• Σχόλιο του χρήστη 'ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΩΡΑΚΗΣ' | 13 Δεκεμβρίου 2010, 23:35

    Επί του Σχ. Ν. περί «Σύστασης αρχηγείου Λ.Σ. – Ε.Α. και άλλες διατάξεις», θα επιθυμούσα να εκθέσω ότι: 1. Όπως συνάγεται από το πρώτο (γενικό) μέρος της Αιτιολογικής Έκθεσης του αναφερομένου νομοσχεδίου, το βασικό επιχείρημα για την προώθηση του και την τροποποίησή του μέχρι του Οκτωβρίου 2009 ισχύσαντος νομικού πλαισίου αναφορικά με την υπόσταση και αρμοδιότητες του Λιμενικού Σώματος (Λ.Σ.), εδράζεται στην συλλογιστική ότι ένα νέο Σώμα, όπως αυτό περιγράφεται στο νομοσχέδιο, υπό πολιτική διοίκηση με τα υπόλοιπα Σώματα Ασφαλείας (Σ.Α.) θα έχει αποτελεσματικότερη δράση. Μάλιστα σε μία εποχή βαθειάς οικονομικής κρίσης εκτιμάται ότι θα συμβάλει θετικά στην δημιουργία κλίματος ευνοϊκού για την ανάπτυξη της Εμπορικής Ναυτιλίας μας, ενός εκ των δύο πυλώνων της Εθνικής Οικονομίας μας, με επακόλουθη την κοινωνική ευημερία των συμπολιτών μας. 2. Επιχειρώντας μία συνοπτική ανάλυση και διατύπωση της προσωπικής μου άποψης επί της αιτιολογικής αυτής βάσης και με την εμπειρία που απέκτησα από την τεσσαρακονταετή περίπου υπηρεσία στο Λ.Σ. καταλήγω στα ακόλουθα: α) Η μέχρι τώρα υπαγωγή του Λ.Σ. σε διαφορετικά από τα άλλα Σ.Α. Υπουργείων δεν επηρέασε ούτε και θα επηρεάσει αρνητικά, την αποτελεσματικότητά του όσον αφορά τα αστυνομικά του καθήκοντα. Ως επιχειρήματα προς επίρρωση της θέσεώς μου παραθέτω: (1) Με δεδομένα, το εξαιρετικά μεγάλο έκταμμα της ακτογραμμής μας, την ιδιομορφία του θαλάσσιου χώρου μας, τη μοναδική ίσως για τα παγκόσμια δεδομένα δυνατότητα δράσης του σώματος, σε όλα τα υπό ελληνική σημαία πλοία, που ποντοπλοούν στην υδρόγειο, την ιδιαίτερη ποικιλομορφία των θεμάτων αστυνομικού ενδιαφέροντος, που επιλαμβάνεται το προσωπικό του σώματος, εν σχέσει με τα άλλα Σ.Α., καθώς και τον υποπολλαπλάσιο αριθμό του προσωπικού, σε σχέση με τα άλλα Σ.Α., το οποίο καθίσταται ακόμη μικρότερο, αν ληφθούν υπόψη και τα άλλα πέραν των αστυνομικών καθήκοντά του, ως επίσης και τον περιορισμένο προϋπολογισμό και επιχειρησιακά μέσα του, θεωρώ ότι το έργο που επετέλεσε κατά τα ενενήντα έτη της εθνικής προσφοράς του, υπήρξε και αποτελεσματικό και τεράστιο στην πραγματική του διάσταση. (2) Στις περισσότερες από τις προηγμένες χώρες της αλλοδαπής, το Λ.Σ. Λ.Σ. (με την κατά περίπτωση ονομασία του) υπάγεται σε διαφορετικό από τα λοιπά Σ.Α. υπουργείο. Μάλιστα στις περισσότερες από αυτές δεν υφίσταται και αυτοτελές σχετικό υπουργείο. Ως παράδειγμα αναφέρω τις Η.Π.