαετίες από τα στελέχη του Λ.Σ. με τη σύνολη ενασχόλησή τους με το πλοίο το ναυτικό και τη ναυτιλιακή επιχείρηση εικοσιτέσσερεις ώρες το εικοσιτετράωρο και τριακόσιες εξηνταπέντε ημέρες το χρόνο. Ένας ρυθμός και μια δράση που διαφεύγει της προσοχής των ανθρώπων που δεν ανήκουν στον χώρο. β) Θα πέσει η μορφωτική στάθμη του προσωπικού, στοιχείο που συνετέλεσε κι αυτό στην επιτυχή μέχρι σήμερα πορεία του Λ.Σ., αφού δεν απαιτούνται πλέον οι εξειδικευμένες για τη ναυτιλία γνώσεις που διαθέτουν τα ήδη υπηρετούντα στελέχη του Λ.Σ. για την άσκηση μέρους καθηκόντων εκ των όσων μέχρι σήμερα ασκούν. γ) Στην πραγματικότητα, θα δημιουργηθούν αξιωματικοί δύο κατηγοριών : Οι αποκλειστικά ασχολούμενοι με επιτελικά θέματα ναυτιλίας και οι αποκλειστικά ασχολούμενοι με την αστυνόμευση και την επιχειρησιακή δράση. Οι πρώτοι μακρυά από τον αχό της καθημερινότητας στο Λιμάνι και την θαλάσσια δράση, θα μετεξελιχθούν σε πλαδαρούς, γραφειοκράτες, μανδαρίνους. Οι δεύτεροι θα αποξενωθούν από το παγκόσμιο ναυτιλιακό γίγνεσθαι και τις εξελίξεις στον τομέα των ναυτιλιακών πραγμάτων, αφού μοναδική αποστολή θα έχουν την αστυνόμευση και την ασφάλεια. Σε κάθε περίπτωση θα χαθεί το «ενιαίο πνεύμα Μονάδος» το οποίο αποτελεί στοιχείο απαραίτητο για τη συνοχή, την αποτελεσματικότητα και τη συναντίληψη των στελεχών Στρατιωτικού Σώματος. 6. Επί μέρους περαιτέρω σχολιασμός καθίσταται λόγος κενός νοήματος. Η Κυβέρνηση ας λάβει υπ’ όψη τα διαλαμβανόμενα στην από 26/11/10 επιστολή των Επιτίμων Αρχηγών του Λιμενικού Σώματος προς τον κ. Πρωθυπουργό, αντίγραφο της οποίας επισυνάπτουμε, άλλως θα έχει διαπράξει μέγα σφάλμα τακτικής. 7. Δεν μπορούμε όμως να μην εκφράσουμε την ανησυχία μας και την απογοήτευσή μας για την ελαφρότητα και την αδιαφορία με την οποία συνόδευσαν, τη φλύαρη Εισηγητική Έκθεση και το αλλοπρόσαλλο κείμενο του Σ.Ν., με την υπογραφή τους οι κ.κ. Υπουργοί Εθνικής Άμυνας και Οικονομικών. Ο πρώτος παίρνει απάντηση από τα κείμενα αυτά πως θα ασκεί έλεγχο επί του τέταρτου όπλου σε καιρό πολέμου; Και ο δεύτερος πως εμπιστεύεται τη διοίκηση της πλέον χρυσοφόρου φλέβας της Ελληνικής Οικονομίας σε χέρια μαθητευόμενων μάγων, αμφιβόλου αποτελεσματικότητας και αξίας, μετά τον παροπλισμό του ειδικά εξειδικευμένου στην πράξη δοκιμασμένου και επιστημονικά καταρτισμένου προσωπικού του Λιμενικού Σώματος, το οποίο παρεμπιπτόντως, παρέργως και κατά περίπτωσιν θα ασχολείται πλέον μ’ αυτά; 8. Στο τέλος μένει ένα ερώτημα. Γιατί όλη αυτή η πλησμονή των λόγων; Γιατί αυτή η επιμονή της Κυβέρνησης; Μήπως για να ντύσει με αγαθές εκ των προτέρων προθέσεις την προδιαγραφόμενη καταστροφή της Μεγάλης Ελληνικής Εμπορικής Ναυτιλίας, του σύγχρονου αυτού ελληνικού θαύματος που από κοινού έστησαν με κόπο και ιδρώτα οι Έλληνες Εφοπλιστές οι Έλληνες Ναυτικοί και τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος; Κρίμα. Το εγχείρημα δεν θα πετύχει και το υπό κατασκευή μόρφωμα θα αποδειχθεί θνησιγενές. Η ζημιά όμως που θα προκληθεί θα είναι μεγάλη. Άλλοθι δεν θα υπάρξει για κανέναν. Η εφηρμοσμένη πολιτική κρίνεται πάντα εκ του αποτελέσματος. Κρίμα γιατί πληρώνουμε όλοι. Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΦΟΥΓΓΑΡΙΣΤΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΛΑΡΩΝΗΣ Πλοίαρχος Λ.Σ. (ε.α.) Υποναύαρχος Λ.Σ. (ε.α.)