Α., όπου μάλιστα και αυτή η ίδια η Αστυνομία, υπάγεται σε διαφορετικούς πολιτικούς προϊσταμένους, όχι μόνο σε επίπεδο υπουργείου αλλά και πολιτείας. Σε κάθε περίπτωση αυτό δεν επηρεάζει αρνητικά την αποτελεσματικότητά τους. (3) Άλλο στοιχείο που έρχεται σε αντίθεση με την αρχή της υπαγωγής υπό μία πολιτική διοίκηση, μέσα μάλιστα από τις διατάξεις του ιδίου του νομοσχεδίου, το ΕΚΣΕΔ το οποίο συνεργάζεται και ορθώς, με υπηρεσίες κλάδων του ΥΕΘΑ. β) Και στο παρελθόν, τόσο το απώτερο, όσο και το πρόσφατο, επιχειρήθηκε διάσπαση και απομάκρυνση από το Λ.Σ., των φυσικών αρμοδιοτήτων του. Αρμοδιοτήτων που προέκυψαν από μακρόχρονη, αδιάλλειπτη και επιτυχή άσκησή τους, όπως αυτές καθορίστηκαν από τις απαιτήσεις των εθνικών συμφερόντων. Μετά την αποτυχία όμως, των πειραματισμών αυτών, τα πράγματα επανήλθαν στην προτέρα τους κατάσταση. Ως παράδειγμα αναφέρω, τις δυσλειτουργίες που προέκυψαν από την εφαρμογή του Ν. 816/1917 και οι οποίες τελικά ήχθησαν, με τη θέση σε ισχύ του Ν. 1753/1919. Ο νόμος μάλιστα αυτός αποτελεί και τον ιδρυτικό του σώματος νόμο. γ) Όσον αφορά την οικονομική κρίση, η οποία σοβεί στις μέρες μας και η επίκληση της οποίας αποτελεί ενισχυτικό παράγοντα, στο βασικό επιχείρημα για την προώθηση του υπόψη νομοσχεδίου, αυτή έχει και άλλη πιο σημαντική διάσταση. Δεδομένης της ύψιστης σημασίας της εμπορικής ναυτιλίας μας, για την εθνική οικονομία, η απομάκρυνση της ασκήσεως της ναυτιλιακής πολιτικής, από τον φυσικό φορέα της το Λ.Σ., εκτιμώ ότι θα λειτουργήσει ανασταλτικά στην ανάπτυξή της, διότι: (1) Το προσωπικό του Λ.Σ., το επιφορτισμένο με την υλοποίησή της, κατέχει τα απαραίτητα τυπικά προσόντα σε υψηλό βαθμό αλλά και την απαιτούμενη εξειδίκευση και εμπειρία, λόγω όχι μόνο θεωρητικής κατάρτισης αλλά και πρακτικής ενασχόλησης, τόσο σε περιφερειακές όσο και επιτελικές υπηρεσίες, αλλά και συμμετοχής του σε διεθνή όργανα και επιτροπές. (2) Λειτουργεί σε 24ωρη βάση, δεδομένου των απαιτήσεων της ναυτιλίας. (3) Επιπλέον δεν είναι λυσιτελής η άσκηση ναυτιλιακής πολιτικής, όταν η θέσπιση της σχετικής νομοθεσίας, γίνεται από φορέα διάφορο αυτού που την εφαρμόζει. (4) Τα υφιστάμενα στατιστικά στοιχεία, καταδεικνύουν μείωση του εμπορικού στόλου μας, σε περιπτώσεις απομάκρυνσης από το Λ.Σ., της ασκήσεως της ναυτιλιακής πολιτικής. 3. Με το εκ των προτέρων δεδομένο, της προώθησης του νομοσχεδίου, θεωρώ ότι: α) Στο άρθρο 3: η αναφορά στον «… θαλάσσιο χώρο ευθύνης της» θα πρέπει να αντικατασταθεί με «… ελληνικό θαλάσσιο χώρο…». β) Στο άρθρο 5: ο αναφερόμενος σχεδιασμός στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ, θα πρέπει να συμπληρωθεί και με εθνικό σχεδιασμό. γ) Κρίνεται προτιμότερη η μη περιοριστική αναγραφή των αρμοδιοτήτων του σώματος, για ευχερέστερη μεταβολή τους, όταν η ανάγκη το απαιτήσει. Ελπίζοντας ότι συμβάλλω έστω και στο ελάχιστο στον επιδιωκόμενο εθνικό σκοπό, Διατελώ με τιμή, Κωνσταντίνος Εμμ. Μωράκης Υποναύαρχος Λ.Σ. (εα)